ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2024 рокусправа № 380/21802/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного справу за позовом Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області, Сихівського відділу Державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та стягнення коштів.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Дочірнє підприємство «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» (далі позивач) з позовом до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі відповідач 1, ЗМУ Держслужби з питань праці), Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області (далі відповідач 2, ГУ Держказначейської служби України у Львівській області), Сихівського відділу Державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (далі Сихівський ВДВС у місті Львові ЗМУ МЮ (м. Львів), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці щодо не складення подання на повернення помилково зарахованих або надміру зарахованих до бюджету коштів у сумі 129886 грн. 31 коп., стягнутих з Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021;
- зобов`язати Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці скласти відповідне подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області на повернення незаконно утриманих коштів;
- стягнути із Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на користь Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» 143208 грн. 19 коп. незаконно утриманих коштів, та проценти за користування цими коштами, інфляційні витрати та три відсотки річних (розмір буде уточнений);
- зобов`язати Сихівський відділ Державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) сформувати та надати до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області подання про повернення незаконно утриманих коштів з Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стадьконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021;
- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області забезпечити здійснення процедури повернення незаконно утриманих коштів з Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
Ухвалою суду від 20.09.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскільки постанова ГУ Держпраці у Львівській області скасована в судовому порядку позивач звернувся до відповідачів із заявами про повернення безпідставно сплачених до бюджету коштів, проте відповідачі відмовили в оформленні та направленні до ГУ Держказначейської служби України у Львівській області відповідного подання.
Відповідач 1 проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Вказав, що ЗМУ Держслужби з питань праці не виступає правонаступником ГУ Держпраці у Львівській області, позивач не звертався до відповідач з відповідною заявою, а відповідач не відмовляв в підготовці подання щодо повернення безпідставно сплачених до бюджету коштів. Також, вказав, що відповідно до листів ГУ Держпраці у Львівській області при поданні заяви про повернення коштів позивач не надав документів, передбачених пунктом 5 Порядку №787, а також інформації, передбаченої додатком 1 до Порядку №787.
Відповідач 3 проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Вказав, що державним виконавцем здійснювалися відповідні дії на підставі постанови №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021. Оскільки дана постанова скасована в судовому порядку державний виконавець виніс постанову про закриття виконавчого провадження. Під час виконавчого провадження з боржника стягнуто: штраф 129886,31 грн., виконавчий збір 12988,68 грн., витрати на виконавче провадження 333,20 грн. Загальна сума стягнутих коштів 143208,19 грн. Позивачу повернуто суму виконавчого збору, що підтверджується платіжним доручення №721 від 23.03.2023. Також, вказав, що виконав усі дії, передбачені Законом України «Про виконавче провадження» та не є тим органом, що контролює справляння надходжень до бюджету.
Відповідач 2 відзиву на позов у встановлений строк не подав. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина 6 статті 162 КАС України).
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (частина 2 статті 262 КАС України).
Суд на підставі позовної заяви, відзивів, а також долучених письмових доказів, -
в с т а н о в и в :
Першим заступником начальника Головного управління Держпраці у Львівській області Прокоп`як М.Р. на підставі Акта інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю від 14.07.2021 №ЛВ9096/1355/ПД/АВ винесено постанову про накладення штрафу №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021. Відповідно до зазначеної постанови на Дочірнє підприємство «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» накладено штраф у сумі 240000,00 грн.
Державним виконавцем Сихівського ВДВС у місті Львові ЗМУ МЮ (м. Львів) 04.11.2021 прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження №67384110 з примусового виконання постанови №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
На виконання постанови позивачем перераховано до державного бюджету кошти на суму 118380,85 грн., що підтверджується платіжним доручення №11766 від 09.12.2021 та на суму 11505,46 грн., що підтверджується платіжним дорученням №8995 від 27.06.2022.
Позивач не погодився з постановою про накладення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021 та оскаржив її в судовому порядку.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05.09.2022, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 позов Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
У зв`язку із скасуванням постанови державний виконавець Сихівського ВДВС у місті Львові ЗМУ МЮ (м. Львів) 29.03.2023 прийняв постанову про закриття виконавчого провадження №67384110 та повернув суму сплаченого виконавчого збору в сумі 12988,68 грн., що підтверджується платіжним дорученням №721 від 23.03.2023.
Також, з метою повернення сплачених на підставі оскарженої постанови Головного управління Держпраці у Львівській області до бюджету сум позивач звернувся із заявами до Головне управління Держпраці у Львівській області та Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області.
За результатами розгляду заяви Головне управління Держпраці у Львівській області листом від 11.04.2023 №ЛВ/1/4064-22 повідомило, що позивач до заяви не долучив документів, передбачених пунктом 5 Порядку №787, та інформації, яка визначена додатком 1 до Порядку №787. Позивачу запропоновано повторно звернутися та долучити всі необхідні документи та інформацію.
ГУ Держказначейської служби України у Львівській області за результатами розгляду заяви листом від 09.06.2023 №02-12-08/535 повідомило позивача, що заява про повернення коштів з державного бюджету складається та подається платником до органу, що контролює справляння надходжень до бюджету.
За результатами розгляду повторної заяви позивача Головне управління Держпраці у Львівській області листом від 10.07.2023 №ЛВ/1/4114-22 повідомило, що подана досудова вимога про повернення безпідставно набутих коштів від 26.06.2023 не може вважатися заявою в розумінні абзацу 8 пункту 5 Порядку №787, оскільки не відповідає формі та змісту, передбаченими Пунктом №787. Запропоновано звернутися із заявою, що відповідає вимогам Порядку №787.
Вважаючи таку відмову необґрунтованою, а свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи справу, суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства України відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК Україин) передбачено, що грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Пунктом 43.1 статті 43 ПК України визначено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2 статті 42 ПК України).
За приписами пункту 43.3 статті 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Пунктом 43.4 статті 44 ПК України передбачено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
Відповідно до пункту 43.5 статті 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (пункт 43.6 статті 43 ПК України).
Частиною 2 статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій покупцям (споживачам) за рахунок сплачених до державного бюджету сум штрафних (фінансових) санкцій, застосованих такими органами за наслідками проведеної перевірки за зверненням або скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій.
Процедури повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, визначені Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 (далі Порядок №787).
Відповідно до пункту 3 Розділу І Порядку №787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
При цьому, повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника.
Пунктом 5 Розділу І Порядку №787 передбачено, що повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету або повернення на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів, або перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) за судовим рішенням, яке набрало законної сили (абзац 1).
У разі повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС та органи Держмитслужби) орган, що контролює справляння надходжень бюджету, засобами системи Казначейства формує подання в електронній формі згідно з додатком 1 до цього Порядку та подає його до відповідного головного управління Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету, Казначейства (абзац 2).
Заява про повернення (перерахування) коштів з бюджету складається та подається платником до органу, що контролює справляння надходжень бюджету, з платежу, який підлягає поверненню (крім повернення судового збору, за виключенням помилково зарахованого), із обов`язковим зазначенням інформації в такій послідовності: найменування платника (суб`єкта господарювання) (латиницею у разі повернення коштів в іноземній валюті), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) фізичної особи (латиницею у разі повернення коштів в іноземній валюті), реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи (латиницею у разі повернення коштів в іноземній валюті) та номер контактного телефону (за згодою), причина повернення (перерахування) коштів з бюджету, найменування банку або небанківського надавача платіжних послуг, місцезнаходження банку (у разі повернення коштів в іноземній валюті (латиницею)), в якому відкрито рахунок отримувача коштів, та реквізити такого рахунка (латиницею у разі повернення коштів в іноземній валюті), номер карткового рахунка отримувача коштів (за наявності) (абзац 9).
Разом із заявою про повернення (перерахування) коштів з бюджету платником подається до органу, що контролює справляння надходжень бюджету, оригінал або копія платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету (абзац 12).
Крім того, відповідно до пункту 8 Розділу І Порядку №787 подання складається органом, який здійснює облік заборгованості в розрізі позичальників, за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов`язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб`єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету. Подання надається платником до органу Казначейства разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
Відповідно до пункту 10 Розділу І Порядку №787 повернення помилково або надміру зарахованих до місцевих бюджетів коштів з рахунків, відкритих для зарахування міжбюджетних трансфертів, здійснюється головними управліннями Казначейства на підставі листа відповідного місцевого фінансового органу, надісланого в електронній формі з використанням відповідного модуля системи електронної взаємодії органів виконавчої влади, з обов`язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, сума платежу, що підлягає поверненню, реквізити рахунку, на який необхідно перерахувати кошти, дата та номер платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
З викладеного суд висновує, що у разі підтвердження факту помилкової сплати коштів до бюджету, такі можуть бути повернуті за поданням органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету.
При цьому, обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про повернення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Такий висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду в подібних правовідносинах, викладеною у постанові від 23.03.2023 у справі №460/8029/20.
Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету визначений додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 №106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» (далі Перелік).
Положенням зазначеної постанови Кабінету Міністрів України встановлено, що контроль надходження за кодом бюджетної класифікації 21081100 (адміністративні штрафи та інші санкції) покладено на Державну податкову службу України, Держмитслужбу, держадміністрації та органи місцевого самоврядування, національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Держержпродспоживслужбу, Держгеокадастр, суди,державну судову адміністрацію, адміністрацію Держприкордонслужби, Антимонопольний комітет, Міністерство юстиції України, Укртрансбезпеку, Держтеонадра, органи державної влади та інші державні органи, національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, Національну поліцію, АРМА, Держкомтелерадіо, ДАБІ.
Відповідно до пункту 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
- здійснює державний контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю (підпункт 6 пункту 4 Положення);
- накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання вимог посадових осіб Держпраці (підпункт 54 пункту 4 Положення).
Пунктом 7 Положення встановлено, що Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 №14 «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» (далі Постанова №14) вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці за переліком згідно з додатком 1, зокрема, Управління Держпраці у Львівській області, та утворити як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці за переліком згідно з додатком 2, зокрема, Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Відповідно до підпункту 3 пункту 3 Постанови №14 міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворюються згідно з пунктом 2 цієї постанови, виконують завдання і функції територіальних органів Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 1, зокрема, Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці завдання і функції Управління Держпраці у Волинській області, Управління Держпраці у Закарпатській області, Головного управління Держпраці у Львівській області, Управління Держпраці у Рівненській області.
З викладеного слід виснувати, що Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці є правонаступником Головного управління Держпраці у Львівській області.
Отже, Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці як територіальний орган центрального органу виконавчої влади є відповідальним органом, що контролює справляння відповідних надходжень до бюджету.
Тому, саме відповідач 1 як відповідальний орган, що контролює справляння відповідних надходжень до бюджету, наділений обов`язком щодо формування подання про повернення коштів.
Викладене узгоджується із висновками Третього апеляційного адміністративного суду, викладеними у постанові від 31.03.2022 у справі №160/1992/21.
Отже, після скасування постанови Управління Держпраці про накладення штрафу, позивач набув права на повернення коштів, що сплачені до бюджету на виконання вимог відповідної постанови.
Також, суд зазначає, що таке право не є безумовним. Повернення помилково чи надміру сплачених коштів до державного чи місцевого бюджету відбувається відповідно до Порядку №787. Цей порядок передбачає, що повернення коштів відбувається на підставі заяви зацікавленої особи та відповідного подання органу Державної служби України з питань праці, які надаються такою особою до органу Державної казначейської служби.
Покликання відповідача 1 про те, що позивачем при поданні заяв про повернення сплачених коштів на виконання постанови ГУ Держпраці у Львівській області не виконано вимоги пунктів 5 та 8 Порядку №787 суд до уваги не бере, оскільки положеннями цих пунктів передбачені вимоги не до заяви, а до подання, яке має сформувати орган, що здійснює контроль за справлянням коштів до відповідного державного бюджету.
Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про: визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункт 4); інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (пункт 10).
З огляду на викладене, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язати відповідача 1 сформувати подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області для повернення позивачу суми помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів у сумі 129886 грн. 31 коп., сплачених на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
Позовні вимоги в частині зобов`язання Сихівського відділу Державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) сформувати та надати до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області подання про повернення незаконно утриманих коштів з Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стадьконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021 задоволенню не підлягають, оскільки під час розгляду справи суд встановив, що контроль за правильністю та своєчасністю надходжень до бюджету платежів за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 покладено на Державну службу України з питань праці.
Щодо позовних вимог про стягнення з Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на користь Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» 143208 грн. 19 коп. незаконно утриманих коштів, та проценти за користування цими коштами, інфляційні витрати та три відсотки річних (розмір буде уточнений) суд зазначає таке.
Позовні вимоги в цій частині позивач обґрунтовує нормами Цивільного кодексу України, які регулюють відносини між суб`єктами приватного права та передбачають, зокрема, відповідальність за порушення умов договору.
Водночас у цій справі сторони мають різні правові статуси, а сума коштів сплачена до державного бюджету позивачем за невиконання вимог законодавства про працю на підставі постанови про накладення штрафу, як заходу адміністративної відповідальності.
Таким чином, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Позовна вимога про зобов`язання Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області забезпечити здійснення процедури повернення незаконно утриманих коштів з Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021 задоволенню не підлягає як передчасні, оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог. Тому, позов слід задовольнити частково.
Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись статтями 2, 19, 22, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257, 293, 295 КАС України, суд, -в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці щодо не складення подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів у сумі 129886 грн. 31 коп., сплачених Дочірнім підприємством «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
3. Зобов`язати Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (79005, пл. А. Міцкевича, 8, м. Львів; ЄДРПОУ 44778105) сформувати подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області для повернення позивачу суми помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів у сумі 129886 (сто двадцять дев`ять тисяч вісімсот вісімдесят шість) грн. 31 коп., сплачених Дочірнім підприємством «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» (79026, вул.Козельницька, 4, м.Львів; ЄДРПОУ 37801347) на виконання постанови Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЛВ9096/1355/ПД/АВ/ФС від 03.09.2021.
4. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
5. Стягнути з Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (79005, пл. А. Міцкевича, 8, м. Львів; ЄДРПОУ 44778105) на користь Дочірнього підприємства «Львівське спеціалізоване управління «Стальконструкція» Публічного акціонерного товариства «Центрстальконструкція» (79026, вул.Козельницька, 4, м.Львів; ЄДРПОУ 37801347) судовий збір, пропорційно до задоволених позовних вимог, у сумі 894 (вісімсот дев`яносто чотири) грн. 66 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяКравців Олег Романович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 21.06.2024 |
Номер документу | 119845144 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні