Провадження № 2-о/734/22/24 Справа № 734/1571/24
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
18 червня 2024 року смт Козелець
Козелецький районний суд Чернігівської області в складі:
Головуючого судді Соловей В.В.,
секретар судових засідань Мухін Ю.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за заявою в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Сороки С.Г. в інтересах держави в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області до заінтересованої особи Комунального підприємства «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність,
у с т а н о в и в:
із заявою про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність у Козелецький районний суд Чернігівської області 12 квітня 2024 року звернувся в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Сорока С.Г. в інтересах держави в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області до заінтересованої особи Комунального підприємства «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради. Вимоги заяви обґрунтовані тим, що за результатами здійснення наданих законом повноважень, Козелецькою окружною прокуратурою під час вивчення стану додержання вимог законодавства у сфері державної та комунальної власності встановлено, що на території Остерської міської ради знаходиться об`єкт житлової нерухомості, - житловий будинок, розташований у АДРЕСА_1 , що має ознаки безхазяйності. Об`єкт житлової нерухомості - житловий будинок, загальною площею 42.5 кв.м, розташований за адресою - АДРЕСА_1 , не перебуває у власності фізичних чи юридичних осіб, держави чи територіальної громади, що підтверджується інформацією Комунального підприємства «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради від 29 серпня 2022 року № 7, згідно якого станом на 31 грудня 2012 року право власності на вказаний будинок не зареєстроване, інвентаризація не проводилась. Відповідно до листа Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області від 28 лютого 2024 року № 390/03-09 по АДРЕСА_1 на день смерті проживала і була зареєстрована ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , проживала одна, спадкоємців не має, на даний час за цією адресою ніхто не зареєстрований і не проживає, право власності на житловий будинок не зареєстроване. З листа Козелецької державної нотаріальної контори від 01 березня 2024 року № 143/01-16 вбачається, що до майна померлої ОСОБА_1 спадкова справа не відкривалась. Таким чином, житловий будинок, загальною площею 42.5 кв.м, у т.ч. житловою площею 23.4 кв.м, розташований за адресою - АДРЕСА_1 , має ознаки безхазяйності. У 2023 році Остерською міською радою вжиті заходи щодо проведення процедури визнання зазначеного нерухомого майна безхазяйним. 20 січня 2023 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис № 20016 про взяття на облік безхазяйного майна - житлового будинку, об`єкту житлової нерухомості, розташованої за адресою - АДРЕСА_1 . З метою виявлення власника зазначеного безхазяйного майна і повідомлення про взяття його на облік, Остерською міською радою у газеті «Гарт» від 02 лютого 2023 року № 5 опубліковане оголошення про виявлення та взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, - житлового будинку, що розташований у АДРЕСА_1 . На вказане нерухоме майно на замовлення Остерської міської ради виготовлений технічний паспорт, згідно якого загальна площа будинку становить 42.5 кв.м, в т.ч. житлова площа - 23.4 кв.м. Відповідно до листа Остерської міської ради від 28 лютого 2024 року № 390/03-09 до міської ради звернення від фізичних та юридичних осіб щодо безхазяйного майна - житлового будинку, розташованого на АДРЕСА_1 , не надходили. Отже, з 02 лютого 2023 року (дати опублікування оголошення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна у газеті «Гарт» по теперішній час), документів, які підтверджували б право власності на зазначений об`єкт нерухомого майна, ніхто не подав. Об`єкт житлової нерухомості - житловий будинок, розташований у АДРЕСА_1 , загальною площею 42,5 кв.м, є безхазяйним майном, взятий на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, сплив один рік із дня взяття нерухомої речі на облік, що дає підстави для передачі вказаної нерухомої речі у власність територіальної громади в судовому порядку. Наявність не переданого територіальній громаді безхазяйного майна позбавляє орган місцевого самоврядування можливості здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства з метою наповнення місцевого бюджету. Відповідно до інформації Остерської міської ради від 28 лютого 2024 року № 390/03-09 остання не зверталась до суду про передачу безхазяйної нерухомої речі (житлового будинку) у комунальну власність і звертатись в подальшому не буде. Враховуючи пасивну позицію уповноваженого органу місцевого самоврядування щодо вжиття заходів, спрямованих на оформлення у комунальну власність виявленого безхазяйного майна, із відповідною заявою звертається прокурор, який у зв`язку із бездіяльністю органу місцевого самоврядування захищає порушені інтереси держави. Заявлена вимога про передачу в комунальну власність територіальної громади в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області безхазяйного нерухомого майна (об`єкта житлової нерухомості) житлового будинку, загальною площею 42.5 кв.м, в тому числі житловою площею 23.4 кв.м, що знаходиться у АДРЕСА_1 .
За ухвалою судді Козелецького районного суду Чернігівської області від 15 квітня 2024 року відкрите провадження у цивільній справі і прийнята вказана заява до розгляду.
Прокурор Крупина Л.Г. подала заяву про судовий розгляд справи за її відсутності, вимоги заяви підтримала. Представник Остерської міської ради Мисливець Л.О. подав заяву про судовий розгляд справи за його відсутності, вимоги заяви підтримав. Представник КП «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради Охримюк Н. подала заяву про судовий розгляд справи за її відсутності.
У судовому засіданні встановлено, що в 2022 році на території Остерської міської територіальної громади виявлене нерухоме майно, що має ознаки безхазяйного, - житлову будівлю, розташовану за адресою у АДРЕСА_1 . Згідно з Актом обстеження нерухомого майна від 19 жовтня 2022 року, постійної діючої комісії з питань виявлення, обліку та набуття у комунальну власність Остерської об`єднаної територіальної громади, за адресою у АДРЕСА_1 , за цією адресою будівля знаходиться в незадовільному стані, - дах перекритий шифером, але пошкоджений, фундамент розсипаний, паркан зруйнований.
Згідно з довідками КП «Ніжинське МБТІ» Чернігівської обласної ради № 7 від 29 серпня 2022 року і № 4 від 03 січня 2023 року, станом на 31 грудня 2012 року право власності на садибний житловий будинок за адресою у АДРЕСА_1 , у КП «Ніжинське МБТІ» не зареєстроване, та інвентаризація не проводилась. Як вбачається з виготовленого на замовлення Остерської міської ради технічного паспорту на житловий будинок садибного типу з господарськими будівлями та спорудами, що розташований на АДРЕСА_1 , станом на 03 січня 2023 року, житловий будинок 1960 року спорудження, загальною площею 42.5 кв.м, житловою площею 23.4 кв.м.
Згідно з Інформаційною довідкою № 353505244 від 08 листопада 2023 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, об`єкт нерухомого майна житловий будинок А (прибудова а, ґанок а1) з господарськими будівлями та спорудами, за адресою - АДРЕСА_1 , за індексним номером 66157526 від 20 січня 2023 року, вказана житлова будівля взята на облік як безхазяйне нерухоме майно.
У випуску газети «ГАРТ» № 5 від 02 лютого 2023 року Остерською міською радою опубліковане оголошення про виявлення і взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, житлових будівель, за адресою - АДРЕСА_1 , та поінформовано, що власникам зазначеного нерухомого майна з підтверджуючими правовими документами необхідно звернутися до міської ради з метою зняття з обліку протягом року з дня оприлюднення цього оголошення.
Відповідно до листа Остерської міської ради від 28 лютого 2024 року № 390/03-09 до міської ради звернення від фізичних та юридичних осіб щодо безхазяйного майна - житлового будинку, розташованого на АДРЕСА_1 , не надходили.
Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.
Згідно з ч.ч. 1 і 2 ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника, або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Встановлення власника майна або безхазяйності речі є однією з обставин, що має юридичне значення, і підлягає доведенню під час ухвалення рішення суду.
Відповідно до п.п. 82-87 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку. Під час розгляду заяви державний реєстратор встановлює наявність (відсутність) державної реєстрації прав на майно, щодо якого подано таку заяву. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості. Датою та часом взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вважаються дата та час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна. За наявності підстав для відмови у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Згідно з ч. 2 ст. 327 ЦК України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
За змістом положень ст.ст. 10, 25, 26, 29 і 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Визнання права на нерухому безхазяйну річ та передання її до комунальної власності забезпечують переведення майна з безхазяйного становища до правового режиму. ЦК України передбачена можливість звернення до суду із заявою про передачу у комунальну власність лише нерухомих речей та тільки у випадку вчинення всіх дій, передбачених чинним законодавством.
Відповідно до ст.ст. 329 і 330 ЦПК України заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади. У заяві про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади повинно бути зазначено, яку нерухому річ заявник просить передати у власність територіальної громади, основні характеристики нерухомої речі, посилання на документи про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, друковані засоби масової інформації, в яких було зроблено оголошення про взяття відповідної нерухомої речі на облік.
Вказаною правовою нормою регламентований особливий порядок набуття права власності на безхазяйну річ, який, у даному випадку, дотриманий. Зокрема, мало місце взяття нерухомого майна на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, зроблене оголошення про взяття на облік такої речі та дотримано річний строк після взяття на облік безхазяйної нерухомої речі для визнання його безхазяйним і передачі його за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, ст.ст. 24 і 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та Законами України, приймають рішення у межах наданих їм повноважень.
Згідно до п.п. 1 п. а ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до ст. 333 ЦПК України суд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік із дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.
Дослідивши надані докази в їх сукупності, та встановивши під час судового розгляду справи, що житлова будівля (об`єкт житлової нерухомості), розташована за адресою у АДРЕСА_1 , є безхазяйним нерухомим майном, тобто майном, яке не має власника, після взяття його на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, річний термін минув і фізична або юридична особа про свої права на вказане домоволодіння не заявила, Остерською міською радою дотримано визначеної чинним законодавством процедури набуття права власності на безхазяйну нерухому річ. За викладених обставин суд приходить до висновку про задоволення заявленої вимоги в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Сороки С.Г. в інтересах держави в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.
Керуючись ст.ст. 327, 328 і 335 ЦК України, ст.ст. 258, 259, 263-265, 329-333 ЦПК України, суд
у х в а л и в:
заяву в.о. керівника Козелецької окружної прокуратури Сороки С.Г. в інтересах держави в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області до заінтересованої особи Комунального підприємства «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність задовольнити.
Передати в комунальну власність територіальної громади в особі Остерської міської ради Чернігівського району Чернігівської області безхазяйне нерухоме майно (об`єкт житлової нерухомості) - житловий будинок, загальною площею 42.5 кв.м, в тому числі житловою площею 23.4 кв.м, що розташований за адресою у АДРЕСА_1 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Учасники справи мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів із дня проголошення до Чернігівського апеляційного суду через Козелецький районний суд Чернігівської області.
Суддя
Суд | Козелецький районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 20.06.2024 |
Номер документу | 119801779 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Козелецький районний суд Чернігівської області
Соловей В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні