Справа № 420/19146/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою Приватного підприємства Сугой (код ЄДРПОУ 32126021, адреса: вул.Менделєєва, буд/12, офіс 94/1, м.Київ, 01103) до Головного управління ДПС в Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, адреса: вул. Европейська, буд.4, м.Полтава, 36000), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса: пл. Львівська, буд. 8, м. Київ,04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
26 липня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Сугой» (сформована в системі «Електронний суд» 26.07.2023 року) до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, в якій представник позивача просить суд:
визнати протиправним та скасувати Рішення № 9112525/32126021 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1724 від 02.06.2023 року на суму 145200грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1724 від 02.06.2023 року на суму 145 200грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати Рішення № 9112526/32126021 від 04.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1725 від 05.06.2023 року на суму 1357597,60грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1725 від 05.06.2023 року на суму 1357597,60грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
стягнути з відповідачів на користь позивача понесені у справі судові витрати.
Станом на 26.07.2023 року зареєстрованим місцезнаходженням позивача було: Миколаївське шосе, буд.6, м.Херсон, 73003.
Відповідно до Розпорядження Голови Верховного Суду від 18.03.2022р. №11/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану (окремі суди Донецької, Харківської та Херсонської областей)» територіальна підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначена за Одеським окружним адміністративним судом.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду:
- від 31.07.2023 року позовну заяву залишено без руху;
- від 14.08.2023 року відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (ст.262 КАС України).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.07.2023 року № 9112525/32126021 та № 9112526/32126021 відмовлено у реєстрації податкових накладних Приватного підприємства Сугой в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, ресстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Податковим органом, під час зупинення реєстрації податкових накладних у кожному разі (3 накладні) зазначались ідентичні підстави для зупинення. При цьому, кожного разу Податковий орган не зазначав конкретний перелік документів, які необхідні податковому органу для здійснення відповідної реєстрації податкової накладної. Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції умов перевезення, зберігання товарів, зміст послуг, що надають тощо. При цьому сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською
діяльністю мали місце. При цьому слід зазначити, що підстава зазначена в оскаржуваному рішенні є необґрунтованою, оскільки Податковому органу було надано весь пакет документів на підтвердження реальності господарської операції: зокрема було надано договори оренди приміщень, договори суборенди, докази оплати орендної плати, оборотно-сальдові відомості.
Позивач не погоджується із вищезазначеними рішеннями та вважає їх протиправними, та такими, що не відповідають фактичним обставинам та нормам діючого податкового законодавства України, оскільки ним було надано відповідачу усі первинні документи, які підтверджували реальність господарських операцій, а в квитанціях про зупинення відсутній перелік документів, які потрібно було надати для підтвердження проведених господарських операцій.
30.08.2023 року представник відповідачів подав суду:
- відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог; у відзиві містилось клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та проведення засідання в режимі відеоконференції (у задоволенні клопотання відмовлено ухвалою від 13.06.2024 року).
Заперечуючи проти позову представник зазначив, що оскаржувані рішення є законним й прийняті у відповідності до вимог податкового законодавства України, оскільки позивачем не надано первинних документів, які слугували підставою для виписки податкових накладних; документів щодо оплати з контрагентами постачальниками; а саме:платіжна інструкція, виписка банку, акт звірки взаєморозрахунків; розгорнуту оборотино-сальдову відомість по рахунку 631, для підтвердження заборгованості або її відсутності на дату подання повідомлення. Крім того, не в повному обсязі надано акти приймання-передачі від підприємств на орендовані приміщення.
Крім того, у відзиві зазначалося, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є необґрунтованими, оскільки такі повноваження контролюючого органу є дискреційними, а суд не наділений повноваженнями підміняти інший державний орган.
Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для вирішення спору, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що станом на червень 2023 року місцезнаходженням позивача було: вул.Миколаївське шосе, буд.5, м.Херсон, 73003, наразі позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; види діяльності Товариства: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний) 27.40 Виробництво електричного освітлювального устатковання 31.09 Виробництво інших меблів 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
17.12.2021 року між ПП Сугой (за договором: орендар) та ТОВ Альта експерт (за договором: суборендар) було укладено договір суборенди нежитлових приміщень, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Шевченко І.Л. та зареєстрований в реєстрі за № 4988 (т.1, а.с.44-55).
Відповідно до п. 3.1. даного договору, орендар зобов`язується передати, а суборендар прийняти у тимчасове платне користування нежитлові приміщення, що розміщені в нежитловій будівлі торговельного центру, що розташований за адресою: Миколаївська обл., м. Миколаїв, пр.-т. Миру, буд. 1/1 та належить орендарю на праві оренди на підставі Договору оренди від 17.12.2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Троцькою О.Ю. за реєстровим № 3204.
Об`єкт суборенди належить ТОВ Виробничо-комерційне підприємство ДОМОВІТ. ДИЗАЙН-ЦЕНТР на праві приватної власності на підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 23.02.2007 року, видане Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради № 2233 від 27 жовтня 2006 року, зареєстроване Комунальним підприємством Миколаївське міжміське бюро технічної інвентаризації 23 лютого 2007 року, номер запису: 2813 в книзі № 25, реєстраційний номер 16409666. Право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №115682673, наданого приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Троцькою О.Ю. 28 лютого 2018 року, номер запису про право власності: 25059924, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1497189648101 (п.3.2 Договору).
Відповідно до п.п.3.3.1-3.3.2 п.3.3 Договору майно, що передається в суборенду складається з: нежитлових приміщень площею 5361,0 м2 розташовані на першому поверсі Торгового центру та визначені планом розташування; нежитлових приміщень площею 588,1 м2, що розташовані на другому поверсі Торгового центру та визначені планом розташування.
Майно передається в суборенду строком по 30 листопада 2032 року включно. Перебіг строку суборенди розпочинається з дати підписання Акту приймання-передачі нежитлових приміщень (п.4.1 Договору).
18 грудня 2021 року орендар зобов`язаний передати, а суборендар прийняти майно визначене за цим договором у строкове платне користування (суборенду) в стані, придатному для використання за цільовим призначенням, передбаченим п.3.5 Договору. (п.4.2 Договору)
Передача приміщень в суборенду та повернення майна орендарю відбувається на підставі акту приймання-передачі нежитлових приміщень, що підписується сторонами та скріплюється печатками. В акті приймання-передачі нежитлових приміщень сторони вказують фактичний стан приміщень (п.4.3 Договору)
Об`єкт суборенди вважається переданим орендарем та прийнятим суборендарем в момент підписання акту прийому-передачі. (п.4.5 Договору)
Орендна плата сплачується суборендарем орендарю в національній валюті України гривні. (п.5.1 Договору)
Розмір щомісячної орендної плати за користування суборендарем об`єктом суборенди, надалі основна орендна плата, складає грошову суму 1 150 000,00 грн в т.ч. ПДВ. (п.5.2 Договору).
Відповідно до п.5.7 Договору суборенди протягом усього терміну дії Договору Суборендар компенсує Орендарю вартість експлуатаційних послуг, зазначених у Додатку №3 до цього Договору ( саме, згідно переліку (підпункти 5.7.1-5.7.12).
Згідно п.12.12 Договору суборенди всі двосторонні документи, які мають посилання на Договір та підписані уповноваженим представником сторін, вважаються його невідємною частиною.
Того ж дня 17.12.2021 року були укладені та підписані Додатки до Договору суборенди від 17.12.2021 року, у тому числі Додаток 3 Експлуатаційні послуги включають наступні витрати: (надалі- перелік витрат) (т.1,а.с.57).
На виконання умов вищезазначеного договору, ПП «Сугой» отримало від ТОВ «АЛЬТА Експерт» оплату експлуатаційних послуг за 06/2023 згідно договору суборенди від 17.12.2021, що підтверджується платіжною інструкцією №3380055 (т.1, а.с.124 ) та доплату за суборенду нежитлових приміщень за 05/2023 згідно договору суборенди від 17.12.2021, що підтверджується платіжною інструкцією №3380326 (т.1, а.с.65) .
За вказаними господарськими операціями позивачем були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні:
- №1724 від 02.06.2023 року (т.1, а.с.129-130), сума ПДВ 24 200,00 грн. Згідно отриманої Квитанції податкову накладну №1724 було збережено 20.06.2023 року, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення зазначено Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 02.06.2023 №1724 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник "D"= 0% " p "=0"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (т.1, а.с.128);
- №1725 від 05.06.2023 року (т.1, а.с.70-71), сума ПДВ 226 226,27грн. Згідно отриманої Квитанції податкову накладну №1725 було збережено 20.06.2023 року, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення зазначено Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 05.06.2023 №1725 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник "D"= 0% , " p "=0"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (т.1, а.с.69);
Позивачем були направлені:
- 21.06.2023 року повідомлення №34 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, по податковій накладній №1724 від 02.06.2023р., реєстрація якої була зупинена (кількість додатків - 13). У поясненнях зазначено, що ПП «Сугой» відповідно до умов Дог.суборенди б-н від 17.12.21р від ТОВ «Альта Експерт»(ЄДРПОУ 37002806) отримало попередню оплату за експлуатаційні послуги, на що було виписано податкову накладну. У повідомленні зазначено, що більш детальні пояснення та копії документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарської діяльності додаються (т.1, а.с.126-127).
- 21.06.2023 року повідомлення №35 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, по податковій накладній №1725 від 05.06.2023р., реєстрація якої була зупинена (кількість додатків - 13). У поясненнях зазначено, що ПП «Сугой» відповідно до умов Договору суборенди б-н від 17.12.21р від ТОВ «Альта Експерт»(ЄДРПОУ 37002806) отримало попередню оплату за суборенду приміщення, на що з урахуванням заборгованості було виписано податкову накладну. У повідомленні зазначено, що більш детальні пояснення та копії документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарської діяльності додаються.
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 04.07.2023 року № 9112525/32126021 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1724 від 02.06.2023 року, У рішенні зазначено, що рішення прийняте у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. (т.1, а.с.72-73);
- від 04.07.2023 року № 9112526/32126021 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1725 від 05.06.2023 року, У рішенні зазначено, що рішення прийняте у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. (т.1, а.с.13-14);
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вище норм законодавства ПП Сугой було складено податкові накладні № 1724 та №1725 та направлено її на реєстрацію до податкового органу.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
При цьому, зазначені норми податкового законодавства конкретизуються у нормах постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, якою затверджені Порядки з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пунктів 3,5 Порядку зупинення №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. 8 цього Порядку платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).
Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).
Згідно з п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути конкретно вказані (підкреслені).
Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань та наявність виробничих потужностей для здійснення діяльності за спірною господарською операцією.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до висновку про його протиправність.
Така правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що невідповідність вимог контролюючого органу при зупиненні реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог, які не є чітко та зрозуміло сформульованими.
Втім зазначені квитанції не містять інформації, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що платник податку відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до п.7 Критеріїв ризиковості платника податку платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
В той же час відповідачем не вказано, яка саме конкретно інформація стосовно позивача свідчить про ризиковість платника податку згідно п.7 Критеріїв ризиковості.
Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 р. за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Суд враховує, що ПП Сугой були направлені повідомлення №34 від 21.06.2023 року , №35 від 21.06.2023 року ,щодо подачі документів та пояснень про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних № 1724 від 02.06.2023 року, № 1725 від 05.06.2023, реєстрація яких була зупинена, підтверджено проведення господарських операцій на виконання укладеного договору.
Про отримання цих документів разом із повідомленнями вказує також і представник відповідачів у відзиві на позовну заяву.
Отже позивачем були надані документи, які підтверджували фактичне здійснення операцій, кількісні та вартісні показники цих операцій, що були достатніми для реєстрації накладних № 1724 від 02.06.2023 року, № 1725 від 05.06.2023, зворотнє відповідачами не доведено.
Відповідачами не обґрунтовано, чому надані пояснення та докази не були враховані при прийнятті рішень, не надані докази розгляду та оцінки цих доказів на засіданні Комісії.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9112525/32126021 від 04.07.2023 року ,№ 9112526/32126021 від 04.07.2023 року є протиправними та підлягають скасуванню у зв`язку з їх необґрунтованістю щодо визначених законом підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, недоведеністю відповідності здійснення господарських операцій п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі належними та допустимими доказами не довели правомірність оскаржуваних рішень, а аргументи відповідачів суд відхиляє з вищенаведених підстав.
У п. 110 рішення Європейського суду з прав людини від 23.07.2002 року у справі Компанія Вестберга таксі Актіеболаг та Вуліч проти Швеції визначено, що адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасовувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами для призначення податкових штрафів (санкцій), має саме податкове управління.
Враховуючи викладене, позовні вимоги ПП Сугой підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при поданні позовної заяви було сплачено судовий збір у розмірі 4294,40грн.
Суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства "Сугой" (код ЄДРПОУ 32126021) сплаченого судового збору у сумі 4294,40грн.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства Сугой (код ЄДРПОУ 32126021, адреса: вул.Менделєєва, буд/12, офіс 94/1, м.Київ, 01103) до Головного управління ДПС в Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, адреса: вул. Европейська, буд.4, м.Полтава, 36000), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса: пл. Львівська, буд. 8, м. Київ,04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області 9112525/32126021 від 04.07.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання на реєстрацію податкову накладну № 1724 від 02.062023 року, яка складена Приватним підприємством Сугой (код ЄДРПОУ 32126021).
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області ,№ 9112526/32126021 від 04.07.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання на реєстрацію податкову накладну № 1725 від 05.06.2023 року, яка складена Приватним підприємством Сугой (код ЄДРПОУ 32126021).
Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, адреса: вул. Европейська, буд.4, м.Полтава, 36000) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства Сугой (код ЄДРПОУ 32126021, адреса: вул.Менделєєва, буд/12, офіс 94/1, м.Київ, 01103) сплаченого судового збору у сумі 4294(чотири тисячі двісті дев`яносто чотири)грн. 40коп.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119748005 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні