Постанова
від 18.06.2024 по справі 420/31151/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/31151/23

Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 20.02.2024р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У листопаді 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби (далі ДПС) України, Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області про:

-визнання протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року (ПН №3 від 16 червня 2023 року);

-визнання протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №5 від 30 червня 2023 року);

-визнання протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №4 від 22 червня 2023 року);

-зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані ТОВ "Рів`єра Девелопмент", код ЄДРПОУ 37803953 за накладні №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року датою її фактичного подання.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що оскаржувані рішення містить лише загальне твердження надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначено додаткову інформація, а саме не зазначено ГУ ДПС в Одеській області у рішеннях конкретні документи, що складені із порушенням законодавства : первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Яке вказав позивач, фраза "надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства" є загальною, яка може застосовуватись до широкого кола господарських операцій. Крім того, з огляду на матеріали справи, первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких подані разом із поясненнями для прийняття рішення, та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань. Разом з тим, позивач звернув увагу на те, що підставою відмови у реєстрації податкових накладних згідно рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, поміж тим у рішеннях за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скаргу залишено без задоволення у зв`язку з ненаданням платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особового рахунку. Таким чином, як вказав позивач, висновки податкової суперечать один одному та податковою взагалі не зазначено у рішенні, який саме документ складений із порушенням законодавства, по друге висновок податкової у скарзі щодо не надання розрахункових документів є безпідставним, тому як строк розрахунку за надані послуги згідно договору ще не настав. Відтак, як вказав позивач, враховуючи вищенаведені доводи та обставини невиконання податковим органом (відповідачами) законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що станом на момент оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, у позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість із кодом УКТЗЕД/ДКПП 69.10 як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється. Також, як вказав відповідач, даними квитанціями №1 позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. На виконання п.11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) позивачем було подане до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та разом з повідомленням №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07 липня 2023 року, позивачем надано 16 додатків (скріншот із аналітичної системи АІС "Податковий блок" додаємо). Однак, як вказав відповідач, Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року, №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року, №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Відповідач вказав, що згідно умов договору, виконавець повинен надати замовнику розрахунки за проведені роботи, однак, серед документів, наданих до повідомлення відсутні зазначені документи, через що контролюючий орган не може проаналізувати ланцюг господарської операції в повному обсязі. З урахуванням вищезазначеного, як вказав відповідач, а також факту того, що ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" не надало до контролюючого органу певний перелік документів, які є обов`язковими реквізитами до договору, можна зробити висновок, що документи, надані позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року позов ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" накладні №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року датою їх фактичного подання.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" судовий збір у розмірі 4 026 грн.

Стягнуто з ДПС України на користь ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" судовий збір у розмірі 4 026 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги:

-обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність";

-звернуто увагу суду, що станом на момент оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, у позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість із кодом УКТЗЕД/ДКПП 69.10 як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється;

-згідно умов договору, виконавець повинен надати Замовнику розрахунки за проведені роботи, однак, серед документів, наданих до повідомлення, відсутні зазначені документи, через що контролюючий орган не може проаналізувати ланцюг господарської операції в повному обсязі. З урахуванням вищезазначеного, а також факту того, що ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" не надало до контролюючого органу певний перелік документів, які є обов`язковими реквізитами до договору, можна зробити висновок, що документи, надані позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства;

-позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

Між ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" та ТОВ "РД-СТРОЙ СУ-2" укладено договір консультаційних (юридичних) послуг №09/11 від 09 листопада 2021 року, згідно п.1.1 якого виконавець приймає на себе зобов`язання в межах терміну договору, в обсязі та на умовах цього договору надавати консультаційні (юридичні) послуги, а замовник зобов`язується прийняти і сплатити надані послуги у порядку, передбаченому цим договором (а.с.41-42).

В свою чергу, між ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" та ФОП ОСОБА_1 укладений договір консультаційних (юридичних) послуг №01/06 від 02 січня 2023 року, згідно п.1.1 якого виконавець приймає на себе зобов`язання в межах терміну договору, в обсязі та на умовах цього договору надавати консультаційні (юридичні) послуги, а замовник зобов`язується прийняти і сплатити надані послуги у порядку, передбаченому цим договором (а.с.53-54).

ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ" складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року (а.с.12-16).

За результатами обробки податкових накладних №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав того, що обсяг постачання товару/послуги 69.10 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН (а.с.18-20).

Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07 липня 2023 року №1 (щодо податкових накладних №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року) разом із підтверджуючими документами (16 додатків): пояснення №01/07 від 06 липня 2023 року, звіти про виконану роботу, акти наданих послуг, договори консультаційних (юридичних) послуг.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН:

- №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року ( щодо ПН №3 від 16 червня 2023 року);

- №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №5 від 30 червня 2023 року);

- №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №4 від 22 червня 2023 року) (а.с.26-31), з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд дійшов висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року (ПН №3 від 16 червня 2023 року), №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №5 від 30 червня 2023 року), №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №4 від 22 червня 2023 року).

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3-5, 7-11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.2-5, 9-11 Наказу Міністерства Фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН" №520.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст. 201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165.

Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.п.7-9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно п.п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Верховний Суд у постанові від 23 лютого 2023 року по справі №420/9924/20 зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок №520.

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно п.п.3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами п.п.9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Так, матеріалами справи підтверджено, що позивачем на виконання вказаного запиту подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, разом з додатками у кількості 16 одиниці, а саме:

-договір консультаційних (юридичних) послуг №09/11 від 09 листопада 2021 року, №01/06 від 02 січня 2023 року;

-додаткову угоду №б/н до договору консультаційних (юридичних) послуг від 09 листопада 2021 року №09/11 від 01 червня 2023 року;

-звіти про виконану роботу;

-акти надання послуг №9 від 16 червня 2023 року, №10 від 22 червня 2023 року; №11 від 30 червня 2023 року, №1 від 16 червня 2023 року; №2 від 22 червня 2023 року; №3 від 30 червня 2023 року.

Вказані первинні документи, на думку колегії суддів, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом та складені у відповідності до вимог чинного законодавства.

Разом з тим, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаних податкових накладних, вказавши, що платником податку надано копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначив в рішенні, які саме документи, складені із порушенням законодавства.

При цьому, колегія суддів наголошує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало пояснення та відповідні первинні документи.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області №9185594/37803953 від 13 липня 2023 року (ПН №3 від 16 червня 2023 року), №9185592/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №5 від 30 червня 2023 року), №9185593/37803953 від 13 липня 2023 року (щодо ПН №4 від 22 червня 2023 року).

При цьому, колегія суддів враховує, що надані позивачем до суду первинні документи доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №4 від 22 червня 2023 року, №3 від 16 червня 2023 року та №5 від 30 червня 2023 року.

Поряд з цим, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20.

Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, що у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

З огляду на протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №3 від 16 червня 2023 року, №4 від 22 червня 2023 року, №5 від 30 червня 2023 року, датою її фактичного подання.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ТОВ "РІВ`ЄРА ДЕВЕЛОПМЕНТ".

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 18 червня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2024
Оприлюднено20.06.2024
Номер документу119817327
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/31151/23

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні