Рішення
від 11.06.2024 по справі 500/1021/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1021/24

11 червня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС-2" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС-2" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.11.2023 року за результатами камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ АП «КОЛОС-2» було складено акт № 9582/19-00-04-07/31877240.

В акті перевірки зазначено, що ТОВ АП «КОЛОС-2» у період з 30.08.2022 року по 30.05.2023 року складено податкові накладні/розрахунки коригування на загальну суму податку на додану вартість 4 409 155, 69 грн, які зареєстровані в ЄРПН з порушенням законодавчо встановлених термінів.

15.11.2023 року ТОВ АП «КОЛОС-2» отримано податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407.

13.12.2023 року ТОВ АП «КОЛОС-2» направлено до Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 вих. № 13/12-01 від 13.12.2023 року.

Враховуючи відповідні норми ПКУ скаргу на податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 подано у строк.

09.02.2024 року ТОВ АП «КОЛОС-2» отримано Рішення про результати розгляду скарги № 2799/6/99-00-06-03-01-06 від 05.02.2024 року, яким ДПС залишено без змін ППР ГУ ДПС у Тернопільській області від 04.12.2023 року № 00097670407, а скаргу - без задоволення.

ТОВ АП «КОЛОС-2» заперечує проти висновків по акту перевірки, оскільки запровадження воєнного стану в Україні є форс-мажорною обставиною. Структура бухгалтерської служби товариства, технічна та фізична неможливість для товариства здійснити своєчасну реєстрацію накопичених та нових податкових накладних протягом робочого дня, як і військова ситуація, фактична зміна побуту та адаптації бізнесу, постійні повітряні тривоги, іноді відсутність електроенергії та Інтернету все це не давало і не дає можливості працювати товариству нормально. Обмеження в роботі виникло і виникає у зв`язку з частими ракетними обстрілами території України, співробітники компанії знаходилися в укритті, ніхто не працював у зв`язку з психологічним станом співробітників

ТОВ АП «КОЛОС-2» вважає податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 незаконним та таким, що прийняте з порушенням норм чинного податкового законодавства.

Ухвалою суду від 26.02.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено судове засідання на 21.03.2024 о 11:30 год. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 19.03.2024 року. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, контролюючим органом було здійснено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних у ЄРПН за період з 03.08.2022 року по 14.11.2023, тобто після відновлення реєстрації податкових накладних, у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні.

Позивач і не заперечує у позовній заяві, факт реєстрації з порушенням термінів податкових накладних від 30.08.2022р., 05.10.2022р., 26.10.2022р., 28.10.2022р., 31.10.2022р.

При цьому, як на поважність причин несвоєчасного виконання обов`язку з реєстрації податкових накладних вказує на обставини відключення електроенергії (за графіком), що є непередбачуваною обставиною та має ознаки непереборної сили та оголошення в Тернопільському районі повітряної тривоги у граничний день реєстрації податкових накладних як форс-мажорною обставиною.

Однак, представник відповідача звертає увагу, що не вважається форс-мажором планове відключення електроенергії, оскільки форс-мажор - це подія непередбачувана, а якщо є графік відключення, то це вже не є обставини непереборної сили.

При цьому, зауважуємо, що законодавством передбачено достатньо часу, на реєстрацію ПН/РК, тому погодинний графік відключення електроенергії в останній граничний день реєстрації не може вважатись форс мажорною обставиною.

Пунктом 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України (надалі ТПП) та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого Рішенням Президії ТПП України 18 грудня 2014 року №44(5) (далі - Регламент ТПП) визначено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених уст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», а також визначених сторонами за договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідним договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.

Згідно з Регламентом ТПП, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності по кожному окремому договору, виконання якого настало згідно з умовами договору і виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин, шляхом видачу сертифікату ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством та Регламентом.

Форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні, сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.

Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21.

З метою уникнення штрафів для підтвердження форс - мажору платник податків мав можливість звернутися до регіонального відділення Торгово - промислової палати для видачі сертифікату, однак позивач не вчиняв вищевказаних дій.

Також позивач не скористався можливістю надання заперечення до акту із долученням до нього належних доказів.

Позивач не звертався, а ГУ ДПС у Тернопільські області не отримувало від ТОВ АП «Колос- 2» будь-яких пояснень, документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних, наведених у наказі Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження".

Тож, зважаючи на обставини ненадання позивачем ні до податкового органу, ні до суду документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних, та встановлені перевіркою порушення платником граничних термінів реєстрації податкових накладних, передбачених п. 201.10 ст. 201 ПК України, вважаємо є правомірним застосування до позивача податковим органом штрафних (фінансових) санкцій за відповідне порушення податкового законодавства.

З урахуванням зазначеного позивачем не надано жодного документа (квитанції), який би підтверджував своєчасну реєстрацію спірних податкових накладних, як це передбачено в абз.9 п.201.10 ст. 201 ПК України, та не долучено жодного доказу, який би свідчив про своєчасну відправку на реєстрацію податкових накладних.

В даному випадку оформлення частини податкових накладних стосуються періоду з 30.08.2022р. по 15.12.2022р, тобто, після набрання чинності (27.05.2022р.) Законом України № 2260-ІХ від 12.05.2022р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», і до набрання чинності (08.02.2023р.) Законом України № 2876-ІХ від 12.01.2023р. «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування».

Контролюючим органом правомірно нараховано штрафні санкції до податкових накладних №33 від 31.05.2023р., №32 від 30.05.2023р. у розмірі 5%.

Даний висновок узгоджується з позицією, викладеною в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №460/20022/23, від 28.12.2023 у справі №380/14685/23, постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 27.12.2023р. у справі №160/15391/23.

На підставі викладеного представник відповідача ГУ ДПС у Тернопільські області просив в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 21.03.2024 року доручено Тернопільському окружному адміністративному суду забезпечити проведення судового засідання 21 березня 2024 року о 11:30 год. в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 21.03.2024 року відкладено розгляд справи на 23.04.2024 року о 10:00 год.

01.04.2024 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Ухвалою суду від 23.04.2024 року відкладено розгляд справи на 28.05.2024 року о 11:30 год.

28 травня 2024 року представником позивача надіслано через електронний суд заяву про уточнення позовних вимог, де просив суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00097670407 від 04.12.2023 року прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області.

Ухвалою суду від 28.05.2024 року здійснено заміну сторони відповідача з неналежного Головного управління ДПС у Тернопільській області на належного Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (правонаступник) (код ЄДРПОУ ВП 44143637) та відкладено розгляд справи в режимі відеоконференції на 11.06.2024 року о 10:00 год.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, однак надіслав через електронний суд клопотання про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача в судовому засіданні не заперечив проти розгляду справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно з ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду даної справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.

14.11.2023 року за результатами камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ АП «КОЛОС-2» було складено акт № 9582/19-00-04-07/31877240.

В акті перевірки зазначено, що ТОВ АП «КОЛОС-2» у період з 30.08.2022 року по 30.05.2023 року складено податкові накладні/розрахунки коригування на загальну суму податку на додану вартість 4 409 155, 69 грн, які зареєстровані в ЄРПН з порушенням законодавчо встановлених термінів.

Зокрема зазначено, що за період з 30.08.2022 по 30.05.2023 року податкові накладні:

від 30.08.2022 № 25 була зареєстрована 26.09.2022;

від 31.10.2022 № 8 була зареєстрована 16.11.2022;

від 31.10.2022 №7 була зареєстрована 16.11.2022;

від 26.10.2022 № 5 була зареєстрована 16.11.2022;

від 30.11.2022 № 50 була зареєстрована 20.12.2022;

від 30.11.2022 № 54 була зареєстрована 20.12.2022;

від 21.11.2022 № 53 була зареєстрована 19.12.2022;

від 31.10.2022 №13 була зареєстрована 21.11.2022;

від 31.10.2022 №12 була зареєстрована 21.11.2022;

від 31.10.2022 № 9 була зареєстрована 21.11.2022;

від 28.10.2022 № 11 була зареєстрована 22.11.2022;

від 31.10.2022 № 10 була зареєстрована 21.11.2022;

від 31.10.2022 №15 була зареєстрована 21.11.2022;

від 31.10.2022 №14 була зареєстрована 21.11.2022;

від 26.10.2022 №6 була зареєстрована 21.11.2022;

від 05.10.2022 №16 була зареєстрована 21.11.2022;

від 15.11.2022 № 16 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 №20 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 №22 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 № 15 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 №23 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 №18 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 №9 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 №14 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 8 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 7 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 12 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 № 21 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 11 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 № 17 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 10 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 5 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 13 була зареєстрована 15.12.2022;

від 10.11.2022 № 6 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.11.2022 № 19 була зареєстрована 15.12.2022;

від 15.12.2022 № 20 була зареєстрована 02.01.2023;

від 31.05.2023 № 33 була зареєстрована 18.07.2023;

від 30.05.2023 № 32 була зареєстрована 18.07.2023.

15.11.2023 року ТОВ АП «КОЛОС-2» отримано податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407.

13.12.2023 року ТОВ АП «КОЛОС-2» направлено до Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 вих. № 13/12-01 від 13.12.2023 року.

Враховуючи відповідні норми ПКУ скаргу на податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 подано у строк.

09.02.2024 року ТОВ АП «КОЛОС-2» отримано Рішення про результати розгляду скарги № 2799/6/99-00-06-03-01-06 від 05.02.2024 року, яким ДПС залишено без змін ППР ГУ ДПС у Тернопільській області від 04.12.2023 року № 00097670407, а скаргу - без задоволення.

ТОВ АП «КОЛОС-2» заперечує проти висновків по акту перевірки, оскільки запровадження воєнного стану в Україні є форс-мажорною обставиною. Структура бухгалтерської служби товариства, технічна та фізична неможливість для товариства здійснити своєчасну реєстрацію накопичених та нових податкових накладних протягом робочого дня, як і військова ситуація, фактична зміна побуту та адаптації бізнесу, постійні повітряні тривоги, іноді відсутність електроенергії та Інтернету все це не давало і не дає можливості працювати товариству нормально. Обмеження в роботі виникло і виникає у зв`язку з частими ракетними обстрілами території України, співробітники компанії знаходилися в укритті, ніхто не працював у зв`язку з психологічним станом співробітників

ТОВ АП «КОЛОС-2» вважає податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023 року № 00097670407 незаконним та таким, що прийняте з порушенням норм чинного податкового законодавства.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Щодо податкових накладних від 30.08.2022, 05.10.2022, 26.10.2022, 28.10.2022, 31.10.2022, то суд зазначає наступне.

Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

-для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

-для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отже, граничний строк реєстрації спливав 15.09.2022, 30.11.2022, 15.11.2022, причому в ці дні на території Тернопільської області було оголошено повітряну тривогу. Співробітники Товариства знаходилися в укритті.

Такі податкові накладні були направлені не реєстрацію в ЄРПН із запізненням 26.09.2022,16.11.2022, 21.11.2022, коли з`явилась можливість виконати обов`язок.

Щодо податкових накладних від 10.11.2022, 15.11.2022, 21.11.2022, 30.11.2022, то суд зазначає наступне.

Граничний строк реєстрації спливав 30.11.2022, 15.12.2022, причому згідно повідомлення ВАТ «Тернопільобленерго», з 22 листопада у Тернополі та області графік погодинних вимкнень споживачів від електроенергії діятиме цілодобово, у зв`язку з критичною ситуацією в енергосистемі України внаслідок ракетних обстрілів.

Графік погодинних вимкнень споживачів розроблено з метою стабілізації забезпечення електропостачання споживачів Тернополя та області і застосовуватиметься виключно за вказівкою диспетчера НЕК "Укренерго" (вищого оперативного рівня) у разі виникнення необхідності збалансування енергосистеми України.

Час відсутності електроенергії складатиме по чотири години, однак відключення відбуватимуться двічі на добу для кожної групи.

У разі гострої необхідності, ВАТ «Тернопільобленерго» буде застосовувати вимкнення електропостачання споживачів міста та області і в поза зазначені години вказані у графіку.

Також, у разі відсутності потреби, в зазначені години вимкнення електропостачання споживачів не будуть застосовуватися.

У зв`язку з відсутністю електроенергії та Інтернету, податкові накладні були відправлені на реєстрацію в ЄРПН із запізненням 15.12.2022, 19.12.2022, 20.12.2022, коли з`явилась можливість виконати обов`язок.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані положеннями Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/поСлуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, s складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних 4 (крім податкової накладної, Що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних І розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних І розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п. 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування, пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

У контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Слідує висновок про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20.

Однак, Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

У відповідності до акту перевірки № 9585/19-00-04-07/31877240 від 14.11.2023 року, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 30.08.2022 року по 30.05.2023 року, реєстрація здійснена:

-податкової накладної № 25 від 30.08.2022 року - 26.09.2022 року;

-податкової накладної № 8 від 31.10.2022 року -16.11.2022 року;

-податкової накладної № 7 від 31.10.2022 року - 16.11.2022 року;

-податкової накладної № 5 від 26.10.2022 року -16.11.2022 року;

-податкової накладної № 50 від 30.11.2022 року - 20.12.2022 року;

-податкової накладної № 54 від 30.11.2022 року - 20.12.2022 року;

-податкової накладної № 53 від 21.11.2022 року - 19.12.2022 року;

-податкової накладної № 13 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 12 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 9 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 11 від 28.10.2022 року - 22.11.2022 року;

-податкової накладної № 10 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 15 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 14 від 31.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 6 від 26.10.2022 року -21.11.2022 року;

-податкової накладної № 16 від 05.10.2022 року - 21.11.2022 року;

-податкової накладної № 16 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 20 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 22 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 15 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 23 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 18 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 9 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 14 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 8 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 7 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 12 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 21 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 11 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 17 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 10 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 5 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 13 від 10.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 6 від 10.11.2022 року -15.12.2022 року;

-податкової накладної № 19 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 20 від 15.11.2022 року - 15.12.2022 року;

-податкової накладної № 33 від 31.05.2023 року - 18.07.2023 року-;

-податкової накладної № 32 від 30.05.2022 року - 18.07.2023 року.

Таким чином, реєстрація таких накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (наявне інше нормативне обґрунтування).

У свою чергу, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

Особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

При здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

ТОВ АП «КОЛОС-2» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 року підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, що не заперечується товариством.

Згідно пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон № 2876-ІХ), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 року № 26.

Законом України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - Чь протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Конституційним Судом України у Рішенні від 5 квітня 2001 року № З-рп/2001 зазначено, що Конституція України в частині першій статті 58 закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено частиною першою статті 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

В даному випадку, відбулось пом`якшення відповідальності платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно вимог частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Таким чином, до спірних правовідносин необхідно застосувати пункти 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Отже, в силу пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, податковий орган повинен був застосовувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій, в даному випадку 03.11.2023 року.

Тобто, до Товариства з обмеженою відповідальністю АП «КОЛОЛС-2» повинно було бути застосовано штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розмірі 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень Податкового кодексу України, в тому числі й щодо п.1201 статті 1201 Податкового кодексу України.

Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних, що є додатком до податкового повідомлення-рішення № 00097670407 від 04.12.2023 року, контролюючим органом до позивача застосовано розмір штрафу 10% та 40% суми податку на додану вартість.

Законом №2876-ІХ не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

На момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022 року, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотню дію в часі.

Суд наголошує, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Натомість Відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120.1 статті 120 Податкового кодексу України.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу XIX "Перехідні положення" ПК України, відповідай при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876 -IX та визначити розмір штрафних (фінансових) санкцій - 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних.

Згідно розрахунку штрафу, що є додатком до податкового повідомлення-рішення № 00082000407 від 03.11.2023 року, вбачається, що:

-податкової накладної № 25 від 30.08.2022 року - зареєстрована 26.09.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -11;

-податкової накладної № 8 від 31.10.2022 року - зареєстрована 16.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -1;

-податкової накладної № 7 від 31.10.2022 року - зареєстрована 16.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -1;

-податкової накладної № 5 від 26.10.2022 року - зареєстрована 16.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -1;

-податкової накладної № 50 від 30.11.2022 року - зареєстрована 20.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 5;

-податкової накладної № 54 від 30.11.2022 року - зареєстрована 20.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 5;

-податкової накладної № 53 від 21.11.2022 року - зареєстрована 19.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 4;

-податкової накладної № 13 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 12 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 9 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 11 від 28.11.2022 року - зареєстрована 22.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 7;

-податкової накладної № 10 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 15 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 14 від 31.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 6 від 26.10.2022 року - зареєстрована 21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 6;

-податкової накладної № 16 від 05.10.2022 року - зареєстрована21.11.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 21;

-податкової накладної № 16 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 20 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 22 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 15 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 23 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 18 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 9 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 14 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 8 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 7 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року -кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 12 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 21 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 11 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 17 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 10 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 5 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 13 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 6 від 10.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 15;

-податкової накладної № 19 від 15.11.2022 року - зареєстрована 15.12.2022 року - кількість днів порушення термінів реєстрації -15;

-податкової накладної № 20 від 15.12.2022 року - зареєстрована 02.01.2023 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 2;

-податкової накладної № 33 від 31.05.2023 року - зареєстрована 18.07.2023 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 30;

-податкової накладної № 32 від 30.05.2023 року - зареєстрована 18.07.2023 року - кількість днів порушення термінів реєстрації - 30, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 10 % та 40% від ПДВ, а мав би бути розмір 2 % та 15% від ПДВ.

Контролюючим органом на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано:

штраф за ставкою 10% (за порушення строку реєстрації до 15 календарйих днів) на суду ПДВ зазначену у податкових накладних 4 399 653,50 грн, що становить 439 965,35 грн.

штраф за ставкою 20% (за порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів) на суду ПДВ зазначену у податкових накладних 6 000, 00 грн, що становить 1 200, 00 грн.

Також нараховано штраф у розмірі 1020, 00 грн. на податкову накладну, яка зареєстровані на 0 суму податку на додану вартість, що є неправомірним, оскільки сума штрафу рахується саме від податку на додану вартість, іншої відповідальності ПКУ не передбачено.

Всього 442 360,46 грн.

Натомість мало бути нараховано:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів, що складає 87 993,07 грн.;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів 300,00 грн.;

Всього 88 293,07 грн.

Суд приходить до висновку, що Відповідачем неправильно застосований розмір штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У відповідності до позиції ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші v(5si, проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосудця, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також, у рішенні ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обгрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 9 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, належним чином не заперечені відповідачем, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (частина перша статті 139 КАС України).

Оскільки, позов підлягає до задоволення, то до відшкодування позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 6635,41 грн. згідно квитанції від 14.02.2024 року.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00097670407 від 04.12.2023 року прийняте Головним управлінням ДПС у Тернопільській області.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС-2" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області сплачений судовий збір в розмірі 6635 грн (шість тисяч шістсот тридцять п`ять) 41 копійка, відповідно до квитанції від 14.02.2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 13 червня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС-2" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Мазепи, 7,м. Теребовля,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,48101 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43142763).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено21.06.2024
Номер документу119846324
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —500/1021/24

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні