РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
18 червня 2024 року м. Рівне№460/1155/24Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 Бугайової Ірини Михайлівни, яка діє в інтересах ОСОБА_3 доДепартаменту соціальної політики Рівненської міської ради про визнання протиправними та скасування повідомлень, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулася до суду з позовними вимогами до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати повідомлення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 23.01.2024 про відмову в призначенні державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №31, номер електронної особової справи №1235508090, особовий рахунок №2; визнати протиправним та скасувати повідомлення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 23.01.2024 про відмову в призначенні державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №30, номер електронної особової справи №1235508090, особовий рахунок №3; зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради нарахувати ОСОБА_3 , 19.03.1971 народження державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з надбавкою на її догляд з дати звернення 14.09.2023; зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради нарахувати ОСОБА_2 , 19.03.1971 народження державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з надбавкою на її догляд з дати звернення 14.09.2023.
На обґрунтування позовних вимог зазначено про наступне.
ОСОБА_1 є опікуном позивачів, які є особами з інвалідністю з дитинства І групи підгрупи «А» та визнані недієздатними згідно судового рішення. З 08.09.2023 вони мають фактичне місце проживання як внутрішньо-переміщені особи АДРЕСА_1 , а тому законний представник позивачів звернулася до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради з відповідною заявою про виплату державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства з надбавкою, серед додатків до такої заяви були довідка до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та довідка до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Однак, відповідач відмовив позивачам в призначенні державної соціальної допомоги, у зв`язку з чим, законний представник позивачів звернулася до суду за захистом порушених прав своїх підопічних, оскільки вважає відмови протиправними та просить позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 05.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справи, розгляд справи вирішено провадити за правилами прощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому позовні вимоги не визнав. На обґрунтування заперечення зазначає, що при зверненні до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради за призначенням соціальної допомоги, ОСОБА_1 надала копію довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 гр. ОСОБА_2 та копію довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745981 гр. ОСОБА_3 . Враховуючи, що ОСОБА_1 не було донесено оригіналів вказаних довідок, а тому в призначенні допомоги було відмовлено. Просить в задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач подав відповідь на відзив, у якому вказав, що відповідач умисно підмінює поняття «первинного звернення за виплатами» та «продовження виплати при зміні місця проживання», у відзиві на позовну заяву Департамент соціальної політики Рівненської міської ради замовчує той факт, що Радомишльський відділ №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА надіслало для Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради відповідно до його ж запиту №08-3367 від 01.11.2023 по електронній пошті всі скановані документи, на підставі яких ОСОБА_1 отримувала в період з 01.08.2014 по 31.03.2017 допомогу «інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А» за своїх підопічних ОСОБА_3 , ОСОБА_2 . А тому Департамент соціальної політики Рівненської міської ради зобов`язаний був продовжити виплати ОСОБА_3 , ОСОБА_2 відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю».На переконання законного представника Позивачів наявність юридичних підстав та фактичних обставин для отримання позивачами виплат уже була перевірена Управлінням соціального захисту населення у м. Луганськ, продовжена Управлінням соціального захисту населення Житомирської РДА, а Відповідач був зобов`язаний аналогічно Управлінню соціального захисту населення Житомирської РДА згідно закону продовжити такі виплати на підставі витребуваної особової справи та довідки-атестат від Радомишльського відділу №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА. Окрім того, у відповіді на відзив зауважено, що всі необхідні документи наявні в особовій справі, яка надана Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради відповідно до запиту №08-3367 від 01.11.2023 Радомишльского відділу №6 Управління соціального захисту населення Житомирської РДА, і поставивши під сумнів дані документи, на підставі яких держава Україна вже здійснювала виплати, Відповідач вийшов за межі своїх законних обов`язків та повноважень, при тому, що станом на 2015 рік, коли соціальну виплату призначало Управління соціального захисту населення Житомирської РДА аналогічно діяла норма ст. 8 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» у тій же редакції, що і станом на сьогодні. Законний представник у відповіді на відзив стверджує, що 31.10.2023 нею у присутності адвоката Кузьменюк-Волошиної Н. М. були подані всі необхідні оригінали документів для працівника Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, який здійснив їх сканування, а тому оригінали довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745981 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 для Відповідача були надані, а останнім відскановані та занесені до електронної справи кожного з Позивачів.
14 березня 2024 року від позивачів до суду надійшла заява про долучення нотаріально завіреної 13.03.2024 року приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Круліковською О. А. копія з оригіналу довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; нотаріально завіреної 13.03.2024 року приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Круліковською О. А. копія з оригіналу довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745981 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Окрім того, ОСОБА_1 повідомила про готовність надати до Рівненського окружного адміністративного суду оригінали вказаних документів для огляду.
Відповідно до вимог частини четвертоїстатті 229 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі неявки у судовеза сідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 , 1967 року народження, (ІПН НОМЕР_1 ) є опікуном недієздатних ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно рішення Радомишльського районного суду від 19.06.2015 року у справі №289/163/15-ц.
Згідно рішення Радомишльського районного суду від 19.06.2015 року у справі №289/163/15-ц встановлено, що відповідно до висновків лікарської комісії Житомирської психіатричної лікарні №1 м. Житомира (№151-2015 та №152-2015) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за станом психічного здоров`я потребують постійного стороннього догляду, через хворобу вони не можуть розуміти значення своїх дій, керувати ними і потребують опіки.
Радомишльський відділ №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА у листі від 16.10.2023 року №06/1004 підтвердив, що гр. ОСОБА_1 та її сестри ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебували на обліку, як внутрішньо переміщені особи з 23.04.2015 року по 31.03.2017 року. Додатково підтверджено, що гр. ОСОБА_1 отримувала за своїх сестер допомогу «інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А» з 01.08.2014 року по 31.03.2017 року.
З 08 вересня 2023 року ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 мають фактичне місце проживання як внутрішньо-перміщені особи АДРЕСА_1 .
Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України № 2109-III при зміні одержувачем державної соціальної допомоги місця проживання виплата цієї допомоги продовжується відповідною місцевою державною адміністрацією за новим місцем проживання.
14.09.2023 року ОСОБА_1 надіслано засобами поштового зв`язку документи на отримання державної соціальної допомоги для своїх підопічних, а також надбавки на догляд до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради.До заяви було долучено: встановленої форми Заява про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсацій; завірена копія паспорту та ідент. номеру ОСОБА_1 , 1967 року народження; завірена копія довідки від 08.09.2023 року про взяття на облік ВПО; завірена копія копія паспорту та ідент. номеру Засядьвовк ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; завірена копія паспорту та ідентифікаційного номеру ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; завірена копія рішення Радомишльського районного суду від 19.06.2015 року; завірена копія довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; завірена копія довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; банківські реквізити рахунку.
ОСОБА_1 згідно надісланої заяви просила Департамент соціальної політики Рівненської міської ради про наступне: призначити з 14.09.2023 державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства: Засядьвовк ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та Засядьвовк ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та надбавку на їх догляд; про хід розгляду заяви повідомити у письмовій формі у встановлений законом термін.
Відповідно до п. 9 Порядку державна соціальна допомога (в тому числі надбавка на догляд) призначається з дня звернення за їх призначенням; якщо заява з документами надсилається засобами поштового зв`язку, то днем звернення за державною соціальною допомогою (у тому числі надбавкою на догляд) вважається дата, зазначена на відбитку календарного штемпеля. Заява розглядається не пізнішеніж через 10 днів після її надходження з документами.
16.10.2023 Департамент соціальної політики Рівненської міської ради адресував лист, що для формування електронної справи потрібно відсканувати оригінали документів.
31.10.2023 ОСОБА_1 були подані всі необхідні оригінали документів для Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, який здійснив їх сканування, в тому числі і оригінали довідок до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745981 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
05.12.2023 до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради було надіслано запит адвоката Кузьменюк-Волошиної Н. М., оскільки ОСОБА_1 станом на грудень не отримувала державної соціальної допомоги для своїх підопічних, а також надбавки на догляд.
Згідно адвокатського запиту були поставлені наступні вимоги:
1. Повідомити, з яких юридичних підстав, які визначені законодавством України (вказати норму закону), ОСОБА_1 , 1967 року народження, станом на 04.12.2023 року не отримується державної соціальної допомоги для своїх підопічних - ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , а також надбавки на догляд.
2. Надати належним чином завірені копії запитів, які надіслано Вами задля отримання відповідної інформації, необхідної для обробки заяви ОСОБА_1 , 1967 року народження. Надати документальне підтвердження надіслання поштового відправлення.
21 січня 2024 року Департамент соціальної політики Рівненської міської ради на запит адвоката Кузьменюк-Волошиної Н. М. надав відповідь за вих. №05-5229, згідно якого вказано, що відповідно до відповіді управління соціального захисту населення Радомишльського відділення Житомирської РДА допомога гр. ОСОБА_1 , як опікуну ОСОБА_3 та ОСОБА_2 була призначена з 01.04.2016 по 31.03.2017. Виплата припинена з 01.04.2017 у зв`язку з поверненням до постійного місця проживання у м. Луганськ. Враховуючи дану інформацію, спеціалістами зроблено запит до управління соціального захисту населення Щастинської районної державної адміністрації, та до ДП «Інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики України».
За інформацією управління соціального захисту населення Щастинського району Луганської області ОСОБА_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 на обліку в управлінні не перебуває, та допомоги як опікун на осіб з інвалідністю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 не отримує.
Відповідач у листі від 21.01.2024 за вих. №05-5229 також вказав, що відповідно, при зміні місця проживання здійснюється запит первинної особової справи до управління, органу соціального захисту, яке здійснювало призначення відповідної допомоги, адже продовження виплати здійснюється на підставі особової справи та довідки-атестат. У разі неможливості отримання особової справи, здійснюється запит електронної особової справи до органу соціального захисту, для отримання сканованих документів та довідки атестат. Враховуючи відсутність виписки з акту огляду медико-соціальної експертної комісії в оригіналі, призначити дану допомогу немає законних підстав. В Централізованому банку даних з проблем інвалідності відсутні дані про ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Водночас, 21.02.2024 Радомишльський відділ №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА у відповідь на запит адвоката Кузьменюк-Волошиної Н. М. у своєму листі за вих. №06/119 «Про надання інформації» повідомив, що до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради відповідно до запиту №08-3367 від 01.11.2023 були направлені по електронній пошті всі скановані документи, згідно яких ОСОБА_1 отримувала в період з 01.08.2014 по 31.03.2017 допомогу «інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А» за своїх сестер ОСОБА_3 , ОСОБА_2 . Окрім того, Радомишльський відділ №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА у відповідь на запит адвоката надав також копії атестатів №340 та №341 про припинення допомоги «інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А».
27 січня 2024 року Департамент соціальної політики Рівненської міської ради надіслало ОСОБА_1 : Повідомлення від 23.01.2024 про відмову в наданні державної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №30, номер електронної особової справи: 1235508090, особовий рахунок 3 та Повідомлення від 23.01.2024 про відмову в наданні державної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №31, номер електронної особової справи: 1235508090, особовий рахунок 2.
В повідомленнях відповідача вказано: «Не призначено відповідно до Закону України Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю. Не має права на Державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, тому що Документи для призначення допомоги не подано в повному обсязі».
Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.
Частина 1статті 46 Конституції Українивизначає, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежнихвід них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 1 частини 1статті 92 Конституції Україниправа і свободи людини і громадянина, гарантії їх здійснення та основні обов`язки повинні визначатися виключно законом, які приймаються на основіКонституції Україниі повинні відповідати їй. Верховна Рада України може змінити закон лише виключно законом, а не шляхом прийняття підзаконного правового акту.
Закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положеннястатті 24 Конституції України, відповідно до якої громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Статтею 3 Конституції Українизакріплене визнання найвищою соціальною цінністю в України людини, її життя і здоров`я, честі і гідності, недоторканності і безпеки, відповідальність держави перед людиною за свою діяльність та головний обов`язок держави щодо утвердження і забезпечення прав і свобод людини.
Відповідно до частини першоїстатті 2 Закону України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"(далі-Закон №875) особи з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Статтею 40Закону №875 передбачено, що конкретні умови і порядок пенсійного забезпечення і надання допомоги та інших соціальних послуг визначаються законодавством про пенсійне забезпечення в Україні і актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.
Частинами першою-четвертоюстатті 1 Закону України від 16.11.2000 №2109-III "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю"(далі - Закон №2109) визначено, що право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, з питань сім`ї та дітей, організовує роботу щодо призначення та виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю. Причина, група інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність, визначаються органом медико-соціальної експертизи згідно із законодавством України з одночасним роз`ясненням особам з інвалідністю з дитинства їх права на державну соціальну допомогу.
Перелік медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, визначаєтьсяупорядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною першоюстатті 4 Закону №2109встановлено, що державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства призначається на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи.
У відповідності достатті 10 Закону №2109-IIIдержавна соціальна допомога виплачується державними підприємствами і об`єднаннямизв`язку за місцем проживання особи з інвалідністю з дитинства або батьків, усиновителів, яким призначена допомога на дітей зінвалідністю. Опікуну або піклувальнику державна соціальна допомога виплачується за місцем їх проживання. Виплатадержавноїсоціальної допомоги провадиться щомісячно за поточний місяць у встановлені місцевою державною адміністрацією строки. Призначенадержавнасоціальна допомога виплачується особі з інвалідністю з дитинства незалежно від одержуваного нею заробітку, стипендії, аліментів або інших доходів. Державнасоціальнадопомога,якапризначенанадитину з інвалідністю вікомдо18років,виплачуєтьсянезалежновід одержання на неї інших видів допомоги.
Відповідно до приписівст. 8 Закону №2109-IIIзаява про призначення державної соціальної допомоги особі з інвалідністю I чи II групи, яку визнано недієздатною, а також на дитину з інвалідністю подається одним із батьків, усиновителем, опікуном або піклувальником за місцем свого проживання. До заяви про призначення державної соціальної допомоги повинні бути додані документи про вік особи з інвалідністю з дитинства або дитини з інвалідністю, а також довідка медико-соціальної експертизи або медичний висновок, видані у встановленому порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону № 2109-III при зміні одержувачем державної соціальної допомоги місця проживання виплата цієї допомоги продовжується відповідною місцевою державною адміністрацією за новим місцем проживання.
Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затверджений постановою КМУ №79 03.02.2021 (надалі - Порядок) відповідно доЗакону УкраїниПро державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю визначає умови призначення і виплати, перелік документів, необхідних для призначення:
державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства (далі - державна соціальна допомога);
надбавок на догляд за особами з інвалідністю з дитинства (далі - надбавка на догляд).
Відповідно до п. 4 Порядку причина, група інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність особам з інвалідністю з дитинства, визначаються медико-соціальною експертною комісією закладу охорони здоров`я.
Відповідно до п. 6 Порядку для призначення державної соціальної допомоги заявником, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/довідка про звернення за захистом в Україні (для іноземця та особи без громадянства)/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту), подаються такі документи: заява; копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років; довідка з місця навчання із зазначенням перебування (неперебування) на повному державному утриманні. Якщо із заявою звертається опікун або піклувальник, подається також: копія рішення про встановлення опіки (піклування) та призначення дитині з інвалідністю віком до 18 років опікуна (піклувальника); копія рішення суду про визнання особи з інвалідністю з дитинства недієздатною; копія рішення суду про призначення опікуна особі з інвалідністю з дитинства або копія документа, що підтверджує повноваження представника закладу (органу опіки та піклування), який виконує функції опікуна.
Судом встановлено, що у Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради були наявні всі скановані документи, згідно яких ОСОБА_1 отримувала в період з 01.08.2014 по 31.03.2017 допомогу «інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А» за своїх сестер ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та атестати №340 та №341, які отримані були від Радомишльський відділ №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА, про необхідність яких для продовження виплат при зміні місця проживання осіб вказує сам Департамент соціальної політики Рівненської міської ради у листі від 21.01.2024.
Окрім того, Департамент соціальної політики Рівненської міської ради отримавши від Радомишльського відділу №6 управління соціального захисту населення Житомирської РДА довідки до акта огляду МСЕК щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та довідки до акта огляду МСЕК щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , також підтвердив отримання копій таких довідок від ОСОБА_1 у якості додатків до її заяви від 14.09.2023 року, оригінали яких 31.10.2023 року ОСОБА_1 були представлені для сканування з подальшим приєднанням до електронних справ ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
Судом також були досліджені нотаріально завірена 13.03.2024 приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Круліковською О. А. копія з оригіналу довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745982 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та нотаріально завірена 13.03.2024 року приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Круліковською О. А. копія з оригіналу довідки до акта огляду МСЕК Серії 10 ААА №745981 щодо причини, групи інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність для ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно даних довідок до актів огляду МСЕК підтведжується, що Засядьвовк Світлана та Засядьвовк Тетяна є інвалідами з дитинства І групи підгрупи «А» безстроково, а тому мають гарантоване право на державну соціальну допомогу як особи з інвалідністю з дитинства.
Враховуючи вище викладене, суд вважає за необхідне задля належного захисту права визнати протиправним та скасувати повідомлення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 23.01.2024 про відмову в призначенні державної соціальної допомоги особам з інвалідністюз дитинства та діятм з інвалідністю №31 та №30.
Відповідачем не доведено правомірності його поведінки у спірних правовідносинах, натомість позовні вимоги позивача є обґрунтованими, а тому підлягають до задоволення.
Відповідно до абзацу 1 ч. 4статті 245КАС Україниу випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначенізаконом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Так, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (caseofChuykinav. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golderv. theUnitedKingdom), пп. 2836, SeriesA № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби на ціональна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їх ніцивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "МултіплекспротиХорватії" (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пункт 45, від 10.07.2003, та "КутічпротиХорватії" (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пункт 25, ECHR 2002-II).
При цьому, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
В даному випадку, задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача призначити державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з 14.09.2023 є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.
Правових підстав для застосування ст.139 КАС України у суду немає.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради про визнання протиправними та скасування повідомлень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати повідомлення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 23.01.2024 про відмову в призначенні державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №31, номер електронної особової справи №1235508090, особовий рахунок №2.
Визнати протиправним та скасувати повідомлення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 23.01.2024 про відмову в призначенні державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю №30, номер електронної особової справи №1235508090, особовий рахунок №3.
Зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради нарахувати ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з надбавкою на її догляд з дати звернення 14.09.2023.
Зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради нарахувати ОСОБА_2 , 19.03.1971 народження державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з надбавкою на її догляд з дати звернення 14.09.2023.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 18 червня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Позивач - Бугайова Ірина Михайлівна, яка діє в інтересах ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Департамент соціальної політики Рівненської міської ради (вул. Соборна, 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 03195441)
Суддя У.М. Нор
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 21.06.2024 |
Номер документу | 119846160 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
У.М. Нор
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні