РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 червня 2024 року м. Рівне№460/4666/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом
Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
доТовариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне" про стягнення адміністративно-господарської санкції,В С Т А Н О В И В:
Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне» (далі відповідач) про стягнення адміністративно-господарської санкції в сумі 128724,50грн та пені в сумі 579,24грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже обов`язок з виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю останній не виконав, що є порушенням статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", у зв`язку з чим до відповідача застосовані адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, а також накладено пеню за прострочення сплати адміністративно-господарських санкцій.
Ухвалою суду від 03.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
20.05.2024 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування заперечень вказано, що відповідачем не було порушено вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" при здійсненні господарської діяльності, оскільки у Товариства середньооблікова чисельність штатних працівників є меншою ніж встановлена законодавством і відповідно у відповідача не виникало обов`язку щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Зауважено, що при поданні до Податкового органу розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску ТзОВ «Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне» допустило помилку у рядку 101 «Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб», оскільки було враховано також працівників, які перебувають у відпустках у зв`язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством.
Суд з`ясував зміст та підстави заяв по суті спору, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у 2023 році по Товариству з обмеженою відповідальністю «Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне» :
середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік 9;
середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, 0;
норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1;
фонд оплати праці штатних працівників 2317041,05грн;
середня річна заробітна плата штатного працівника 257449,01грн;
кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю 0,00;
сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 128724,5грн.
Цей Розрахунок надіслано 07.03.2024 відповідачу в електронний кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
У зв`язку з несплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій у встановлений термін останньому нарахована пеня в сумі 579,24грн
Несплата відповідачем адміністративно-господарських санкцій та пені стала підставою для звернення Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, що гарантують їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, визначаються Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» №875-ХІІ від 21.03.1991 (далі Закон №875-ХІІ).
Згідно з частиною третьою статті 18 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини третьої статті 18-1 Закону №875-ХІІ державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Згідно з частинами першою та другою статті 19 Закону №875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Отже, Законом передбачені гарантії соціального захисту осіб з інвалідністю шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця для такої особи та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для осіб з інвалідністю належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань.
Частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до частини другої статті 20 Закону №875-ХІІ порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120% річної облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбачена Конституцією України та іншими законами України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.
При вирішенні спору суд також бере до уваги те, що питання, пов`язані з обліком штатних працівників, регулюються Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за № 1442/11722 (далі - Інструкція №286), дія якої згідно із пунктом 1.1 поширюється на всі юридичні особи, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю.
Відповідно до пункту 3.2 та підпунктів 3.2.1, 3.2.2, 3.2.5 Інструкції №286 середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору. Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з`явились або не з`явились на роботу. Середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця. Кількість штатних працівників облікового складу за вихідний, святковий і неробочий день приймається на рівні облікової кількості працівників за попередній робочий день. У випадку двох або більше вихідних чи святкових і неробочих днів підряд кількість штатних працівників облікового складу за кожний з цих днів приймається на рівні кількості працівників облікового складу за робочий день, що їм передував. При обчисленні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховуються всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пунктах 2.4, 2.5 цієї Інструкції, крім працівників, які перебувають у відпустках у зв`язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (підпункти 2.5.8 - 2.5.9 Інструкції). Облік цих категорій працівників ведеться окремо. Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ... 12.
У пункті 2.4 Інструкції № 286 наведено перелік штатних працівників, які підлягають віднесенню до облікової кількості, а у пункті 2.5 цієї Інструкції наведено перелік працівників, які підлягають віднесенню до облікової кількості, але були тимчасово відсутні з певних причин.
Не включаються до облікової кількості штатних працівників працівники, прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств (п.п. 2.6.1 п. 2.6 розділу 2 Інструкції №286).
Суд встановив, що наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №7-ПР від 02.12.2015, ОСОБА_1 прийнята на роботу на посаду медичної сестри з окладом 1450грн.
02.12.2015 відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Відповідно до наказу ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000003-АР-0000541 від 07.04.2017, ОСОБА_2 прийнята на роботу на посаду сестри медичної з окладом 3200грн.
07.04.2017 відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Згідно з наказом від 10.02.2021 №02 ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» прізвище ОСОБА_2 у трудовій книжці, облікових та бухгалтерських документах змінено на прізвище Шишина, у зв`язку з реєстрацією шлюбу.
Відповідно до наказу ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №04-01-01-к АР-0000541 від 01.04.2022, ОСОБА_3 надано відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 04.04.2022 по 12.02.2025.
Відповідно до наказу ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000005-АР-0000549 від 13.03.2018, ОСОБА_4 прийнята на роботу на посаду молодшої медичної сестри з окладом 3723грн.
21.03.2018 відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000001-АР-0000555 від 19.02.2019 ОСОБА_5 прийнята на роботу на посаду лікаря-ретгенолога.
21.02.2019 відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000004-АР-0000562 від 22.08.2020 ОСОБА_6 прийнята на роботу на посаду сестри медичної з окладом 4723грн.
Відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу за період серпень 2020 року.
Відповідно до наказу ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №03-15-01-к АР-0000562 від 15.05.2023, ОСОБА_6 надано відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 16.05.2023 по 01.04.2026.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000005-АР-0000563 від 23.11.2020 ОСОБА_7 прийнята на роботу на посаду сестри медичної.
Відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу за період листопад 2020 року.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №АР-00000005-АР-0000569 від 02.12.2021 ОСОБА_8 прийнята на роботу на посаду сестри медичної.
Відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу за період грудень 2021 року.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №10-31-01-к АР-0000572 від 31.10.2022 ОСОБА_9 прийнята на роботу на посаду рентгенлаборанта.
Наказом ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» №11-29-01-к АР-0000573 від 29.11.2022 ОСОБА_10 прийнята на роботу на посаду сестри медичної.
Відповідачем до податкового органу надіслано повідомлення про прийняття працівника на роботу листопад 2022 року.
Комунальним некомерційним підприємством «Пологовий будинок» Рівненської міської ради для ОСОБА_10 сформований листок непрацездатності №10211586-2019164729-1 по вагітності та пологах (з 22.12.2023 по 25.04.2024).
Відповідачем було подано до Головного управління ДПС у Рівненській області податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартали 2023 року, в яких у графі 101 Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, осіб визначено 9 (за 1, 3, 4 квартал 2023 року), за 2 квартал 2022 року 9, 8, 9 (квітень, травень та червень 2023 року). В графі 104 Облікова кількість штатних працівників за звітний період визначено 9.
Внаслідок вищенаведеного позивач отримав від Пенсійного фонду України дані про середньооблікову кількість штатних працівників у відповідача в 2023 році в кількості 9 осіб.
Суд, повторно зауважує, що п.п. 3.2.2. п. 3.2 Інструкції № 286 встановлено, що при обчисленні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховуються всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пунктах 2.4, 2.5 цієї Інструкції, крім працівників, які перебувають у відпустках у зв`язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (підпункти 2.5.8 - 2.5.9 Інструкції). Облік цих категорій працівників ведеться окремо.
Під час визначення у поданій звітності середньооблікової кількості штатних працівників за звітний період, відповідачем не було враховано той факт, що 2 працівників підприємства перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку.
Також, виходячи з системного аналізу ч. 2 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» можна прийти до висновку, шо відповідно до положень даної норми закону, дійсно підприємство, яке використовує найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу. Однак, даною нормою жодним чином не передбачено, що такий розрахунок проводиться виключно в Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Враховуючи наведене, дійсна середньооблікова кількість штатних працівників на ТОВ «Медичний центр Асклепій Рівне» протягом 2023 року складала 7 осіб, фактично працювало 9 осіб, із них 2 особи перебували у відпустці по догляду за дитиною. Сама наявність помилки щодо середньооблікової кількості штатних працівників, яка міститься в податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, жодним чином не призводить до виникнення правопорушення, враховуючи, що фактична середньооблікова кількість працівників у відповідача в 2023 році є меншою мінімально встановленої, за наявності якої покладається обов`язок створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Решта доводів та аргументів учасників справи не мають значення для вирішення спору по суті, не спростовують встановлених судом обставин у спірних правовідносинах та викладених висновків суду.
Частиною 1 статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач належними та допустимими доказами довів обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач не довів обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Замкова, 10 А/1,м. Рівне,Рівненська обл.,33028. ЄДРПОУ/РНОКПП 13979356)
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Медичний центр АСКЛЕПІЙ Рівне" (вул. Київська, 60,м.Рівне,33027. ЄДРПОУ/РНОКПП 36837705)
Повний текст рішення складений 14.06.2024.
Суддя Олег ГРЕСЬКО
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119752422 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.Р. Гресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні