ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
11 червня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2624/21Суддя І інстанції Кравчук О.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Коршуна А.О., Сафронової С.В.,
за участю секретаря судового засідання Дивнич Д.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційну скаргу Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 березня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до відповідача- 1: Одеської міської ради тавідповідача-2: Виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з вищевказаним позовом до суду в якому просив:
1) визнати протиправною бездіяльність відповідача - Одеської міської ради, яка проявилась у відсутності контролю за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо контролю та координації діяльності Управління капітального будівництва Одеської міської ради щодо:
- відселення мешканців плями забудови по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дороги;
- здійснення викупу нерухомого майна, розташованого на вищезазначених земельних ділянках, відведених під забудову по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дороги (порушення вимог п. 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (Виключна компетенція …міських рад ) - вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна );
- здійснення належного контролю за дотриманням договірних зобов`язань за договором забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків - за інвестиційно-підрядним договором, укладеним 6 серпня 2003 року Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ «Златоград» (п.п. 7 п. б ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);
- здійснення роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д» , обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що супроводжувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ «Златоград», продовжувати таке будівництво;
2) визнати протиправною бездіяльність відповідача - виконавчого комітету Одеської міської ради, яка проявилась у відсутності контролю та координації діяльності Управління капітального будівництва Одеської міської ради щодо:
- відселення мешканців плями забудови по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дороги;
- здійснення викупу нерухомого майна, розташованого на вищезазначених земельних ділянках, відведених під забудову по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дороги (порушення вимог п. 30 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ( Виключна компетенція …міських рад ) - вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна );
- здійснення належного контролю за дотриманням договірних зобов`язань за договором забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків - за інвестиційно-підрядним договором, укладеним 6 серпня 2003 року Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ «Златоград» (п.п. 7 п. б ч. 1 ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні );
- здійснення роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що супроводжувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ «Злотоград», продовжувати таке будівництво;
3) зобов`язати відповідача - виконавчий комітет Одеської міської ради, розробити та подати на розгляд Одеської міської ради програму звершення будівництва житлового комплексу «Золоте Руно по вул. Малиновського, МН «Д» та Люстдорфської дорозі, що супроводжується із залученнями коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ «Златоград», продовжувати таке будівництво;
4) зобов`язати відповідача - Одеську міську раду прийняти рішення про затвердження програми завершення будівництва житлового комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що супроводжується із залученнями коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ «Златоград», продовжувати таке будівництво.
В обґрунтування позову посилається на неналежне виконання відповідачами своїх повноважень, останніми не здійснено жодної дії, спрямованої на організацію роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво, що прямо передбачено ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 березня 2024 позовні вимоги було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Одеської міської ради стосовно відсутності контролю за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати таке будівництво.
Визнано протиправною бездіяльність виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати таке будівництво.
Зобов`язано виконавчий комітет Одеської міської ради розробити та подати на розгляд Одеської міської ради програму організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможностю забудовника продовжувати таке будівництво.
У задоволенні решти позовних вимог було відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Одеська міська рада та Виконавчий комітет Одеської подали апеляційну скаргу в якій просять рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказують на те, що між позивачем та ТОВ «Златоград» виникли договірні правовідносини на підставі укладеного між ними інвестиційного договору, у якому визначені конкретні шляхи розв`язання можливих спорів. Спірні правовідносини виникли у зв`язку із неналежним виконанням умов інвестиційного договору забудовником, у той час як Одеська міська рада та виконавчий комітет Одеської міської ради не є сторонами цього договору та не несуть обов`язків, пов`язаних з його виконанням. Фактичною підставою для звернення позивача до суду стало неналежне виконання ТОВ «Златоград» умов договору, а не протиправні дії чи бездіяльність відповідачів, за рахунок яких позивач має намір фактично домогтися виконання умов договору. Вказують на невірно обраний позивачем спосіб захисту, який не є ефективним для позивача, а це є самостійною підставою для відмови у позові. Фактично у даній справі суд першої інстанції переклав на Одеську міську раду та виконавчий комітет Одеської міської ради відповідальність ТОВ «Златоград» за невиконання умов інвестиційного договору, у той час як це товариство залишається сторонь спірної ситуації, хоча саме воно має нести відповідальність перед позивачем за порушення його майнових прав. Інтерпретувавши позовні вимоги ОСОБА_1 на власний розсуд та прибравши взагалі із резолютивної частини рішення профільний виконавчий орган Одеської міської ради Управління капітального будівництва Одеської міської ради, суд першої інстанції безпідставно вийшов за межі позовних вимог у даній справі, що є очевидним порушенням норм процесуального права та призвело до ухвалення незаконного рішення. Зазначають, що Виконавчий комітет одеської міської ради є колегіальним органом загальної компетенції, тоді як конкретні виконавчі органи ради наділені конкретними повноваженнями в межах галузевої та функціональної компетенції, що суд проігнорував в оскарженому рішенні, при цьому зауважують, що управління капітального будівництва Одеської міської ради є єдиним уповноваженим виконавчим органом міської ради, яка здійснює визначені законом повноваження у галузі будівництва, зокрема повноваження, які визначені ОСОБА_1 у його позовній заяві та які позивач пов`язує з будівництвом житлового комплексу «Золоте Руно», тоді як Виконавчий комітет Одеської міської ради такими повноваженнями не наділений. Суд першої інстанції ігнорує, що ані Одеська міська рада, ані Виконавчий комітет Одеської міської ради згідно із законодавством не наділені повноваженнями у спірних правовідносинах, про що фактично і зазначив в оскарженому рішенні. Заявляючи позовні вимоги про зобов`язання Виконавчого комітету Одеської міської ради розробити програму завершення будівництва, ОСОБА_1 жодним чином не обґрунтував та не зазначив, на підставі норм яких законів відповідачі мають вчиняти такі дії, тоді як приписами чинного законодавства передбачається, що суб`єкти владних повноважень мають діяти виключно відповідно до положень чинного законодавства. Зазначають, що одні висновки суду першої інстанції не відповідають іншим, що суперечить принципу правової визначеності. Обмежившись лише власним суб`єктивним та помилковим сприйняттям ситуації, суд першої інстанції з повним ігноруванням норм процесуального та матеріального права без встановлення факту бездіяльності органів місцевого самоврядування, більш того протиправної, зобов`язав останніх вчинити дії, з приводу яких заявлено позов.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідачів підтримала вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представник позивача просила відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Колегія суддів, перевіривши законність та обґрунтованість оскарженого рішення в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що 06.08.2003 року між Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Златоград» укладено інвестиційно-підрядний договір, предметом якого є співробітництво управління капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ «Златоград» з будівництва та інвестування комплекса жилих будинків та торгівельного комплексу «Золоте Руно» за адресою: м. Одеса, вул.Малиновського на перехресті з вул.Люстдорфська дорога.
Відповідно до рішення Одеського міськвиконкому №787 «Про надання дозволу управлінню капітального будівництва Одеської міськради на подальше проектування та будівництво громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вулиці Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району 1-6 «Ближні млини» від 26.07.2007 року Управління капітального будівництва Одеської міської ради було зобов`язано до початку будівництва здійснити відселення громадян, що проживають у житлових будинках, розташованих на земельних ділянках, загальною площею 2,3420 га., за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району 1-6 «Ближні млини» , відповідно до чинного законодавства, з наданням іншого благоустроєного житла.
04 травня 2005 року позивачем укладено інвестиційний договір №04/05ИМ з ТОВ «Златоград», відповідно до якого ОСОБА_1 як інвестором, здійснено внесок інвестицій у вигляді особистих грошових коштів в загальній сумі 95 561,00 (дев`яносто п`ять тисяч п`ятсот шістдесят одна) гривень ( що є еквівалентом 18 923 ( вісімнадцять тисяч дев`ятсот двадцять три) долари США. У свою чергу, ТОВ «Златоград» мало здійснити будівництво житлового комплексу «Золоте Руно» по вул. Малиновського, МН «Д», обмеженого вулицею Малиновського, пров. Хвойний, вул. Багрицького та Люстдорфської дорозі.
Індивідуальним об`єктом інвестування є однокімнатна квартира, будівельний №5 А на 13-му загальному, 10-му житловому поверсі (отм. 39,00 м.) 18-ти поверхового будинку корпус «А» загальною площею 42,05 кв. м.).
Зі змісту пункту 8.1 Інвестиційного договору №04/05ИМ від 04 травня 2005 року вбачається, що орієнтовним початком будівництва був червень 2004 року, а закінчення будівництва та здача будинку в експлуатацію - грудень 2008 року.
Пунктом 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління земельних ресурсів у Одеській області Держземагентства України від 06.12.2007 року №А1406 Управління капітального будівництва Одеської міської ради було зобов`язано до початку реалізації проектних рішень вирішити майнові питання з власниками житлових та нежитлових приміщень, що знаходяться на запроектованих земельних ділянках та забезпечити погодження меж земельних ділянок.26.07.2007 року виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення №787 «Про надання дозволу управлінню капітального будівництва Одеської міської ради на подальше проектування та будівництво громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району 1-6 «Ближні Млини», яким вирішено, зокрема, зобов`язати Управління капітального будівництва Одеської міської ради до початку будівництва здійснити відселення громадян, що проживають у жилих будинках по пров. Хвойному 15, АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , Люстдорфській дорозі 26, АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_15 , АДРЕСА_1 , 19, АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_16 , АДРЕСА_11 , 30, 32, 34, 36, 38 та вирішити питання, відповідно до чинного законодавства, щодо знесення споруд, розташованих на земельній ділянці, яка підлягає забудові за вищевказаними адресами.
Рішенням Одеської міської ради від 22.01.2008 року за №2271-V затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано Управлінню капітального будівництва Одеської міської ради в оренду земельні ділянки загальною площею 2,3420 га за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул.Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району «Ближні Млини» для подальшого проєктування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.06.2015 року у справі №1570/7901/08 визнано протиправним та скасовано рішення Одеської міської ради №2271 від 22.01.2008 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання управлінню капітального будівництва Одеської міської ради в оренду земельних ділянок, загальною площею 2,3420 га., за адресою: Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району «Ближні Млини» для подальшого проектування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом».
Судом першої існтації встановлені такі обставини:
- розпорядженням Одеського міського голови від 19.12.2008 року №1532-01р створено комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадського-житлового комплексу з підземним паркінгом «Золоте Руно» та ТОВ «Златоград» (роздруківки розпоряджень міського голови про зміни та доповнення до цього розпорядження були додані до відзиву на позовну заяву);
- згідно з розпорядження Одеського міського голови від 30.03.2011 року №392-01р створено постійну діючу комісію з розгляду конфліктних ситуацій, що склалися при будівництві житлових будинків у м. Одесі. Цим же розпорядженням визнано таким, що втратило чинність, розпорядження міського голови від 19.12.2008 року №1532-01р, яким створено комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадського-житлового комплексу з підземним паркінгом «Золоте Руно» та ТОВ «Златоград» та розпорядження про внесення змін до нього від 27.07.2009 року №1598-01р.;
- листом Управління капітального будівництва Одеської міської ради від 13.02.2020 року вих. №02-04/261дод Юридичний департамент Одеської міської ради повідомлено про результати діяльності комісії з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу та підземним паркінгом «Золоте руно» та ТОВ «Златоград», створеної відповідно до розпорядження Одеського міського голови №1532-01р від 19.12.2008 року (з подальшим внесенням змін термін роботи Комісії продовжено до 15.12.2010 року).
Зазначено, що в результаті роботи Комісії було складено відповідний реєстр інвесторів будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом «Золоте Руно» та проведено аналіз надходжень коштів інвесторів на рахунки ТОВ «Златоград» у порівнянні з їх витратами на будівництво ще в період роботи Товариства на будівельному майданчику. Результати роботи Комісії, останнє засідання якої відбулось при умовах фактичного проведення товариством робіт на майданчику та за відсутності кримінального переслідування його очільника - ОСОБА_2 , не є актуальними. На теперішній час, у зв`язку із кадровими змінами, склад комісії значно змінився та не переглядався, документація за результатами роботи Комісії відсутня.
- у відповідь на запит Юридичного департаменту Одеської міської ради від 23.02.2023 року №318/вих, листом від 13.03.2023 року №02-04/297 Управління капітального будівництва Одеської міської ради надало копії документів, які стосуються питання щодо вирішення проблеми будівництва ЖК «Золоте Руно», а саме:
- протокол наради, яка відбулася 26.03.2018 року з представниками Обслуговуючого кооперативу «Перша Станція» та Комунальним підприємством «Міське капітальне будівництво» з приводу вирішення питань з подальшого співробітництва щодо будівництва ЖК «Золоте Руно», за результатом проведення якої (наради) вирішено провести роботи з пошуку представників ТОВ «Одеса-Строй- Сіті», яке викупило майно ТОВ «Златоград», а після проведення переговорів з представниками цього товариства - розробити комплекс заходів із подальшого будівництва;
- листом від 12.04.2018 року №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило голову ОК «Перша Станція» про розгляд їх листа з приводу розробки комплексів заходів з пошуку нових інвесторів задля відновлення будівництва ЖК «Золоте Руно». У вказаному листі зазначено, що необхідно провести переговори з керівництвом TОB «Одеса-Строй-Сіті», яке викупило заставне майно та корпоративні права у ПАТ «БанкФорум». Так, з метою вирішення спірної ситуації Управління капітального будівництва Одеської міської ради надіслало запрошення ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» за їх адресою державної реєстрації з проханням надати документи, які підтверджують та конкретизують права на активи, які належали раніше ТОВ «Златоград». У вказаному листі зауважено, що після проведення відповідної наради будуть прийняті конкретні кроки з розробки комплексу заходів щодо пошуку нових інвесторів для відновлення будівництва ЖК «Золоте Руно»;
- листом від 12.04.2018 року №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило заступника міського голови про розгляд звернення ОК «Перша станція» та зазначила про подальші дії, необхідні для вирішення спірної ситуації;
- листом від 12.04.2018 року №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради звернулося до ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» із запрошенням на нараду з приводу недопущення утиску майнових прав Управління, оскільки з відкритих джерел останньому стало відомо, що ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» оголошено переможцем електронних торгів з придбання активів ПАТ «Банк Форум», в якому, за попередніми даними, в забезпечення кредиту було заставлено майно ТОВ «Златоград», яке - у свою чергу - з 2003 року є стороною інвестиційно-підрядного договору на будівництво та інвестування комплексу жилих будинків та нежилого торгівельного комплексу по вул. Маршала Малиновського на розі вул. Люстдорфська дорога;
- 30.05.2018 року Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради було повторно надіслано ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» аналогічний лист-запрошення;
- 30.05.2018 року листом №02-05/904-15-04 Управління капітального будівництва Одеської міської ради звернулося до Приватного підприємства «Меркурій» з приводу надання інформації щодо оренди чи придбання ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» приміщень в даному бізнес-центрі, оскільки саме за цією адресою зареєстровано місцезнаходження такої юридичної особи;
- листом від 01.06.2018 року ПП «Меркурій» повідомило Управлінню капітального будівництва Одеської міської ради, що за запитуваною адресою ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» не орендувало приміщень, договори оренди чи суборенди з такою юридичною особою не укладались;
- листом від 06.06.2018 року №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило заступника міського голови про вищенаведені обставини, зокрема, щодо неотримання від ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» листа-відповіді з щодо їх запрошення на нараду;
- Управління капітального будівництва Одеської міської ради на запит директора Юридичного департаменту Одеської міської ради від 12.12.2019 року надало таку інформацію стосовно ситуації з будівництвом комплексу «Золоте Руно»:
«…ТОВ «Златоград» мало всі законні підстави для здійснення будівельних робіт на Об`єкті та навіть розпочало їх. Але за інформацією ТОВ «Златоград» з причини нестачі коштів роботи були припинені; Згідно з Договором, ТОВ «Златоград» забезпечує залучення інвестицій в обсязі 100% від вартості та загальної площі будівництва квартир жилого комплексу Об`єкту і на 100% від вартості та загальної площі нежилого торгівельного комплексу та спрямовує на будівництво Об`єкта (у тому числі і оренда землі), тобто Управління не приймає участі в залученні інвестицій від фізичних та юридичних осіб (не надає погодження на їх залучення, укладання та виконання відповідних договорів) та їх подальшого використання». Окрім того, на ТОВ «Златоград» Договором покладено обов`язок зі здійснення відселення громадян, що мешкають на ділянках, які підпадають під пляму забудови.
У зв`язку з неотриманням коштів від ТОВ «Златоград» та, відповідно, несвоєчасною оплатою грошових коштів за право користування земельною ділянкою рішенням Одеської міської ради від 09.04.2009 року №4146-V «Про розірвання договорів оренди землі, які укладені між Одеською міською радою та управлінням капітального будівництва Одеської міської ради, та передачу земельних ділянок у постійне користування» Управлінню передана в постійне користування земельна ділянка загальною площею 2,3420 га, за адресою: м.Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. «Д» житлового району 1-6 «Ближні Млини», для подальшого проектування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом, що дозволяє скоротити грошові витрати на земельну ділянку враховуючи фінансові проблеми ТОВ «Златоград». Про це Управління повідомило ТОВ «Златоград» листом №251/13 від 25.03.09 року. Відповідь на питання, порушені в цьому листі, Управління не отримало. Однак, оформлення Державного акту на користування земельною ділянкою залежить цілком від прийняття дій зі сторони ТОВ «Златоград» та його фінансування робіт з підготовки технічної документації, про що Управління неодноразово повідомляло ТОВ «Златоград». Але відповіді на численні листи Управління не отримувало.
За інформацією, наданою Асоціацією інвесторів «Золоте Руно», житлові будинки і земельні ділянки, які підпадають під пляму забудови Об`єкта, викуплені ТОВ «Златоград» у їх власників і передані в якості забезпечення виконання зобов`язань згідно договору іпотеки в ПАТ «Банк Форум».
Інвестори неодноразово зверталися до Одеської міської ради та інших державних органів влади із проханням розібратися в ситуації, що склалася з будівництва житлового комплексу «Золоте Руно». З метою вирішення проблеми було створено Комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом «Золото руно» та ТОВ «Златоград» та затверджено її склад (далі Комісія). До участі в роботі Комісії також було залучено представника Державної служби боротьби з економічною злочинністю ОМУ ГУ МВС України в Одеській області.
Наразі договір, укладений між Управлінням та ТОВ «Златоград», є не виконаним, так як Управління, згідно з чинним законодавством України, не може виступати Замовником будівництва, а повністю земельну ділянку не оформлено. Частина землі викуплена безпосередньо ТОВ «Златоград», проте документально недооформлена - згідно Держреєстру прав на нерухоме майно земельні ділянки у власності чи користуванні ТОВ «Златоград» не перебувають. Однак, згідно з даними ГУ Держгеокадастру в Одеській області ряд земельних, ділянок, які перебувають на плямі забудови, належать фізичним особами на праві власності або користування. Механізм по поверненню міській громаді цієї частини землі не вироблений.
Будівництво Об`єкта передбачає здійснення знесення з «плями забудови» житлових будинків і господарських будівель з компенсацією власникам збитків відповідно до чинного законодавства України, а також провести викуп земельних ділянок, які перебувають у власності.
Житлові будинки, що підлягають знесенню на земельній ділянці повністю, або частково, викуплені ТОВ «Златоград». За інформацією, наданою Асоціацією інвесторів «Золоте руно», ряд угод з викупу нерухомості також документально недооформлена, а ряд житлових будинків, викуплених ТОВ «Златоград», передані в якості забезпечення зобов`язань згідно з договором іпотеки в ПАТ Банк Форум (в даний час ліквідовано). Згідно даних Держреєстру прав на нерухоме майно, на викуплені житлові будинки накладено арешти - в кількості 4 шт., а також підтверджена передача одного житлового будинку в якості забезпечення зобов`язань за договором іпотеки в ПАТ «Банк Форум».
У зв`язку з численними махінаціями з грошовими коштами інвесторів і земельними ділянками, проти керівника ТОВ «Златоград» ОСОБА_2 було порушено кримінальну справу і в 2015 році винесено обвинувальний вирок суду.
Інвесторами створені дві групи, які поки не можуть прийти до єдиної думки по загальній проблемі. В результаті проведених зустрічей, одна з груп інвесторів створила і зареєструвала кооператив ОК «Перша Станція» [Інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу «Золоте руно» утворено обслуговуючий кооператив «Перша Станція»] і тепер веде актуальний реєстр інвесторів ТОВ «Златоград», готує необхідні дані для формування пропозицій щодо будівництва на цій земельній ділянці для пошуку компаній інвесторів-забудовників.У той же час, інша група інвесторів об`єдналась у громадську організацію «Захисту інвесторів ТОВ «Златоград» і визнає майнові права на проінвестовані квартири в судовому порядку.
Заставне майно і корпоративні права ТОВ «Златоград» у ПрАТ «Банк Форум» викуплені Товариством з обмеженою відповідальністю «Одеса-Строй- Сіті» (ідентифікаційний код 41894456).
Управлінням для розуміння ситуації і розробки подальших кроків з пошуку зацікавленого інвестора, вжито заходів, спрямованих по проведенню відповідного діалогу з ТОВ «Одеса-Строй-Сіті». Однак до теперішнього часу ні на один лист ТОВ «Одеса-Строй-Сіті» не відповіло, контактні дані, зазначені в ЄДРЮОФОП, не є актуальними, інвестори будівництва також не змогли відшукати будь-які контакти зазначеного Товариства.
В Малиновському районному суді м.Одеси розглядається чергова кримінальна справа за обвинуваченням ОСОБА_2 по будмайданчику по вул.Малиновського на перехресті вул. Люстдорфська дорога в Одесі.
З обслуговуючим кооперативом «Перша Станція» проведено ряд зустрічей, на яких обговорювалися варіанти виходу з ситуації, що склалася: як варіант - проводиться робота з пошуку земельних ділянок в межах розглянутого мікрорайону для можливої посадки одно-двосекційних будинків. Однак, будь-який дієвий механізм без проведення відповідних зустрічей з представниками ТОВ «Одеса-Строй-Сіті», вирішення питань з відкритою кримінальною справою та без об`єднання інвесторів запропонувати неможливо.
Виходячи з викладених обставин суд першої інстанції дійшов до наступних висновків:
- діяльність Комісії з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу та підземним паркінгом «Золоте руно» та ТОВ «Златоград», створеної розпорядженням Одеського міського голови №1532-01р від 19.12.2008 року, не принесла результатів;
- інвестори неодноразово зверталися до Одеської міської ради із проханням розібратися в ситуації, що склалася з будівництва житлового комплексу «Золоте Руно»;
- Інвестиційно-підрядний договір від 06.08.2003 року, укладений між Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ «Златоград», є невиконаним;
- земельну ділянку, виділену для будівництва, не оформлено; ряд земельних ділянок, які знаходяться на так званій «плямі забудови», перебувають у влдасності/користуванні фізичних осіб; механізм повернення міській громаді цієї частини землі не вироблений.
- проти керівника ТОВ «Златоград» ОСОБА_2 порушено кримінальну справу;
- заставне майно і корпоративні права ТОВ «Златоград» у ПрАТ «Банк Форум» викуплені Товариством з обмеженою відповідальністю «Одеса-Строй- Сіті», сконтактувати з яким відповідачам не вдається;
- інвестори об`єдналась у громадську організацію «Захисту інвесторів ТОВ «Златоград» та Обслуговуючий кооператив «Перша Станція»;
- Управління капітального будівництва Одеської міської ради не напрацювало програми (плану) вирішення цих питань, посилаючись на неможливість проведення відповідних зустрічей з представниками ТОВ «Одеса-Строй-Сіті», та невирішення питань з відкритою кримінальною справою та без об`єднання інвесторів.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не досягнуто конкретних результатів навколо врегулювання ситуації із будівництвом комплексу «Золоте Руно», а відповідачі лише констатують про наявність листування, створення Комісії з розгляду конфліктної ситуації та вказують на те, що Одеська міська рада та Виконавчий комітет протягом тривалого часу займалось вирішенням питань, пов`язаних із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно», однак до суду не надано результатів по вирішенню цих питань. Протиправна бездіяльність Одеської міської ради, проявилась у відсутності контролю за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно». Виконавчий комітет Одеської міської ради не вжив достатніх заходів на виконання своїх повноважень, передбачених підпунктом 11 пункту 5 частини першої статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», направлених на організацію роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно».
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини першої статті 140 Основного Закону України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Частинами другою, третьою цієї ж статті Конституції України встановлено, що особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон № 280/97-ВР.
Згідно із статтею 1 Закону № 280/97-ВР районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст; виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами; виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Відповідно до статті 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 4 Закону № 280/97-ВР регламентовано, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Згідно із статтею 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
За правилами частин першої та другої статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Делеговані повноваження - це повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад (стаття 1 Закону № 280/97-ВР).
Статтею 31 Закону № 280/97-ВР закріплено повноваження виконавчих органів сільської, селищної, міської ради у галузі будівництва.
Так, згідно із підпунктом 11 пункту «а" статті 31 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження з організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
У свою чергу, здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків належить до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (підпункт 7 пункту "б" статті 31 Закону № № 280/97-ВР).
У той же час, відповідно до положень статті 18 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
З питань, віднесених до відання органів місцевого самоврядування, на їх вимогу підприємства, установи та організації, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, надають відповідну інформацію.
Органи місцевого самоврядування можуть виступати з ініціативою щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також стосовно фізичних осіб - підприємців, які використовують працю найманих працівників, шляхом подання посадовими особами органів місцевого самоврядування відповідного звернення з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади.
Зміст наведених норм права свідчить про те, що організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво відноситься до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
У межах даної адміністративної справи спірним аспектом є наявність/відсутність протиправної бездіяльності відповідачів в частині не забезпечення організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво та неналженого конролю за такими діями.
Аналіз підпункту 11 пункту «а`частини 1 статті 31 Закону № 280/97-ВР дає підстави дійти висновку про наявність повноважень у відповідачів в частині організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
При цьому, вказаною нормою законодавства не визначено обов`язку та повноважень місцевих органів добудовувати об`єкти незавершеного будівництва за кошти місцевого бюджету, а передбачено обов`язок місцевих органів вчиняти дії щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
На законодавчому рівні відсутній порядок реалізації місцевими органами самоврядування повноважень у сфері здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків, а також відсутній механізм реалізації повноважень з організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва цих будинків.
Згідно правової позиції Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ, Суд) у справі «Рисовський проти України» (Заява № 29979/04), у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії», заява N 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії», заява N 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини», п. 128, та «Беєлер проти Італії», п. 119).
У пункті 71 вказаного рішення ЄСПЛ зазначено, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі «Лелас проти Хорватії», п. 74).
Основний Закон України у частині першій статті 8 проголошує й те, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституційний Суд України у підпункті 4.1 пункту 4 мотивувальної частини рішення у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 69 Кримінального кодексу України (справа про призначення судом більш м`якого покарання) від 02.11.2004 №15-рп/2004 охарактеризував верховенство права як панування права в суспільстві. Конституційний Суд України зазначив, що верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.
В Україні, як у правовій державі, де на конституційному рівні визнається і діє принцип верховенства права, не може бути неврегульованих правом суспільних відносин, а органи виконавчої влади, в тому числі місцеві, повинні вчасно, в належний і якомога послідовніший спосіб здійснювати свої повноваження на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, мають працювати над досягненням конкретних, вимірюваних цілей, тобто ефективно.
Встановлені законом повноваження не повинні сприйматись абстрактно, мати суто формальний, декларативний характер, а суб`єкти владних повноважень не можуть відмовлятись від виконання тих чи інших юридично значимих і обов`язкових до виконання дій лише тому, що вони не підкріплені чітко зафіксованою у законодавстві правовою процедурою їх реалізації.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 31.07.2020 у справі №826/14682/16, від 24.01.2023 у справа № 420/7138/19.
Верховний Суд в постанові від 16.11.2022 № 280/3841/21, направляючи справу на новий розгляд, констатував наявність повноважень у відповідача в частині організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво(п.28 постанови).
Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах цієї адміністративної справи спірним аспектом є наявність/відсутність протиправної бездіяльності відповідача в частині забезпечення організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво(п. 28 Постанови)
Колегія суддів зазначала, що для правильного застосування положень підпункту 11 пункту «а» частини першої статті 31 Закону №280/97-ВР в кожному конкретному випадку слід досліджувати обставини в розрізі характеру дій, які були вчинені органом місцевого самоврядування, з метою виконання наведених положень закону, враховуючи відсутність чіткого нормативно-правового порядку, який закріплює механізм, конкретні повноваження та порядок вчинення органом місцевого самоврядування відповідних дій (п. 41 Постанови)
При вирішенні цього спору колегія суддів враховувала, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в невчиненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені(п. 25 Постанови)
Верховний Суд в постанові від 24.01.2023 у справа № 420/7138/19 дійшов до висновку про наявність повноважень у відповідачів в частині організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво. Верховний Суд звернув увагу, що наведена норма права не конкретизує, які дії підпадають під визначення «організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків». Станом на час вирішення спору по суті на законодавчому рівні не регламентований механізм реалізації органами місцевого самоврядування повноважень щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва довгобудів. Колегія суддів зазначила, що на законодавчому рівні відсутній порядок реалізації органами місцевого самоврядування повноважень у сфері здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків.
Колегія суддів Верховного Суду зазначила, що для правильного застосування положень підпункту 11 пункту «а» частини першої статті 31 Закону №280/97-ВР в кожному конкретному випадку слід досліджувати обставини в розрізі характеру дій, які були вчинені органом місцевого самоврядування, з метою виконання наведених положень закону, враховуючи відсутність чіткого нормативно-правового порядку, який закріплює механізм, конкретні повноваження та порядок вчинення органом місцевого самоврядування відповідних дій.
Таким чином, у даному випадку в межах спірних правовідносин мова йде саме про будівництво об`єкта із залученням коштів фізичних осіб у таке будівництво, а отже відповідачі були зобов`язані в межах наданих йому законами та Конституцією України повноважень вчиняти дії щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, оскільки у ході судового розгляду було підтверджено неспроможність забудовника продовжувати таке будівництво.
Спростовуючи доводи відповідачів що права та інтереси позивача порушені не відповідачами, а ТОВ «Златоград» шляхом неналежного виконання умов договору інвестування, і відповідачі не сторонами у цих договорах та перебувають з позивачем в будь-яких інших договірних правовідносинах, а тому права позивача мають захищатися шляхом пред`явлення цивільного позову суд прешої інстанції вірно виходив з того, що статтею 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження з організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво, а також повноваження у сфері здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків, надані законодавцем органам місцевого самоврядування саме з метою захисту прав та інтересів фізичних осіб, які вкладають свої кошти в будівництво багатоквартирних житлових будинків, до яких належить і позивач.
За таких обставин нереалізація або несвоєчасна реалізація органом місцевого самоврядування таких повноважень, за наявності для цього підстав, має негативний вплив на права та інтереси фізичних осіб інвесторів в будівництво багатоквартирних житлових будинків.
Як свідчать матеріали справи, відповідачами не досягнуто конкретних результатів навколо врегулювання ситуації із будівництвом комплексу «Золоте Руно», наявність лише листування, створення Комісії з розгляду конфліктної ситуації та вказують на те, що Одеська міська рада та Виконавчий комітет протягом тривалого часу займалось вирішенням питань, пов`язаних із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно», не свідчать про вирішення цих питань.
Суд першої інстанції вірно виходив з того, що фактично усі заходи щодо врегулювання ситуації, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно», викладені в листі Управління капітального будівництва Одеської міської ради від 19.12.2019 року вих. №02-04/2468 на запит директора Юридичного департаменту Одеської міської ради від 12.12.2019 року, зміст якого наведений у цьому рішенні.
Викладені обставини свідчать на користь висновку суду першої інстанції про те, що з боку Одеської міської ради відсутні дії та рішення, які б давали суду підстави стверджувати, що цей орган місцевого самоврядування, якому підконтрольні виконавчі ограни цієї ради, здійснював контроль за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно».
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про наявність протиправної бездіяльності Одеської міської ради, яка проявилась у відсутності контролю за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно».
Виконавчим комітетом Одеської міської ради допущена протиправна бездіяльність щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно».
Так, організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво належить до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад.
Матеріали справи не містять доказів того, що виконавчий комітет Одеської міської ради вжив достатніх заходів на виконання своїх повноважень, передбачених підпунктом 11 пункту 5 частини першої статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», направлених на організацію роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу «Золоте Руно».
Отже, відповідачами не надано до суду доказів на підтвердження вчинення останніми конкретних дій, спрямованих на вирішення порушеного позивачами питання.
Крім того, колегія суддів акцентує увагу на тому, що чинним законодавством органи місцевого самоврядування наділені делегованими повноваженнями здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків та власними повноваженнями з організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
З огляду на зазначене, відповідачами не вчиняються всі можливі дії, які залежать безпосередньо від них, з метою реалізації повноважень, закріплених підпунктом 11 пункту «а» частини 1 статті 31 Закону № 280/97-ВР.
Виходячи з викладеного суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись п.1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 березня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.
В повному обсязі постанова складена 12 червня 2024 року.
Головуючий - суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119750034 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні