Рішення
від 11.06.2024 по справі 905/1253/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

11.06.2024 Справа №905/1253/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Шилової О.М.

розглянув у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро

до Публічного акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ», м.Добропілля Донецької області

про стягнення 72285,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Публічного акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ», м.Добропілля Донецької області, про стягнення 72285,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем маси вантажу в залізничній накладній №53826939 від 14.01.2019 (напіввагон №60090172), що тягне накладення штрафу.

Після відкриття провадження у справі відповідач засобами поштового зв`язку надав суду відзив №05/1023 від 12.08.2019 (з додатками, вх.№16378/19 від 15.08.2019, а.с.56-66), в якому просив відмовити у задоволенні позову з тієї підстави, що комерційний акт №450003/4/9 від 16.01.2019 є неналежним доказом господарського правопорушення, оскільки його підписала неуповноважена особа, а саме агент з розшуку вантажів та багажу Рєзнік О.Ю., який підписав акт замість завідувача вантажного двору.

Після відкриття провадження у справі позивач засобами поштового зв`язку надав суду відповідь б/н, б/д на відзив (вх.№18524 від 16.09.2019, з додатками, а.с.68-74), в якій наголосив на тому, що відповідно до п.10 Правил складання актів агента з розшуку вантажів та багажу Рєзнік О.Ю. долучено до підписання комерційного акта №450003/4/9 в якості працівника станції, що особисто здійснював перевірку (зважування) вантажу; крім того, визначена на проміжній станції маса вантажу у вагоні №60090172 підтвердилась на станції призначення, про що здійснений відповідний запис в розділі «Є» комерційного акта, підписаний належними посадовими особами.

Відповідно до п.п.1, 3 ч.1 ст.129 Конституції України, ст.ст.2, 7, 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу (далі - ГПК) України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Дослідивши наявні у матеріалах справи документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням докази, які мають значення для вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

14.01.2019 Публічне акціонерне товариство «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (вантажовідправник, відповідач) зі станції відправлення Добропілля Донецької залізниці на станцію призначення Бурштин Львівської залізниці за залізничною накладною №53826939 здійснило відправку напіввагона №60090172 вантажопідйомністю 70т з вугіллям кам`яним марки Г(Г2) О-100 у вологому стані, завантаженим насипом на рівні борта, маркованим та ущільненим скребковим розрівнювачем, на адресу Бурштинської ТЕС Акціонерного товариства «ДТЕК Західенерго» (вантажоодержувач), зазначивши масу вантажу: 69800кг (а.с.11). Відповідно до граф 24, 26, 28 та 55 залізничної накладної вантаж у вагон завантажив вантажовідправник, маса вантажу визначена на вагонних вагах (150т) заводський №144 ВВЭТ-150-ТД2, правильність внесених відомостей підтвердила представниця відправника.

За відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в подальшому товариство-вантажовідправник змінило в найменуванні організаційно-правову форму (тип товариства) з Публічного акціонерного товариства на Акціонерне товариство «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (а.с.85-87).

Укладення договору перевезення вантажу відповідно до ч.3 ст.909 Цивільного Кодексу України та ч.2 ст.307 Господарського кодексу України підтверджується складанням транспортної накладної.

Стаття 6 Статуту залізниць України (далі - Статут) визначає, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та правил і наданий залізниці разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажів, яка укладається між відправником і залізницею. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезень до станції призначення.

Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення (затв. наказом №644 від 21.11.2011 Міністерства транспорту України, в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу; відповідно до ст.24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

На проміжній станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці проведена перевірка маси вантажу, під час якої виявлено, що у вагоні №60090172 фактична маса вантажу на 1750кг більша від зазначеної в накладній і понад вантажопідйомність вагона на 1550кг, вагон затриманий для відвантаження надлишку вантажу, про що 16.01.2019 складений акт загальної форми №70 (а.с.13).

На додаток до акта №70 на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складений комерційний акт №450003/4 від 16.01.2019 (а.с.10), за змістом якого проведене контрольне переважування вагона №60090172 в статичному режимі на справних 150т електронно-тензометричних вагонних вагах заводський №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол, держповірка 28.12.2018; за результатами зважування виявилось: вага брутто 94550кг, тара за документом 23000кг, вага нетто - 71550кг, що більше ваги, вказаної в документі, на 1750кг і понад вантажопідйомність вагона на 1550кг. Комерційний акт також містить відомості про те, що навантаження вантажу рівномірне, на рівні бортів, без поглиблень; маркування із застосуванням розрізнювального механізму, не порушене; вагон без торцевих дверей, в технічному відношенні справний; розвантажувальні люки закриті, течі вантажу немає; при повторному зважуванні вагона вага підтвердилася; вагон затриманий для відвантаження надлишку вантажу. Завідуючого вантажним двором за штатним розкладом немає.

Комерційний акт №450003/4 від 16.01.2019 підписаний: заступником начальника станції Клюєвим А.С., приймальником поїздів Кокошинською В.М. та агентом з розшуку вантажів та багажу Рєзнік О.Ю.

В розділі «Є» комерційного акта міститься відмітка станції призначення про те, що під час перевірки вантажу різниці проти цього акта не виявлено (а.с.10, зворотній бік).

Зазначені в комерційному акті результати зважування підтверджуються випискою з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці (а.с.15).

За даними технічного паспорта вагонних ваг заводський №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці (власник - структурний підрозділ «Дніпровська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Укрзалізниця») дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію - 26.12.2012, встановлений виробником строк експлуатації - 15 років, міжповірочний інтервал ЗВВТ - 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками - 6 місяців; 27.12.2018 вагам проведено профілактичне технічне обслуговування, остання державна повірка ваг відбулась 28.12.2018, ваги придатні для застосування (а.с.16-17).

Відповідно до п.10 Правил складання актів (затв. наказом №334 від 28.05.2002 Міністерства транспорту України, з подальшими змінами) комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Тобто п.10 Правил складання актів передбачає посади трьох осіб, які мають право підписувати комерційні акти. Однак зазначена норма не виключає можливості залучення до складання комерційного акта й інших працівників залізниці.

В п.46 постанови від 22.10.2021 у справі №905/191/21 викладений висновок Верховного Суду про те, що у разі, коли в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції інший працівник залізниці має бути уповноважений на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено у п.10 Правил складання актів. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 23.11.2018 у справі №916/2450/17 (у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду), у постанові від 21.08.2019 у справі №905/2360/18.

З наданих позивачем службових документів (додатки №8-10 до позову, а.с.18-22) суд встановив, що комерційний акт №450003/4 від 16.01.2019 підписаний належними особами відповідно до вимог п.10 Правил складання актів. Зокрема, приймальник поїздів Кокошинська В.М. згідно з п.1 наказу №8 від 03.01.2019 начальника станції Нижньодніпровськ-Вузол (а.с.22) мала право підпису комерційних актів замість начальника вантажного району, завідуючого вантажного двору; агент з розшуку вантажів та багажу Рєзнік О.Ю. згідно з п.2 розділу 1 та п.п.15, 18 розділу 2 робочої інструкції агента з розшуку вантажів та багажу станції Нижньодніпровськ-Вузол (а.с.21) мала право підпису комерційних актів як працівник станції, що особисто здійснював перевірку (зважування) вантажу.

На підставі комерційного акта №450003/4 від 16.01.2019 у вагон №66232679 відвантажено надлишок вантажу вагою 1750кг із вагона №60090172 та за досилочною накладною №45225612 від 19.01.2019 до основної відправки №53826939 доставлено на станцію призначення Бурштин Львівської залізниці (а.с.12).

Відповідно до ст.37 Статуту під час здавання вантажів для перевезення відправник має зазначити у накладній їх масу. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Згідно з п.5 Правил приймання вантажів до перевезення (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) загальну масу вантажу визначає відправник зважуванням або розрахунковим способом; спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній.

Правильність внесених у залізничну накладну відомостей своїм підписом підтверджує представник відправника у графі 55 накладної (п.2.3. Правил оформлення перевізних документів).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно зі ст.129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Для засвідчення обставини невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Таким чином, невідповідність фактичної маси вантажу масі, зазначеній відповідачем у залізничній накладній, засвідчена належним та допустимим доказом - комерційним актом №450003/4 від 16.01.2019, який є підставою для покладення на відправника відповідальності, передбаченої ст.122 Статуту.

Суд бере до уваги, що згідно з відомостями графи 28 залізничної накладної та розділів «А» і «Д» комерційного акта спірний вантаж прибув у завантаженому засобами відправника технічно справному вагоні, сліди доступу до вантажу відсутні. Докази оскарження або спростування викладених у комерційному акті відомостей відповідач суду не надав.

Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача, з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (п.5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів). Аналогічні положення містить ст.122 Статуту.

Відповідно до ст.118 Статуту штраф підлягає стягненню у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. При цьому штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.

Згідно з п.27 Правил видачі вантажів (затв. наказом №644 від 21.11.2000 Міністерства транспорту України, з подальшими змінами) надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%. Норми недостачі або надлишку маси для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки, розраховуються від маси нетто.

В графі 24 залізничної накладної №53826939 відповідач зазначив масу вантажу у вагоні №60090172 69800кг, 0,2% від якої складає 139,6кг, в той час як в комерційному акті зафіксоване перевантаження цього вагону на 1750кг. Отже, у даному випадку надлишок вантажу перевищує норму.

Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №60090172 на відстань 1379км складає 14457,00грн (графи 30, 31 залізничної накладної).

Суд встановив, що розрахунок суми штрафу у розмірі 72285,00грн (14457,00грн х 5) є арифметично вірним та відповідає приписам ст.ст.118, 122 Статуту, а вимога позивача до вантажовідправника є правомірною, доведеною, обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Відповідно до приписів п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір в сумі 1921,00грн покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 7, 13, 14, 74, 76-78, 80, 86, 129, 210, 233, 236-238, 240 (ч.ч.4, 5), 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, до Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ», м.Добропілля Донецької області, про стягнення 72285,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу - задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (85000, Донецька область, м.Добропілля, вул.Київська, 1; ідентифікаційний код 00176472) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м.Київ, вул.Єжи Ґедройця, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (49602, м.Дніпро, просп.Дмитра Яворницького, 108; ідентифікаційний код 40081237) 72285,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу, 1921,00грн судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складений та підписаний 18.06.2024.

Суддя О.М. Шилова

надр. 1прим. - у справу

(сторони мають електронні кабінети)

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено30.09.2024
Номер документу119838404
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1253/19

Судовий наказ від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Шилова Олена Миколаївна

Рішення від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Шилова Олена Миколаївна

Ухвала від 15.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Шилова Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні