Рішення
від 19.06.2024 по справі 140/3751/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3751/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДПП Ресурс» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДПП Ресурс» (далі ТОВ «ДПП Ресурс», позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень від 27.12.2023 №10264066/41509915 про відмову в реєстрації податкової накладної (далі ПН) від 31.10.2023 №146, від 27.12.2023 №10264067/41509915 про відмову в реєстрації ПН від 30.09.2023 №123, зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН від 31.10.2023 №146 та від 30.09.2023 №123 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) датою їх отримання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 11.09.2023 між ТОВ «ДПП Ресурс» та ТОВ «Верба-ВВ» укладено договір суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141, предметом якого став вантажний автомобіль VOLVO FM 410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію: ТЗ НОМЕР_2 . За фактом надання послуг суборенди вказаного транспортного засобу позивачем складено ПН №123 від 30.09.2023, №146 від 31.10.2023 та скеровано їх для реєстрації в ЄРПН. Однак згідно відповідних квитанцій реєстрація вказаних ПН була зупинена та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивач звернувся до Комісії ГУ ДПС у Волинській області із відповідними поясненнями та документами для реєстрації ПН в ЄРПН, за результатами розгляду яких 21.12.2023 отримав повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, в якому причиною його направлення зазначено: «Відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт оплати з урахуванням умов договору». 22.12.2023 позивач подав повідомлення про подання додаткових пояснень, до яких долучив додаткові письмові пояснення та повторно акт звірки взаємних розрахунків. Проте, Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 27.12.2023 №10264066/41509915 про відмову в реєстрації ПН від 31.10.2023 №146 та №10264067/41509915 про відмову в реєстрації ПН від 30.09.2023 №123, у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.

Вказані рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку, однак ДПС України відповідними рішеннями скарги залишила без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.12.2023 №10264066/41509915 та №10264067/41509915 та зазначає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено спірні ПН, в тому числі до додаткових пояснень було долучено акти звірки взаєморозрахунків, які підписані між сторонами. В той же час в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме документи не надані платником податків, що свідчить про те, що відповідач формально зазначив причини для відмови у реєстрації спірних ПН.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів із вимогами, викладеними в позові, не погодився, вважає їх такими, що не підлягають до задоволення, з підстав правомірності оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позаяк платник податку не надав необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. При цьому вказує, що відповідно до пункту 5.2 Договору суборенди від 11.09.2023 розрахунки між сторонами за цим Договором здійснюються у безготівковій формі упродовж 30 днів з моменту надання послуги. У свою чергу, акти здачі-приймання робіт датуються 30.09.2022, тобто на момент подання пояснень та копій документів на розгляд Комісії розрахунки згідно з умовами договору повинні були бути проведеними у повному обсязі. Долучені до позовної заяви банківські виписки, які, як стверджує позивач, підтверджують оплату за вищевказані послуги суборенди у повному обсязі, на розгляд Комісії позивачем надані не були. Також зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

У відповіді на відзив представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві, та просив їх задовольнити.

Також учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи з викликом сторін не підлягало вирішенню судом по суті.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «ДПП Ресурс» зареєстроване як юридична особа, видами діяльності якого є, зокрема, 77.12 надання в оренду вантажних автомобілів; 77.11 надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 49.41 вантажний автомобільний транспорт (а.с.121-123).

На підставі договору оренди транспортних засобів від 01.12.2022 №0112/2022 ТОВ «ДПП Ресурс» орендує у ТОВ «Форест-ОВ» транспортні засоби, зокрема, вантажний автомобіль VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 (а.с. 22-39).

11.09.2023 між ТОВ «ДПП Ресурс» (орендар) та ТОВ «Верба-ВВ» (суборендар) укладено договір суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141, відповідно до умов якого орендар зобов`язався передати суборендарю в тимчасове володіння та користування транспортні засоби, а саме, вантажний автомобіль VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 , вартість оренди ТЗ за один календарний місяць з ПДВ становить 55000,00 грн. Відповідно до пунктів 1.2, 3.1, 5.1, 5.2 Договору, об`єкт оренди знаходиться у користуванні орендаря на підставі договору оренди транспортних засобів № 0112/2022 від 01.12.2022, укладеного між орендарем та ТОВ «Форест-ОВ». Визначені договором транспортні засоби передаються орендарем у користування суборендарю на термін до 31.12.2023. Вартість орендної плати встановлено у розмірі, визначеному у п. 1.1. Договору в залежності від виду транспортного засобу, який передається в суборенду. Загальна сума орендної плати відповідно до Договору складає 55 000,00 грн. Розрахунки між сторонами здійснюється у безготівковій формі упродовж 30 днів з моменту надання послуги (а.с. 40-41)

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу 11.09.2023 до договору №202309/141 від 11.09.2023 суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм), ТОВ «ДПП Ресурс» передало, а суборендар ТОВ «Верба-ВВ» прийняло у строкове платне користування вантажний автомобіль VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 (а.с. 42).

30.09.2023 між сторонами підписано акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №31, згідно якого позивач надав ТОВ «Верба-ВВ» послуги суборенди вантажного автотранспорту з екіпажем (VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 ) з 11.09.2023 на суму 36666,67 грн., в тому числі ПДВ 6111,11 грн. (а.с. 45).

Аналогічно 31.10.2023 між сторонами підписано акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №39, згідно якого позивач надав послуги на загальну суму 55000,00 грн, в т.ч. ПДВ 9166,67 грн (а.с. 46).

За фактом надання послуг ТОВ «ДПП Ресурс» склало ПН від 30.09.2023 №123 на суму 36666,67 грн., в тому числі ПДВ 6111,11 грн. (а.с. 69), та від 31.10.2023 №146 на суму 55000,00 грн, в т.ч. ПДВ 9166,67 грн, (а.с.92), які подано на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно із квитанціями від 16.10.2023 та від 17.11.2023 реєстрація вказаних ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 була зупинена з таких підстав: обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 70, 93).

18.12.2023 позивач подав повідомлення №27 та 28 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, а саме: по ПН від 30.09.2023 №123 кількість додатків 11 (а.с. 71), по ПН від 31.10.2023 №146 кількість додатків 11 (а.с. 94). До вказаних повідомлень позивач також долучив письмові пояснення від 18.12.2023 №1018 (а.с 73-75), та від 18.12.2023 № 1019 (а.с.96-98) та копії таких документів: договору суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141 від 11.09.2023; акту приймання-передачі транспортного засобу 11.09.2023; актів здачі-приймання робіт (надання послуг) №31 від 30.09.2023 та від 31.10.2023 №39; акт звірки взаємних розрахунків станом на 18.12.2023; договору оренди транспортних засобів №0112/2022 від 01.12.2022; додаткову угоду №4 від 01.03.2022 до договору №0112/2022 від 01.12.2022; акту приймання-передачі ТЗ від 01.12.2022 до договору №0112/2022 від 01.12.2022; акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №272 від 30.09.2023 та №328 від 31.10.2023.

21.12.2023 Комісією ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме: первинних документів щодо постачання послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація зазначено: «Відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати з урахуванням умов договору» (а.с. 76-78, 99-101).

22.12.2023 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про надання додаткових пояснень та копій документів №39 та 40, до яких долучено додаткові пояснення від 22.12.2023 №1032 та №1033, а також акт звірки взаємних розрахунків станом на 22.12.2023 (а.с. 79-82, 102-105).

27.12.2023 Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №10264067/41509915 про відмову в реєстрації ПН від 30.09.2023 №123 та №10264066/41509915 про відмову в реєстрації ПН від 31.10.2023 №146 у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податків, а у графі «додаткова інформація» відомості відсутні (а.с.83, 106).

Не погоджуючись із вищевказаними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач подав скарги до ДПС України, до яких долучив копії документів, які надавались на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області, а також банківської виписки від 28.12.2023, що підтверджує оплату за надані послуги, та акт звірки взаємних розрахунків станом на 04.01.2024 (а.с. 84-90, 107-114). Однак рішеннями Комісії ДПС України від 11.01.2024 №2202/41509915/2 та №2134/41509915/2 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 91, 114).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до абзацу першого пункту201.1 статті 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту201.10 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(далі- Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно доПорядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - обсяг постачання товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 16.10.2023 та від 17.11.2023 про зупинення реєстрації спірних ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 встановлено, що реєстрацію ПН зупинено з такої підстави: обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку) (а.с. 70, 93).

Разом з тим, суд зазначає, що надіслані позивачу квитанції від 16.10.2023 та від 17.11.2023 містили пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, далі - Порядок №520, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно допункту 201.16статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2-4 Порядку № 520 передбачено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Відповідно до пункту 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено ПН, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації ПН.

За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях від 16.10.2023 та від 17.11.2023 не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН спірних ПН.

Незважаючи на це, позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які, на його думку, розкривають зміст господарських операцій, щодо яких складено спірні ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146, та які вважав достатніми для її реєстрації в ЄРПН.

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.12.2023 №10264067/41509915 та №10264066/41509915 у реєстрації ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 відмовлено у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податків (а.с.83, 106).

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття спірних рішень та зауважує, що крім загального формулювання воно не містить чіткої фактичної причини його прийняття, тобто у ньому не вказано, які конкретно документи не були надані позивачем та графа «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) не заповнена, що вказує на формальне прийняття Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН спірних ПН за відсутності обґрунтованих підстав для прийняття таких рішень.

Судом також досліджено повідомлення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 21.12.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме: первинних документів щодо постачання послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація зазначено: «Відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати з урахуванням умов договору» (а.с. 76-78, 99-101).

З цього приводу суд зазначає наступне.

Предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146

Так ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 сформовані за господарськими операціями у взаємовідносинах з ТОВ «Верба-ВВ». Такі відносини встановлені договором суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141 від 11.09.2023, яким визначено предмет договору (надання суборендарю в тимчасове володіння та користування вантажний автомобіль VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 ), вартість оренди транспортного засобу за один календарний місяць і порядок оплати послуг, права та обов`язки сторін (а.с. 40-41).

Вказані вище ПН складені за фактом надання послуг.

Суд зауважує, що згідно з пунктом187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, для реєстрації вказаних від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 позивач має підтвердити подію,яка зумовила складання ПН саме цією датою (зокрема, надати договір суборенди транспортних засобів та документи, що засвідчують факт надання таких послуг; інші документи є допоміжними та дають змогу зрозуміти зміст взаємовідносин позивача та його контрагента).

До повідомлень про подання пояснень та копій документів від 18.12.2023 позивач №27 та 28 (а.с. 71, 94) ТОВ «ДПП Ресурс» долучило копії документів, які безпосередньо стосуються господарських операцій, за наслідками яких складено спірні ПН (договір суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141 від 11.09.2023, акт приймання-передачі транспортного засобу 11.09.2023, акти здачі-приймання робіт (надання послуг) №31 від 30.09.2023 та від 31.10.2023 №39; акт звірки взаємних розрахунків станом на 18.12.2023), так і документів, які підтверджують те, що позивач транспортний засіб - вантажний автомобіль VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 , 2012 року випуску, серія, номер свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 , який переданий в суборенду ТОВ «Верба-ВВ», орендує у ТОВ «Форест-ОВ» (договір оренди транспортних засобів №0112/2022 від 01.12.2022, додаткову угоду №4 від 01.03.2022 до договору №0112/2022 від 01.12.2022, акт приймання-передачі ТЗ від 01.12.2022 до договору №0112/2022 від 01.12.2022, акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №272 від 30.09.2023 та №328 від 31.10.2023).

Суд зазначає, що надані на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській областіакти здачі-приймання робіт (надання послуг) №31 від 30.09.2023 та від 31.10.2023 №39 (які містять посилання на договір №202309/141 від 11.09.2023), підтверджують надання позивачем ТОВ «Верба-ВВ» послуг суборенди вантажного автотранспорту з екіпажем (VOLVO FM410, д.н. НОМЕР_1 ) на загальну суму 36666,67 грн., в тому числі ПДВ 6111,11 грн., та на загальну суму 55000,00 грн, в т.ч. ПДВ 9166,67 грн, що засвідчено підписами та печатками уповноважених представників сторін договору (а.с. 45, 46)

Відповідно до пункту 5.2 договору суборенди транспортних засобів з екіпажем (водієм) №202309/141 від 11.09.2023 розрахунки між сторонами здійснюється у безготівковій формі упродовж 30 днів з моменту надання послуги.

Як встановлено судом вище та підтверджено представником відповідачів у відзиві на позовну заяву, позивач до повідомлень про подання пояснень та копій документів від 18.12.2023 №27 та 28 долучав акт звірки взаємних розрахунків станом на 18.12.2023 (а.с. 48), а до повідомлень про надання додаткових пояснень та копій документів від 22.12.2023 №39 та 40 - акт звірки взаємних розрахунків станом на 22.12.2023 (а.с. 49), відповідно до яких у ТОВ «Верба-ВВ» була наявна заборгованість за договором №202309/141 від 11.09.2023. У свою чергу, порушення сторонами умов договірних зобов`язань в частині оплати послуг, не може свідчити про нездійснення господарської операції та не може бути підставою для відмови у реєстрації спірних ПН.

Окрім того суд враховує, що до скарг на рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.12.2023 №10264067/41509915 та №10264066/41509915 позивач долучив банківську виписку від 28.12.2023 та акт звірки взаємних розрахунків станом на 04.01.2024, що підтверджують факт оплати ТОВ «Верба-ВВ» за надані послуги згідно договору №202309/141 від 11.09.2023 у повному обсязі (а.с. 50-53), однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки відповідними рішеннями КомісіїДПС України скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін.

При цьому не може залишитися поза увагою і та обставина, що причини відмови у реєстрації спірних ПН у рішенні комісії регіонального рівня одні, а в рішенні комісії центрального рівня за результатами розгляду скарг інші, що вказує на непослідовність у діях органів ДПС, неоднозначність та незрозумілість їх рішень, відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено ПН, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН ПН, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації ПН, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту187.1 статті 187 ПК України.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у ПН. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.12.2023 №10264067/41509915 та №10264066/41509915 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарських операцій, по яких складені ПН, та, на думку суду, поданих після зупинення реєстрації спірних ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Відтак, з наведених вище мотивів позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовна вимога про зобов`язання вчинити дії, виходячи з такого.

За приписами частини третьоїстатті 245 КАС Україниу разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246(у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення). Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по якій складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН ПН від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 датою її подання на реєстрацію належить також задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач відповідно до платіжної інструкції від 02.04.2024 №1262 сплатив судовий збір у сумі 12112,00 грн (а.с. 21). Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.

Відповідно до положень підпункту 1 пункту 3 частини другої статті4 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI «Про судовий збір»позивачу за пред`явлення цього адміністративного позову із позовними вимогами немайнового характеру необхідно було сплатити судовий збір у сумі 6056,00 грн (по 3028,00 грн за кожну взаємопов`язану позовну вимогу немайнового характеру).

Оскільки суд задовольняє позов, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області (комісією якого прийняті протиправні рішення) судовий збір у сумі 6056,00 грн. Решту судового збору може бути повернуто йому за окремо поданим клопотанням на підставі статті 7 Закону №3674-VI.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2023 №10264067/41509915, від 27.12.2023 №10264066/41509915.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ДПП Ресурс» податкові накладні від 30.09.2023 №123 та від 31.10.2023 №146 днем їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДПП Ресурс» судовий збір у розмірі 6056,00 грн. (шість тисяч п`ятдесят шість грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ДПП Ресурс» (45009, Волинська область, Ковельський район, село Бахів, вулиця Залізнична, 1Ф, ідентифікаційний код 41509915).

Відповідач1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679).

Відповідач2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393).

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено21.06.2024
Номер документу119843222
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/3751/24

Постанова від 13.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 19.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні