Справа № 486/468/24
Провадження № 2/486/484/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
18 червня 2024 року м.Южноукраїнськ
Южноукраїнський міський суд Миколаївської області
у складі: головуючого судді Далматової Г.А.,
при секретарі Маляновій А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Южноукраїнськ Миколаївської області цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів,
учасники справи: позивач Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, представник позивача Спасенко Л.І., відповідач ОСОБА_1 ,
В С Т А Н О В И В:
15 березня 2024 року Управління соціальногозахисту населенняЮжноукраїнської міськоїради Миколаївськоїобласті звернуласьз позовомдо ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів.
Свою позицію позивач обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 неодноразово зверталася до департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (рішенням Южноукраїнської міської ради від 27 травня 2021 року №420 департамент соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради з 16 серпня 2021 року перейменовано в управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, яке є його правонаступником) із заявами про призначення допомоги на дітей одиноким матерям. На підставі заяв відповідачки їй було виплачено допомогу за період з листопада 2012 року по серпень 2020 року у розмірі 64771 грн.37 коп. Разом із заявами ОСОБА_1 надавала декларації в яких в розділі II «Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей)» вказувала дохід лише свій. В заявах зазначала, що в шлюбі не перебуває.
Вироком Южноукраїнського міського суду від 19 грудня 2023 року ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 190, ч.2. ст.190 КК України. Даним вироком встановлено, що відповідачка будучи обізнаною з порядком призначення і виплати вказаної державної соціальної допомоги та офіційно попередженою про обов`язок надання достовірної інформації, в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням допомоги умисно не вказала, тобто приховала відомості щодо зміни свого сімейного стану, саме приховала факт спільного проживання із біологічним батьком своєї дитини ОСОБА_2 .
Зазначені відомості в деклараціях мали суттєве значення при прийнятті рішення про призначення, нарахування та виплату відповідачці грошової допомоги на одну дитину 2012 року народження за період з листопада 2012 року по серпень 2020 року.
Таким чином, виник борг за період з листопада 2012 року по серпень 2020 року у розмірі 64771 грн.37 коп.
Станом на сьогоднішній день заборгованість ОСОБА_1 по поверненню надміру виплачених коштів по допомозі на дітей як одинокій матері не погашена.
Ухвалою суду від 18 березня 2024 року позовну заяву було залишено без руху, 27 березня 2024 року позивачем усунуті недоліки.
В судове засідання представник позивача не з`явилась, надіслала на адресу суду клопотання, в якому просила розглядати справу без її участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, не заперечує проти заочного розгляду справи.
Відповідач в судове засідання не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.
За таких обставин відповідно до вимог ч. 4 ст. 223 ЦПК України суд вважає можливим розглянути справу без участі відповідача на підставі наявних у ній даних і доказів та ухвалити заочне рішення, про що постановлена відповідна ухвала.
Дослідивши докази в сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, 06 листопада 2012 року ОСОБА_1 звернулась до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення соціальної допомоги. В заяві зазначила, що у шлюбі не перебуває, з особою від якої має дитину не проживає, пенсію у разі втрати годувальника або соціальну пенсію не отримує. До заяви додала декларацію про доходи та майновий стан в якій в графі члени сім`ї вказала лише двох синів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та зазначила лише джерела свого доходу, якими є виплати від УПСЗН /а.с.78-80, 81-84/.
Аналогічні заяви та додані до них декларації було надано ОСОБА_1 до органу праці та соціального захисту населення 27 серпня 2013 року /а.с. 85-91/, 13 лютого 2014 року /а.с. 92-98/, 19 серпня 2014 року /а.с. 99-105/, 05 лютого 2015 року /а.с.106-112/, 13 серпня 2015 року /а.с. 113-119/.
11 лютого 2016 року звертаючись до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення соціальної допомоги, ОСОБА_1 надала декларацію в якій у графі члени сім`ї вказала також ОСОБА_2 , як чоловіка. Джерелами доходу зазначила виплати УПСЗН. Вказала, що ОСОБА_2 не працює, доходів немає /а.с. 120-126/.
10 серпня 2016 року звертаючись до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення соціальної допомоги, ОСОБА_1 надала декларацію в якій у графі члени сім`ї вказала також ОСОБА_5 та ОСОБА_6 підопічних та ОСОБА_2 , як чоловіка. Джерелами доходу зазначила виплати УПСЗН. Окрім своїх джерел доходу, якими були виплати УПСЗН, вказала, що ОСОБА_2 має дохід за місцем працевлаштування Термоелектра Україна та виплати УПСЗ (опіка), інших доходів не мають /а.с. 127-133/.
Аналогічні заяви та додані до них декларації було надано ОСОБА_1 до органу праці та соціального захисту населення 06 лютого 2017 року /а.с. 134-139/.
В декларації, доданій до заяви від 22 лютого 2018 року, ОСОБА_1 в графі відомості про її доходи поставила прочерк. Решта відомостей залишились незмінними /а.с. 140-146/.
20 серпня 2018 року звертаючись до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення соціальної допомоги, ОСОБА_1 надала декларацію в якій змінила відомості у графі члени сім`ї, вказавши лише синів ОСОБА_4 та ОСОБА_3 та зазначила, що розлучена. Джерелами доходу зазначила виплати ДСПОЗ /а.с. 147-153/.
Аналогічні заяви та додані до них декларації було надано ОСОБА_1 до органу праці та соціального захисту населення 11 лютого 2019 року /а.с. 154-160/ та 10 лютого 2020 року /а.с. 161-167/.
Вироком Южноукраїнського міського суду Миколаївської області від 19 грудня 2023 року ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 190, ч.2. ст.190 КК України. Даним вироком встановлено, що відповідачка будучи обізнаною з порядком призначення і виплати вказаної державної соціальної допомоги та офіційно попередженою про обов`язок надання достовірної інформації, в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням допомоги звертаючись із заявами 06 листопада 2012 року, 27 серпня 2013 року, 13 лютого 2014 року, 19 серпня 2014 року, 05 лютого 2015 року, 13 серпня 2015 року, 11 березня 2016 року, 10 серпня 2016 року, 06 лютого 2017 року, 22 лютого 2018 року, 20 серпня 2018 року, 11 лютого 2019 року, 10 лютого 2020 року умисно не вказала, тобто приховала відомості щодо зміни свого сімейного стану, а саме приховала факт спільного проживання із біологічним батьком своєї дитини ОСОБА_2 . Так, зазначені відомості в деклараціях мали суттєве значення при прийнятті рішення про призначення, нарахування та виплату відповідачці грошової допомоги на одну дитину 2012 року народження за період з листопада 2012 року по серпень 2020 року. У зв`язку із внесенням ОСОБА_1 недостовірних відомостей до декларацій їй призначено та за вищевказаний період незаконно перераховано на її картковий рахунок кошти Державного бюджету України, яким у подальшому вона незаконно заволоділа, чим завдала шкоди державі, в особі Департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області /а. с.168-172/.
Відповідно до ч. 6 ст. 82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Згідно копії довідки УСЗН Южноукраїнської МР Миколаївської області (ОР 401346 ЦБ/ПБ 10014/13411) ОСОБА_1 отримує допомогу на 1 дитину одиноким матерям (з урахуванням доходів). За період з листопада 2012 року по липень 2020 року ОСОБА_1 було виплачено 64771,37 грн. /а.с. 173-174/.
01 березня 2024 року ОСОБА_1 було надіслано претензію про її необхідність повернення виплаченої допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01 листопада 2012 року по 31 липня 2020 року у загальній сумі 64771, 37 грн. /а.с.175-176/.
Станом час звернення до суду відповідачкою жодної оплати проведено не було.
Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Порядок призначення і виплати державної допомоги на дітей одиноким матерям затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27грудня 2001р.N1751 (далі - Порядок) та визначає механізм призначення та виплати, серед іншого, даного виду допомоги.
Призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання заявника (п. 2 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).
Для призначення допомоги на дітей одиноким матерям до органу соціального захисту населення подаються такі документи: 1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) рад, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документ про народження, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку; 3) копія свідоцтва про народженнядитини; 4) довідка про реєстрацію місця проживання матері та дитини. У разі неможливості одержати таку довідку допомога призначається на підставі висновку про початкову оцінку потреб дитини та сім`ї, наданого центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, із зазначенням факту проживання дитини з матір`ю. Якщо дитина навчається за межами населеного пункту, в якому проживає мати, і не перебуває на повному державному утриманні, подається довідка про реєстрацію місця проживання матері та довідка про реєстрацію місця проживання або місця перебування (навчання) дитини (п.35 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).
Органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги (п. 48 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).
У всіх наданих заявах за період з 06 листопада 2012 року по 10 лютого 2020 року ОСОБА_1 зазначала, що у шлюбі не перебуває, з особою від якої має дитину не проживає, пенсію у разі втрати годувальника або соціальну пенсію не отримує.
Своїм підписом у заявах та деклараціях за вищевказаний період ОСОБА_1 підтвердила відсутність змін у складі сім`ї та характеристиці житла, а також, що ознайомлена та попереджена про припинення допомоги в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні або членів сім`ї, що проживають окремо.
Жінка, яка має дітей від особи, з якою вона не перебувала і не перебуває в зареєстрованому шлюбі, але з якою вона веде спільне господарство, разом проживає і виховує дітей, право на одержання допомоги, встановленої на дітей одиноким матерям, не має. При реєстрації цією жінкою шлюбу з особою, яка є батьком її дітей, допомога на дітей, народжених від цієї особи, не призначається (п.33 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).
Особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).
Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом (п. 49 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).
Отже, будучи обізнаною про необхідність повідомлення органів праці та соціального захисту населення щодо відомостей про зміни у складі сім`ї, відповідач при звернення за призначенням державної соціальної допомоги одиноким матерям, не повідомила про факт спільного проживання із біологічним батьком своєї дитини ОСОБА_2 .
Таким чином, відповідач не вказала відомості, які впливають на право отримання нею державної соціальної допомоги одиноким матерям, що свідчить про її недобросовісність.
ОСОБА_1 на спростування заявленої до стягнення суми не надала належних та допустимих доказів.
Форма вини відповідача, у даному випадку, не впливає на фактичні обставини справи і не має юридичного значення для аналізу наслідків, що настали.
Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку, що відповідачка незаконно отримувала допомогу, внаслідок чого утворилась переплата допомоги в розмірі 64771,37 грн, яка на час розгляду справи в суді позивачу не повернута, в зв`язку з чим суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Згідно вимог ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України стягненню з відповідача на користь позивача підлягає судовий збір у розмірі 3028 грн. /а.с. 177/.
Керуючись ст.ст. 12,81,141, 263, 264, 265, 282 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Задовольнити позов Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціальногозахисту населенняЮжноукраїнської міськоїради Миколаївськоїобласті надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 64771 (шістдесят чотири тисячі сімсот сімдесят одну гривню) 37 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціальногозахисту населенняЮжноукраїнської міськоїради Миколаївськоїобласті судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім гривень).
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Миколаївського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування позивача: Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, місцезнаходження: б-р Квітковий, 4, м. Южноукраїнськ, Миколаївської області, 55002, ЄДРПОУ 22427868.
Повне ім`я відповідача: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_2 .
Суддя Южноукраїнського
міського суду Г.А. Далматова
Суд | Южноукраїнський міський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 20.06.2024 |
Номер документу | 119831429 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них |
Цивільне
Южноукраїнський міський суд Миколаївської області
Далматова Г. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні