П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/33939/23
Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Хурса О.О.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 10.01.2024р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АКУРА ЕСТЕЙТ" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И Л А :
У грудні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "АКУРА ЕСТЕЙТ" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області про:
-визнання протиправним та скасування рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 31 липня 2023 року №25170, прийняте комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" критеріям ризиковості платника податку;
-визнання протиправним та скасування рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03 жовтня 2023 року №32675, прийняте комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" критеріям ризиковості платника податку;
-зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що до ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" надійшли рішення Комісії ГУ ДПС від 31 липня 2023 року №25170, від 03 жовтня 2023 року №32675 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, яким ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" віднесено до ризикових платників податку на підставі п.8 Критеріям ризиковості.
Представник позивача вказував, що він спробував скористатися правом, передбаченим п.6 Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) та направив повідомлення про подання інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості.
Проте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів Комісією прийнято рішення від 31 липня 2023 року №25170, від 03 жовтня 2023 року №32675, яким позивача віднесено до ризикових платників податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" було зазначено тип операції, період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, ІПН платника податку та дату його включення до переліку ризикових.
Загальними вимогами до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав та зрозумілих мотивів його прийняття.
Між тим, загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Вказана правова позиція наводиться Верховним Судом, зокрема, у постанові від 30 січня 2020 року по справі №300/148/19.
Позивач вказує, що віднесення його до переліку ризикових платників податку є підставою для зупинення усіх без виключення податкових накладних, поданих на реєстрацію в ЄРПН, що тягне для нього негативні наслідки як суб`єкта господарювання.
Відповідач не скористався правом подання відзиву на позов.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року позов ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 липня 2023 року №25170, від 03 жовтня 2023 року №32675 про відповідність ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Стягнуто на користь ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області судові витрати за сплату судового збору розмірі у розмірі 5 368 грн.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно частково постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Доводи апеляційної скарги:
-суд першої інстанції проігнорував вимоги норм матеріального права, а саме ст.ст. 61, 72, 74 ПК України, відповідно до яких для виконання покладених на контролюючий орган функцій та завдань збирає та опрацьовує податкову інформацію, яка є основою для включення платників податків до переліку ризикових відповідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (податкова інформація) визначених Порядком №1165;
-апелянт переконаний, що суд першої інстанції проігнорував мету здійснення податкового контролю відповідно пп.61.1.2 п.62.2 ст. 62 ПК України, яка в подальшому відобразилась у рішенні про відповідність ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку відповідно до Постанови №1165;
-суд першої інстанції залишив поза увагою, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання комісії, яка вирішує питання реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН), мають характер службової діяльності відповідних службових осіб по інформаційно-аналітичному забезпеченню безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів для виконання покладених на них функцій та завдань з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
У відзиві ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" на апеляційну скаргу вказується, що рішення суду першої інстанції є правильним, а тому просить апеляцій1ну скаргу залишити без задоволення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.
Для здійснення господарської діяльності позивачем укладені:
-договір оренди нежитлового приміщення №01-06/23 від 20 червня 2023 року;
-договір суборенди нежитлового приміщення №11346089 від 10 серпня 2023 року;
-контракт купівлі-продажу №19/06/23-UA від 19 червня 2023 року.
Через електронний кабінет платника податків позивач отримав рішення Комісії ГУ ДПС від 31 липня 2023 року №25170 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, яким ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" віднесено до ризикових платників податку на підставі п.8 Критеріям ризиковості. У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" було зазначено тип операції, період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, ІПН платника податку та дату його включення до переліку ризикових.
ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" направило на адресу Комісії повідомлення про подання інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості №1 від 27 вересня 2023 року.
З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, поданих разом, зокрема, із повідомленням №1 від 27 вересня 2023 року Комісією прийняте рішення від 03 жовтня 2023 року №32675, яким позивача віднесено до ризикових платників податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" було зазначено тип операції, період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, ІПН платника податку та дату його включення до переліку ризикових. Також зазначено ненадання яких саме первинних документів можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Позивач вважаючи, що рішення Комісії ГУ ДПС про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 31 липня 2023 року №25170, від 03 жовтня 2023 року №32675 протиправними звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не спростував належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, а тому позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування рішень від 31 липня 2023 року №25170, від 03 жовтня 2023 року №32675 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20, п.61.1 ст. 61, пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62, п.71.1 ст. 71, п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Частиною 3 ст. 2 КАС України визначено, що у справах, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно п.71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Додатками №1 та №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №4 до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку)".
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19.
З аналізу оскаржуваних рішеннях податкового органу вбачається, що у якості юридичної підстави прийняття такого рішення визначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Тобто, колегія суддів робить висновок, що контролюючий орган повинен мати податкову інформацію, яка стала відома йому у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Разом з тим, у даному випадку, відповідне поле про податкову інформацію, яке наявне в оскаржуваному рішенні, має лише загальне посилання на наявність податкової інформації: тип операції придбання; період здійснення господарської операції з 02 лютого 2023 року по 31 липня 2023 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 6006420000, без будь-якого тлумачення такої інформації, або зазначення посилань на службові документи, які містять таку інформацію, що безумовно свідчить про дефектність оскаржуваного рішення.
З іншого боку, колегія суддів зазначає, що податковим органом в оскаржуваному рішенні не зазначено з яких фактичних підстав ним зроблено висновок про ризиковість позивача, як платника податків.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" на свій розсуд подало 27 вересня 2023 року через електронний кабінет платника податку до комісії Повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме
-клопотання про допит директора від 07 вересня 2023 року №77;
-акт опитування ОСОБА_1 від 05 вересня 2023 року;
-наказ №1К від 20 жовтня 2020 року про призначення ОСОБА_1 директором ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ";
-паспорт та код ОСОБА_1 ;
-штатний розклад ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ" від 01 червня 2023 року;
-договір оренди нежитлового приміщення №01-06/23 від 20 червня 2023 року, відповідно до якого товариство орендує у TOB "КК Перспектива" нежитлове приміщення загальною площею 250 кв.м. за адресою м. Одеса, вул. Балківська, 130. Та платіжну інструкцію №16 від 26 вересня 2023 року, на підтвердження оплати за договором;
-договір суборенди нежитлового приміщення №11346089 від 10 серпня 2023 року, відповідно до якого товариство здійснює суборенду у TOB "ІНК Моноліт" нежитлове приміщення №8 загальною площею 9.6 кв.м., за адресою м. Одеса, вул. Івана Франка, 55. Та платіжну інструкцію №15 від 26 вересня 2023 року, на підтвердження оплати за договором.
-контракт купівлі-продажу №19/06/23-UA від 19 червня 2023 року, який укладено з іноземною компанією Nadjma Tidjaria Fz-llc про купівлю та постачання товару, що зазначається в інвойсах;
-інвойси №4009 від 26 червня 2023 року; №5208 від 20 червня 2023 року; №5402 від 11 липня 2023 року; №9425 від 03 липня 2023 року, згідно контракту, в яких зазначається товар, його кількість та вартість;
-митні декларації №23UA209190032526U5, №23UA209190034676U2, №23UA500080005377U9, №23UA500080005440U9, №23UA500080005520U7 що підтверджують поставку товару за контрактом;
-платіжні інструкції в іноземній валюті або банківських металах №2 від 07 вересня 2023 року; №3 від 07 вересня 2023 року №4 від 11 вересня 2023 року, №5 від 11 вересня 2023 року, №14 від 25 вересня 2023 року, що підтверджують оплату за отриманий товар, згідно контракту та інвойсів.
Втім, всупереч покладеного на податковий орган обов`язку доводити правомірність своїх рішень, останнім не надано до суду доказів, якими можливо підтвердити його посилання на проведення товариством ризикових або незаконних операцій.
Враховуючи обов`язок суб`єкта владних повноважень доведення правомірності своїх рішень, колегія суддів доходить висновку про те, що в даних спірних правовідносинах відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості.
За таких обставин, колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення відповідача не відповідає вимогам ст. 2 КАС України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.
З урахуванням наведеного колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ТОВ "АКУРА ЕСТЕЙТ".
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 18 червня 2024 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 20.06.2024 |
Номер документу | 119817323 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні