КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2024 року справа №320/14779/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09.06.2021 № 11629/2412.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що висновки контролюючого органу є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на положення чинного законодавства, оскільки ОСОБА_1 разом з декларацією були надані усі документи, підтверджуючі витрати для надання податкової знижки у відповідності до вимог положень пп.166.2.1 ст. 166 Податкового кодексу України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 22.11.2021 (суддя ОСОБА_2.) відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).
Рішенням Вищої ради правосуддя №411/0/15-24 від 13 лютого 2024 ОСОБА_2 було звільнено з посади судді Київського окружного адміністративного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.
Згідно з пунктами 2.3.3, 2.3.50 пункту 2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, підпункту 3.3.2 пункту 3.3 частини 3 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду Київського окружного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл справ на підставі Розпорядження від 26.02.2024 №87 - р/ка.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №320/14779/21 передано 01.03.2024 на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.03.2024 р. адміністративну справу №320/14779/21 прийнято до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розгляд справи ухвалено здійснювати спочатку за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
01.05.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач, посилаючись на висновки камеральної перевірки, заперечує проти вимог позову у повному обсязі.
01.05.2024 до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої позивач наполягає на своїй правовій позиції, викладеній у позові.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 має статус фізичної особи - підприємця, а також є засновником позашкільних закладах, а саме Дитячий Розвиваючий Центр «ІНФОРМАЦІЯ_1» та Дитячий Розвиваючий Центр «ІНФОРМАЦІЯ_2» (ІПН НОМЕР_1).
26.03.2021 позивачем було подано декларацію про майновий стан і доходи за 2020 рік (реєстраційний номер 14325662).
На підставі підпункту 19-1.1.1, 19-1.1.2 пункту 19-1.1 статті 19-1, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI із змінами і доповненнями (далі по тексту - ПКУ), в порядку статті 76 глави 8 розділу ІІ ПКУ головним державним ревізором-інспектором Фастівського відділу податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок управління податкового адміністрування фізичних осіб ГУ ДПС у Київській області ОСОБА_3 проведено камеральну перевірку нової звітної податкової декларації про майновий стан і доходи за 2020 рік вх. №14325662 від 26 березня 2021 року ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) з питань правильності включення до податкової знижки суми витрат, зокрема, на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, оплату вітчизняних закладів позашкільної, дошкільної, загальної середньої освіти та суми коштів, сплачених на користь закладів охорони здоров`я для компенсації вартості платних послуг із лікування.
За результатами проведеної камеральної перевірки було складено акт від 14.05.2021 №6981/10-36-24-12/ НОМЕР_1 , відповідно до висновків якого встановлено наступне.
Відповідно до договорів №01/19С від 01 липня 2019 та №01/20С від 01 серпня 2020, угод №01/19 від 01 вересня 2019 та №01/20 від 01 вересня 2020, укладених між ФОП ОСОБА_1 та батьком ОСОБА_1 про надання послуг з позашкільної освіти у Дитячому розвивальному центрі «ІНФОРМАЦІЯ_2» та у Дитячому розвивальному центрі «ІНФОРМАЦІЯ_1» надаються послуги з неформальної освіти згідно Закону України «Про позашкільну освіту» (Розділ 1. Предмет договору/угоди), що фактично не відповідає вимогам чинного законодавства про позашкільну освіту, так як поняття «неформальної освіти» Законом №1841-III не передбачено.
Проте, це поняття передбачено іншим Законом - Законом України «Про освіту» за №2145-VIII у частині 3 статті 8 цього Закону. Неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватись присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.
ФОП ОСОБА_1 (рнокпп - НОМЕР_1 ) не має жодного найманого працівника або осіб, з якими укладені договори (цивільно-правового характеру тощо) про участь у системі позашкільної освіти, як учасників такого виду освітнього процесу. Проте, договори №01/19С від 01.07.2019, №01/20С від 01.08.2020, угоди №01/19 від 01.09.2019, №01/20 від 01.09.2020, Положення про ДРЦ «ІНФОРМАЦІЯ_1», Положення про ДРЦ «ІНФОРМАЦІЯ_2» передбачають дотримання фінансової дисципліни та забезпечення навчально-виховного процесу кваліфікованими педагогічними кадрами, в тому числі: педагогічними працівниками, психологами, іншими спеціалістами.
У наданих договорах №01/19С від 01.07.2019, №01/20С від 01.08.2020 та угод №01/19 від 01.09.2019, №01/20 від 01.09.2020 між ФОП ОСОБА_1 та батьком ОСОБА_1 розділами «Предмет договору» та «Предмет угоди» зазначено режим роботи ДРЦ «ІНФОРМАЦІЯ_2» - з понеділка по п`ятницю з 8:00 до 16:00 год. та ДРЦ «ІНФОРМАЦІЯ_1» - 3 8:00 до 19:00 год. (за виключенням офіційних державних свят). Встановлений режим роботи не характерний для закладів позашкільної освіти. Також, в наведених вище закладах передбачено харчування дітей, але не прописано окремо у вартості послуг в договорах №01/19С від 01.07.2019, №01/20С від 01.08.2020 та угод №01/19 від 01.09.2019, №01/20 від 01.09.2020, що унеможливлює виділити фактично здійснені протягом звітного податкового року витрати, сплачені платником податку саме для здобуття відповідної освіти.
В наданих до звітної вх. №3305 від 11 лютого 2021 та звітної нової вх. №14325662 від 26 березня 2021 податкових декларації про майновий стан і доходи за 2020 рік одноосібно внесено зміни до вказаних договорів та угод (положень до них) тобто, відрізняються назвами закладів. Так, назва закладу в угодах №01/19 від 01.09.2019 та №01/20 від 01.09.2020 в звітній зазначена Дитячий розвиваючий центр «ІНФОРМАЦІЯ_1», в звітній новій - Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_1». Аналогічно в договорі №01/19С від 01.07.2019 назва Дитячий розвиваючий центр «ІНФОРМАЦІЯ_2» змінена на Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_2», в договорі до звітної №01/20С від 01.08.2020 назва закладу трактується міні-садочок «ІНФОРМАЦІЯ_2», в звітній новій - Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_2».
Зазначені у розділі 2 «Правила Садочка» Договорів №01/19С від 01.07.2019; №01/20С від 01.08.2020 та розділі 3 «Правила Школи» угод №01/19 від 01.09.2019 та №01/20 від 01.09.2020 режим надання послуг, які ФОП ОСОБА_1 зазначає як послуги «позашкільної освіти», з урахуванням часу роботи:
1) «Садочка» свідчить, що фактично під виглядом «позашкільної освіти», здійснюються послуги для дітей дошкільного віку, характерні для закладів дошкільної освіти - ясла-садок та дитячий садок для дітей віком від одного до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, зазначене передбачено ст. 12 Закону України «Про дошкільну освіту» №2628-III;
2) «Школи» свідчить, що фактично під виглядом «позашкільної освіти», здійснюються послуги для дітей шкільного віку, де забезпечується здобуття початкової освіти згідно ст. 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» №463-ІX.
Згідно п. 3 ст. 11 Закону №2628-III надання послуг дошкільної освіти здійснюється відповідно до ліцензії у сфері дошкільної освіти. Заклад загальної середньої освіти згідно 4.4 п. 1 ст. 31 Закону №463-IX провадить освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку. Проте, відповідно до наданих документів, у ФОП ОСОБА_1 відповідні ліцензії відсутні.
З урахуванням того, що ФОП ОСОБА_1 під видом «позашкільної освіти» здійснює діяльність, пов`язану із наданням послуг «дошкільної освіти» та «початкової освіти» за відсутності ліцензій на дані види освітніх послуг, відсутні законодавчі підстави для включення до податкової знижки суми витрат, понесених/сплачених ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) за освіти послуги.
Таким чином, з метою використання права на компенсацію частини сум витрат, зокрема, на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям та оплату вітчизняних закладів позашкільної, дошкільної, загальної середньої освіти ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) може включити до податкової знижки суми коштів в розмірі 107745,12 грн. (згідно таблиць №1, №2, №3, №4, №5, №8, №9, №10).
У відповідності з проведеною перевіркою податкової звітності ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) скоригована сума податку, на яку зменшуються податкові зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб та підлягає поверненню з бюджету результатами звітного (податкового) 2020 року, становить 19394,13 грн.
Позивачем були подані заперечення на акт перевірки від 20.05.2021, які були залишені без змін листом ГУ ДПС у Київській області №9506/12/10-36-24-01 від 08.06.2021.
На підставі даних висновків камеральної перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення №11629/2412 від 09.06.2021, яким позивачу було зменшено суму на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на знижку у розмірі 33048,00 грн.
Позивачем було подано скаргу на означене податкове повідомлення-рішення від 22.06.2021, яка рішенням ДПС України №9822/Н/990006010409 від 04.11.2021 без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.
Не погодившись із податковим - повідомленням рішенням №11629/2412 від 09.06.2021 позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, з урахуванням дії норми закону у часі, суд виходить з наступного.
ПК України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України заначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (п. 86.2 ст. 86 ПК України).
Відповідно до п.п. 14.1.170 п. 14.1 ст. 14 ПК України податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб`єктами господарювання, - документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку - резидента у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених цим Кодексом.
Згідно з п.п. «а» п. 30.9 ст. 30 ПК України податкова пільга надається шляхом податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування до нарахування податку та збору.
Порядок адміністрування податку на доходи фізичних осіб встановлений розділом ІV ПК України.
Статтею 162 ПК України передбачено, що платниками податку є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; податковий агент.
Згідно з п.п. 166.1.1 п. 166.1 ст. 166 ПК України платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Відповідно до п.п. 166.1.2 п. 166.1 ст. 166 ПК України підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року.
До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). У зазначених документах обов`язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання) (п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПК України).
Згідно п.п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПК України платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 Кодексу, такі фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, як суму коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти такого платника податку та/або члена його сім`ї першого ступеня споріднення, який не одержує заробітної плати. Така сума не може перевищувати розміру доходу, визначеного в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 цього Кодексу, в розрахунку на кожну особу, яка навчається, за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що для отримання податкової знижки платник податків має понести витрати протягом звітного податкового року на користь закладів освіти та сума витрат не може перевищувати розміру доходу, за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року.
Підпунктом 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПК України передбачено, що податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень.
Пунктом 166.4 ст. 166 ПК України встановлені обмеження права на нарахування податкової знижки.
Згідно з п. 166.4 ст.166 ПК України податкова знижка може бути надана виключно резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку, а так само резиденту - фізичній особі, яка через свої релігійні переконання відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний контролюючий орган і має про це відмітку у паспорті.
Загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшена з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 цього Кодексу.
Якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.
Пунктами 179.1, 179.5 ст. 179 ПК України установлено, що платник податку зобов`язаний подавати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п.179.8 ст.179 ПК України сума, що має бути повернена платнику податку, зараховується на його банківський рахунок, відкритий у будь-якому комерційному банку, або надсилається поштовим переказом на адресу, зазначену в декларації, протягом 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації.
Членами сім`ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені. Інші члени сім`ї фізичної особи вважаються такими, що мають другий ступінь споріднення (п.п. 14.1.263 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
З метою використання права на податкову знижку у зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року платник податку може включити фактично здійснені ним витрати у вигляді суми коштів, сплачених на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім`ї першого ступеня споріднення, підтверджені відповідними документами, зокрема, копією договору, що ідентифікує заклад освіти - надавача послуг і здобувача освіти - отримувача послуг (його законного представника) та/або юридичну чи фізичну особу, яка здійснює оплату.
При цьому в договорі про навчання повинно бути зазначено прізвище, ім`я та по батькові особи, яка буде безпосередньо навчатися (дитини).
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем та Дитячим розвиваючим центром «ІНФОРМАЦІЯ_1» укладено угоду про співпрацю від 01.09.2018 № 01/18 від 01.09.2019 № 01/19, відповідно до якої школа зобов`язується надати, а батьки зобов`язуються оплатити на умовах даної угоди послуги з організації денного, розвиваючого навчання дітей.
Також вказано, що школа є закладом позашкільної освіти та надає послуги з неформальної освіти згідно закону України «Про позашкільну освіту».
Також між позивачем та Дитячим розвиваючим центром «ІНФОРМАЦІЯ_2» укладено договір від 01.07.2019 № 01/19С, відповідно до якої садочок зобов`язується надати, а батьки зобов`язуються оплатити на умовах даної угоди послуги з організації денного, розвиваючого навчання дітей.
Також вказано, що садочок є закладом позашкільної освіти та надає послуги з неформальної освіти згідно закону України «Про позашкільну освіту».
Основним видом діяльності Дитячого розвиваючого центру «ІНФОРМАЦІЯ_1» та Дитячого розвиваючого центру «ІНФОРМАЦІЯ_2», засновником якого є фізична особа - підприємець ОСОБА_1 згідно з Класифікатором видів економічної діяльності ДК 009:2010 є код: 85.59 Інші види освіти, н. в. і. у. (основний), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ідентифікаційний код НОМЕР_1.
У Класифікаторі видів економічної діяльності ДК 009:2010 не позначено окремим кодом позашкільну освіту, тому даний вид діяльності позначається кодом: 85.59 Інші види освіти, н. в. і. у. (основний).
Відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулює Закон України «Про освіту», «Про позашкільну освіту» із змінами та доповненнями.
Згідно ст. 1 Закону України «Про позашкільну освіту» система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає державні, комунальні, приватні заклади позашкільної освіти; інші заклади освіти як центри позашкільної освіти (заклади загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі школи соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати, заклади професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої); гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об`єднання на базі закладів загальної середньої освіти, навчально-виробничих комбінатів, закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої; клуби та об`єднання за місцем проживання незалежно від підпорядкування, типів і форм власності; культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші заклади освіти, установи; фонди, асоціації, діяльність яких пов`язана із функціонуванням позашкільної освіти; відповідні органи управління позашкільною освітою і науково-методичні установи; інші суб`єкти освітньої діяльності, що надають освітні послуги у системі позашкільної освіти.
Статтею 22 Закону України «Про освіту» визначено, що права та обов`язки закладу освіти, передбачені цим Законом та іншими законами України, має також фізична особа - підприємець або структурний підрозділ юридичної особи приватного чи публічного права, основним видом діяльності якого є освітня діяльність. Фізична особа - підприємець або структурний підрозділ юридичної особи приватного чи публічного права, освітня діяльність якого перестає бути основним видом його діяльності, втрачає права і обов`язки, у тому числі права на пільги, передбачені законодавством для закладу освіти.
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України «Про позашкільну освіту» Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти:
формує програми розвитку позашкільної освіти;
розробляє Положення про заклади позашкільної освіти, готує пропозиції щодо нормативів матеріально-технічного, фінансового забезпечення позашкільної освіти;
розробляє нормативно-правові акти стосовно визначення соціальних гарантій педагогічним працівникам, спеціалістам закладів позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;
здійснює інші повноваження, визначені законами та покладені на нього актами Президента України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, за участю інших центральних органів виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають заклади позашкільної освіти:
бере участь у визначенні та реалізації державної політики у сфері позашкільної освіти;
здійснює навчально-методичне керівництво, контроль та державне інспектування закладів позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;
здійснює інші повноваження, визначені законами та покладені на нього актами Президента України.
Суд звертає увагу, що до повноважень центрального органу виконавчої влади не входить затверджувати положення чи інших уставних документів будь-яких конкретних закладів освіти.
Також слід звернути увагу, що ст. 13 Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що заклад позашкільної освіти діє на підставі статуту, що затверджується засновником закладу.
Фізична особа - підприємець або структурний підрозділ юридичної особи приватного чи публічного права, основним видом діяльності яких є освітня діяльність, діють на підставі власних положень про них.
Установчі документи розробляються відповідно до Конституції України, Закону України "Про освіту", цього Закону, положень про заклади позашкільної освіти, які затверджуються центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідній сфері, інших нормативно-правових актів.
Положення про заклади спеціалізованої позашкільної освіти затверджуються центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідній сфері. Положення про спеціалізовані заклади позашкільної освіти є підставою для розроблення статутів таких закладів.
Центральний орган виконавчої влади затверджує «Положення про заклади позашкільної освіти», що регулює роботу навчальних закладів.
Таким Положенням є «Положення про позашкільний навчальний заклад», затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433
Відповідно до п. 5 Положення про заклади позашкільної освіти установчі документи затверджує засновником (власником) закладу.
Судом встановлено, що згідно з наданими з Декларацією Договорами Заклад надає послуги саме з позашкільної освіти та згідно з наданою Випискою з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (запис №23560000000012477 від 01.08.2017 року) основним видом його економічної діяльності є саме освітня діяльність за класом КВЕД 85.59.
До Декларації були додані затверджені Засновником Положення про заклад позашкільної освіти «Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_1» від 01.08.2017 та Положення про заклад позашкільної освіти «Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_2» від 01.07.2019.
Крім того, позивач звертався по питанню діяльності фізичної особи - підприємця в сфері позашкільної освіти за роз`ясненням до Міністерства освіти і науки України та листом № 6/560-20 від 17.04.2020 позивачу роз`яснено, що фізична особа - підприємець, як суб`єкт освітньої діяльності за класом 85.59 (КВЕД), так як і приватний заклад позашкільної освіти, що здійснює діяльність у сфері позашкільної освіти, належить до системи позашкільної освіти.
Також судом встановлено, що ФОП ОСОБА_1 мав в 2020 році цивільно-правові договори з іншими фізичними особами-підприємцями, які мали відповідні КВЕД в переліку своїх видів діяльності та приймали участь відповідно до цих договорів в навчально-виховному процесі в закладах позашкільної освіти «Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_1» та «Дитячий розвивальний центр «ІНФОРМАЦІЯ_2».
Копії Договорів, платіжних документів та підтвердження оплати наданих ними послуг, Виписки з ЄДР з відповідними видами діяльності наявні в матеріалах справи.
Суд зауважує, що жодним законодавчим актом України, зокрема Законами України «Про освіту» та «Про позашкільну освіту» не встановлюється жодних обмежень щодо режиму роботи закладів позашкільної освіти, а також графіку перебування дітей в закладах позашкільної освіти.
Крім того з матеріалів справи вбачається, що 26.12.2023 Актом 28720/10-36-24-14/НОМЕР_1 про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у податкових деклараціях про майновий стан і доходи ОСОБА_1 за 2021 ГУ ДПС у Київській області підтверджено право позивача на податкову знижку згідно тих самих Договорів на освіту дітей. Виплата податкової знижки відбулась 11.01.2024.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення форми від 09.06.2021 № 11629/2412 є необґрунтованим та прийнятим не у відповідності до чинного законодавства.
За наведених обставин у сукупності, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 908,00 грн.
Враховуючи наведене, судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області.
Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,- задовольнити;
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області форми від 09.06.2021 № 11629/2412.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 908,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2024 |
Оприлюднено | 19.06.2024 |
Номер документу | 119778819 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні