Справа № 711/4609/24
Номер провадження 3/711/1596/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 червня 2024 року м. Черкаси
Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого судді Комплєктової Т.О.,
за участю секретаря Тищенко А.А.,
захисника Чорноіваненка Д.О.,
розглянувши матеріали, які надійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та мешканки АДРЕСА_1 , працюючої головою ліквідаційної комісії політичної партії «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ», ІПН НОМЕР_1 ,
за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , всупереч вимогам статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» порушила порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 212-21 КУпАП, а саме: за результатами аналізу НАЗК відповідно до ст. 17 Закону (в редакції, що діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції») встановлено, що Звіти політичної партії «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» подано без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру п`яти місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи: Херсонська регіональна організація Партії (ідентифікаційний код 26032902); Новоград - Волинська районна організація Партії (ідентифікаційний код 35825065); Білоцерківська міська організація Партії (ідентифікаційний код 37235996); Луцька міська організація Партії (ідентифікаційний код 35298457); Володимир - Волинська міська організація Партії (ідентифікаційний код 35387604).
В судове засідання ОСОБА_1 не з`явилася.
Представник ОСОБА_1 адвокат Чорноіваненко Д.О. в судовому засіданні просив справу розглянути без участі ОСОБА_1 та пояснив, що ОСОБА_1 виною себе у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.. 212-21 КУпАП не визнає з підстав відсутності події та складу адміністративного правопорушення, порушення порядку складення протоколу про адміністративне правопорушення, спливу термінів давності притягнення до адміністративного правопорушення. Щодо порушення порядку складання протоколу про адміністративне правопорушення пояснив наступне, що Протокол складено 28.05.2024. В протоколі відсутня вказівка на час його складення. Натомість з матеріалів доданих до протоколу вбачається, що висновки про наявність в діях ОСОБА_1 адміністративного правопорушення було зроблено 03.05.2024 (акти про проведення аналізу звіту політичної партії). Тобто особу правопорушника, з точки зору ОСОБА_2 , було виявлено 03.05.2024, а відтак протокол мав би бути складеним не пізніше закінчення доби 04.05.2024, оскільки конкретних годин складання протоколу в ньому не зазначено. Отже, протокол №50-33/4 від 28.05.2024 складено із порушенням приписів ч.2 ст. 254 КУпАП. Щодо відсутності події (складу) адміністративного правопорушення пояснив, що 03.09.2024 МІН?ЮСТ здійснив державну реєстрацію рішення про припинення політичної партії. За змістом статті 111 ЦК України ліквідаційна комісія здійснює заходи спрямовані на припинення діяльності юридичної особи, що ліквідується. У відповідності до рішення ГУДПС у Черкаській області від 13.12.2021 року політичну партію «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» виключено із реєстру неприбуткових організацій, що унеможливлює її подальшу діяльність як неприбуткової установи. Таким чином, процес саморозпуску політичної партії є безповоротним та з 03.09.2021 року юридична особа «політична партія «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» не є політичною партією в розумінні статті 2 Закону України «Про політичні партії», оскільки не виконує мету, з якою її було створено, а саме сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, участі у виборах та інших політичних заходах. Відтак подання головою ліквідаційної комісії звіту політичної партії із порушенням вимог Закону України «Про політичні партії» не утворює події (складу) адміністративного правопорушення, а голова ліквідаційної комісії не є суб`єктом правопорушення за ст. 212-21 КУПАП. Крім того, причини неподання звітності за Херсонську регіональну організацію, Новоград-Волинську районну організацію, Білоцерківську міську організацію, Луцьку міську організацію, Володимир-Волинську міську організацію були наступні: 1. Херсонська регіональна організація, Білоцерківська регіональна організація, Луцька міська організація знаходяться в стані припинення, що свідчить про припинення їх статусу політичної партії; 2. З керівниками Новоград-Волинської районної організації та Володимир-Волинської міської організації не було контакту та не було зрозуміло їх поточний стан. Надання неправдивих відомостей до звіту може мати ознаки кримінального правопорушення. Щодо спливу термінів давності притягнення до адміністративної відповідальності пояснив наступне. З доданих до протоколу звітів вбачається, що датою реєстрації звітів політичної партії в НАЗК є 03.05.2022. Посилання ОСОБА_3 на дату складання висновків щодо порушень (21.03.24) не може вважатися поважною причиною несвоєчасного виявлення правопорушення, адже звіти були в розпорядженні НАЗК до складання висновку один рік та сім місяців, а відтак минув термін давності притягнення до адміністративного відповідальності за вчинення правопорушення за ст. 212-21 КУпАП. Тому просить суд закрити провадження відносно ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст.. 212-21 КУпАП.
Дослідивши письмові матеріали справи та вислухавши адвоката Чорноіваненка Д.О. суддя, вивчивши надані докази, приходить до наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Статтею 280 КУпАП, передбачено що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до вимог статті 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Відповідно до статей 251, 252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. Доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із ч. 1 ст. 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватись Конституції України та Законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» (в редакції, що діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції»),Політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Згідно із ст. 3 ЗУ «Про політичні партії в Україні», політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до ст. 23 ЗУ «Про політичні партії в Україні», політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України. Рішення про реорганізацію чи саморозпуск приймається з`їздом (конференцією) політичної партії відповідно до статуту політичної партії. Одночасно з прийняттям такого рішення з`їзд (конференція) політичної партії приймає рішення про використання майна та коштів політичної партії на статутні чи благодійні цілі. Рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) політичної партії з дня внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань не може бути скасовано політичною партією.
Адміністративна відповідальність за ст. 212-21 КУпАП передбачена за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Суб`єкт правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, є спеціальним. Це особа, на яку законодавством покладено обов`язок передавати відповідні відомості, зафіксовані в звіті партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, в цьому.
Положеннями глави 2 КУпАП не визначено відповідальність юридичних осіб за будь які адміністративні правопорушення, окрім адміністративної відповідальності за порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі це встановлено ст. 14-2 КУпАП; диспозицією та санкцією ст.212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення не визначено, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія; згідно зі ст.19 Закону якою передбачені заходи, які можуть вживатися до політичних партій, і серед них відсутні штрафні санкції, в тому числі штраф, як грошове стягнення, а можуть бути вжиті лише такі заходи, як попередження про недопущення незаконної діяльності та заборона політичної партії.
Частиною першою статті 27 КУпАП встановлено, що штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян, посадових та юридичних осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Отже, враховуючи норми статті 19 Закону, а також приписи статей 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП є керівник (уповноважена особа) політичної партії, яким підписано та подано Звіт.
Суд зазначає, що уповноважена особа політичної партії представляє її у відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, в тому числі шляхом підписання документів від імені партії.
Відповідно до п. 1.8 роз`яснення НАЗК щодо застосування та дотримання окремих положень Закону України «Про політичні партії в Україні» стосовно фінансування та подання звітності політичних партій - звіт подається до Національного агентства за підписом керівника політичної партії (уповноваженої особи політичної партії).
Відповідно до ЗУ «Про політичні партії в Україні» подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру до НАЗК є обов`язком уповноваженої особи політичної партії.
Листом від 25.04.2022 Партія повідомила Національне агентство про призначення ОСОБА_1 головою Ліквідаційної комісії, яка є уповноваженою особою на підписання усіх документів, у зв`язку із саморозпуском Партії. Повноваження ОСОБА_1 як голови Комісії з припинення Партії також підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру.
Звіт Партії подано за підписом уповноваженої особи - ОСОБА_1 .
Таким чином, ОСОБА_1 , як посадова особа - голова Комісії з припинення Партії порушила порядок подання Звіту.
Відповідно до частини 4 статті 105 Цивільного кодексу України до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Що стосується тверджень захисника ОСОБА_4 щодо спливу термінів давності притягнення до адміністративної відповідальності, суд зазначає наступне.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 № 3337-IX, який набув чинності 26.12.223, відновлено звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти Звіти. Цим законом передбачено, що політичні партії, які мають право на державне фінансування своєї статутної діяльності зобов`язані подати раніше не подані Звіти (за 2020-2023 роки) протягом 90 днів (тобто до 26 березня 2024 року), а інші політичні партії, що не мають такого права повинні прозвітувати впродовж 120 днів (тобто до 26 квітня 2024 року) після набрання чинності Законом № 3337-IX.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» від 04.03.2020 № 524-IX, який введено в дію з 1 червня 2020 року, внесено зміни в частині автоматизованого розподілу обов`язків з проведення перевірок між уповноваженими особами Національного агентства.
Абзацом 8 частини 1 статті 13 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що уповноважені особи Національного агентства мають право проводити перевірки з питань, які цим Законом віднесено до повноважень Національного агентства.
Розподіл обов`язків з проведення перевірок між уповноваженими особами Національного агентства здійснюється автоматизовано відповідно до порядку, визначеного Головою Національного агентства.
Отже, оскільки датою здійснення автоматизованого розподілу Звітів Партії за I - IV квартали 2020 року між уповноваженими особами Національного агентства є 28.12.223, то це і є дата вчинення адміністративного правопорушення ОСОБА_1 , що підтверджується Протоколами автоматизованого розподілу від 28.12.2023 № 8362-2023, № 8364-2023, № 8365-2023 та № 8368-2023, а не дата отримання НАЗК Звіту 03.05.2022, на яку посилається захисник.
Датою виявлення вчиненого ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП с дата складення Висновків про результати аналізу Звітів Партії за І - IV квартали 2020 року 21.03.2024.
Відповідно дочастини четвертоїстатті 38КУпАП Адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією, а також правопорушень, передбачених статтями 212-15, 212-21 цього Кодексу,може бутинакладено протягомшести місяцівз дняйого виявлення,але непізніше двохроків здня йоговчинення. Тому підстав для закриття провадження відносно ОСОБА_1 за ст. 38 КУпАП, суд не вбачає.
Що стосується тверджень адвоката щодо порушення приписів ч. 2 ст. 254 КУпАП при складанні протоколу, суддя не бере їх до уваги, оскільки протокол складався уповноваженою особою НАЗК після запрошення ОСОБА_1 до НАЗК для надання пояснень по суті вчиненого правопорушення та складання протоколу про адміністративне правопорушення на 15.04.2024 та 28.05.2024. Але ОСОБА_1 на вказані дати не з`явилася, тому протокол про адміністративне правопорушення складений 28.05.2024.
Вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, підтверджується матеріалами адміністративної справи, а саме: копіями звітів політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за звітний період І-IV квартал 2020 року; витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; актом від 03.05.2022 про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» за І квартал; висновком про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи № 808 від 21.03.2024; актом від 03.05.2022 про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» за ІІ квартал 2020 року; актом від 03.05.2022 про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» за ІІІ квартал 2020 року; висновком про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи № 810 від 21.03.2024; висновком про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи № 811 від 21.03.2024; повідомленням від 25.04.2022 про надання звітності; копією протоколу (рішення) № 1 позачергового XVIII З`їзду політичної партії «ПАРТІЯ ВІЛЬНИХ ДЕМОКРАТІВ» від 11.08.2021; витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; протоколом № 8362-2023 автоматизованого розподілу від 28.12.2023; протоколом № 8364-2023 автоматизованого розподілу від 28.12.2023; протоколом № 8365-2023 автоматизованого розподілу від 28.12.2023; протоколом № 8368-2023 автоматизованого розподілу від 28.12.2023; наказом № 90/24 від 08.04.2024 про внесення змін у додаток до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 24/24 від 16.01.2024; листом про надання пояснень та складання протоколу № 50-20/20025-24 від 28.03.2024; листом про надання пояснень та складання протоколу № 50-20/355552-24 від 20.05.2024; скріншотом з програми про виклик уповноважених осіб політичних партій; листом щодо ознайомлення з протоколом про адміністративне правопорушення № 50-20/38375-24 від 28.05.2024 та списком № 3180 від 28.05.2024 згрупованих поштових відправлень по Україні.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, які не викликають у суду сумнівів, оскільки вони є логічними, послідовними та узгоджуються з матеріалами справи.
Обставин, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність ОСОБА_1 суддя не вбачає.
Відповідно до положень ст. 23 КУпАП адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчинення нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
З урахуванням характеру вчиненого правопорушення, особи порушниці, ступеня її вини, відсутності обставин, які пом`якшують та обтяжуючих відповідальність ОСОБА_1 , суддя вважає за необхідне накласти на останню адміністративне стягнення у вигляді штрафу, передбаченого санкцією ст. 212-21 КУпАП, яке буде достатнім для її виховання в дусі додержання законів України, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як нею самою, так і іншими особами.
На підставі ст. 40-1 КУпАП із ОСОБА_1 на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 605 грн. 60 коп.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про запобігання корупції», ст.ст. 40-1, 212-21, 280, 283, 284 КУпАП,-
ПОСТАНОВИВ:
Визнати ОСОБА_1 винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, та накласти на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що дорівнює 5100 (п`ять тисяч сто) грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 605,60 грн.
Відповідно доположень ч.1 ст.307 КУпАП штраф має бути сплачений не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Положення ч. 2 ст. 308 КУпАП передбачають, що у порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП та зазначеного у постанові про стягнення штрафу.
Строк пред`явлення постанови до виконання - протягом трьох місяців з моменту її винесення.
Постанова набирає законної сили після закінчення десятиденного строку її оскарження.
Постанова може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду через Придніпровський районний суд м. Черкаси протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя: Т. О. Комплєктова
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119872335 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Придніпровський районний суд м.Черкас
Комплєктова Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні