ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/22857/23 пров. № А/857/7175/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого суддіМатковської З.М.
суддів-Гудима Л.Я., Гінди О.М.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року у справі №380/22857/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальнітю «Фасад-Про» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання дії та бездіяльності протиправними (головуючий суддя першої інстанції Гулкевич І.З., час ухвалення - у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження, місце ухвалення м. Львів, дата складання повного тексту рішення - 21.02.2024),-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» (далі ТзОВ «Фасад-Про») звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області ), Державної податкової служби України ( далі ДПС України) в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області , яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.05.2023 №8904903/41798789 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області , яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.07.2022 №7080530/41798789 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.11.2021 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області , яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.07.2022 №7080529/41798789 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2022 №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області , яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.05.2023 №8904904/41798789 про відмову в реєстрації податкової накладної від 01.03.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області , яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.08.2022 №7242717/41798789 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.05.2022 №26 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 03.11.2022 №2 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про», датою її подання на реєстрацію; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09.11.2021 №5 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про», датою її подання на реєстрацію; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.05.2022 №13 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про», датою її подання на реєстрацію; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.03.2023 №1 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про», датою її подання на реєстрацію; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.05.2022 №26 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про», датою її подання на реєстрацію.
На обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивачем сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №2 від 03.11.2022, №5від 09.11.2022, №13 від 13.05.2022, №26 від 31.05.2022, №1 від 01.03.2023, проте, їх реєстрацію було зупинено з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач вказав, що надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по вказаній податковій накладній. Проте, податковий орган не врахував надані позивачем пояснення та документи і прийняв оскаржуване рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної в ЄРПН. Вважає, що таке рішення контролюючого органу є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8904903/41798789 від 30.05.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» за №2 від 03.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» №2 від 03.11.2022, датою подання її на реєстрацію. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7080530/41798789 від 19.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» за №5 від 09.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» №5 від 09.11.2021, датою подання її на реєстрацію. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7080529/41798789 від 19.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» за №13 від 13.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» №13 від 13.05.2022, датою подання її на реєстрацію. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8904904/41798789 від 30.05.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» за №1 від 01.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» №1 від 01.03.2023, датою подання її на реєстрацію. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7242717/41798789 від 23.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» за №26 від 31.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» №26 від 31.05.2022, датою подання її на реєстрацію. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» судовий збір в розмірі 6710,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фасад-Про» судовий збір в розмірі 6710,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, ДПС України подало апеляційну скаргу, в якій зазначає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що податкову накладну від 17.02.2023 №3 згідно з квитанцій прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної вказано, що коди УКТЗЕД/ ДКПП товару/послуг 43.39, 4823, 3919, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Окрім вищенаведеного, контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач засобами електронного зв`язку направив повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної від 17.02.2023 №3 реєстрацію якої зупинено. на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в ЄРПН спірні подaткові накладні. Повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове яким у задоволенні позову відмовити.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.
Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що ТзОВ «Фасад-Про» зареєстроване у встановленому законодавством порядку, як юридична особа, за адресою: 79066, м. Львів, вул. Зелена,301; ЄДРПОУ: 41798789, набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області з 11.12.2017.
З 01.03.2018 ТзОВ «Фасад-Про» є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 417987813504).
Основний вид діяльності ТзОВ «Фасад-Про»: 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
Іншими видами діяльності позивача є: 43.21 електромонтажні роботи; 43.22 монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 інші будівельно-монтажні роботи; 43.31 штукатурні роботи; 43.34 малярні роботи та скління; 43.39 інші роботи із завершення будівництва; 43.91 покрівельні роботи; 43.99 інші спеціалізовані будівельні роботи; 46.19 діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.49 оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.62 оптова торгівля верстатами; 46.63 оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва; 46.69 оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 46.71. оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.74 оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 46.76 оптова торгівля іншими проміжними продуктами; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.91 роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет4 47.99 інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.42 надання послуг перевезення речей (переїзду); 33.12 ремонт і технічне обслуговування машин і устатковування промислового призначення; 33.19 ремонт і технічне обслуговування інших машин і устаткування; 33.20 установлення та монтаж машин і устаткування; 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель.
Щодо податкової накладної №2 від 03.11.2022, судом першої інстанції було встановлено наступне.
12.06.2019 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «Фірма «Техніка Монтажу» (Постачальник) укладено договір поставки №9Е0030, за умовами п.1.1 якого, Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця кріпильно-монтажні елементи, фурнітуру МАСО, замки та ручки віконні, інструмент та інше, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар на умовах і в порядку, передбаченому даним договором.
П.1.2 договору передбачено, що ціна, загальна кількість, асортимент, розгорнута номенклатура товару визначаються у видаткових накладних, товаро-транспортних накладних, актах прийому-передачі тощо, що є невід`ємною частиною даного договору.
02.01.2020 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «ТД «Експертбуд» (Продавець) укладено договір поставки №П-02/01-20, за умовами п.1.1 якого, Продавець зобов`язується передати у власність Покупця товар згідно рахунку на оплату та супровідної накладної, а Покупець зобов`язується прийняти даний товар і сплатити ціну, визначену у рахунку на оплату відповідно до кожної поставки товару.
П.1.2 договору передбачено, що Продавець зобов`язується одночасно з товаром передати Покупцеві документи, що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до чинного законодавства України.
П.1.3 договору передбачає, що загальна вартість, що є предметом даного договору, складається із суми вартостей поставленого товару, підтверджено документально, протягом строку дії цього Договору. Ціна на товар вказується у рахунку на оплату та конкретних супровідних накладних.
10.04.2021 за №2102 між ТзОВ «Фасад-Про» та ПП «Галізол» укладено договір поставки теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів.
ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ПП «Галізол» поставку теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів, що підтверджується видатковою накладною №117 від 27.09.2021, а також фільтрованою випискою за період з 01.09.2022 по 31.12.2022.
Судом першої інстанції також встановлено, що між ТзОВ «Фасад-Про» (Підрядник) та ТзОВ «Блес Кепітал Груп» (Замовник) укладено договір будівельного підряду №10461 від 01.09.2022, за умовами п.1.1 якого, Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується на умовах та у строк передбачених чинним договором на свій ризик виконати роботи улаштування мокрого фасаду багатоквартирного житлового будинку по вул. Бігова,17 (3 будинок), м. Львів.
Відповідно до п.2.1 договору датою початку виконання робіт є дата зарахування першого авансового платежу на розрахунковий рахунок Підрядника.
Згідно п.3.1 договору вартість робіт складає 3801732,00 грн в тому числі ПДВ 633622,00 грн.
П.3.3 договору передбачено, що розрахунки між сторонами здійснюються в безготівковій формі, шляхом перерахування коштів Замовником на рахунок Підрядника, в такому порядку: авансовий платіж на роботи 200000 грн в тому числі ПДВ 33333,33 грн оплачується Замовником Підряднику протягом п`яти робочих днів з моменту погодження керівником проекту заявки на оплату авансового платежу поданої Підрядником; на роботи 200000 грн в тому числі ПДВ 33333,33 грн оплачується Замовником Підряднику протягом дванадцяти календарних днів з моменту отримання першого авансового платежу та погодження керівником проекту заявки на оплату авансового платежу поданої Підрядником; остаточна оплата 3401732,00 грн в тому числі ПДВ 566955,33 грн протягом десяти робочих днів з моменту підписання актів виконаних робіт.
Відповідно до п.7.1 прийом-передача виконаних Підрядником робіт оформляється двостороннім актом приймання виконаних будівельних робіт; довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати; двостороннім актом приймання виконаних прихованих будівельних робіт.
На виконання умов договору позивачем проведені роботи по улаштування мокрого фасаду багатоквартирного житлового будинку по вул. Бігова,17 (3 будинок), м. Львів відповідно до Акту №1 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2023 року. Також до Акту №1 складена довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2023 року та підсумкова відомість ресурсів по об`єкту: фасадні роботи на об`єкті будівництва за адресою : м. Львів, вул. Бігова,17.
03.11.2022 ТзОВ «Блес Кепітал Груп» здійснило оплату за улаштування мокрого фасаду згідно договору №10461 від 01.09.2022, що підтверджується платіжною інструкцією №4396 від 03.11.2022 на суму 200000,00 грн.
На виконання умов договору будівельного підряду №10461 від 01.09.2022 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ТзОВ «ТД «Експертбуд» поставку товару (будівельних матеріалів). Поставка товару підтверджується видатковими накладними №281 від 19.09.2022; №292 від 05.10.2022; №344 від 03.11.2022; №358 від 22.11.2022.
Також На виконання умов договору будівельного підряду №10461 від 01.09.2022 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ТзОВ «Фірма «Техніка Монтажу» кріпильно-монтажні елементи, що підтверджується видатковими накладними №43858 від 06.12.2022, №45207 від 15.12.2022, №693 від 13.01.2023; №1566 від 25.01.2023; №5705 від 28.02.2023; №6020 від 01.03.2023 та товаро-транспортними накладними. Оплата за кріпильно-монтажні елементи підтверджується фільтрованою випискою з 01.09.2022 по 31.12.2022.
Вказана господарська операції стала об`єктом оподаткування податком на додану вартість, а тому позивачем 03.11.2022 складено податкову накладну №2 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 29.11.2022 податкову накладну від 03.11.2022 №2 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 03.11.2022 відповідачем вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, в якому було надано пояснення та долучено первинні документи.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування від 30.05.2023 №8904903/41798789. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з рішенням від 30.05.2023 №8904903/41798789, позивач подав скарги до ДПС України, проте рішенням комісії ДПС України від 22.06.2023 №51748/41798789/2, скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Щодо податкової накладної №5 від 09.11.2021, судом встановлено наступне.
12.08.2018 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «Анлево» (Постачальник) укладено договір купівлі-продажу №21/18, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором поставити і передати продукцію будівельні і оздоблювальні матеріали і інструменти у власність Покупцю, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором, прийняти та оплатити товар.
02.01.2020 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ФОП ОСОБА_1 (Постачальник) укладено договір поставки №12. Згідно п.1.1 договору Постачальник зобов`язується передати Покупцю у власність визначений цим договором товар, а Покупець зобов`язується прийняти такий Товар та сплатити на користь Постачальника його вартість.
10.04.2021 за №2102 між ТзОВ «Фасад-Про» та ПП «Галізол» укладено договір поставки теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів.
25.03.2021 між ТзОВ «Фасад-Про» та ФОП ОСОБА_2 укладено договір перевезення вантажу автомобільним транспортом №КА-250321.
Судом встановлено, що між ТзОВ «Фасад-Про» (Продавець) та ТзОВ «Проф-Буд Захід» (Покупець) укладено договір поставки №Т-050721 від 05.07.2021. Відповідно до п.1.1 Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю товар згідно рахунку на оплату та супровідної накладної, а Покупець зобов`язується прийняти даний товар і сплатити ціну, визначену у рахунку на оплату відповідно до кожної поставки товару.
Згідно п.п. 2.1, 2.2 договору Покупець має провести передоплату за партію товару протягом 3х днів з моменту отримання рахунку на передоплату. Розрахунок за придбаний товар здійснюються Покупцем шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок Продавця.
ТзОВ «Фасад-Про» виставлено рахунок на оплату ТзОВ «Проф-Буд Захід» №183 від 09.11.2021.
Платіжним дорученням №157 від 09.11.2021 ТзОВ «Проф-Буд Захід» оплатило аванс за товари згідно рахунку на оплату №183 від 09.11.2021 на суму 600122,14 грн.
На виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ПП «Галізол» поставку теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів. Поставка товару підтверджується видатковими накладними №133 від 25.10.2021; №137 від 29.10.2021; №37 від 06.05.2022 та №47 від 02.06.2022.
Також ТзОВ «Фасад-Про» на виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 замовило в ТзОВ «Анлево» поставку товару, що підтверджується видатковими накладними №3684 від 07.10.2021 та №900 від 10.05.2022.
12.04.2022 ТзОВ «Фасад-Про» було укладено договір поставку товару (будівельних матеріалів) з ТзОВ «Алюсистемс» №79/12042022.
На виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ТзОВ «Алюсистемс» поставку будівельних матеріалів, що підтверджується видатковою накладною №107 від 13.05.2022.
Крім того, вантаж доставлений ТзОВ «Проф-Буд Захід» перевізником ФО-П Крілик А.Р., що підтверджується товаро-транспортною накладною №Р70/01 від 30.11.2021.
Вказана господарська операції стала об`єктом оподаткування податком на додану вартість, а тому позивачем 09.11.2021 складено податкову накладну №5 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 30.11.2021 податкову накладну від 09.11.2021 №5 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 09.11.2021 відповідачем вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 4823, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, в якому було надано пояснення та долучено первинні документи.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування від 19.07.2022 №7080530/41798789.
Не погоджуючись з рішенням від 19.07.2022 №7080530/41798789, позивач подав скарги до ДПС України, проте рішенням комісії ДПС України від 05.08.2022 №29915/41798789/2, скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Щодо податкової накладної №13 від 13.05.2022, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що між ТзОВ «Фасад-Про» (Продавець) та ТзОВ «Проф-Буд Захід» (Покупець) укладено договір поставки №Т-050721 від 05.07.2021. Відповідно до п.1.1 Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю товар згідно рахунку на оплату та супровідної накладної, а Покупець зобов`язується прийняти даний товар і сплатити ціну, визначену у рахунку на оплату відповідно до кожної поставки товару.
Згідно п.п. 2.1, 2.2 договору Покупець має провести передоплату за партію товару протягом 3х днів з моменту отримання рахунку на передоплату. Розрахунок за придбаний товар здійснюються Покупцем шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок Продавця.
ТзОВ «Фасад-Про» виставлено рахунок на оплату ТзОВ «Проф-Буд Захід» №39 від 12.05.2022.
Платіжним дорученням №351 від 13.05.2022 ТзОВ «Проф-Буд Захід» оплатило аванс за товари згідно рахунку на оплату №39 від 12.05.2022 на суму 1400030,60 грн.
На виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ПП «Галізол» поставку теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів. Поставка товару підтверджується видатковими накладними №133 від 25.10.2021; №137 від 29.10.2021; №37 від 06.05.2022 та №47 від 02.06.2022.
Також ТзОВ «Фасад-Про» на виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 замовило в ТзОВ «Анлево» поставку товару, що підтверджується видатковими накладними №3684 від 07.10.2021 та №900 від 10.05.2022.
На виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ТОзВ «Алюсистемс» поставку будівельних матеріалів, що підтверджується видатковою накладною №107 від 13.05.2022, у ФО-П Щурко В.С. будівельні трафарети, що підтверджується видатковою накладною №02234 від 23.03.2021.
На виконання умов договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ФО-П Крілик А.Р. послуги з перевезення вантажу ТзОВ «Проф-Буд Захід». Даний вантаж був доставлений ТзОВ «Проф-Буд Захід», що підтверджується товарно-транспортними накладними №Р48 від 06.06.2022, №Р49 від 07.06.2022 та №Р51 від 08.06.2022.
Фактом отримання товару згідно договору поставки №Т-050721 від 05.07.2021 укладеного між ТзОВ «Фасад-Про» та ТзОВ «Проф-Буд Захід» є видаткові накладні №48 від 06.06.2022, №49 від 07.06.2022 та №51 від 08.06.2022.
За фактом вчинення господарської операції (перша подія), позивачем 13.05.2022 складено податкову накладну №13 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 24.06.2022 податкову накладну від 13.05.2022 №13 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №13 від 13.05.2022 відповідачем вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3919, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, в якому було надано пояснення та долучено первинні документи.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування від 19.07.2022 №7080529/41798789.
Не погоджуючись з рішенням від 19.07.2022 №7080529/41798789, позивач подав скарги до ДПС України, проте рішенням комісії ДПС України від 05.08.2022 №29940/41798789/2, скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Щодо податкової накладної №1 від 01.03.2023, судом встановлено наступне.
12.06.2019 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «Фірма «Техніка Монтажу» (Постачальник) укладено договір поставки №9Е0030, за умовами п.1.1 якого, Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця кріпильно-монтажні елементи, фурнітуру МАСО, замки та ручки віконні, інструмент та інше, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар на умовах і в порядку, передбаченому даним договором.
П.1.2 договору передбачено, що ціна, загальна кількість, асортимент, розгорнута номенклатура товару визначаються у видаткових накладних, товаро-транспортних накладних, актах прийому-передачі тощо, що є невід`ємною частиною даного договору.
02.01.2020 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «ТД «Експертбуд» (Продавець) укладено договір поставки №П-02/01-20, за умовами п.1.1 якого, Продавець зобов`язується передати у власність Покупця товар згідно рахунку на оплату та супровідної накладної, а Покупець зобов`язується прийняти даний товар і сплатити ціну, визначену у рахунку на оплату відповідно до кожної поставки товару.
П.1.2 договору передбачено, що Продавець зобов`язується одночасно з товаром передати Покупцеві документи, що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до чинного законодавства України.
П.1.3 договору передбачає, що загальна вартість, що є предметом даного договору, складається із суми вартостей поставленого товару, підтверджено документально, протягом строку дії цього Договору. Ціна на товар вказується у рахунку на оплату та конкретних супровідних накладних.
10.04.2021 за №2102 між ТзОВ «Фасад-Про» та ПП «Галізол» укладено договір поставки теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів.
Судом встановлено, що між ТзОВ «Фасад-Про» (Підрядник) та ТзОВ «Блес Кепітал Груп» (Замовник) укладено договір будівельного підряду №10461 від 01.09.2022.
За умовами п.1.1 якого, Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується на умовах та у строк передбачених чинним договором на свій ризик виконати роботи улаштування мокрого фасаду багатоквартирного житлового будинку по вул. Бігова,17 (3 будинок), м. Львів.
Відповідно до п.2.1 договору датою початку виконання робіт є дата зарахування першого авансового платежу на розрахунковий рахунок Підрядника.
Згідно п.3.1 договору вартість робіт складає 3801732,00 грн в тому числі ПДВ 633622,00 грн.
П.3.3 договору передбачено, що розрахунки між сторонами здійснюються в безготівковій формі, шляхом перерахування коштів Замовником на рахунок Підрядника, в такому порядку: авансовий платіж на роботи 200000 грн в тому числі ПДВ 33333,33 грн оплачується Замовником Підряднику протягом п`яти робочих днів з моменту погодження керівником проекту заявки на оплату авансового платежу поданої Підрядником; на роботи 200000 грн в тому числі ПДВ 33333,33 грн оплачується Замовником Підряднику протягом дванадцяти календарних днів з моменту отримання першого авансового платежу та погодження керівником проекту заявки на оплату авансового платежу поданої Підрядником; остаточна оплата 3401732,00 грн в тому числі ПДВ 566955,33 грн протягом десяти робочих днів з моменту підписання актів виконаних робіт.
Відповідно до п.7.1 прийом-передача виконаних Підрядником робіт оформляється двостороннім актом приймання виконаних будівельних робіт; довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати; двостороннім актом приймання виконаних прихованих будівельних робіт.
ТзОВ «Блес Кепітал Груп» здійснив оплату за улаштування мокрого фасаду в сумі 686380,10 грн згідно акту звірки взаєморозрахунків.
За фактом вчинення господарської операції (перша подія), позивачем 01.03.2023 складено податкову накладну №1 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 30.03.2023 податкову накладну від 01.03.2023 №1 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 01.03.2023 відповідачем вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, в якому було надано пояснення та долучено первинні документи.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування від 30.05.2023 №8904904/41798789. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з рішенням від 30.05.2023 №8904904/41798789, позивач подав скарги до ДПС України, проте рішенням комісії ДПС України від 22.06.2023 №51800/41798789/2, скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Щодо податкової накладної №26 від 31.05.2022, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що між ТзОВ «Фасад-Про» (Підрядник) та ТзОВ «Ріел Енерго» (Замовник) 23.03.2021 укладено договір підряду №23032021.
Відповідно до договору Підрядник зобов`язується виконати фасадні роботи на об`єкті Замовника за адресою : «Будівництво багатоквартирного житлового будинку №2 (блок секції 2.1, 2.2) з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Залізничній,7 у м. Львові» в подальшому Об`єкт і передати їх Замовнику у встановлений в договорі строк, а Замовник зобов`язується надати Підряднику обсяг робіт, передати вихідні дані для проектування (схеми, креслення), забезпечити своєчасне фінансування виконання робіт, прийняти роботи та повністю оплатити вартість виконаних робіт та відшкодувати усі витрати Підрядника за умовами даного договору. Загальна вартість робіт за цим договором визначається твердим кошторисом та становить 5581048,08 грн, у тому числі ПДВ 20% - 930174,68 грн. Замовник зобов`язаний оплатити Підряднику за виконані роботи, передбачені цим договором, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок останнього у наступному порядку: протягом 3-х банківських днів з дати підписання цього договору Замовник сплачує Підряднику суму визначену в рахунку встановленому Підрядником та попередньо усно погодженому із Замовником.
На виконання умов договору підряду №23032021 від 23.03.2021 ТзОВ «Фасад-Про» були проведені фасадні роботи по вул. Залізничній,7 м. Львів відповідно до Акту №2 здачі-приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року. До акту №2 здачі-приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року складено акт надання послуг №78 за грудень 2021 року.
ТзОВ «Ріел Енерго» здійснив оплату за фасадні роботи, що підтверджується платіжним дорученням №5048 від 24.05.2022 в сумі 158000,00 грн на підставі рахунку на оплату №46 від 26.05.2022.
02.01.2020 між ТзОВ «Фасад-Про» (Покупець) та ТзОВ «ТД «Експертбуд» (Продавець) укладено договір поставки №П-02/01-20 за умовами п.1.1 якого, Продавець зобов`язується передати у власність Покупця товар згідно рахунку на оплату та супровідної накладної, а Покупець зобов`язується прийняти даний товар і сплатити ціну, визначену у рахунку на оплату відповідно до кожної поставки товару.
На виконання умов договору ТзОВ «Фасад-Про» замовило в ТзОВ «ТД «Експертбуд» будівельні матеріали, що підтверджується видатковими накладними №17 від 02.03.2021 та №235 від 28.12.2020.
Також, 10.04.2021 за №2102 між ТзОВ «Фасад-Про» та ПП «Галізол» укладено договір поставки теплоізоляційних та звукоізоляційних матеріалів. Поставка даних товарів підтверджується випискою за період з 29.12.2021 по 30.06.2022 про оплату за матеріали згідно встановлених рахунків.
29.03.2021 ТзОВ «Фасад-Про» укладено договір поставки з СУП ТОВ «Термобуд №36/2021.
На виконання умов договору підряду ТОВ «Фасад-Про» замовило в СУП ТОВ «Термобуд» пінополістирольні плити та будівельні матеріали. Пінополістирольні плити та будівельні матеріали були поставлені, що підтверджується накладними №РНк-000421 від 10.05.2022; №РНк-001664 від 08.10.2021. Оплата підтверджується фільтрованою випискою за період з 29.12.2021 по 30.06.2022.
Також ТзОВ «Фасад-Про» на виконання умов договору підряду №23032021 замовило в ТзОВ «Анлево» поставку товару, що підтверджується видатковою накладною №2669 від 03.08.2021. Оплата за будівельні матеріали підтверджується фільтрованою випискою за період з 29.12.2021 по 30.06.2022.
ТзОВ «Фасад-Про» на виконання умов договору підряду №23032021 замовило в ТзОВ «Екостирол» поставку товару, що підтверджується видатковою накладною №148 від 18.08.2021 та платіжним дорученням №3520 від 31.03.2022.
За фактом вчинення господарської операції (перша подія), позивачем 31.05.2022 складено податкову накладну №26 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 12.07.2022 податкову накладну від 31.05.2022 №26 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №26 від 31.05.2022 відповідачем вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, в якому було надано пояснення та долучено первинні документи.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передаі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних від 23.08.2022 №7242717/41798789.
Не погоджуючись з рішенням від 23.08.2022 №7242717/41798789., позивач подав скарги до ДПС України, проте рішенням комісії ДПС України від 19.09.2022 №44825/41798789/2, скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Вважаючи прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся із позовом до суду.
Суд першої інстанції позов задовольнив з тих підстав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального права та обставинам справи з огляду на наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 10 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало те, що операції, які відображені за наслідком складення та подання на реєстрацію податкової накладної, відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Водночас, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 8 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).
Відтак, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім цього, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, не спростовувалось у ході розгляду справи ані відповідачами, ані позивачем, податкові накладні №2 від 03.11.2022; №5 від 09.11.2021; №13 від 13.05.2022; №1 від 01.03.2023; №26 від 31.05.2022 складені у зв`язку із настанням першої події надання послуг, після чого, за умовами договору, у покупця наставав обов`язок їх оплати і такий обов`язок було виконано.
Також позивачем і до суду і до контролюючого органу було подано первинні документи які підтверджують здійснення господарських операцій.
Разом з тим, після подання позивачем копій документів та письмових пояснень, що стосуються складення податкової накладної, контролюючий орган такі документи не врахував, прийнявши оскаржувані рішення про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну з підстав ненадання платником податку копій документів.
Відтак, вказані обставини є свідченням невідповідності рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних вимозі правової визначеності, оскільки можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Натомість, платником податків надано до контролюючого органу та до суду належні первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких було виписано відповідну податкову накладну.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
А тому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
В свою чергу, покликання контролюючого органу на ненадання позивачем розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків як підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, а також в подальшому, за результатами розгляду скарг, на ненадання платником податку первинних документів за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, вказує на протиправність рішень про відмову в реєстрації податкової накладної та наявність підстав для його скасування.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкової накладної немає, відтак, є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію такої.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Інші доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують, та зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними і трактуванні їх на власний розсуд.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.
Керуючись статтями 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року у справі №380/22857/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді Л. Я. Гудим О. М. Гінда
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119751037 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні