Рішення
від 11.06.2024 по справі 904/1613/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.06.2024м. ДніпроСправа № 904/1613/24

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Манько Г.В. за участю секретаря судового засідання Махортової Д. Р.

за позовом Відділу освіту виконкому Інгулецької районної у місті ради

до Акціонерного товариства "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ"

про стягнення 1 029 992 грн. 26 коп.

Представники:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області про стягнення з акціонерного товариства "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" переплати, що утворилась внаслідок перерахунку розміру нарахувань за теплову енергію за договором №211 від 26.12.2019 року про закупівлю теплової енергії в розмірі 294 722,30 грн., за договором №211 від 15.01.2019 року про закупівлю теплової енергії в розмірі 735 269,96 грн. Судові витрати просить покласти на відповідача.

Позивач надав клопотання про відкладення розгляду справи. Надав відповідь на відзив у якій підтримав позовні вимоги у повному обсязі. Звертав увагу суду, що зміст договорів свідчить про фінансування видатків за рахунок бюджетних надходжень. Договори про закупівлю теплової енергії були припинені у зв`язку з їх виконанням сторонами. Зарахування спірних грошових сум в оплату майбутніх платежів є неможливим.

Відповідач надав заяву про розгляд справи без його участі. Надав відзив на позов у якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Вважає, що позивач штучно створив спір, який передав на розгляд суду, що містить ознаки безпідставних позовних вимог. Позивач посилається на норму законодавства, з якої не вбачається законодавчо передбачена можливість для стягнення грошових коштів.

У судовому засіданні на підставі ст. 233 Господарського процесуального кодексу України прийнято рішення.

Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Акціонерним товариством "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" та Відділом освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради підписано договір про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р. (далі Договір).

Учасник-Теплопостачальна організація зобов`язується до 31.12.2019р. надати замовнику-споживачеві товар, зазначений в п. 1.2 Договору, а замовник-споживач - прийняти і оплатити одержану теплову енергію за встановленими згідно чинного законодавства тарифами (цінами) в терміни, передбачені цим Договором (п. 1.1 Договору).

Найменування товару за ДК 021:2015:09320000-8 Пара, гаряча вода та пов`язана продукція. Конкретна назва предмету закупівлі-теплова енергія для потреб бюджетних установ (п. 1.2 Договору).

Кількість: 750,18 Гкал. Обсяги закупівлі можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків (Ст. 23 ч. 1 Бюджетного кодексу України) (п. 1.3 Договору).

Ціна Договору становить: 1 342 100 грн.у тому числі ПДВ 223 683 грн. 33 коп. На момент укладення Договору ціна 1 Гкал складає 1 789,021 - у 1 Гкал з ПДВ (бюджетні установи) (п. 3.1 Договору).

Ціна цього Договору може бути змінена за взаємною згодою сторін у випадках передбачених частиною 4 статті 32 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовлення; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; покращення якщо предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових коригувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни (п. 3.2 Договору).

Зміни та (або) доповнення до Договору можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін шляхом укладення сторонами додаткових угод до цього Договору (п. 11.3 Договору).

До матеріалів справи долучено Додаток №1 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р. Обсяги та порядок постачання теплової енергії Замовнику-Споживачу.

До матеріалів справи долучено Додаток №2 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р. Умови припинення постачання теплової енергії.

До матеріалів справи долучено Додаток №3 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р. Дислокація споживача Відділ освіти виконавчого комітету Інгулецької районної у місті ради до договору №211 від 26.12.2019р.

Акціонерним товариством "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" та Відділом освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради підписано додаткову угоду №1 від 31.12.2019р. до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р.

Згідно вказаної додаткової угоди сторони домовились внести наступні зміни: на підставі п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" №922-VII від 25.12.2015р. - зменшити обсяги закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків Замовника-Споживача, зменшити ціну Договору на 12, 98 грн. в тому числі ПДВ та викласти п. 3.1 Договору в наступній редакції: Ціна Договору становить 1 342 087 грн. 02 коп. в тому числі ПДВ 223 681, 17 грн. На момент укладання Договору ціна складає 1 789, 021 грн. за 1 Гкал з ПДВ (бюджетні установи). Дана додаткова угода є невід`ємною частиною Договору та набуває чинності з моменту її підписання повноваженими представниками сторін та скріплення печатками і діє протягом строку дії договору.

Акціонерним товариством "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" та Відділом освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради підписано договір про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р. (далі Договір).

Учасник-Теплопостачальна організація зобов`язується з 01 січня до 31.12.2020р. надати замовнику-споживачеві товар, зазначений в п. 1.2 Договору, а замовник-споживач - прийняти і оплатити одержану теплову енергію за встановленими згідно чинного законодавства тарифами (цінами) в терміни, передбачені цим Договором (п. 1.1 Договору).

Найменування товару за ДК 021:2015:09320000-8 Пара, гаряча вода та пов`язана продукція. Конкретна назва предмету закупівлі - теплова енергія для потреб бюджетних установ (п. 1.2 Договору).

Кількість: 3728,96 Гкал. Обсяги закупівлі можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків (Ст. 23 ч. 1 Бюджетного кодексу України) (п. 1.3 Договору).

Ціна Договору становить: 6 671 187 грн. 75 коп. у тому числі ПДВ 1 111 864 грн. 63 коп., у тому числі сума відповідно до тимчасового кошторису на січень - 1 427 745 грн. , в тому числі ПДВ 237 957 грн. 50 коп. На момент укладення Договору ціна 1 Гкал складає 1 789,021 - у грн. 1 Гкал з ПДВ (бюджетні установи) (п. 3.1 Договору).

Ціна цього Договору може бути змінена за взаємною згодою сторін у випадках передбачених частиною 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовлення; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; покращення якщо предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових коригувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни (п. 3.2 Договору).

Зміни та (або) доповнення до Договору можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін шляхом укладення сторонами додаткових угод до цього Договору (п. 11.3 Договору).

До матеріалів справи долучено Додаток №1 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р. Обсяги та порядок постачання теплової енергії Замовнику-Споживачу.

До матеріалів справи долучено Додаток №2 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р. Умови припинення постачання теплової енергії.

До матеріалів справи долучено Додаток №3 до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р. Дислокація споживача Відділ освіти виконавчого комітету Інгулецької районної у місті ради до договору №211 від 15.01.2020.

Акціонерним товариством "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" та Відділом освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради підписано додаткову угоду №1 від 07.02.2020р. до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р.

Згідно вказаної додаткової угоди сторони домовились внести наступні зміни: на підставі п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" №922-VII від 25.12.2015р. - зменшити обсяги закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків Замовника-Споживача, зменшити ціну Договору на 928 496 грн. 75 коп., ПДВ 154 749 грн. 46 коп. та викласти п. 3.1 Договору в наступній редакції: Ціна Договору становить 5 742 691 грн., ПДВ 957 115 грн. 17 коп. На момент укладання Договору ціна складає 1 789, 021 грн. за 1 Гкал з ПДВ (бюджетні установи). Дана додаткова угода є невід`ємною частиною Договору та набуває чинності з моменту її підписання повноваженими представниками сторін та скріплення печатками і діє протягом строку дії договору.

Акціонерним товариством "КРИВОРІЗЬКА ТЕПЛОЦЕНТРАЛЬ" та Відділом освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради підписано додаткову угоду №2 від 16.09.2020р. до договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р.

Згідно вказаної додаткової угоди сторони дійшли згоди зменшити ціну договору на 2 873 550 грн. 16 коп., у зв`язку з чим п. 3.1 Договору у наступній редакції: "з.1 Ціна Договору становить 2 869 140 грн. 84 коп, ПДВ 478 190 грн. 14 коп. На момент укладання Договору ціна складає 1 789, 021 грн. за 1 Гкал з ПДВ (бюджетні установи). Сторони дійшли згоди розірвати Договір. З моменту набрання законної сили цієї Додаткової угоди Сторони не вважають себе пов`язаними будь-якими правилами та обов`язками. Договір вважається розірваним з моменту набрання чинності цією Додатковою угодою. Дана додаткова угода набуває чинності з моменту її підписання повноважними представниками сторін та скріплення її печатками та є невід`єсною частиною Договору.

Верховним Судом 20.06.2023р. ухвалено постанову у справі №904/2888/22 за позовом акціонерного товариства "Криворізька теплоцентраль" до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.

Вказаною постановою встановлено, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022, яке залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 04.04.2023 у справі №904/2888/22, у задоволенні позову відмовлено повністю. Судом першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції встановлено, що рішенням адміністративної колегії Відділення АМК від 16.08.2022 №54/14-р/к (справа №54/50-21) "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення) визнано, що Товариство протягом опалювального періоду 2019-2020 років займало монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання теплової енергії в межах території Покровського, Саксаганського, частково Довгинцівського, Інгулецького районів міста Кривого Рогу, де розташовані діючі мережі, які знаходяться в господарському віданні Товариства, як таке, що не мало жодного конкурента (пункт 1 резолютивної частини Рішення). Бездіяльність Товариства, яка полягає у не здійсненні перерахунків розміру нарахувань за теплову енергію категоріям споживачів бюджетні установи, інші споживачі (крім населення) за період грудень 2019 року - квітень 2020 року у зв`язку зі зміною для Товариства ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019-2020 у відповідності до постанови КМУ від 24.12.2019 №1082 "Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію та послуги з централізованого опалення, централізованого постачання гарячої води для споживачів у зв`язку зі зміною ціни природного газу" та Правилам користування тепловою енергією, затверджених постановою КМУ від 03.10.2007 №1198 (далі Правила №1198), порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання теплової енергії, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку (пункт 2 резолютивної частини Рішення). За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане в пункті 2 резолютивної частини Рішення, накладено на Товариство штраф у розмірі 68 000 грн. (пункт 3 резолютивної частини Рішення). Зобов`язано Товариство припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане у пункті 2 резолютивної частини Рішення, у двомісячний термін з дня одержання Рішення (пункт 4 резолютивної частини Рішення). Товариство протягом опалювального періоду 2019-2020 років займало монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання теплової енергії в межах території низки районів міста Кривого Рогу, де розташовані діючі мережі, які знаходяться в господарському віданні Товариства, як таке, що не мало жодного конкурента (пункт 106 Рішення). В умовах запровадження ринку природного газу вартість природного газу для підприємств теплопостачання змінюється майже щомісяця. Зміна ціни газу протягом опалювального періоду може бути змінена як в сторону зменшення, так і в сторону збільшення (пункт 116 Рішення). З початку опалювального періоду 2019-2020 років для підприємств теплопостачання було значно знижено ціну природного газу у порівнянні з тією, що діяла в кінці минулого опалювального періоду та була врахованою у встановлених тарифах на теплову енергію та комунальні послуги (пункт 117 Рішення). На законодавчому рівні механізмів автоматичного коригування тарифів на послугу з постачання теплової енергії для споживачів, що враховували б такі цінові зміни складових тарифів, передбачено не було (пункт 118 Рішення). Будь-яка зміна вартості природного газу впливає на розмір тарифів на теплову енергію та послугу з постачання теплової енергії для споживачів, оскільки газова складова у структурі собівартості послуг з теплопостачання є найбільшою (пункт 119 Рішення). Переглянути діючі тарифи на комунальні послуги, що надаються в умовах дії договорів про надання комунальних послуг, що укладалися до 1 травня 2019 року, тобто до моменту введення в дію нового Закону України "Про житлово-комунальні послуги", на сьогодні, як зазначалося вище, не має можливості (пункт 120 Рішення). КМУ для забезпечення захисту прав споживачів теплової енергії та комунальних послуг в частині оплати ними справедливої вартості теплової енергії та комунальних послуг, а також збалансування інтересів суб`єктів господарювання, споживачів та держави, у грудні 2019 року було прийнято постанову від 24.12.2019 №1082 "Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію та послуги з централізованого опалення, централізованого постачання гарячої води для споживачів у зв`язку зі зміною ціни природного газу" (пункт 121 Рішення). Згідно з пунктом 2 Постанови №1082 у разі прийняття теплопостачальною організацію (виконавцем послуг із централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води) рішення щодо зміни розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, споживачам, у зв`язку із зміною для них ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019/2020 року, відповідні зміни (починаючи із нарахувань за грудень 2019 року) мають відображатися щомісяця у платіжних документах споживачів, надісланих у місяці, що є наступним за розрахунковим періодом. Про прийняте рішення щодо зміни розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, теплопостачальна організація інформує споживачів шляхом розміщення інформаційного повідомлення (з наведенням відповідних обґрунтувань) на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному сайті (пункт 122 Рішення). Постановою №1082 внесені зміни до Правил №1198 (пункт 123 Рішення). Пункт 35 Правил №1198, яким визначено права теплопостачальної організації, доповнено абзацом такого змісту: прийняти рішення щодо зміни розміру нарахувань за теплову енергію для споживачів у зв`язку із зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії (пункт 124 Рішення). Правила №1198 доповнено розділом "Особливості нарахування (визначення) плати за теплову енергію для споживачів у зв`язку зі зміною ціни природного газу для теплопостачальної організації" з таким змістом: "47. У разі зміни для теплопостачальної організації протягом опалювального сезону ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що використовується для виробництва теплової енергії, теплопостачальна організація може прийняти рішення щодо зміни розміру нарахувань за спожиту теплову енергію для споживачів. Підставою для зміни розміру нарахувань за спожиту теплову енергію є умова, коли ціна природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), придбаного теплопостачальною організацією у відповідному місяці опалювального сезону, є нижчою від ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що врахована у структурі тарифів на теплову енергію, встановлених уповноваженими органами"; "49. Різниця в нарахуваннях спрямовується в оплату майбутніх платежів, крім випадку припинення дії договору із споживачем. За наявності у споживача заборгованості за спожиту теплову енергію сума перерахунку зараховується в рахунок погашення існуючої заборгованості споживача відповідно до черговості її виникнення" (пункт 125 Рішення). Враховуючи вимоги Постанови №1082 та Правил №1198, зміна розміру нарахувань за постачання теплової енергії здійснюється для всіх категорії споживачів (пункт 126 Рішення). Товариством здійснено перерахунків за теплову енергію за опалювальний період 2019/2020 по категорії споживачів: населення на загальну суму 156 239,98 тис. грн з урахуванням наступних коефіцієнтів перерахунків: грудень 2019 0,7833, січень 2020 0,8246, лютий 2020 0,7469, березень 2020 0,6858, квітень 2020 0,6306 (лист Товариства від 14.04.2021 №2509/08). У листі Товариства від 14.04.2021 №2509/08 по інших категоріях споживачів: бюджетні установи, інші споживачі (крім населення) перерахунки розміру нарахувань за теплову енергію за період грудень 2019 року - квітень 2020 року не проводилися (пункт 130 Рішення). За інформацією Товариства (лист від 14.04.2021 №2509/08) протягом опалювального періоду 2019/2020 у Товариства діяли тарифи на теплову енергію, затверджені рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 22.01.2019 №51 у розмірах: для категорії споживачів: населення 1688,37 грн./Гкал з ПДВ; для категорії споживачів: бюджетні установи 1789,021 грн./Гкал з ПДВ; для категорії інші споживачі: 1715,149 грн./Гкал з ПДВ (пункт 131 Рішення). Товариство повідомило (лист від 14.04.2021 №2509/08), що питома вага складової природного газу у діючих протягом опалювального періоду 2019/2020 тарифах на теплову енергію, її виробництво, встановлених рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 22.01.2019 №51, становить: для потреб населення 84,709%, для потреб бюджетних установ 81,466%, для потреб інших споживачів 83,171% (пункт 132 Рішення). За інформацією Товариства (лист від 14.04.2021 №2509/08) протягом опалювального періоду 2019-2020, у тому числі у період грудень 2019 року - квітень 2020 року, ціна придбання Товариством природного газу при кожному придбанні була єдиною для всіх категорій споживачів, водночас, ціна природного газу, яка врахована у складі вищевказаних тарифів для всіх категорій споживачів, була також однакова, але перерахунки розміру нарахувань за теплову енергію Товариством проведено тільки для категорії споживачів населення (пункт 133 Рішення). Ціна природного газу, яка врахована у складі тарифів по Товариству, однакова для всіх категорій споживачів, а також, однаковими були й цінові зміни придбання Товариством природного газу для всіх категорій споживачів (пункт 134 Рішення). У період грудня 2019 року - квітня 2020 року ціна придбання природного газу для виробництва теплової енергії була значно нижчою у порівнянні з ціною природного газу у структурі діючих тарифів для всіх категорій споживачів, а в квітні 2020 зазначене зниження ціни природного газу відбулося на 53,54% (2 897 грн у порівнянні з 6 235,51 грн) [пункт135 Рішення]. Протягом опалювального періоду 2019/2020 років цінові зміни придбання Товариством природного газу для всіх категорій споживачів у бік зменшення відбувалися щомісяця, а тарифи на теплову енергію для цих категорій споживачів протягом даного періоду не змінювалися (пункт 136 Рішення). Підставою для зміни розміру нарахувань за спожиту теплову енергію є умова, коли ціна природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), придбаного теплопостачальною організацією у відповідному місяці опалювального сезону, є нижчою від ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що врахована у структурі тарифів на теплову енергію, встановлених уповноваженими органами (абзац 2 пункту 47 Постанови №1198) [пункт 137 Рішення]. Товариство всупереч вимог Постанови №1082 та Правил №1198 не здійснило перерахунків розміру нарахувань за теплову енергію у період грудень 2019 року - квітень 2020 року таким категоріям споживачів, як бюджетні установи, інші споживачі (крім населення), у зв`язку зі зміною для Товариства ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019-2020 років (пункт 138 Рішення). Бездіяльність Товариства може призводити до ущемлення інтересів категорій споживачів, як бюджетні установи, інші споживачі (крім населення), оскільки зазначені споживачі були позбавлені можливості розраховуватись за отриману теплову енергію за обґрунтованими цінами (пункт 139 Рішення). Бездіяльність Товариства у вигляді не здійсненні перерахунків розміру нарахувань за теплову енергію таким категоріям споживачів, як бюджетні установи, інші споживачі у зв`язку зі зміною для Товариства ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019-2020 років, має негативний вплив на вартість товарів (послуг) споживачів теплової енергії Товариства (пункт 168 Рішення). За результатом проведеного дослідження (на виконання доручення Антимонопольного комітету України (далі АМК, Комітет) від 12.08.2020 №13-01/824), Відділенням АМК встановлено, що іншими теплопостачальними організаціями, охопленими дослідженням у Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, здійснено самостійно перерахунки розміру нарахувань за теплову енергію у період грудень 2019 року - березень (квітень) 2020 року споживачам категорії бюджетні установи, у зв`язку зі зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії, або здійснено зазначені перерахунки на виконання рекомендацій Відділення АМК (пункт 169 Рішення). В оскаржуваному Рішенні Відділення АМК визнало бездіяльність Товариства, яка полягає у не здійсненні перерахунків розміру нарахувань за теплову енергію категоріям споживачів «бюджетні установи», «інші споживачі (крім населення)» за період грудень 2019 року - квітень 2020 року у зв`язку зі зміною для Товариства ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019-2020 у відповідності до Постанови №1082 та Правилам №1198, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання теплової енергії, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку.

Постановою Верховного Суду від 20.06.2023р. у справі №904/2888/22 касаційну скаргу акціонерного товариства "Криворізька теплоцентраль" залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2022 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 04.04.2023 у справі №904/2888/22 - без змін.

Під час розгляду справи встановлено, що у спірному періоді відносини учасників справи відбувались на підставі договору про закупівлю теплової енергії №211 від 26.12.2019р. та договору про закупівлю теплової енергії №211 від 15.01.2020р.

Позивачем було перераховано відповідачу спірні грошові кошти на підставі умов, погоджених сторонами у Договорах. Отже спірні грошові суми не можна вважати безпідставно набутим майном у розумінні приписів ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Стягнення спірних грошових сум можливо після внесення відповідних змін до Договорів про закупівлю теплової енергії, що передбачено п. 11.3 Договорів.

Відповідно до умов п. 11.3 вказаних Договорів зміни та доповнення до Договору можуть бути внесені тільки шляхом укладення сторонами додаткових угод до Договорів.

Відповідні Додаткові угоди сторонами не укладались та відсутні судові рішення щодо зміни умов Договорів.

В матеріалах справи відсутні належні докази, що позивач звертався до відповідача з пропозицією внести відповідні зміни до умов Договорів про закупівлю теплової енергії з дотриманням приписів ст.ст. 641, 651 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України.

Відповідно до вимог ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до вимог ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Наявні у справі докази є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.

Згідно вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ :

В задоволенні позову відмовити.

Рішення набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в порядку та строк, передбачений ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 18.06.2024

Суддя Г.В. Манько

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119771102
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/1613/24

Судовий наказ від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Судовий наказ від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Постанова від 13.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 04.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні