Рішення
від 13.06.2024 по справі 420/10164/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10164/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Головного управління ДПС в Одеській області до Селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі,-

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС в Одеській області до Селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

В обґрунтування позову зазначено, що за відповідачем рахується податковий борг у сумі 87 081,38 грн., який добровільно ним не погашено, а майно відповідача перебуває у податковій заставі. Відповідачем самостійно визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб та земельного податку з юридичних осіб, однак з огляду на відсутність коштів у відповідача, сума заборгованості не була погашена. Вказане, на переконання позивача, є підставою для надання судом дозволу на погашення боргу за рахунок майна відповідача, що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою від 05.04.2024 року адміністративний позов залишено без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків позову.

Ухвалою від 18.04.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що розгляд справи буде проводитись за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалу від 18.04.2024 року направлено на адресу відповідача. Вказана ухвала отримана відповідачем 02.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення наявним в матеріалах справи.

Суд зазначає, що відповідачем до суду не подано відзиву на адміністративний позов.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За приписами ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,

ВСТАНОВИВ:

Селянське (фермерське) господарство «Золотий колос» зареєстроване Іванівською районною державною адміністрацією Одеської області за №53 від 24.03.1994 року.

За даними Головного управління ДПС в Одеській області селянське (фермерське) господарство «Золотий колос» перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС в Одеській області, Іванівській державній податковій інспекції за №106 від 25.03.1994 року.

Так, станом на 19.12.2023 року, відповідно до довідок про суми податкового богу, що підлягає стягненню та інтегрованих карток платника (ІКП), податкова заборгованість селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» перед бюджетом по податку на прибуток підприємств, який сплачують інші платники та по земельному податку з юридичних осіб становить всього 87 081 гривень 38 копійок.

Заборгованість, що підлягає сплаті по податку на прибуток підприємств, який сплачують інші платники виникла в результаті: нарахування по податковій декларації №6294543 від 27.02.2023 року на загальну суму 29 128,00 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №8131954 від 23.03.2023 року на загальну суму 30 134,00 грн (основний платіж).

Заборгованість, що підлягає сплаті по земельному податку з юридичних осіб виникла в результаті: нарахування по податковій декларації №9029940078 від 18.02.2021 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9026410850 від 11.02.2022 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж); нарахування по податковій декларації №9028613400 від 19.02.2023 року на загальну суму 1 233,96 грн (основний платіж).

Платнику податків нарахована пеня на загальну суму 0,33 грн, відповідно до п.п. 129.1.2 ст. 129 Податкового кодексу України. 29 128,00 грн (основний платіж) 454,19 грн (сплачено) + 30 134,00 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) 107,51 грн (сплачено) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 1 233,96 грн (основний платіж) + 0,33 грн (пеня) = 87 081,38 гривень.

У зв`язку з несплатою Відповідачем заборгованості податковим органом було винесено податкову вимогу форми «Ю» №0001616-1308-1532 від 04.04.2023 року, яку направлено платнику податків рекомендованим листом.

ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення №250/4-1532 від 23.05.2023 року про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

У зв`язку з наявною заборгованістю та на виконання рішення №250/4-1532 від 23.05.2023 року податковий орган звернувся до банків обслуговуючих селянське (фермерське) господарство «Золотий колос» щодо списання з розрахункових рахунків відповідача суми податкового боргу, від яких було отримано вищезазначені відповіді: платіжна інструкція №4863-13-08-14 від 21.11.2013 року на суму 15 934 грн 00 коп. повідомлення про повернення платіжної інструкції без виконання згідно п. 69 Розділу IV Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, в зв`язку з тим, що на рахунку платника коштів немає і протягом попереднього операційного дня кошти на його рахунок не надходили.

ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення про опис майна платника у податкову заставу №192/15-32-13-08 від 04.04.2023 року.

На підставі рішення про опис майна у податкову заставу, 20.06.2023 року складений акт опису майна селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» №129/15-32-13-02-35.

Враховуючи неможливість здійснення стягнення податкового боргу з розрахункових рахунків у банках, які обслуговують відповідача та за рахунок готівки, що належить відповідачу, реалізуючи приписи Податкового кодексу України, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також застосовує норми Податкового кодексу України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі ПК України), зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1 статті 36 ПК України).

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт ПК України).

Відповідно до пунктів 87.1, 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.

Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пункту 88.1 статті 88 Податкового кодексу України, яка регулює питання змісту податкової застави, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.

Отже, податковий борг може бути погашений як за рахунок грошових коштів так і за рахунок майна платника податків.

Згідно зі статтею 89 ПК України право податкової застави виникає у разі:

- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;

- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

Згідно з підпунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Пунктом 89.5 статті 89 ПК України передбачено, що у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.

Відповідно до пунктів 95.1, 95.2, 95.3, 95.10 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.

З метою реалізації майна, яке перебуває у податковій заставі, проводиться експертна оцінка вартості такого майна для визначення початкової ціни його продажу. Така оцінка проводиться у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Відповідно до пункту 93.4 статті 93 Податкового кодексу України у разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 95 цього Кодексу таке майно звільняється з податкової застави (із внесенням змін до відповідних державних реєстрів) з дня отримання контролюючим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу.

Абзацом 2 пункту 95.3 статті 95 цього ж Кодексу передбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.

Податковим кодексом України визначено черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, яка передбачає, що першочергово вживаються заходи для стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.

Тобто, звертаючись до суду з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі контролюючий орган має надати суду докази вчинення дій щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, які обслуговують даного платника.

Зі змісту статті 95 ПК України вбачається, що достатньою умовою для звернення контролюючого органу до суду, за якої можливе надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, - є відсутність на розрахункових рахунках такого платника грошових коштів.

Судом на підставі наявних доказів встановлено, що кошти на розрахункових рахунках Селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» для погашення податкового боргу відсутні, або не можуть бути стягнуті на користь кредиторів чи відповідно до виконавчих та інших документів, за якими здійснюється стягнення відповідно до закону.

Таким чином, згідно з вимогами статті 95 Податкового кодексу України, в разі недостатності коштів на рахунках платника податків, контролюючий орган здійснює погашення податкового боргу шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває в податковій заставі.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позовних вимог щодо надання дозволу на погашення податкового боргу відповідача за рахунок його майна, що перебуває у податковій заставі згідно актів опису майна.

За наведених підстав та вказаних правових норм, враховуючи дотримання позивачем законодавчо встановленого порядку реалізації свого права на звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна відповідача, що перебуває в податковій заставі, та відсутність будь яких заперечень чи спростувань з його сторони, суд вважає позовні вимоги про надання дозволу на погашення податкового боргу в розмірі 87 081,38 грн. за рахунок майна відповідача, що перебуває в податковій заставі обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи, що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» (вул. Бориса Дерев`янка, 48, кв. 7, смт. Іванівка, Березівський р-н., Одеська обл., 67200, Код ЄДРПОУ 22504161) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі - задовольнити.

Надати Головному управлінню ДПС в Одеській області дозвіл на погашення суми податкового боргу Селянського (фермерського) господарства «Золотий колос» (вул. Бориса Дерев`янка, 48,, кв. 7, смт. Іванівка, Березівський р-н., Одеська обл., 67200, Код ЄДРПОУ 22504161) в розмірі 87 081,38 грн. (вісімдесят сім тисяч вісімдесят одна гривня, тридцять вісім копійок) за рахунок реалізації майна, яке перебуває у податковій заставі.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Самойлюк Г.П.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119747958
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —420/10164/24

Рішення від 13.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні