Рішення
від 17.06.2024 по справі 921/183/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17 червня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/183/24

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Охотницької Н.В.

за участі секретаря судового засідання Петрик І.В.

розглянув справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Купон", вул. Торговиця, 19, м.Тернопіль, 46008

до відповідача Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м.Тернопіль, 46001

про визнання неправомірними дій та визнання суми пайового внеску зменшеною та сплаченою на суму створених та переданих інженерних мереж

за участі представників:

позивача: Берегуляк Володимир Федорович, ордер серії ВО №1075830 від 29.04.2024;

відповідача: Ярош Олег Петрович, довіреність №95/01 від 10.04.2024

В порядку ст. ст. 8, 222 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.

Суть справи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Купон" звернулося до Господарського суду Тернопільської області із позовною заявою до відповідача - Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, про визнання неправомірними дій щодо відмови у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму переданих мереж у 2024 році у комунальну власність, у розмірі 1 475 300,03 грн, та визнання суми пайового внеску відповідно до договору №294 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя від 07 вересня 2018 року зменшеною та сплаченою на суму створених та переданих інженерних мереж у 2024 році у розмірі 1 475 300,03 грн.

В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилається на порушення відповідачем приписів Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо зменшення величини пайової участі Товариства за договором на суму створених та переданих у комунальну власність інженерних мереж у 2024 році.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 11 квітня 2024 року суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання у цій справі на 29 квітня 2024 року об 11:00 год. Крім того, вказаною ухвалою запропоновано відповідачу, в 15-денний строк від дня отримання цієї ухвали, надати суду відзив на позов, оформлений згідно вимог ст.165 ГПК України разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи

У підготовчому засіданні 29.04.2024, враховуючи клопотання представника позивача про необхідність долучити до матеріалів справи додаткові докази, суд оголосив перерву до 20.05.2024 до 11:00 год. без постановлення окремого процесуального документа з зазначенням про це у протоколі судового засідання, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України, про що присутні в засіданні представники сторін були повідомлені під розписку.

15.05.2024 від позивача через систему "Електронний суд" надійшло клопотання (вх.№3885 від 15.05.2024) з додатком, про долучення до матеріалів справи копії плану ділянки з мережами, на якій здійснювалося будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по АДРЕСА_1 , на якому відображено проектуючі мережі водопроводу (В1).

У підготовчому засіданні 20.05.2024 представник позивача додатково просив долучити до матеріалів справи попередньо долучений план ділянки з мережами, однак у збільшеному вигляді.

Заслухавши присутніх в засіданні 20.05.2024 представників сторін, з метою забезпечення принципу змагальності, всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи, суд постановив долучити до матеріалів справи долучений позивачем доказ, а саме копію плану ділянки з мережами, на якій здійснювалося будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по АДРЕСА_1 , без постановлення окремого процесуального документа із зазначенням про це у протоколі судового засідання, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України.

Окрім того, з`ясувавши, що у сторін відсутні інші заяви та клопотання, крім уже поданих, у підготовчому засіданні 20 травня 2024 року, у відповідності до ст. 185 ГПК України, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 17 червня 2024 року о 10:00 год. без постановлення окремого процесуального документа з зазначенням про це у протоколі судового засідання, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України, про що присутні в засіданні представники сторін повідомлені під розписку.

В судове засідання 17 червня 2024 року прибули представники сторін.

Представник позивача підтримав заявлені вимоги в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві, та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.

Відповідач відзиву на позов не подав. Поряд з цим, представник відповідача в судовому засіданні підтримав позицію Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, викладену у листі від 18.03.2024, копію якого долучено позивачем до позовної заяви. Вказує на те, що звернення позивача щодо зменшення суми пайового внеску за Договором №294 від 07.09.2018 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м.Тернополя на суму вартості переданих мереж водопроводу, надійшло у березні 2024 року. На момент звернення у Виконавчого комітету Тернопільської міської ради були відсутні повноваження для зменшення чи коригування суми пайового внеску відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у зв`язку зі змінами в законодавстві. На момент відповідного звернення позивача, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради діяв в межах наданих йому повноважень і відповідно до вимог чинного законодавства.

Водночас, в судовому засіданні представник відповідача не заперечив тієї обставини, що мережа водопроводу розміщена за межами земельної ділянки, на якій позивачем проводилося будівництво будівлі торгівельно-офісного та громадського призначення, а також що будівництво такої мережі водопроводу, відповідно до наявних у справі доказів, відбувалось до кінця 2019 року.

Під час розгляду справи судом заслухано позиції представників сторін та досліджено докази, що містяться в матеріалах справи.

17 червня 2024 року справу розглянуто по суті та, у відповідності до вимог ч. 6 ст. 233 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, дослідивши подані докази, господарський суд встановив наступне.

Рішенням Тернопільської міської ради №6/7/132 від 08.04.2011 затверджено Положення про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Тернополя (далі - Положення) та Примірний договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Тернополя; внесено зміни до рішення міської ради від 30.04.2009 №5/26/8.

Відповідно до наведених у п.1.2 Положення (з урахуванням наступних змін і доповнень) термінів: пайова участь замовника у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади (надалі-територіальна громада) - кошти, що підлягають перерахуванню замовником до бюджету територіальної громади для забезпечення розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади до прийняття об`єкта в експлуатацію (надалі пайовий внесок); замовник фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї або декількох земельних ділянок) і подала в установленому законом порядку відповідну заяву (надалі - замовник); інженерно-транспортна та соціальна інфраструктура територіальної громади комплекс інженерних, транспортних споруд і комунікацій, а також об`єктів соціального та культурного обслуговування населення, призначених для забезпечення стійкого розвитку та функціонування міста.

В п.1.3 Положення визначено, що Замовник, який має намір здійснити забудову земельної ділянки (будівництво об`єкта будівництва) у Тернопільській міській територіальній громаді, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури громади, крім випадків передбачених п. 1.7 цього Положення.

Згідно із п. 1.4 Положення пайова участь замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади полягає у перерахуванні ним коштів до бюджету розвитку територіальної громади.

У п. 2.1 Положення зазначено, що розмір пайового внеску замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади становить: 6 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва для нежитлових будівель та споруд; 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта для житлових будинків.

Величина пайового внеску замовника визначається у договорі, укладеному між замовником та виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, відповідно до цього Положення та загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій (п.2.2 Положення).

Розмір пайової участі відповідно до п. 2.1, п. 2.2 даного Положення визначається відділом квартирного обліку та нерухомості протягом десяти робочих днів з дня реєстрації управлінням організаційно-виконавчої роботи звернення замовника про укладення договору та доданих до нього документів і оформлюється висновком, що підписується керівником відділу квартирного обліку та нерухомості (п. 3.3 Положення).

Відповідно до п. 3.5 Положення проект договору готується відділом квартирного обліку та нерухомості Тернопільської міської ради. Договір укладається між виконавчим комітетом та замовником не пізніше 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення.

Договір підписує міський голова, а у випадку його відсутності, один із заступників, на якого покладено виконання обов`язків. Істотними умовами договору про пайову участь є: а) розмір пайового внеску; б) строк (графік) сплати пайового внеску; в) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайового внеску замовника у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади (п.3.6, п.3.7 Положення).

Згідно з п. 3.8 Положення розрахунок величини пайового внесу, належного до сплати замовником відповідно до цього Положення, проводиться відділом квартирного обліку та нерухомості Тернопільської міської ради, підписується сторонами одночасно із договором та є його невід`ємною частиною. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

07 вересня 2018 року між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради (надалі виконавчий комітет) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Купон" (надалі Замовник) укладено Договір №294 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя (далі - Договір), у відповідності до умов якого (п.1.1) Замовник зобов`язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, виходячи з наміру здійснити будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по АДРЕСА_1 .

Вартість будівництва згідно зведеного кошторисного розрахунку становить 49937106,00 грн, в тому числі: вартість будівництва житлових приміщень становить 31415106,00 грн, вартість будівництва торгівельно-офісних та приміщень громадського призначення 10710000,00 грн, вартість будівництва гаража становить 7812000,00 грн.

Згідно з п.1.2. Договору Виконавчий комітет за цим Договором зобов`язується використати отримані від Замовника кошти виключно на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.

Пайова участь замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя полягає у перерахуванні ним до бюджету розвитку міста коштів у розмірі, в порядку та на умовах, визначених цим договором (п. 2.1 Договору).

У п.2.2 Договору передбачено, що розмір пайового внеску становить 3% від кошторисної вартості будівництва житлових будинків та 6% вартості торгівельно-офісних та приміщень громадського призначення та гаражу, вказаного в пункті 1.1 цього договору, визначеної на підставі наданих Замовником документів чи встановлених у Положенні про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя нормативів дня одиниці створеної потужності.

Згідно з п.2.3 Договору пайовий внесок в сумі 2 053 773,18 грн підлягає до сплати Замовником відповідно до Розрахунку розміру пайового внеску (далі - Розрахунок), який є невід`ємною частиною цього Договору та на рахунок, вказаний у ньому.

Згідно з п. 5.1. Договору, останній вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками та діє до повного виконання визначених в ньому зобов`язань.

Сторонами також підписано Додаток до вказаного Договору, у якому погоджено Розрахунок величини пайового внеску.

В п.4 Додатку сторонами строк сплати пайового внеску визначений наступним чином: до 20.06.2019 - 100 000 грн; до 20.09.2019 - 200 000 грн; до 20.12.2019 - 200 000 грн; до 20.02.2020 - 200 000 грн; до 20.05.2020 - 200 000 грн; до 20.08.2020 200 000 грн; до 20.11.2020 200 000 грн; до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію 753 773,18 грн.

17 грудня 2018 року, у зв`язку із будівництвом ТОВ "Купон" будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель та потребою у підключенні даного об`єкту до мереж водопостачання та водовідведення, Комунальним підприємством "Тернопільводоканал" видано ТОВ "КУПОН" Технічні умови №273/18.

У Технічних умовах, серед іншого, передбачено, що ТОВ "Купон" необхідно виконати заміну водопроводу, що йде по вул. Шептицького - від вул. Медової до вул. Живова, на водопровід діаметром 200мм, орієнтовною довжиною 140 м п., з поліетиленових труб ПЕ100, 8БК 17,0 (10 атм.) для подачі питної води, з встановленням на водопроводі запірної арматури (2 шт.) діаметром 200 мм (10 атм.) із письмовою гарантією заводу-виробника на безперебійну її працездатність терміном не менше 10 років; водопостачання об`єкту виконати від новопрокладеного водопроводу існуючих абонентів.

Як вказує позивач, для виконання вищевказаних технічних умов, ТОВ "Купон" укладено Договір №22/08 на виконання будівельних робіт від 22 серпня 2019 року з ТОВ "КОМФОРТ-ТАУН ЖИТЛОБУД". Загальна вартість робіт згідно Акту №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2019 року та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2019 року по виконанню технічних умов №273/18 склала 1475300,03 грн.

16 січня 2024 року ТОВ "Купон" звернулося до міського голови ОСОБА_1 із листом вих.№12 від 16.01.2024, у якому просило прийняти у комунальну власність мережі водопостачання та водовідведення, виконані згідно технічних умов №273/18 від 31.08.2018, будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по вул. Торговиця в м. Тернополі, балансова вартість становить 1 549 758,65 грн, без ПДВ а саме:

1. Водопровід, що йде по вул. Шептицького - від вул. Медової до вул. Торговиця, діаметром 225 мм довжиною 139 м, виконаний з труб РЕ 100 SDR 17 W, балансова вартість становить 1 475 300,03 грн, без ПДВ.

2. Водопровідний ввід до багатоквартирного житлового будинку діаметром 110 мм довжиною 9 м, виконаний з труб РЕ 100 SDR 17 W балансова вартість становить 37 253,85 грн, без ПДВ.

3. Дворова каналізація від багатоквартирного житлового будинку діаметром 250 мм і довжиною 6 м п., виконаний з труб КОРСИС 250 мм SN4, балансова вартість становить 37204,77 грн, без ПДВ.

01 березня 2024 року Тернопільською міською радою прийнято рішення №8/37/11 "Про прийняття мереж водопроводу до комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади", у п.1 якого зазначено: прийняти від ТОВ "Купон" до комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади та передати в поповнення статутного капіталу КП "Тернопільводоканал" мережі зовнішнього водопроводу ПЕ100 діаметром 225 мм, довжиною 139,0 м, балансовою вартістю 1475300,03 грн.

Також, 12 березня 2024 року ТОВ "Купон" звернулося до міського голови міста Тернополя із заявою про зарахування згідно рішення тридцять сьомої сесії Тернопільської міської ради восьмого скликання від 01.03.2024 суми балансової вартості водопроводу, які було встановлено на виконання технічних умов від 17 грудня 2018 року №273/18 по вул. Живова, 19, як оплату пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя згідно Договору №294 від 07 вересня 2018 року.

У відповідь на вказане звернення, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради у листі №6827-Ю/2024 від 18.03.2024 повідомив, що відповідно до п.4, ч.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" та п.4.1. Положення про порядок пайової замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 08.04.2011 №6/7/132, пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію, а тому немає законних підстав для задоволення звернення ТОВ "Купон" та зменшення суми пайового внеску по Договору №294 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя від 07.09.2018 на суму вартості мереж, вказаних у листі.

Позивач вважає такі дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради неправомірними та такими, що порушують норми нормативно-правових актів та права останнього, що і слугувало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.

Оцінивши подані докази та з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, виходячи з наступних міркувань.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України), цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Підпунктом 5 пункту а частини 1 статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.

Поряд з цим, правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Так, частиною 2 статті 40 Закону (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) було встановлено зобов`язання замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до частин 1, 3 статті 40 цього ж Закону порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності (ч.5 ст.40 Закону).

Відповідно до ч.8 ст. 40 Закону розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Перелічені вказівки нормативно-правового акту дають суду підстави для висновку про те, що зобов`язання замовника (забудовника) із пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту виникає в силу Закону, а його зміст (розмір, строк і порядок виконання та ін.) деталізуються у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування відповідно до Закону, Положення та Примірного договору.

Частиною 5 статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) встановлено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.

Таким чином, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" було передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва (забудовника) у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.

Згідно з пунктом 13 розділу І Закону України №132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", який набув чинності 17.10.2019, внесено зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зокрема, виключено частину 5 статті 30 та статтю 40 вказаного Закону.

Пунктами 1, 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" передбачено, що пункти 10-13 розділу І цього Закону набирають чинності з 01.01.2020; договори про сплату пайової участі, укладені до 01.01.2020, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

Під час розгляду справи судом встановлено, що об`єкти інженерної інфраструктури на виконання технічних умов від 17 грудня 2018 року №273/18 побудовані у 2019 році, що підтверджується Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2019 року (примірна форма КБ-2в), до внесення вищевказаних змін до законодавства.

Будівництво інженерних мереж проведено за межами наданої земельної ділянки, що підтверджується, зокрема, долученою копією плану ділянки з мережами, на якій здійснювалося будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по АДРЕСА_1 , на якому відображено проектуючі мережі водопроводу (В1).

Вказана обставина також визнається представниками сторін в судовому засіданні.

Окрім цього, споруджені об`єкти інженерної інфраструктури відповідно до Технічних умов №273/18 від 17.12.2018, балансовою вартістю 1475300,03 грн, прийняті рішенням Тернопільської міської ради №8/37/11 від 01.03.2024 у комунальну власність без будь-яких зауважень чи заперечень.

Відступів від виконання технічних умов судом у цій справі не встановлено.

Статтею 5 Цивільного кодексу України визначено дію актів цивільного законодавства у часі. Так, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності (ч.1). Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи (ч.2). Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності (ч.3).

За змістом ч.3 ст. 5 Цивільного кодексу України новий акт цивільного законодавства застосовується лише до тих прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності, новий акт не застосовується до вже існуючих правовідносин.

Матеріали справи вказують на те, що правовідносини сторін у цій справі у сфері містобудування, пов`язані із зобов`язанням Товариства з обмеженою відповідальністю "Купон", яким здійснювалося будівництво будівлі торговельно-офісного та громадського призначення з надбудованими житловими квартирами та вбудовано-прибудованим гаражем із знесенням існуючих будівель по вул. Живова, 19 в м. Тернополі, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виникли з 2018 року на підставі договору №294 від 07 вересня 2018 року, тобто до втрати чинності нормами частини 5 статті 30 та статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Отже, зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", які набрали чинності з 01.01.2020 на підставі Закону України №132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", не розповсюджуються на дані правовідносини.

Крім того, право позивача на зменшення визначеного договором розміру пайової участі на суму вартості придбаного обладнання, переданого у комунальну власність територіальної громади міста, виникло на підставі імперативної норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Враховуючи наведене, дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради з відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Купон" у зменшенні суми розміру пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту на суму споруджених у 2019 році об`єктів інженерної інфраструктури відповідно до Технічних умов № 273/18 від 17 грудня 2018 року та переданих у комунальну власність, є неправомірними.

Такі дії відповідача мають наслідком покладення на позивача надмірного індивідуального тягаря у вигляді додаткових витрат на суму 1475300,03 грн, що суперечить основним засадам цивільного законодавства, таким як справедливість, добросовісність і розумність.

При цьому, відмова відповідача не пов`язана з окремими неточностями позивача в частині самої суми зменшення пайового внеску, а мотивовані відсутністю у заявника такого права взагалі.

Зазначене також позбавляє позивача правомірних очікувань, які він мав на момент укладення договору №294 від 07.09.2018. Адже положення Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором, не передбачали безоплатної передачі збудованих замовником інженерних мереж (об`єктів інженерної інфраструктури) поза межами його ділянки, оскільки згідно з абзацом 2 частини 5 статті 30 цього Закону у разі якщо кошторисна вартість будівництва таких об`єктів перевищить розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування повинен прийняти рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту.

В свою чергу, на недотримання прав заявників внаслідок порушення принципів "правомірних очікувань" ("законних сподівань") і пропорційності (справедливого балансу інтересів), неодноразово звертав увагу Європейський суд з прав людини (справи Pine Valley Developments Ltdv Ireland (заява №12742/87), "Федоренко проти України" та ін.), практику якого відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суд застосовує при розгляді цієї справи як джерело права.

Виходячи з вищенаведеного в сукупності, позовні вимоги підлягають до задоволення в повному обсязі.

При цьому слід зазначити, що інші, долучені до матеріалів справи докази, доводи та заперечення учасників цього спору були ретельно досліджені судом, однак наведених вище висновків вони не спростовують.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, яких дійшов Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України". Європейський суд з прав людини, зокрема, зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Судові витрати, відповідно до положень ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 7, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 178, 183, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Визнати неправомірними дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 04058344) щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Купон" (вул. Торговиця, 19, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 14363077) у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму переданих інженерних мереж у 2024 році у комунальну власність, у розмірі 1475300,03 грн.

3. Визнати суму пайового внеску відповідно до договору №294 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя від 07 вересня 2018 року, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Купон" (вул. Торговиця, 19, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 14363077) та Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 04058344), зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю "Купон" (код ЄДРПОУ 14363077) на суму створених та переданих інженерних мереж у 2024 році у розмірі 1475300 (один мільйон чотириста сімдесят п`ять тисяч триста) грн 03 коп.

4. Стягнути з Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м.Тернопіль, код ЄДРПОУ 04058344) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Купон" (вул. Торговиця, 19, код ЄДРПОУ 14363077) 22129 (двадцять дві тисячі сто двадцять дев`ять) грн 50 коп. судового збору.

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

6. Копію рішення направити сторонам у справі відповідно до положень ч.5 ст. 6 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст.ст. 256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 19 червня 2024 року.

Суддя Н.В. Охотницька

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення17.06.2024
Оприлюднено21.06.2024
Номер документу119840403
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —921/183/24

Рішення від 17.06.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Рішення від 17.06.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 29.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні