Рішення
від 19.06.2024 по справі 260/3317/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 червня 2024 рокум. Ужгород№ 260/3317/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі судді Калинич Я.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Сілена» (вул. Капушанська, буд.170, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88016, код ЄДРПОУ 30696981) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 44106694) та Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сілена» (далі позивач, ТОВ «Сілена»), звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Закарпатській області) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України), яким просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.03.2024 №10684174/30696981.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Сілена» податкову накладну №2/1 від 08.02.2024 датою її фактичного надходження.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.03.2024 №10684175/30696981.

4. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Сілена» податкову накладну №3/1 від 08.02.2024 датою її фактичного надходження.

Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення було прийняте контролюючим органом з грубим порушенням процедури, без дотримання принципу правової визначеності, без достатніх підстав та з порушенням Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 №1165, п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.

Наголошує, що в квитанціях контролюючий орган вказав на те, що платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропонував надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Разом з тим, така квитанція не містить інформації, щодо документів необхідних контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Не зважаючи на подання пояснень та документів у їх підтвердження контролюючий орган прийняв рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

На думку позивача, зазначене не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, а тому прийняті контролюючим органом рішення позивач вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні, реєстрація яких зупинена, реєстрації з дати їх фактичного надходження до ДПС України.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13 травня 2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у порядку письмового провадження).

28 травня 2024 до суду надійшов відзив на позов, в якому представник відповідачів просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію, складених ТОВ «Сілена» податкових накладних, у Реєстрі зупинено з огляду на їх відповідність пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Комісією за результатами розгляду документів було прийнято оскаржувані рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних від 08.02.2024 року №2/1 та №3/1, оскільки у ході моніторингу, контролюючим органом виявлено, що платіжна інструкція №150 від 09.02.2024 року на суму 400 тис.грн., платіжна інструкція №151 від 16.02.2024 року на суму 170 тис.грн. та платіжна інструкція №159 від 29.02.2024 року на суму 500 тис.грн. засвідчують факт оплати Товариством з обмеженою відповідальністю «Рада Трейд» постачання товарно-матеріальних цінностей відповідно до договору №3 від 27.09.2023 року, тоді як у межах здійснених господарських операції, відповідно до поданих до контролюючого органу документів, постачання товарно-матеріальних цінностей здійснено на виконання договору №3 від 01.09.2023 року, відповідно до якого постачання ТМЦ здійснюється протягом п`яти днів після оплати замовленої партії ТМЦ (пп.3.1 п.3 Договору), що означає, що датою виникнення податкового зобов`язання у розумінні статті 187 ПКУ буде саме дата оплати послуг відповідно до платіжних доручень, а не відвантаження ТМЦ відповідно до видаткових накладних. Водночас, файл договору №3 від 01.09.2023 року та зовнішньоекономічного контракту з постачальником-нерезидентом, надіслані Платником до контролюючого органу, містять лише скан-копію першої та останньої сторінок. Разом з тим, у позовній заяві вказано, що транспортування ТМЦ після імпорту на митну територію України здійснювалося безпосередньо на склад покупця, проте, відповідно до поданих платником Товарно-транспортних накладних №Р2 від 08.02.2024 року та №Р3 від 08.02.2024 року, пунктом навантаження вказано м.Ужгород, вул. Капушанська, 170. З огляду на вищенаведене, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

05 червня 2024 року до суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення у яких останній зазначає, що формулювання домовленостей між позивачем та покупцем ТОВ «Рада Трейд» ніяким чином не змінює настання факту, з яким пов`язується реєстрація спірних податкових накладних. Незалежно від того, що сторони дійсно у договорі погодили поставку товару після оплати товару, це не змінює фатку. Що відвантаження товару передувало події його оплати. Відтак позивач був зобов`язаний зареєструвати накладні саме на дату поставки товару. Крім того вказує, що файл договору №03 від 01.09.2023 року був надісланий податковому органу у повному обсязі. Факт перевезення товару через специфіку поставки підтверджується двома товарно-транспортними документами: міжнародними товарно-транспортними накладними та товарно-транспортними накладними, які складені за законодавством України. Товарно-транспортна накладна має бути обов`язково наявна в автомобільного перевізника при здійсненні перевезення вантажу на митній території України (стаття 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»). Відтак, з метою уникнення негативних наслідків для перевізника позивач при перетині відповідним товаром державного кордону оформив на відповідні поставки товарно-транспортні накладні. Обов`язковим реквізитом таких товарно-транспортних накладних є місце завантаження товару. Оскільки таке місце має бути розташоване на території України то відповідно позивач вказав зареєстроване місце здійснення господарської діяльності. Водночас з вантажних митних декларацій та інших наявних у матеріалах справи документів чітко вбачається, що після митного оформлення товару відповідний товар був безпосередньо (без перевантаження на склад позивача) поставлений на користь ТОВ «Рада Трейд».

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст. 263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сілена», як платник податку на додану вартість, здійснює господарську діяльність, зокрема, з оптової торгівлі товарами (зокрема безалкогольними напоями).

01 вересня 2023 року між ТОВ «Сілена» (постачальник) та ТОВ «Рада Трейд» (покупець) було укладено договір поставки №3, за умовами якого постачальник зобов`язується постачати товар (передавати у власність покупця) для використання у підприємницькій діяльності, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього відповідну суму вартості товару на умовах договору (а.с.14).

В матеріалах справи міститься видаткова накладна №2 від 08.02.2024 року та товарно-транспортна накладна №Р2 від 08.02.2024 року, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №2/1) (а.с.15).

В матеріалах справи міститься видаткова накладна №3 від 08.02.2024 та товарно-транспортна накладна №Р3 від 08.02.2024 року, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №3/1) (а.с.17).

На підставі наведеного 08.02.2024 року ТОВ «Сілена» було сформовано податкову накладну №2/1 на загальну суму 1411200,00 гривень з ПДВ (а.с.11) та податкову накладну №3/1 на загальну суму 1411200,00 гривень та подано до Державної податкової служби України для проведення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказана накладна доставлена до контролюючого органу, прийнята, однак відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація накладних зупинена, на підтвердження чого надіслано підприємству квитанції (а.с.55).

У квитанції №9035529110 від 21.02.2024 року зазначається, що реєстрація податкової накладної №2 зупинена, оскільки: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 08.02.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.2297%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

У квитанції №9035529973 від 21.02.2024 року зазначається, що реєстрація податкової накладної №3 зупинена, оскільки: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 08.02.2024 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.2297%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Позивач на вимогу контролюючого органу надіслав повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригшування, реєстрацію яких зупинено від 26.01.2024 року за №1 (а.с.13).

До вказаного повідомлення позивач долучив наступні документи:

1) Документи, що підтверджують здійснення поставок, які стали підставою для складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних:

- договір №2 від 01.09.2023, що укладений позивачем з ТОВ «Рада Трейд» та предметом якого є постачання позивачем товарів на користь ТОВ «Рада Трейд»;

- видаткову накладну №2 від 08.02.2024 та товарно-транспортну накладну №Р2 від 08.02.2024, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №2/1);

- видаткову накладну №3 від 08.02.2024 та товарно-транспортну накладну №Р3 від 08.02.2024, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №3/1);

- платіжні інструкції №150 від 09.02.2024 та №151 від 16.12.2024, згідно з якими ТОВ «Рада Трейд» частково у порядку послідовних взаєморозрахунків між сторонами оплатило придбаний у позивача товар (зокрема й згідно зі спірними податковими.

2) Документи, що підтверджують придбання позивачем товару для його подальшого постачання за спірними податковими накладними:

- контракт №3/2024 від 29.01.2024, що укладений позивачем з компанією Signatures of Moravia s.r.o. та предметом якого є придбання позивачем товарів;

- вантажні митні декларації від 07.02.2024, згідно з якими позивач імпортував на митну територію України за вищевказаним договором напої безалкогольні.

3) Інші документи щодо господарської діяльності позивача оборотно-сальдові відомості по рахунках №281 та №361 за лютий 2024 щодо обліку Товариством відповідного реалізованого товару, а також розрахунків із ТОВ «Рада Трейд».

Після розгляду первинно наданих позивачем документів, відповідач 1 направив позивачу по обох спірних податкових накладних два повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 29.02.2024 року за №№10644861/30696981 та 10644869/30696981 (а.с.24-26).

Згідно з такими відповідач 1 запропонував ТОВ «Сілена» додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.

У таких повідомленнях відповідач 1 проставив відмітки навпроти граф:

1) «договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них»;

2) «договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції»;

3) «розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків»;

4) «інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено».

У розділі «Додаткова інформація» такого повідомлення, відповідач 1 додатково зазначив «Надати: договір оренди складських приміщень, розрахункові документи за оренду складу, договори з перевізниками, CMR, розрахункові документи з перевізниками, інформацію щодо господарських відносин з найманими працівниками, які здійснюють погрузку/відгрузку ТМЦ зі складу».

Позивач подав відповідачу 1 повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів №1 від 06.03.2024року (а.с.57).

До такого повідомлення позивач додатково долучив наступні документи та інформацію:

1) Інформацію щодо того, що транспортування товару після його імпорту на митну територію України здійснювалося безпосередньо на склад покупця за спірними податковими накладними ТОВ «Рада Трейд».

2) Щодо оренди складських приміщень договір оренди нерухомого майна №1/05 від 05.12.2023.

3) Щодо розрахункових документів за оренду складу платіжні інструкції №59 від 24.01.2024 та №63 від 31.01.2024 про оплату за оренду вищевказаного складського приміщення за періоди грудня 2023 січня 2024.

4) CMR міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR) від 06.02.2024 та відповідні інвойси від 02.02.2024, що додатково до ВМД підтверджують факт придбання (імпорту) позивачем товару для подальшої його реалізації на користь ТОВ «Рада Трейд».

5) Платіжну інструкцію №159 від 29.02.2024, згідно з якою ТОВ «Рада Трейд» здійснило черговий платіж на користь позивача у межах правовідносин щодо постачання товарів (зокрема й тих, що визначені у номенклатурі спірних податкових накладних).

6) Оборотно-сальдові відомості по рахунках 361 (оновлена), 632 та 631 за лютий 2023 щодо розрахунків:

- з ТОВ «Рада Трейд» (ОСВ по рахунку 361);

- з Signatures of Moravia s.r.o. (ОСВ по рахунку 632);

- з перевізником, брокером та іншими контрагентами позивача (ОСВ по рахунку 631).

Водночас за результатами розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації позивача було прийнято оскаржувані рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних від 08.02.2024 року №2/- та №3/-, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригівання, реєстрацію якихзупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Таким чином, Комісія ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, розглянувши подані пояснення та копії документів, прийняла рішення від 07.03.2024 року №10684174/30696981 (а.с. 36) та №10684175/30696981 (а.с.58).

Товариство не погодилось із зазначеними рішеннями та подало на них скарги до ДПС України (а.с.38).

Рішеннями за результатами скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 16513/30696981/2 та №16593/30696981/2 від 20.03.2024 року, прийнятими комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скаргу товариства залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін. Підстави: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних» (а.с.53).

Позивач не погоджується із винесеним Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації рішеннями, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, а тому звернувся до суду із вказаним позовом за захистом своїх прав.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

ПК України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

У відповідності до вимог п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

П. 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі та надсилається для реєстрації.

Згідно п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п. 14 Порядку №1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п. 17 Порядку №1246).

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Згідно з вимогами п. 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

П. 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

П. 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п. 8, 9 Порядку №1165).

П. 10-11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.

Системний аналіз наведених норм доводить, що об`єктом оподаткування, зокрема, є операції платників податку щодо постачання товарів. ПК України визначені дати виникнення податкових зобов`язань за такими угодами. База оподаткування визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в реєстрі у встановлений цим Кодексом термін. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної до реєстру є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні сформовано з встановленими порушеннями, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Реєстрація податкової накладної може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених КМУ. Після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться відповідні перевірки, за результатами яких, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної. У разі зупинення реєстрації податкової накладної податковий орган надсилає платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції зазначаються критерій(ї) ризиковості платника податку або здійснення операцій, на підставі яких зупинено реєстрацію податкової накладної та пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Порядком №1165 визначений певний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Вказані документи платник податку подає до ДПС в електронній формі, які розглядаються комісіями контролюючих органів. Зазначені комісії, у визначений строк, приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної або відмову у реєстрації із підкресленням підстав відмови. Підставами для відмови в реєстрації податкової накладної є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено; ненадання копій документів та надання копій документів, які складені з порушенням законодавства. Податкова накладна, реєстрацію якої зупинено, реєструється у день настання однієї з подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної.

Суд зазначає, що предметом спору по даній справі є саме відмова контролюючого органу у реєстрації податкових накладних, відповідно дослідженню та розгляду по суті спірних правовідносин підлягають лише дії податкового органу щодо реєстрації таких податкових накладних. В даному випадку, судом не досліджується питання реальності проведених позивачем господарських операцій, оскільки вказане питання не є предметом даного спору та суттю спірних правовідносин.

В ході розгляду справи судом встановлено, що квитанціями від 21.02.2024 року зазначені податкові накладні збережені, але їхня реєстрація зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України по причині «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку)». Одночасно запропоновано позивачеві надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в реєстрі.

26 січня 2024 року позивачем надано пояснення щодо зупинених податкових накладних із долученням необхідних документів.

Зокрема позивачем надано документи, що підтверджують здійснення поставок, які стали підставою для складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних (договір №2 від 01.09.2023, що укладений позивачем з ТОВ «Рада Трейд» та предметом якого є постачання позивачем товарів на користь ТОВ «Рада Трейд»; видаткову накладну №2 від 08.02.2024 та товарно-транспортну накладну №Р2 від 08.02.2024, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №2/1); видаткову накладну №3 від 08.02.2024 та товарно-транспортну накладну №Р3 від 08.02.2024, згідно з якими позивач продав товар на користь ТОВ «Рада Трейд» (постачання за податковою накладною №3/1); платіжні інструкції №150 від 09.02.2024 та №151 від 16.12.2024, згідно з якими ТОВ «Рада Трейд» частково у порядку послідовних взаєморозрахунків між сторонами оплатило придбаний у позивача товар (зокрема й згідно зі спірними податковими), документи, що підтверджують придбання позивачем товару для його подальшого постачання за спірними податковими накладними (контракт №3/2024 від 29.01.2024, що укладений позивачем з компанією Signatures of Moravia s.r.o. та предметом якого є придбання позивачем товарів; вантажні митні декларації від 07.02.2024, згідно з якими позивач імпортував на митну територію України за вищевказаним договором напої безалкогольні) та інші документи щодо господарської діяльності позивача (оборотно-сальдові відомості по рахунках №281 та №361 за лютий 2024 щодо обліку Товариством відповідного реалізованого товару, а також розрахунків із ТОВ «Рада Трейд»).

За результатом розгляду наданих позивачем документів відповідачем 1 29 лютого 2024 року направлено «Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівні рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Так, у повідомленнях вказано на необхідність подання договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції»; «розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків»; «інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено». У додатковій інформації відповідачем 1 зазначено про надання договору оренди складських приміщень, розрахункові документи за оренду складу, договори з перевізниками, CMR, розрахункові документи з перевізниками, інформацію щодо господарських відносин з найманими працівниками, які здійснюють погрузку/відгрузку ТМЦ зі складу.

Позивачем 06 березня 2024 року було надіслано відповідачу 1 повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів та долучив ряд документів та інформацію:

- інформацію щодо того, що транспортування товару після його імпорту на митну територію України здійснювалося безпосередньо на склад покупця за спірними податковими накладними ТОВ «Рада Трейд».

Було повідомлено, що відповідний товар не потребував відвантаження на склади Товариства та, відповідно, наступне завантаження зі складів Товариства. Через це, для здійснення відповідного виду операцій не була необхідною: - ні наявність власних вантажних транспортних засобів; - ні наявність складських приміщень; - ні наявність найманих працівників для здійснення завантажувально-розвантажувальних робіт.

- щодо оренди складських приміщень договір оренди нерухомого майна №1/05 від 05.12.2023 повідомлено, що такі складські приміщення не використовувалися у межах здійснення господарських операцій, за наслідками яких складено спірні податкові накладні (через пряме постачання товару після його імпорту одразу на склад ТОВ «Рада Трейд» без перевантаження на склад позивача).

- щодо розрахункових документів за оренду складу надано платіжні інструкції №59 від 24.01.2024 та №63 від 31.01.2024 про оплату за оренду вищевказаного складського приміщення за періоди грудня 2023 січня 2024.

На момент подання відповідних документів у Товариства ще був не закінчився строк на оплату оренди за лютий 2024.

- CMR міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR) від 06.02.2024 та відповідні інвойси від 02.02.2024, що додатково до ВМД підтверджують факт придбання (імпорту) позивачем товару для подальшої його реалізації на користь ТОВ «Рада Трейд».

До того ж такі документи так само узгоджуються з вантажними митними деклараціями та товарно-транспортними накладними у частині зазначення конкретних перевізників товару, а також номенклатури відповідного товару.

- платіжну інструкцію №159 від 29.02.2024, згідно з якою ТОВ «Рада Трейд» здійснило черговий платіж на користь позивача у межах правовідносин щодо постачання товарів (зокрема й тих, що визначені у номенклатурі спірних податкових накладних).

- оборотно-сальдові відомості по рахунках 361 (оновлена), 632 та 631 за лютий 2023 щодо розрахунків: - з ТОВ «Рада Трейд» (ОСВ по рахунку 361); - з Signatures of Moravia s.r.o. (ОСВ по рахунку 632); - з перевізником, брокером та іншими контрагентами позивача (ОСВ по рахунку 631).

В подальшому, рішеннями відповідача 1 від 07.03.2024 року №10684174/30696981 та №10684175/30696981 відмовлено в реєстрації податкових накладних №2/1 та №3/1 у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

В контексті наведеного суд зазначає, що механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

П. 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», Закону України «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 6, 7 Порядку №520).

Приписами п. 9 Порядку №520 визначено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п. 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкових накладних №2/1 та №3/1 зупинена у зв`язку з їх відповідністю п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд звертає увагу на те, що критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку №1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:

« 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС».

При цьому, п. 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в оскаржуваному рішенні відповідач 1 зазначив ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з того, що приписи п. 187.1 ст. 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг - факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.

Суд зауважує, що податкові накладні №2 та №3 від 08.02.2024 року складені позивачем за фактом відвантаження товару згідно видаткових накладних №2 та №3 від 08.02.2024 року.

Зауважень до змісту, форми та достовірності видаткової накладної №2 та №3 від 08.02.2024 року у відповідача 1 не виникло, що свідчить про те, що на етапі розгляду питання щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних він погодився з повнотою та достовірністю зазначених в цих документах реквізитів і відомостей.

Посилання контролюючого органу на необхідність надання позивачем договорів з перевізниками та розрахункових документів з перевізниками жодним чином не обґрунтоване.

Зважаючи на підходи у судовій практиці, суд зазначає, що ненадання позивачем у відповідь на повідомлення відповідача 1 із запитом на додаткові документи не могло бути підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки:

- інформація про перевізників товару була зазначена у міжнародних товарно-транспортних накладних (CMR), вантажних митних деклараціях та товарно-транспортних накладних;

- такі документи стали підставою для митного оформлення відповідного товару та його випуску у вільний обіг на митній території України;

- правовідносини позивача з перевізниками жодним чином не впливають на підтвердженість первинними документами факту постачання товару на користь ТОВ «Рада Трейд» за спірними податковими накладними.

За таких обставин, дії контролюючого органу зі складання Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі від 29.02.2024 року є безпідставними.

Суд також звертає увагу, що в оскаржуваних рішенняз в графі «додаткова інформація» контролюючим органом не конкретизовано перелік документів, які позивач не надав.

Водночас суд зауважує, що в квитанціях від 21.02.2024 року контролюючим органом запропоновано позивачеві надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вимог, позивачем 26.02.2024 року надано до відповідача 1 пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідних господарських операцій.

Відповідачем 1 як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.

Разом з тим, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Окрім того, у постановах від 12.11.2019 року у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 року у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 року у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 року у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших, Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст. 1 Протоколу №1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Враховуючи все вищенаведене суд дійшов висновку, що у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих позивачем 26.02.2024 року документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відтак оскаржувані рішення є необґрунтованими, прийнятими відповідачем 1 без урахування усіх обставин, що мають значення для їх прийняття; недобросовісно; нерозсудливо; без дотриманням необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких вони були спрямовані.

За таких обставин, позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування рішень відповідача 1 від 07.03.2024 року №10684175/30696981 та №10684174/30696981 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2/1 та №3/1 від 08.02.2024 року, то суд зазначає наступне.

У відповідності до вимог ПК України реєстрацію податкової накладної в реєстрі віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

У випадку коли ж спір існував, то податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи, складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в реєстрі.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в реєстрі, судом не встановлено.

Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Разом з тим, суд звертає увагу що, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в реєстрі податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України (відповідач 2).

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2/1 та №3/1 від 08.02.2024 року датою їх подання.

За таких обставин, вказані позовні вимоги також підлягають задоволенню.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно платіжної інструкції №30 року позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 6056,00 грн.

Відповідно до вимог ст.ст. 134-143 КАС України, судові витрати підлягають відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Закарпатській області.

Керуючись Конституцією України, Податковим кодексом України, постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010 року, постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та ст. 2, 73 - 77, 90, 139, 241, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Сілена» (вул. Капушанська, буд.170, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88016, код ЄДРПОУ 30696981) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 44106694) та Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення №10684174/30696981 від 07 березня 2024 року комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2/1 від 08 лютого 2024 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю «Сілена» датою її фактичного надходження.

Визнати протиправним та скасувати рішення №10684175/30696981 від 07 березня 2024 року комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3/1 від 08 лютого 2024 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю «Сілена» датою її фактичного надходження.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Сілена» (вул. Капушанська, буд.170, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88016, код ЄДРПОУ 30696981) 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. понесених витрат за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 44106694).

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Сілена» (вул. Капушанська, буд.170, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88016, код ЄДРПОУ 30696981) 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. понесених витрат за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЯ. М. Калинич

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119874836
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —260/3317/24

Рішення від 19.06.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні