Рішення
від 18.06.2024 по справі 380/18269/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2024 рокусправа №380/18269/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до Новокалинівської міської ради, Новокалинівського виробничого управління житлово-комунального господарства про стягнення податкового боргу,

в с т а н о в и в :

Головне управління ДПС у Львівській області (далі позивач, ГУ ДПС у Львівській області) звернулось до суду з позовом до Новокалинівської міської ради (далі відповідач-1), Новокалинівського виробничого управління житлово-комунального господарства (далі відповідач-2, Новокалинівське ВУ ЖКГ), в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить стягнути з Новокалинівської міської ради Львівської області як засновника боржника Новокалинівського ВУ ЖКГ грошові кошти в розмірі 4 847 613 грн 42 к.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно до карток особових рахунків та довідки про податкову заборгованість станом на 01.07.2023 заборгованість відповідача становить 5 185 844 грн 01 к., до стягнення підлягає сума 4 847 613 грн 42 к., яка виникла з податку на додану вартість, визначеного податковими повідомленнями-рішеннями та податковими деклараціями. Вказує, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08.07.2019 у справі №1.380.2019.002502 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до Новокалинівського ВУ ЖКГ про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках у сумі 2 146 309,27 грн. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.09.2020 у справі №380/306/20 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до Новокалинівського ВУ ЖКГ про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках у сумі 1 236 820,77 грн. На підставі зазначених судових рішень контролюючим органом виставлені інкасові доручення, які були скеровані у банківські установи з метою стягнення коштів з рахунків у банках та повернуті банками у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках платника. Посилаючись на статтю 96 Податкового кодексу України вказує, що податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради. ГУ ДПС у Львівській області неодноразово зверталось з листами до Новокалинівської міської ради щодо виділення коштів для сплати податкового боргу Новокалинівського ВУ ЖКГ, останнім з яких є лист від 04.04.2023 №10548/6/13-01-13-08-06. Жодної відповіді від Новокалинівської міської ради на адресу контролюючого органу не надходило. Зазначає, що у разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідачем позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть яких полягає у такому. Оскільки предметом позову є стягнення боргу по податку на додану вартість Новокалинівського ВУ ЖКГ, то між ГУ ДПС у Львівській області та Новокалинівською міською радою відсутній спір щодо стягнення коштів. Зазначає, що відповідно до положень п. 95.1 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює заходи щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Звертає увагу, що вартість описаного майна Новокалинівського ВУ ЖКГ є більшою за податковий борг 4 847 613 грн 42 к. Зазначає, що податковий орган має виконати встановлений Податковим кодексом України повний перелік дій щодо порядку стягнення податкового боргу з державного підприємства, у тому числі комунального підприємства. Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу такого підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 Податкового кодексу України, для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього. Натомість ГУ ДПС у Львівській області не вжило усіх необхідних заходів з метою погашення податкового боргу третьою особою, зокрема не вжило заходів щодо продажу описаного майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стверджує, що позивач не довів належними та допустимими доказами дотримання ним встановленого статтею 96 Податкового кодексу України порядку стягнення податкового боргу з комунального підприємства, виконання вимог якого є безумовним обов`язком, а не правом контролюючого органу у подібних правовідносинах. Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою від 08.08.2023 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі. Підготовче засідання призначено на 05.09.2023.

Відповідачем 25.08.2023 (вх. №65349) подано відзив на позовну заяву.

Підготовче засідання, призначене на 05.09.2023, відкладено до 03.10.2023 для з`ясування додаткових обставин.

Позивачем 02.10.2023(вх. №74449) подано заперечення про залучення співвідповідачем Новокалинівське ВУ ЖКГ.

Підготовче засідання, призначене на 03.10.2023, відкладено до 07.11.2023 у зв`язку із залученням співвідповідачем Новокалинівське ВУ ЖКГ.

Відповідачем-2 30.10.2023 (вх. №82274) подано клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Підготовче засідання, призначене на 07.11.2023, відкладено до 05.12.2023 для ознайомлення із клопотанням.

Відповідачем-2 04.12.2023 (вх. №23184ел) подано клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з чим підготовче засідання, призначене на 16.01.2024, відкладено до 16.01.2024 .

Відповідачем-2 11.01.2024 подано заяву про розгляд справи за його відсутності (вх. №688ел) та додаткові пояснення по справі (вх. №689ел) 15.01.2024 (вх. №3044)

Підготовче засідання, призначене на 16.01.2024, відкладено до 25.01.2024 у зв`язку із клопотанням про відкладення розгляду справи.

Позивачем 24.01.2024 (вх. №6061) подано додаткові пояснення по справі.

Підготовче засідання, призначене на 25.01.2024, відкладено до 20.02.2024 для надання додаткових пояснень.

Позивачем 19.02.2024 (вх. №13203) подано заяву про уточнення позовних вимог, у зв`язку з чим підготовче засідання, призначене на 20.02.2024, відкладено до 05.03.2024.

Позивачем 26.02.2024 (вх. №14890) подано клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 05.03.2024 закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду по суті на 14.03.2024.

Судове засідання, призначене на 14.03.2024, відкладено до 04.04.2024 у звязку із неявкою відповідача-2.

Відповіачем-2 03.04.2024 (вх. №6985ел) та 04.04.2024 (вх. №6995) подано заяви про розгляд справи без його участі аналогічного змісту.

Суд у судовому засіданні 04.04.2024 заслухав вступні промови представників сторін, дослідив докази та перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши сторін, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Новокалинівське ВУ ЖКГ зареєстровано як юридичну особу та внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань із присвоєнням коду ЄДРПОУ 31164710.

Засновником Новокалинівського ВУ ЖКГ є Новокалинівська міська рада.

Рішенням Новокалинівської міської ради №20 від 12.01.2008 затверджено Статут Новокалинівського ВУ ЖКГ.

Відповідно до пункту 1.3. Статуту Підприємство має відокремлене майно, яке відображається на його балансі (самостійному), розрахунковий (поточний) рахунок, в тому числі валютний, в установах банків, діє на умовах повного господарського розрахунку, самоокупності та самофінансування.

Згідно до пункту 4.3.1. Статуту Новокалинівська міська рада вносить у статутний фонд Новокалинівського ВУ ЖКГ майна на суму 34 544 000 (тридцять чотири мільйони п`ятсот сорок чотири тисячі) гривень відповідно до рішення Новокалинівськогої селищної ради від 22.05.2001 №2.

Податковий борг Новокалинівського ВУ ЖКГ згідно до карток особових рахунків та довідки про заборгованість станом на 01.07.2023 складає 5 185 844,01 гривень.

Сума податкового боргу, яка підлягає стягненню становить 4 847 613,42 грн.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08.07.2019 по справі №1.380.2019.002502 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до Новокалинівського ВУЖКГ про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках у сумі 2 146 309,27 грн.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.09.2020 року по справі №380/306/20 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до Новокалинівського ВУЖКГ про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках у сумі 1 236 820,77 грн.

Контролюючим органом на виконання вказаних судових рішень виставлені інкасові доручення, скеровані у банківські установи з метою стягнення коштів з рахунків у банках, однак такі повернуті банками у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках платника.

ГУ ДПС у Львівській області на виконання вимог статті 59 Податкового кодексу України сформував та направив на адресу Новокалинівського ВУЖКГ податкову вимогу форми «Ю» від 14.05.2015 №73-25.

ГУ ДПС у Львівській області в порядку статті 96 Податкового кодексу України листом від 04.04.2023 №10548/6/13-01-13-08-06 звернулося до Новокалинівської міської ради як засновника Новокалинівського ВУ ЖКГ щодо виділення коштів для сплати податкового боргу.

Актом опису майна від 11.08.2020 №33 податковим керуючим описано майно Новокалинівського ВУ ЖКГ на загальну суму 742 931,00 грн, на підставі якого зареєстровано податкову заставу на суму 1 554 853,29 грн, що підтверджується витягом з Державного реєстру обтяжень рухомого майна від 19.08.2020 №97590621.

Актом опису майна від 25.06.2023 №165 податковим керуючим описано майно Новокалинівського ВУ ЖКГ на загальну суму 6 247 332,64 грн, на підставі якого зареєстровано податкову заставу на суму 4 451 971,90 грн, що підтверджується витягом з Державного реєстру обтяжень рухомого майна від 23.05.2023 №84142842.

Заступником начальника ГУ ДПС у Львівській області ОСОБА_1 31.03.2023 прийнято рішення №40/3-1301 про стягнення готівки у рахунок погашення податкового боргу платника податків.

Податковим керуючим платника податків Новокалинівського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства призначено Василя Кардаша. 26.04.2023 податковим керуючим складено акт №1 відмови Новокалинівського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства від стягнення готівки у рахунок погашення податкового боргу платника податків.

Несплата Новокалинівським ВУ ЖКГ суми грошових зобов`язань у добровільному порядку зумовило звернення ГУ ДПС у Львівській області до суду з цим позовом.

При вирішення справи суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України встановлений обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі Податковий кодекс).

Відповідно до статті 16 Податкового кодексу платники податків зобов`язані сплачувати належні суми податків у встановлені законом терміни.

Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу передбачене право контролюючого органу звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Підпунктом 14.1.54 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу встановлено, що дохід з джерелом їх походження з України будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями) її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи у вигляді спадщини, подарунків, виграшів, призів.

Згідно із статтею 163 Податкового кодексу об`єктом оподаткування є: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання); іноземні доходи доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (пункт 16.1.4. статті 16 Податкового кодексу).

Відповідно до пункту 14.1.175 статті 14 Податкового кодексу податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 Податкового кодексу). Не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків (пункт 56.11 статті 56 Податкового кодексу).

У разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу (пункт 57.3. статті 57 Податкового кодексу).

Згідно з пунктами 59.1, 59.5 статті 59 Податкового кодексу у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Згідно з пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Контролюючий орган звертається в порядку пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.

За правилами пункту 95.7 статті 95 Податкового кодексу продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.

Відповідно до пункту 96.1 статті 96 Податкового кодексу у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; досудову санацію такого платника податків; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; порушення справи про банкрутство стосовно такого платника податків.

Відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення (пункт 96.3 статті 96 Податкового кодексу ).

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Регламентований статтею 96 Податкового кодексу особливий порядок погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінює послідовності реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 Податкового кодексу.

Норми статті 96 Податкового кодексу стосуються залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування, до сфери управління якого належить такий платник податків та застосовуються лише тоді, коли процедура стягнення боргу за рахунок коштів та майна, які знаходяться у власності самого платника, передбачена статтею 95 Податкового кодексу не призвела до погашення податкового боргу.

Таким чином, Податковим кодексом встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків (у тому числі, і комунальних підприємств) перед бюджетом та визначено перелік заходів, які повинен здійснити контролюючий орган у відповідній послідовності для примусового стягнення податкового боргу, а саме: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного у податкову заставу.

У разі якщо усі вказані заходи не мали результатом погашення податкового боргу комунального підприємства, контролюючий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 Податкового кодексу, для залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування, до сфери управління якого належить такий платник податків, на погашення податкового боргу останнього.

Такі правові висновки сформовані в постановах Верховного Суду від 06.11.2018 у справі № 807/903/15, від 09.03.2021 у справі № 160/2598/20 і враховані судом при розгляді даної справи.

Виходячи із такої сформованої Верховним Судом правової позиції, судом перевірено дотримання контролюючим органом особливого порядку, визначеного податковим законодавством, у вигляді проведення повного та послідовного переліку заходів, спрямованих на примусове стягнення податкового боргу, а саме: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного у податкову заставу.

Новокалинівська міська рада стверджує, що податковим органом не дотримано такого порядку, оскільки ГУ ДПС у Львівській області не вживало заходів щодо продажу описаного майна Новокалинівського ВУ ЖКГ, яке перебуває у податковій заставі.

Позивачем не надано суду жодних доказів на спростування таких доводів відповідача-1, матеріали справи не містять доказів про проведення ГУ ДПС у Львівській області торгів з продажу майна Новокалинівського ВУ ЖКГ, внесеного у податкову заставу.

Вказане дає підстави стверджувати про обґрунтованість доводів відповідача-1 щодо недотримання позивачем особливого порядку стягнення податкового боргу з комунального підприємства, яким є Новокалинівське ВУ ЖКГ, засновником якого є Новокалинівська міська рада.

Джерела сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків, а також об`єкти, які не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків визначені статтею 87 Податкового кодексу.

Позивачем не доведено відсутність у Новокалинівського ВУ ЖКГ майна, яке в розумінні положень пункту 96.2 статті 96 Податкового кодексу може бути джерелом погашення податкового боргу та яке не входить до складу цілісного майнового комплексу підприємства.

На підтвердження факту відсутності у Новокалинівського ВУ ЖКГ такого майна позивач вказує про акт №1 відмови Новокалинівського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства від стягнення готівки у рахунок погашення податкового боргу платника податків, однак такий у матеріалах справи відсутній і не є належним доказом підтвердження факту наявності чи відсутності майна.

Рішення заступника начальника ГУ ДПС у Львівській області ОСОБА_1 31.03.2023 №40/3-1301 про стягнення готівки у рахунок погашення податкового боргу платника податків, на яке посилається позивач, визнано протиправним та скасовано в судовому порядку рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06.12.2023 у справі №380/10011/23.

Таким чином, встановлені судом обставини свідчать, що контролюючий орган не вжив заходів щодо виявлення та перевірки наявності майна та активів підприємства, на які можливо звернути стягнення відповідно до вимог Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 №586.

Відповідно до пункту 96.1 статті 96 Податкового кодексу у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

- виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

- затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Згідно з пунктом 96.3 статті 96 Податкового кодексу відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Відповідно до вказаних норм суд виснує, що обов`язок податкового органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу (органу місцевого самоврядування), в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог або не отримання такої, однак в будь-якому випадку за умови, що сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна підприємства, не покриває суму його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно платника податків, в порядку статті 96 Податкового кодексу є вжиття ним заходів щодо виявлення майна боржника та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності.

Обов`язок контролюючого органу на звернення із позовною заявою до органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, із позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти такого органу виникає виключно у разі відсутності у боржника власного майна, яке може бути внесено в податкову заставу, або після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу, для погашення податкового боргу. Зазначені в пункті 96.1 статті 96 Податкового кодексу особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 цього Кодексу.

Такі правові висновки сформовані у постановах Верховного суду від 19.03.2021 у справі №240/4054/19, від 11.09.2020 у справі №826/15776/15, від 20.12.2019 у справа №826/19486/15.

Позивач, обґрунтовуючи звернення до суду з позовом до Новокалинівської міської ради про стягнення податкового боргу Новокалинівського ВУ ЖКГ, посилається на лист від 04.04.2023 №10548/6/13-01-13-08-06 до Новокалинівської міської ради щодо виділення коштів для сплати податкового боргу, стверджуючи про те, що відповіді на вказаний лист не отримав.

Такі доводи позивача не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки в матеріалах справи міститься лист Новокалинівської міської ради від 08.05.2023 №02/09/664/1, яким у відповідь на лист від 04.04.2023 №10548/6/13-01-13-08-06, міська рада просить надати інформації про структуру податкового боргу підприємства в розрізі періодів складових та сум грошових зобов`язань.

Ба більше, за неповноти проведених контролюючим органом заходів, спрямованих на погашення податкового боргу Новокалинівського ВУ ЖКГ, суд виснує про відсутність у ГУ ДПС у Львівській області правових підстав для звернення до Новокалинівської міської ради як органу місцевого самоврядування і засновника Новокалинівського ВУ ЖКГ з поданням про виділення коштів на погашення податкового боргу останнього.

Встановлені фактичні обставини зумовлюють висновок суду про безпідставність позовних вимог, тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.

Відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні підстави вирішення питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43968090) до Новокалинівської міської ради (пл. Авіації, буд. 1а, м. Новий Калинів, Самбірський район, Львівська область, 81464, ЄДРПОУ 25254925), Новокалинівського виробничого управління житлово-комунального господарства (пл. Авіації, буд. 24, м. Новий Калинів, Самбірський район, Львівська область, 81464, ЄДРПОУ 31164710) про стягнення податкового боргу, - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О. П. Хома

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119875556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —380/18269/23

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 18.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні