ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2024 рокуСправа №160/7351/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» в особі представника Гавелі Дмитра Вікторовича до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податково повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
20.03.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла сформована 19.03.2024 року через систему «Електронний суд» позовна заява Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» в особі представника Гавелі Дмитра Вікторовича до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що Державне підприємство «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» здійснює свою діяльність згідно з вимогами Статуту, затвердженого Наказом Міненерго України від 11.04.2023 року № 132, та нормами чинного законодавства України. Зареєстроване як юридична особа відповідно до свідоцтва серії А00 № 421603 від 28.10.1993 року, має ідентифікацій код 14309787. Крім того, ДП «СхідГЗК» віднесено до переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року № 83. Новоукраїнським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Кіровоградській області проведено камеральну перевірку відокремленого підрозділу Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» (надалі ДП «СхідГЗК») Смолінської шахти Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат», код ЄДРПОУ 14314222. За наслідками проведеної перевірки Новоукраїнським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Кіровоградській області складено акт камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення від 02.11.2023 року № 7561/11-28-04-07/14314222. На адресу відокремленого підрозділу ДП «СхідГЗК» Смолінської шахти ДП «СхідГЗК» 06.12.2023 року засобами поштового зв`язку надійшло податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн. Керуючись вимогами п. 56.2 ст. 56 ПК України, ДП «СхідГЗК» подано до Державної податкової служби України скаргу від 19.12.2023 року № 12-15/8039 на вищевказане податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області. 11.01.2024 року на адресу ДП «СхідГЗК» від Державної податкової служби України надійшло рішення від 02.01.2024 року № 17/6/99-00-06-03-02-06, яким продовжено строк розгляду скарги підприємства до 16.02.2024 року (включно). 19.02.2024 року ДП «СхідГЗК» отримано рішення Державної податкової служби України від 14.02.2024 № 3827/6/99-00-06-03-02-06 про результати розгляду скарги, яким скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 № 00/8632/0407 без змін. ДП «СхідГЗК» вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення суперечить вимогам чинного законодавства України, прийняте з порушенням норм Податкового кодексу України, є протиправним, і підлягає скасуванню з огляду на наступне. Листом від 24.10.2023 року № 12-01/6662 (реєстраційний індекс ГУ ДПС у Кіровоградській області № 21606/6 від 24.10.2023 року) ДП «СхідГЗК» на підставі ст.112-1.1.3 ПКУ на адресу ГУ ДПС у Кіровоградській області було надано Повідомлення щодо порушення термінів сплати податків по підрозділам підприємства, що розташовані та території Кіровоградській області та пояснення щодо причин виникнення надважкого фінансового стану підприємства. Згідно вимог ст. 112-1.1.3 ПКУ самостійне повідомлення платником податків про вчинене ним правопорушення (крім складів правопорушень, передбачених статтями 123 та 125-1 цього Кодексу) належить до обставин, що пом`якшують відповідальність особи. Крім того, на підставі наданих пояснень, згідно вимог ст. 112-1.2 ПКУ, контролюючий орган може визнати обставинами, що пом`якшують відповідальність особи, також і інші обставини, не передбачені пунктом 112-1.1 цієї статті. Проте, про наявність обставин, що пом`якшують відповідальність особи, в акті камеральної перевірки взагалі не зазначено, також цей факт не враховано при прийняті податкового повідомлення - рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407, адже відповідно п.113.6 ст.113 ПКУ - у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом`якшує відповідальність, розмір штрафу становить 50 відсотків від розміру, встановленого відповідною статтею цього Кодексу, крім того, не надано жодної оцінки доводам підприємства щодо наявності правових підстав для пом`якшення відповідальності. У податковому повідомленні - рішенні ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 зазначено, що встановлено порушення підпункту 57.1 ст. 57 ПКУ, що суперечить висновкам акту камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення від 02.11.2023 року №7561/11-28-04-07/14314222. Акт перевірки є носієм доказової інформації щодо виявленого порушення, але зазначений акт не містить інформації про порушення підприємством жодного підпункту, пункту, статті ПКУ, тобто акт перевірки не містить чіткого викладу змісту податкового порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені, та, відповідно, не може слугувати носієм доказової інформації щодо виявленого порушення. Окрім того, у податковому повідомленні - рішенні ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року №00/8632/0407 не зазначено на підставі якого конкретно підпункту, пункту, статті ПКУ передбачена відповідальність підприємства, за затримку скількох календарних днів сплати грошового зобов`язання, та на підставі якої статті ПКУ визначено штраф у розмірі 10%.
29.04.2024 року від Головного управління ДПС у Кіровоградській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції відповідач зазначив наступне. Пунктом 124.1 статті 124 Податкового кодексу визначено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу. Крім того, п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім, санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя, чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню. За результатами камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів встановлено, що Смолінською шахтою Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» порушено граничні терміни сплати узгоджених податкових зобов`язань, визначених у податкових деклараціях з рентної плати (Додаток 1) на суму 9 616 486,09 грн. На підставі встановленого порушення за даними інформаційно-комунікаційної системи «Податковий блок» складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, встановлених від 02.11.2023 №7561/11-28-04-07/14314222, який направлено платнику рекомендованим листом
03.11.2023, що підтверджується фіскальним чеком АТ «Укрпошта» ВПЗ 26200 від 03.11.2023. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, уповноваженою особою ДП «СХІДГЗК» акт отримано 09.11.2023. Заперечення на вказаний акт до контролюючого органу не надходили. За результатами висновків акту перевірки ГУ ДПС у Кіровоградській області на підставі п.124.1 ст. 124 Податкового кодексу України, прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.11.2023 № 00/8632/0407 про зобов`язання сплатити штраф (в розмірі 10% несвоєчасно сплаченого узгодженого грошового зобов`язання) за платежем (КБК 13030100) рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 961 648,61 грн. Вказане ППР направлено платнику податку рекомендованим листом, яке було отримано згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 06.12.2023. Платником була направлена скарга на адресу ДПС України про скасування ППР від 23.11.2023 № 00/8632/0407. Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 14.02.2024 № 3827/6/99-00-06-03-02-06 ДПС скасувала ППР ГУ ДПС у Кіровоградській області у частині застосування штрафу за несвоєчасну сплату узгоджених грошових зобов`язань з рентної плати у сумі 37,42 грн, в іншій частині вказане ППР залишено без змін, а скаргу частково задоволено.
За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.03.2024 року, зазначена вище справа була розподілена та передана 21.03.2024 судді Пруднику С.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 року вказану позовну заяву було залишено без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України.
У встановлений ухвалою суду від 25.03.2024 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.
15.04.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд за правилами спрощеного провадження без виклику учасників справи. Витребувано у Головного управління ДПС у Кіровоградській області: обґрунтований та вмотивований розрахунок повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн. із поданням вмотивованих пояснень; засвідчені належним чином у відповідності до вимог ст. 94 КАС України копії усіх письмових доказів, які слугували підставою для складання повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн. Судом зобов`язано витребувані судом докази слід подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (inbox@adm.dp.court.gov.ua; inboxdoas@adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 07 травня 2024 року. Судом попереджено Головне управління ДПС у Кіровоградській області про можливість застосування судом заходів процесуального примусу, зокрема накладення штрафу тавинесення окремої ухвалиу разі невиконання вимог даної ухвалисуду.
В період з 27.05.2024 року по 09.06.2024 року суддя Прудник С.В. перебував у щорічній основній відпустці.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Державне підприємство «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» (надалі ДП «СхідГЗК») здійснює свою діяльність згідно з вимогами Статуту, затвердженого Наказом Міненерго України від 11.04.2023 № 132, та нормами чинного законодавства України. Зареєстроване як юридична особа відповідно до свідоцтва серії А00 № 421603 від 28.10.1993, має ідентифікацій код 14309787.
Крім того, ДП «СхідГЗК» віднесено до переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83.
Листом від 24.10.2023 № 12-01/6662 (реєстраційний індекс ГУ ДПС у Кіровоградській області № 21606/6 від 24.10.2023) ДП «СхідГЗК» на підставі ст.112-1.1.3 ПКУ на адресу ГУ ДПС у Кіровоградській області було надано Повідомлення щодо порушення термінів сплати податків по підрозділам підприємства, що розташовані та території Кіровоградській області та пояснення щодо причин виникнення надважкого фінансового стану підприємства.
Новоукраїнським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Кіровоградській області проведено камеральну перевірку відокремленого підрозділу Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» (надалі ДП «СхідГЗК») Смолінської шахти Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат», код ЄДРПОУ 14314222.
За наслідками проведеної перевірки Новоукраїнським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Кіровоградській області складено акт камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення від 02.11.2023 № 7561/11-28-04-07/14314222.
В означеному акті перевірки відповідачем зазначено, що в результаті проведення камеральної перевірки встановлено: несвоєчасна сплата сум податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення за 2021-2023 роки. Відповідальність платника за порушення граничних строків сплати податкового зобов`язання передбачена ст. 124 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ зі змінами та доповненнями.
На адресу відокремленого підрозділу ДП «СхідГЗК» Смолінської шахти ДП «СхідГЗК» 06.12.2023 засобами поштового зв`язку надійшло податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн.
Керуючись вимогами п. 56.2 ст. 56 ПК України, ДП «СхідГЗК» подано до Державної податкової служби України скаргу від 19.12.2023 № 12-15/8039 на вищевказане податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області.
11.01.2024 на адресу ДП «СхідГЗК» від Державної податкової служби України надійшло рішення від 02.01.2024 № 17/6/99-00-06-03-02-06, яким продовжено строк розгляду скарги підприємства до 16.02.2024 (включно).
19.02.2024 ДП «СхідГЗК» отримано рішення Державної податкової служби України від 14.02.2024 № 3827/6/99-00-06-03-02-06 про результати розгляду скарги, яким скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 № 00/8632/0407 без змін.
Листом від 24.10.2023 № 12-01/6662 (реєстраційний індекс ГУ ДПС у Кіровоградській області № 21606/6 від 24.10.2023) ДП «СхідГЗК» на підставі ст.112-1.1.3 ПКУ на адресу ГУ ДПС у Кіровоградській області було надано Повідомлення щодо порушення термінів сплати податків по підрозділам підприємства, що розташовані та території Кіровоградській області та пояснення щодо причин виникнення надважкого фінансового стану підприємства.
Позивач, вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, звернувся з цим позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України(далі -ПК України).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом41.1 статті 41цьогоКодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпунктів19-1.1,19-1.1.2 пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК Україниконтролюючі органи, що визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41цьогоКодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків, контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
За змістом підпунктів20.1.4,20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК Україниконтролюючі органи, визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41цьогоКодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пунктів61.1,61.2 статті 61 ПК Україниподатковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними устатті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Пунктом75.1 статті 75 ПК Українипередбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту75.1.1. пункту 75.1 статті 75 ПК Україникамеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема: своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Відповідно до підпункту14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК Українигрошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Згідно з підпунктом 14.1.156 пункту14.1 статті 14 ПК Україниподаткове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
Підпунктом16.1.4. пункту 16.1 статті 16 ПК Українивизначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно (пункт31.1 статті 31 ПК України).
Відповідно до пункту36.1 статті 36 ПК Україниподатковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом (пункт36.3 статті 36 ПК України).
Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи (пункт36.5 статті 36 ПК України).
Згідно з пунктом54.1 статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно з пунктом57.1 статті 57 ПК Україниплатник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з пунктом124.1 статті 124 ПК України, у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цьогоКодексучи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цьогоКодексучи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Якщо зарахування коштів з електронного рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в оплату узгодженої суми грошового зобов`язання, визначеного в уточнюючому розрахунку до податкової декларації, здійснюється на наступний операційний день, штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
Відповідно до пункту124.2 статті 124 ПК Українидіяння, передбачені пунктами 124.1, 124.1-1 цієї статті, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання.
Діяння, передбачені пунктом 124.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання (пункту124.3 статті 124 ПК України).
Законом України від 16.01.2020 року №466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», вПодатковий кодекс Українивнесено нову статтю 112-1, яка передбачає обставини, що пом`якшують відповідальність платника за вчинення правопорушень.
Так,статтею 112-1 Податкового кодексу Українидо обставин, що пом`якшують відповідальність особи за вчинення правопорушень, належать:
- вчинення діяння під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову чи іншу залежність;
- вчинення діяння при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин;
- самостійне повідомлення платником податків про вчинене ним правопорушення (крім складів правопорушень, передбачених статтями 123 та 125-1).
При цьому контролюючий орган може визнати обставинами, що пом`якшують відповідальність особи, також і інші обставини, не передбачені пунктом 112-1.1 цієї статті.
Відповідно до п.113.6 ст.113 ПК Україниу разі наявності хоча б однієї обставини, що пом`якшує відповідальність, розмір штрафу становить 50 відсотків від розміру, встановленого відповідноюстаттею цього Кодексу.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем не заперечується факт порушення термінів сплати задекларованих зобов`язань з рентної плати за спеціальне використання води, перелік яких наведено в акті камеральної перевірки.
Разом з тим суд звертає увагу на те, що до проведення камеральної перевірки, 24.10.2023 позивачем, в рамках приписів п.п.112-1.1.3п. 112.1.1 ст.112-1 ПК України, було направлено Головному управлінню ДПС у Кіровоградській області повідомлення №12-01/6662 (реєстраційний індекс ГУ ДПС у Кіровоградській області №21606/6 від 24.10.2023) щодо порушення термінів сплати податків по підрозділам підприємства, що розташовані та території Кіровоградській області та пояснення щодо причин виникнення надважкого фінансового стану підприємства.
Водночас означене повідомлення фактично не було досліджено відповідачем, також податковим органом не висновувалось жодних суджень з приводу такого повідомлення безпосередньо в акті камеральної перевірки, що на переконання суду свідчить про залишення відповідачем поза увагою такого повідомлення.
Допущена контролюючим органом у цьому конкретному випадку неповнота дослідження обставин фактичної дійсності зумовила за суттю явний та очевидний, а за характером нездоланний і непереборний дефект у реалізації владної функції контролю за дотриманням податкової дисципліни, котрий не може бути усунутий адміністративним судом з огляду на положення ст.ст.6,8,19,124 Конституції України, ч. 1 ст.2, ч. 2 ст.2, абз. 2 ч. 2 ст.77 КАС України(що зумовлює неможливість підміни судом у ході відправлення правосуддя досягнутих органом публічної адміністрації процедурних результатів функції контролю) та на неприпустимість зміни судом юридичних та фактичних мотивів вчинення управлінського волевиявлення органу публічної адміністрації за рахунок іншої кваліфікації/перекваліфікації як складу податкового правопорушення, так і обставин скоєння протиправного діяння.
Указана обставина є окремою, самостійною і цілком достатньою підставою для визнання протиправним спірного податкового повідомленнярішення.
Поряд з цим, при вирішенні справи суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення…Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи ( справа «Проніна проти України», рішення ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд. Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод зобов`язує суди умотивовувати свої рішення. Але дану вимогу не слід розуміти як таку, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент.
Отже, інші доводи сторін не потребують правового аналізу, оскільки не мають вирішального значення.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд робить висновок, що позовна заява підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, з відповідача, за рахунок його бюджетних асигнувань, підлягає стягненню на користь позивача судовий збір, сплачений позивачем за подання до суду позовної заяви у сумі 11539,78 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» в особі представника Гавелі Дмитра Вікторовича до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податково повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 23.11.2023 року № 00/8632/0407 на суму 961 648,61 грн.
Стягнути на користь Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат (код ЄДРПОУ 14309787) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (ЄДРПОУ 14309787) документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 11539,78 грн. (одинадцять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять гривень 78 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С. В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2024 |
Оприлюднено | 21.06.2024 |
Номер документу | 119843641 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них рентної плати, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні