ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/483/24
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Кравець С.Г.
секретаря судового засідання: Круглецької А.І.
за участю представників сторін:
від позивача: Волошенюк О.В., ордер АВ №1126260 від 01.03.2024;
від відповідача: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДГРІН"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "САМПЛ АГРО"
про стягнення 69 335,61 грн.
Процесуальні дії по справі.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДГРІН" звернулося з позовом до суду про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "САМПЛ АГРО" 69 335,61грн збитків.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ "САМПЛ АГРО" поставило ТОВ "ТРЕЙДГРІН" соняшник високоолеїновий, згідно з видатковою накладною №726 від 02.12.2021, яку покупець оплатив. Вартість товару становить 564 590,00 грн, з яких ПДВ - 69 335,61 грн. Однак у Єдиному реєстрі податкових накладних не зареєстровано відповідну податкову накладну, що унеможливило отримання податкового кредиту.
Правовими підставами позову вказано ст. 201 Податкового кодексу України, ст. 22 Цивільного кодексу України, ст. 224, 225 Господарського кодексу України.
Ухвалою суду від 10.05.2023 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 12.06.2024.
16.05.2024 на адресу суду від представника позивача надійшло клопотання про стягнення з відповідача витрат на послуги адвоката від 16.05.2024, до якого додано Акт (звіт) приймання-передачі наданих послуг від 14.05.2024 з доказами надіслання іншій стороні.
Представник позивача в судовому засіданні 12.06.2024 позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві, просила позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач свого представника в судове засідання 12.06.2024 не направив, відзиву на позов не подав, хоча про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. 27.05.2024 на поштову адресу суду повернулася неврученою ухвала суду від 10.05.2024, яка направлялася відповідачу, з відміткою пошти "за закінченням терміну зберігання" (а.с.70-73).
Відповідно до частин 3, 7 статті 120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.
Отже, якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії (Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного суду від 28.01.2019 у справі №915/1015/16).
Крім того, про дату час та місце розгляду справи відповідача було повідомлено шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.
Згідно ч.1 ст.202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.
Судом також враховується, що відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Судові рішення, внесені до реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Враховуючи наведене, суд зазначає, що відповідач мав доступ до судових актів та мав можливість ознайомитись з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
При цьому суд констатує, що відповідачем не подано клопотання, заяви, в тому числі і щодо перенесення розгляду справи, її відкладення чи неможливості прибути в судове засідання особисто чи направити свого представника.
За викладеного, суд вважає що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
З огляду на те, що неявка в засідання суду представника відповідача та неподання ним письмового відзиву, не перешкоджають розгляду справи, господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами, згідно з ч.9 ст.165 ГПК України та ч.2 ст.178 ГПК України.
В судовому засіданні 12.06.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "САМПЛ АГРО" на виконання умов договору поставки №ДА-21 від 08.09.2021, поставило ТОВ "ТРЕЙДГРІН" соняшник високолеїновий, згідно з видатковою накладною №726 від 02.12.2021, яку покупець оплатив. Вартість товару становить 564 590,00грн, з яких ПДВ - 69 335,61грн. Відповідач сформував та направив на реєстрацію ПН № 27 від 02.12.2021, яка була зареєстрована, але в графі "Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця" замість "соняшник високоолеїновий" зазначив "кукурудза". З метою виправлення вищезазначеної помилки відповідач склав Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 02.12.2021р. №1 до податкової накладної від 02.12.2021р. № 27 щодо якого 14 січня 2022р. ДПС України склала Квитанцію про реєстрацію ПН/РККіВПдоПН № 941754126, в якій зазначено: "Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 02.12.2021р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку".
В подальшому, 24.01.2022 Комісія з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПП ухвалила рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 3696234/42474674, яким відмовила відповідачу у реєстрації РК № 1 від 02.12.2021р. у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів. Позивач зазначає, що в Єдиному державному реєстрі судових рішень відсутні будь-які відомості, щодо оскарження відповідачем в судовому порядку вищезазначеного рішення, а це означає, що враховуючи процесуальні строки, в результаті своєї бездіяльності відповідач втратив можливість оскарження цього рішення в судовому порядку. Вказує, що відповідач, поставивши позивачу товар на загальну суму 564 590,00грн, у т.ч. 69 335,61грн ПДВ, отримавши від покупця кошти у повному обсязі, не зареєстрував у порядку, передбаченому чинним в Україні законодавством, розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 02.12.2021 №1 до податкової накладної від 02.12.2021 № 27, що спричинило виникнення збитків для покупця саме на суму 69 335,61грн.
Відповідач своїм правом на подачу відзиву не скористався.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
08.09.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "САМПЛ АГРО" (постачальник/відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДГРІН" (покупець/позивач) укладено договір поставки №ДА-21, відповідно до якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець в порядку та на умовах, визначених цим Договором, зобов`язується прийняти й оплатити соняшник високоолеїновий у кількості 1000 ( одна тисяча ) тонн 4*/- 5% (надалі іменується "Товар") (далі - договір).
За умовами пункту 1.4 договору, найменування та кількість Товару, його часткове співвідношення (асортимент, номенклатура), одиниці виміру Товару, ціна одиниці Товару та загальна сума відповідної партії Товару визначаються у видаткових накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору, за умови їх складання Сторонами.
Відповідно до пункту 3.1 договору, ціна на Товар встановлюється в національній валюті України - гривні - з урахуванням податку на додану вартість і вказується у видаткових накладних. Вартість однієї партії Товару дорівнює вартості Товару, зазначеної у видатковій накладній, за якою ця партія поставляється.
Пунктом 3.2 договору сторони погодили, що оплата за Товар здійснюється Покупцем протягом одного банківського дня від дати поставки відповідної партії Товару разом із усіма супровідними документами на підставі отриманого від Постачальника рахунку.
Згідно з пунктом 4.1 договору, Постачальник здійснює поставку Товару в повному обсязі протягом вересня 2021р. - грудня 2021 року. Місцем поставки Товару є склад Покупця, який знаходиться за адресою: Вінницька область, смт.Крижопіль, вул. Тютюнника, 88.
Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до 31 грудня 2021 року (пункт 9.1 договору).
У відповідності до пункту 9.2. договору, якщо жодна із Сторін Договору не заявить про свій намір припинити дію Договору за один місяць до закінчення його строку, Договір вважається пролонгованим на той самий строк й на тих самих умовах.
Даний Договір підписаний представниками сторін, а їх підписи скріплені печатками підприємств.
На виконання умов договору поставки №ДА-21 від 08.09.2021, відповідач 02.12.2021 поставив позивачу товар - соняшник високоолеїновий, що підтверджується: видатковою накладною №726 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн, з яких ПДВ 69 335,61грн, квитанцією №002403 від 02.12.2023 та товарно-транспортною накладною від 02.12.2023 (а.с.16-18).
Матеріали справи свідчать про те, що позивачем було здійснено оплату за товар 03.12.2021 на суму 564 590,00грн, що підтверджується платіжною інструкцією №469 від 03.12.2021 (а.с.19).
Як зазначає позивач, ТОВ "САМПЛ АГРО" було складено податкову накладну №27 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн з ПДВ 69 335,61грн, але згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної №941754126 від 14.01.2022, реєстрація такої податкової накладної була зупинена та зазначено: "відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 02.12.2021р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник "D" = 3963%, "Р" = 3519724.68" (а.с.23).
24.01.2022 Комісія з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПП ухвалила Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН №3696234/42474674, яким відмовила відповідачу у реєстрації РК № 1 від 02.12.2021 у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.24).
Неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, призвело до втрати позивачем права на податковий кредит у розмірі 69 335,61грн, у зв`язку з цим, позивач просить стягнути з відповідача збитки в сумі 69 335,61грн.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, договір є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків. Цивільні права і обов`язки виникають як з передбачених законом договорів, так і з договорів, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать.
Частинами 1, 3, 5 ст.626 Цивільного кодексу України встановлено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору. Договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом, або не випливає із суті договору.
Договір, відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Цивільного Кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Аналогічні положення містяться і в Господарському кодексі України. Так, відповідно до ч.1 ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договорів, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
За своєю правовою природою укладений між сторонами договір є договором поставки.
У відповідності до ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
У відповідності до п.201.1. ст.201 Податкового кодексу України (в редакції станом час виникнення податкових зобов`язань), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.7. Податкового кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Отже, згідно п.201.10 ст.201 ПК України, на продавця товарів/послуг покладено обов`язок в установлені терміни скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з п.5 Порядку, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 10 Порядку передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Пункт 8 Критеріїв визначає: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно поданих до справи доказів, після поставки товару за видатковою накладною №726 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн відповідачем було складено податкову накладну №27 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн з ПДВ 69 335,61грн, яку направлено в податковий орган.
Судом встановлено, що реєстрація податкової накладної №27 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн з ПДВ була зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до п.14.1.181 ст.14 Податкового кодексу України, податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Право на віднесення сум податку до податкового кредиту, в силу вимог п.198.1 ст.198 ПК України, виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Згідно з п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України, датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами).
Згідно з п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку, зокрема, з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.
Згідно п.198.6. ст.198 Податкового кодексу України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до наведеного, лише зареєстрована в Єдиному реєстрі податкова накладна є підставою для формування податкового кредиту. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 4.10 договору, підписанням цього Договору Постачальник підтверджує своє зобов`язання створювати й надавати згідно із чинним в Україні податковим законодавством податкові накладні й розрахунки коригування до податкової накладної без окремої письмової вимоги Покупця в електронному вигляді за допомогою модуля електронного документообігу в програмному забезпеченні "M.E.DOC IS".
У разі відсутності програмного забезпечення "M.E.DOC IS", Постачальник зобов`язується здійснити обмін податковими накладними/розрахунками коригування з Покупцем через власну систему подачі електронної звітності, а також надати дані, щодо власної системи подачі електронної звітності (назва системи), на електронну адресу: trade ureen@ukr.net.
Однак, відповідач не виконав належним чином свого обов`язку щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної на 564 590,00грн, з яких ПДВ 69 335,61грн.
Відповідно до частин 1, 2 ст.22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ч. 1 ст. 225 ГК України).
Тобто, збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони, що обмежує його інтереси як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також у не одержаних кредитором доходах, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником.
Підставою для відшкодування збитків відповідно до ч.1 ст. 611 ЦК України та ст.224 ГК України є порушення зобов`язання.
Доведення факту наявності таких збитків та їх розміру, а також причинно-наслідкового зв`язку між правопорушенням і збитками покладено на позивача. Причинний зв`язок як обов`язковий елемент відповідальності за заподіяні збитки полягає в тому, що шкода повинна бути об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди, отже, доведенню підлягає факт того, що протиправні дії заподіювача є причиною, а збитки є наслідком такої протиправної поведінки .
З огляду на наведені норми для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); 2) шкідливого результату такої поведінки - збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.
При цьому хоча обов`язок продавця зареєструвати податкову накладну є обов`язком платника податку у публічно-правових відносинах, а не обов`язком перед покупцем, невиконання такого обов`язку фактично завдало позивачу збитків (постанова Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2019 у справі №908/1568/18).
Тому має місце причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю відповідача щодо виконання визначеного законом обов`язку зареєструвати податкову накладну та неможливістю включення суми ПДВ до податкового кредиту позивача та, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, яка фактично є збитками цієї особи. Отже, наявні усі елементи складу господарського правопорушення. (Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного суду від 10.01.2022 у справі № 910/3338/21).
Відповідач встановленого Податковим кодексом України обов`язку щодо реєстрації податкових накладних належним чином не виконав, що доводиться наявними в матеріалах справи документами. Реєстрація податкової накладної №27 від 02.12.2021 на суму 564 590,00грн з ПДВ 69 335,61грн зупинена податковим органом. Рішенням податкового органу відмовлено в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3696234/42474674 від 24.01.2022 (а.с.24).
З огляду на викладене вище вбачається, що такі порушення відповідача позбавили позивача права включити суми ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання на суму 69 335,61грн, тобто позивач поніс збитки.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність прямого причинно-наслідкового зв`язку між неналежним виконанням відповідачем визначеного законом обов`язку зареєструвати податкові накладні та неможливістю включення сум ПДВ до податкового кредиту позивача, а також, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, яка фактично є збитками цієї особи.
Частиною 1 статті 611 ЦК України визначено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
За умовами пункту 8.11 договору, у разі, якщо органами Державної податкової служби (за наслідками винесення податкового повідомлення-рішення, акта перевірки, довідки, внесення коригувань до особового рахунку Покупця як платника податків, іншим способом) та/або рішенням (постановою) суду буде зменшено податковий кредит Покупця з ПДВ за податковими накладними Постачальника, зменшено валові витрати Покупця па вартість товарів, придбаних у Постачальника, донараховано Покупцю податки, збори, обов`язкові платежі, нараховані Покупцю штрафні санкції за порушення податкового законодавства або судом буде прийнято рішення про стягнення в дохід держави отриманого за угодою, визнаною недійсною (нікчемною), і це буде пов`язано з:
- анулюванням (скасуванням) державної реєстрації Постачальника;
- виключенням Постачальника з реєстру платників податку на додану вартість (у тому числі анулюванням свідоцтва платника ПДВ);
- господарськими відносинами Постачальника та/або його контрагентів з підприємствами, які мають ознаки фіктивності, що зафіксовано в актах перевірки органів державної податкової служби або в рішенні (постанові) суду;
- неналежним чином веденням бухгалтерського та/або податкового обліку, несвоєчасним, неналежним чином, не в повному обсязі поданням до податкових органів необхідної податкової звітності;
- встановленням податковим органом чи судом недійсності (у тому числі нікчемності) угоди, укладеної між Покупцем та Постачальником або Постачальником і його контрагентом;
- стягненням в дохід держави всього отриманого Покупцем за недійсною угодою, укладеною між Постачальником і Покупцем;
- прийняттям рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- будь-якими іншими фактами, пов`язаними з порушенням Постачальником та/або його контрагентами податкового законодавства, Постачальник зобов`язується протягом п`яти календарних днів з дати отримання від покупця відповідної вимоги за його місцезнаходженням, вказаного у Договорі, сплатити Покупцю грошові кошти в розмірі рівному сумі, на яку Покупцю зменшено податковий кредит з ПДВ, зменшені валові витрати, донараховані податки, збори, обов`язкові платежі, нараховані штрафні санкції, стягнуто в дохід держави отримане за угодою, визнаною недійсною - далі "Виплата".
У разі наявності заборгованості Покупця перед Постачальником і невиконання Постачальником у зазначений вище термін своїх зобов`язань по перерахуванню коштів, Виплата здійснюється шляхом проведення заліку зустрічних однорідних вимог за рахунок коштів, що підлягають оплаті Покупцем Постачальнику за будь-якими грошовими зобов`язаннями (з обов`язковим письмовим повідомленням Постачальника за його місцезнаходженням).
У разі невиконання Постачальником своїх зобов`язань, зазначених у цьому пункті Договору, Покупець має право на стягнення суми Виплати в судовому порядку.
У разі якщо рішення (акт, дії) органу Державної податкової служби або рішення суду, які стали підставою для виникнення зобов`язань з Виплати, в подальшому будуть визнані незаконними і скасовані (повністю або частково), Покупець зобов`язаний повернути Постачальнику отримані від нього як Виплати грошові кошти у відповідній сумі (пропорційно, в залежності від того, в якій частині рішення (акт, дії) визнані незаконними, скасовані, змінені). При цьому, якщо з Покупця фактично були стягнуті до бюджету суми донарахованих податків, зборів, штрафних санкцій, вартість отриманого за угодою, то повернення Постачальнику коштів здійснюється тільки після їх фактичного отримання Контрактантом з бюджету і тільки в розмірі суми, повернутої з бюджету.
Відповідно до пункту 8.12. договору, у разі, якщо щодо Постачальника Державною податковою службою України було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкових накладних, зареєстрованих ним на партію Товару, поставлену Покупцю за даним Договором, Покупець зобов`язується у порядку та строки, передбачені чинним в Україні законодавством здійснити усі вичерпні та належні заходи щодо оскарження таких рішень. Те саме стосується й випадків, передбачених п. 8.11. Договору.
Пунктом 8.13. договору сторони передбачили, що на підтвердження належного виконання ним п.8.14. Договору, Постачальник зобов`язаний повідомити Покупця про оскарження таких рішень шляхом направлення на адресу останнього повного пакету документів, які підтверджують фактичне і належне оскарження таких рішень.
Згідно з пунктом 8.14. договору, у разі, якщо Постачальник не здійснив своєчасно усі вичерпні та належні заходи щодо оскарження рішень Державної податкової служби України у випадках, передбачених п.8.12 й п.8.13. Договору, він зобов`язаний протягом п`яти календарних днів від дати отримання від Покупця відповідної вимоги за його місцезнаходженням, вказаного у Договорі, сплатити Покупцю грошові кошти в розмірі рівному сумі, на яку Покупець не зміг сформувати податковий кредит з ПДВ.
Позивач звертався до відповідача з вимогою від 02.04.2024 про відшкодування збитків, в якій просив перерахувати на користь ТОВ "ТРЕЙДГРІН" кошти в сумі 69 335,61грн, які виникли у зв`язку із не здійсненням ТОВ "САМПЛ АГРО" вичерпних правових заходів щодо реєстрації податкової накладної в межах поставки товару (а.с.35-38, докази надіслання а.с.39-40). Однак, відповідач відповіді на вимогу позивача не надав, кошти не сплатив.
Частиною 2 статті 193 Господарського кодексу України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Договір, відповідно до ст.629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.
З огляду на те, що відповідач не виконав зобов`язань щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в результаті чого позивач втратив право на податковий кредит за такою податковою накладною, вимоги позивача про стягнення з відповідача збитків у розмірі ПДВ, а саме в сумі 69 335,61грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
За приписами ч.3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ст.74 ГПК України, обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи доведеність позовних вимог поданими доказами, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Пунктами 1, 2 частини 1 статті 129 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на задоволення позовних вимог у повному обсязі, суд приходить до висновку, що судовий збір слід покласти на відповідача.
Що стосується витрат позивача на надання правової допомоги у розмірі 5 000,00грн, суд зазначає таке.
Учасники справи мають право користуватися правничою допомогою (ч.1 ст.16 ГПК України).
Відповідно ч.3 ст.123 ГПК України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до ст.126 ГПК України за результатами розгляду справи, витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами із іншими судовими витратами.
Представництво у суді, як вид правничої допомоги, здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом (ч.2 ст.16 ГПК України).
Пунктом 1 частини 1 статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" визначено, що адвокат - це фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені цим Законом.
Так, у матеріалах справи міститься свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю ВН№000116 від 18.01.2017, видане Волошенюк О.В. (а.с. 44).
Адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги (ч.1 ст.26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність").
Відповідно до п.4 ч.1 ст.1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Відповідно до частини 3 статті 30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" при встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
З поданих документів судом встановлено, що 01.03.2024 між Волошенюк Оксаною Валеріївною (Адвокат) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДГРІН" (клієнтом) було укладено договір про надання правової допомоги (а.с.41-42).
Пунктом 1.1 договору від 01.03.2024 сторони передбачили, що Адвокат зобов`язується надавати Клієнту правовому допомогу щодо захисту прав та законних інтересів (представництво) останнього у судах всіх інстанцій та юрисдикцій, виконавчої служби, органах державної влади та місцевого самоврядування, підприємствах, організаціях та установах всіх форм власності та підпорядкування у справі за позовом Клієнта до ТОВ "САМПЛ АГРО" (надалі іменується "Справа"), а Клієнт зобов`язується сплатити гонорар (винагороду) за надану правову допомогу та компенсувати фактичні витрати на її надання в обсязі та на умовах, визначених Договором. Номер справи визначається процесуальним документом відповідної судової інстанції.
Згідно з пунктом 3.1 договору від 01.03.2024, за надання правової допомоги Клієнт сплачує Адвокату гонорар (винагороду) в розмірі п`ять тисяч грн. 00 коп. шляхом перерахування коштів в якості попередньої оплати на рахунок, зазначений у даному Договорі.
За умовами пункту 4.1 договору від 01.03.2024, цей Договір набирає чинності з моменту його підписання та діє до моменту досягнення результату або виконання Адвокатом всіх дій, необхідних для досягнення позитивного результату по справі. На підтвердження факту досягнення результату чи виконання Адвокатом всіх необхідних дії, ним направляється на адресу Клієнта звіт про послуги з надання правової допомоги. Закінчення дії Договору оформлюється Актом прийому-передачі послуг, що має бути підписаний Сторонами та скріплений їх печатками (у разі наявності) не пізніш через три робочих дні після закінчення Договору.
Договір підписаний сторонами.
В Акті (звіті) приймання-передачі наданих послуг від 14.05.2024 міститься зміст наданих послуг та їх вартість, а також зазначено, що Адвокат на виконання Договору про надання правової допомоги від 01 березня 2024р. (надалі іменується "Договір") надав Клієнту правову допомогу щодо захисту прав та законних інтересів останнього в суді у справі №906/483/24 за позовом Клієнта до ТОВ "САМПЛ АГРО" про відшкодування збитків (надалі іменується "справа"). Адвокатом здійснені такі правові заходи:
- збір та правовий аналіз інформації, документів та матеріалів, що стосуються справи;
- складання та направлення адвокатських запитів;
- складання та направлення вимоги;
- прийняття участі у проведенні переговорів із боржником;
- складання позовної заяви та формування пакету документів;
- прийняття участі у судових засіданнях;
- складання процесуальних документів (а.с.68).
Загальна вартість послуг склала 5 000,00 грн. без ПДВ. У Акті вказано, що клієнта претензій до якості наданих послуг немає.
Факт понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу в загальній сумі 5 000,00грн підтверджується платіжною інструкцією №327 від 10.04.2024 (а.с.45).
Приймаючи до уваги предмет спору та підстави позовних вимог та те, що інтереси позивача в судовому засіданні при розгляді справи представляла адвокат Волошенюк О.В., а також враховуючи прийняття судом рішення про задоволення позовних вимог, суд вважає, що визначена представником позивача загальна вартість послуг адвоката у розмірі 5000,00грн є обґрунтованою та співмірною. При цьому, судом також враховується, що розмір гонорару визначається за погодженням адвоката з клієнтом, і може бути змінений лише за їх взаємною домовленістю.
Отже, керуючись приписами ст.129 ГПК України та враховуючи, що позивачем підтверджено правовий статус представника - адвоката, надано докази оплати послуг, оцінивши заявлені до стягнення витрати, юридичну кваліфікацію правовідносин у справі, з урахуванням всіх аспектів цієї справи суд встановив, що сума витрат на професійну правничу допомогу, яка заявлена до стягнення, погоджена сторонами, узгоджена з предметом позову та обсягом наданих адвокатом послуг.
За приписами ч.4 ст.129 ГПК України, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи (у даному випадку - витрати на правничу допомогу), у разі задоволення позову покладаються на відповідача.
Відповідач заперечень щодо розміру витрат на правову допомогу суду не надав.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу на користь позивача в сумі 5000,00грн.
Керуючись ст.ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "САМПЛ АГРО" (10001, Житомирська область, м.Житомир, вул.Корольова, буд. 126-А, кабінет 1; ідентифікаційний код 42474674) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДГРІН" (21036, Вінницька область, м.Вінниця, шосе Хмельницьке, буд. 2-А, офіс 711; ідентифікаційний код 44133393):
- 69 335,61грн збитків,
- 5 000,00грн витрат на оплату послуг адвоката,
- 3 028,00грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 17.06.24
Суддя Кравець С.Г.
Віддрукувати:
1- до справи,
2 - ТОВ "ТРЕЙДГРІН" та представнику Волошенюк О.В. через підсистему "Електронний суд"
3 - ТОВ "САМПЛ АГРО" (код ЄДРПОУ 42474674; 10001, Житомирська обл., місто Житомир, вулиця Корольова, будинок, 126а, кабінет, 1) - рек. з пов.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 19.06.2024 |
Номер документу | 119771369 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кравець С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні