ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 червня 2024 рокусправа № 380/13891/21Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Середяка Б.В., представника відповідача Хамуляка О.Б., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Маркет Універсал ЛТД» про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Львівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, позивач) щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна товариства з обмеженою відповідальністю «Маркет Універсал ЛТД» (далі ТОВ «Маркет Універсал ЛТД») , накладеного рішенням №23678/6/13-01-07-03-14 від 13.08.2021. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що платник податків без законних підстав не допустив ревізорів контролюючого органу до проведення планової перевірки підприємства, призначеної на підставі наказу від 02.08.2021р. №2610-ПП «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТзОВ «Маркет Універсал ЛТД». Як наслідок такої протиправної поведінки відповідача керівник контролюючого органу прийняв рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків та просить суд підтвердити обґрунтованість цього рішення в порядку, визначеному ст. 94 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
В період з 18.10.2021 по 07.02.2024 провадження у справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі № 380/13430/21.
Відповідач проти задоволення позову заперечує з мотивів, викладених у відзиві на адміністративний позов (а.с.63). Відмова керівника платника податків допустити працівників контролюючого органу до проведення планової виїзної документальної перевірки ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» на підставі наказу ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021р. №2610-ПП була обґрунтованою, оскільки цей наказ був незаконним, а отже у контролюючого органу не було законних підстав для проведення документальної планової перевірки. Звертає увагу суду на те, що рішенням суду від 01.06.2022 року у справі №380/13430/21, що набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано наказ від 02.08.2021р. №2610-ПП. Також рішенням суду від 15.02.2023 року у справі № 380/13562/21, що набрало законної сили, відмовлено в задоволенні позову ГУ ДПС у Львівській області до ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» про застосування адміністративного арешту коштів на рахунках платника податків. Отже, рішення ГУ ДПС у Львівській області про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 13.08.2021 року № 23678/6/13-01-07-03-14 є необґрунтованим та незаконним, підстав для підтвердження обґрунтованості арешту майна платника податків немає.
Відповідач просить суд врахувати обставини, встановлені судами при розгляді справ між тими ж сторонами щодо законності призначення планової перевірки платника податків та застосування адміністративного арешту коштів платника податків (№№380/13430/21, 380/13562/21, а.с.68-79).
Суд вислухав промови учасників справи, дослідив долучені сторонами докази, а також рішення судів, що мають преюдиціальне значення та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» (код ЄДРПОУ 13838294) зареєстроване як юридична особа 28.07.1992 та знаходиться на обліку платників податків в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік оприлюднено 24.12.2020 на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» в цьому графіку відсутнє.
29.03.2021 контролюючий орган вперше провів коригування плану-графіку податкових перевірок на 2021 рік, за наслідками коригування ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» (код ЄДРПОУ 13838294) включено до списку платників податків щодо яких буде проведено документальну планову перевірку, перевірка запланована на серпень 2021 року.
ГУ ДПС у Львівській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст. 20, п.77.4 ст. 77, п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України та затвердженого Плану-графіка проведення документальних перевірок платників податків на 2021 рік прийняло наказ № 2610-ПП від 02.08.2021 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТзОВ Маркет Універсал ЛТД» (код ЄДРПОУ 13838294), яким визначено провести документальну планову виїзну перевірку підприємства з 12 серпня 2021 року тривалістю 20 робочих днів за період діяльності з 01.04.2019 по 30.06.2021 з метою дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби та за період діяльності з 01.04.2019 по 30.06.2021 щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Одночасно платнику скеровано Повідомлення від 02 серпня 2021 року № 593 та проінформовано про те, що згідно із затвердженим Державною податковою службою України планом-графіком проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік та на підставі ст. 77 Податкового кодексу України з 12.08.2021 буде проводитися документальна планова перевірка з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.
На підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п.75.1 ст. 75, ст. 77, п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України та наказу ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021 №2610-ПП виписано направлення від 12.08.2021 .№ 8576, 8577, 8578, 8579, 8580, 8581 для проведення документальної планової виїзної перевірки ТзОВ Маркет Універсал ЛТД з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Державні ревізори-інспектори ГУ ДПС у Львівській області з метою проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» на підставі наказу від 02.08.2021 № 2610-ПП та направлень від 12.08.2021 № 8576, 8577, 8578, 8579, 8580, 8581 12 серпня 2021 року о 15:00 год. здійснили вихід на адресу місцезнаходження підприємства.
У зв`язку з відмовою директора ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» від проведення перевірки контролюючий орган склав акт від 12.08.2021 №/13-01-07- 03/13838294 відмови від допуску до проведення перевірки.
На підставі звернення начальника управління податкового аудиту керівник ГУ ДПС у Львівській області 13.08.2021 прийняв рішення №23678/6/13-01-0703-14 про застосування адміністративного арешту майна платника податків, відповідно до якого у зв`язку із не допуском до проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» вирішив застосувати умовний адміністративний арешт майна цього платника податків, що перебуває в м. Львові на вул. Сяйво, 127.
Не погоджуючись із діями ДПС України щодо внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік та наказом ГУ ДПС у Львівській області про призначення планової перевірки, ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» звернулося до суду з позовом про скасування наказу від 02.08.2021 №2610-ПП, стверджуючи, що відповідний наказ прийнятий протиправно за відсутності підстав для прийняття такого рішення.
Рішенням у справі №380/13430/21 від 01.06.2022, що 18.10.2022 набрало законної сили, суд визнав протиправним та скасував наказ ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021 №2610-ПП «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТзОВ «Маркет Універсал ЛТД»» з мотивів невідповідності пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, а саме - проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податку у період дії карантину, запровадженого через пандемію СОVID-19, суперечить вимогам податкового законодавства.
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Порядок проведення документальних планових перевірок врегульовано статтею 77 ПК України.
Умови допуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки визначені статтею 81 ПК України.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків.
У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб (представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) підписати акт, що засвідчує факт відмови у допуску до проведення перевірки, посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт відмови в отриманні акта та/або наданні письмових пояснень до нього (пункт 81.2. статті 81 ПК України).
За визначенням, наведеним в пункті 94.1. статті 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.
Арешт майна, згідно з підпункту 94.2.3. пункту 94.2. статті 94 ПК України, може бути застосовано, якщо платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.
Згідно з пунктом 94.3. статті 94 ПК України арешт майна полягає у забороні платнику податків вчиняти щодо свого майна, яке підлягає арешту, дії, зазначені у пункті 94.5 цієї статті.
Пунктом 94.5. статті 94 ПК України визначено, що арешт майна може бути повним або умовним.
Умовним арештом майна визнається обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов`язковому попередньому отриманні дозволу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення.
При вирішенні спору суд керується такими мотивами:
аналіз наведених вище норм статті 94 ПК України дозволяє зробити висновок, що арешт майна платника податків може бути застосовано за наявності підстав, визначених пунктом 94.2 статті 94 ПК України, зокрема, якщо платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу. Арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу, при цьому обґрунтованість такого арешту повинна бути перевірена судом.
Отже, мета застосування адміністративного арешту з цієї підстави заблокувати активи платника податків та в такий спосіб домогтися допуску до перевірки, що призначена та проводиться на підставі належно оформлених документів.
За обставин цієї справи контролюючий орган просить підтвердити обґрунтованість рішення про арешт майна платника податків з метою спонукати його керівника допустити посадових осіб контролюючого органу до проведення планової документальної перевірки ТОВ «Маркет Універсал ЛТД» на підставі наказу ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021 №2610-ПП.
Керівник підприємства не допустив посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки з мотивів незаконності цього наказу та його оскарження в судовому порядку з таких мотивів: - підприємство включене план-графік перевірок внаслідок внесення змін до нього, що були опубліковані лише у другому кварталі 2021 року (23.04.2021), тому перевірка могла бути запланована не раніше жовтня 2021 року; - пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України було встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок у період, який охоплює видання наказу.
Суд визнає аргументи платника податків істотними та такими, що свідчать про очевидну протиправність наказу від 02.08.2021, а тому в серпні 2021 року ГУ ДПС у Львівській області не мало законних підстав для проведення планової документальної перевірки ТОВ «Маркет Універсал ЛТД». Суд також враховує, що рішенням суду у справі №380/13430/21 за участі тих самих учасників справи, що набрало законної сили, суд скасував наказ ГУ ДПС у Львівській області 02.08.2021 №2610-ПП як протиправний, врахувавши наведені вище аргументи платника податків як підставі для задоволення його позову.
Отже, встановлені фактичні обставини справи в їх сукупності дозволяють суду зробити висновок, що в контролюючого органу 12.08.2021 не було визначених законом підстав для проведення планової документальної виїзної перевірки платника податків, а отже - відсутні визначені статтею 94 ПК України підстави для застосування арешту майна ТОВ «Маркет Універсал ЛТД». Отже, позовні вимоги ГУ ДПС у Львівській області про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків є безпідставними, тому в задоволенні таких вимог слід відмовити.
Враховуючи визначені ст. 139 КАС України правила розподілу судових витрат та висновок суду по суті спору понесені позивачем витрати на сплату судового збору суд покладає на нього. Відповідач не надав суду доказів понесення судових витрат, що підлягають розподілу між сторонами.
Повний текст рішення виготовлено 17.06.2024.
Керуючись ст.ст. 19-22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 19.06.2024 |
Номер документу | 119779130 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні