Рішення
від 17.06.2024 по справі 160/9189/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2024 рокуСправа №160/9189/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боженко Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі адміністративну справу №160/9189/24 за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної установи «Територіальне Медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» (49045, м. Дніпро, вул. Полігонна, буд. 16, код ЄДРПОУ: 08805223) про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

09 квітня 2024 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Державної установи «Територіальне Медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» (далі відповідач), яка надійшла в підсистемі «Електронний Суд», в якій просить суд:

- визнати протиправною відмову Державної установи «Територіальне Медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» виготовити оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на лютий (за січень) місяць 2023 року за прирівняною посадою поліцейського;

- зобов`язати Державну установу «Територіальне Медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області сформувати та виготовити оновлену довідку про розмір грошового забезпечення за січень 2023 року за прирівняною посадою поліцейського до посади помічника начальника - оперативного чергового міськрайвідділу МВС України і видати мені ОСОБА_1 на руки.

Позовна заява обґрунтована посиланнями на протиправність відмови відповідача у складанні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області довідки про розмір грошового забезпечення сина позивача.

Справі за даним адміністративним позовом присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 160/9189/24 та у зв`язку з автоматизованим розподілом дана адміністративна справа була передана для розгляду судді Боженко Н.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/9189/24. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).

Відповідач правом на подання відзиву не скористався, копію ухвали та позовну заяву з додатками отримав завчасно, що підтверджується матеріалами справи. Відповідно до положень ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

02 серпня 2021 року відповідач склав позивачу довідку про розмір грошового забезпечення за посадою «Старший інспектор / Відділу (відділення) поліції» станом на листопад 2019 року, яку видав позивачу. Згідно цієї довідки грошове забезпечення обчислено згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 року №988.

30 січня 2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою від 29 січня 2024 року, в якій просив видати оновлену довідку станом на лютий місяць 2023 року щодо розміру грошового забезпечення за вищевказаною посадою, яку направити до органу Пенсійного фонду України або видати позивачу на руку. В обґрунтування заяви послався на прийняття Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям на період дії воєнного стану» від 28.02.2022 року №168, а також на Наказ Міністерства внутрішніх справи України «Про затвердження Змін до Порядку і умов виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану» від 26.01.2023 року №38

Листом від 13.02.2024 року №33/24-505 відповідач повідомив, що відсутні підстави для виготовлення нових довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на будь-яку іншу дату (окрім листопада 2019 року), в т.ч. станом на 01.03.2024 року.

Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ.

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону проводиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Згідно з частинами першою, другою статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45), згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 року №704 (далі Постанова №704) встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу

Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 року №988 (далі Постанова №988) затверджено схему окладів за спеціальним званням поліцейських у розмірах згідно з додатком; схему посадових окладів курсантів закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, із числа осіб, які не перебували на службі в поліції перед зарахуванням на навчання, у розмірах згідно з додатком 2; схему тарифних коефіцієнтів за посадами курсантів закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських із числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у розмірах згідно з додатком 2-1; схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 1.

28 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанови «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» №168 (далі Постанова №168).

Згідно п. 1 Постанови №168 (в редакції станом на дату набрання чинності) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах

Наказом Міністерства внутрішніх справ від 28.11.2022 року №775 затверджено Порядок та умови виплати поліцейським додаткової винагороди на період воєнного стану та особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) (далі Порядок №775),

Застосовуючи вищевикладені положення до обставин цієї справи суд зазначає наступне.

За змістом положень ст. 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсії провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку, при цьому окремо передбачено, що підставою для перерахунку пенсії є підвищення розміру грошового забезпечення за відповідними посадами.

В цій справі позивач обґрунтовував своє право на перерахунок підвищенням розміру грошового забезпечення поліцейських з огляду на положення Постанови №168 та Порядку №775.

Порядок №775 має похідний характер щодо Постанови №168 та не може їй суперечити, узгоджується з нею по змісту та відповідає йому.

Зміст Постанови №168 полягає не у наданні як такої додаткової винагороди не відповідним категоріям осіб, а в тому, що таким категоріям осіб відповідна додаткова винагорода виплачується в зв`язку з наявністю визначених умов «на період дії воєнного стану», «безпосередня участь у бойових діях або забезпечення здійснення заходів …» (в залежності від категорії осіб та кількості дотриманих умов варіюється і розмір додаткової винагороди).

Порядок №775 відповідає вищевказаним умовам додаткова винагорода передбачається не як загальна складова грошового забезпечення, яка виплачується всім без виключення поліцейським в силу їх правового статусу та не залежно від обставин, а пов`язується з тими ж умовами, що визначені у Постанові №168 наявність воєнного стану та залучення до бойових дій.

Тобто, додаткова винагорода, яка виплачується окремим категоріям осіб в період дії воєнного стану, має особливий характер, а її виплата не зумовлює виникнення в осіб, які перебувають на пенсії, права на перерахунок пенсії у зв`язку з виплатою такої винагороди, оскільки ця додаткова винагорода зумовлена особливостями діяльності відповідних категорій осіб в умовах воєнного стану. Відповідно, надання права на таку додаткову винагороду іншим особам, які не визначені у постанові №168 або Порядку №775 як особи, які мають право на таку допомогу, являтиме собою порушення не лише безпосереднього правового регулювання наявних правовідносин, а й засад рівності, адже в такому випадку додаткову винагороду одночасно отримуватимуть і особи, які несуть службу в умовах воєнного стану (та можуть виконувати бойові завдання), так і особи, які таких дій не вчиняють.

Подібне правозастосування здійснено у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.05.2024 року у справі № 300/5778/23.

В своїй заяві від 29.01.2024 року позивач також посилався на мінімальний розмір грошового забезпечення поліцейських (17000,00 грн) в контексті посилань на Постанову №168 та Порядок №775. Водночас, ці нормативно-правові акти в цілому мають іншу сферу правового регулювання (врегульовують питання виплати додаткової винагороди згідно Постанови №168), положення про мінімальне грошове забезпечення поліцейського в цих правових актах відсутні.

Суд констатує, що в юридичній ситуації позивача право на складання оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на лютий 2023 року відсутнє як на підставі використаних позивачем положень законодавства, так і на підставі інших нормативно-правових актів.

Враховуючи викладене, підстави для задоволення позову відсутні.

Щодо розподілу судових витрат.

В зв`язку з відмовою у позові підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне Медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Боженко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119777807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/9189/24

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 17.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні