Справа № 420/26093/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Юхтенко Л.Р., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства «Прем`єра Групп» (код ЄДРПОУ 42647251, місце знаходження: 73027, м. Херсон, вул.Філатова, 38) до Головного управління ДПС Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ43143201, місце знаходження: 73036, м. Херсон, вул. Ушакова, 75), Головного управління ДПС в Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, місце знаходження: 36000, Полтава, вул. Європейська, 4) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 27 вересня 2023 року надійшла позовна заява Приватного підприємства «Прем`єра Групп» (код ЄДРПОУ 42647251, місце знаходження: 73027, м. Херсон, вул.. Філатова, 38) до Головного управління ДПС Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ43143201, місце знаходження: 73036, м. Херсон, вул. Ушакова, 75) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просив:
-Визнати протиправним та скасувати рішення комісії від 11.07.2023 року № 9159891/42647251 про відмову в реєстрації ПН №3 від 23.06.2023 року та від 11.07.2023 року № 9159892/42647251 про відмову в реєстрації ПН № 4 від 30.06.2023 року;
-Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН ПН, складені ПП «Прем`єра Групп» №3 від 23.06.2023 року на суму 127 650,00 грн, яку було направлено для реєстрації 06.07.2023 року та №4 від 30.06.2023 року на суму 146 800,00 грн, яку було направлено на реєстрацію 06.07.2023 року.
Ухвалою від 29 вересня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи в порядку ч.5 ст. 262 КАС України.
На обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що за фактом надання послуг, а саме надання в оренду спецтехніки, позивачем відповідно до вимог податкового законодавства, було сформовано податкові накладні № 3 від 23.06.2023 року та №4 від 30.06.2023 року, направлено на реєстрації до ЄРПН, проте відповідно до квитанцій від 06.07.2023 року їх реєстрацію зупинено.
Позивачем зі свого боку надано пояснення, проте 11.07.2023 року позивачем було отримано рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН. Підставою зазначено: надання платником податків копій документів, складених із порушенням вимог законодавства.
Не погодившись із такою відмовою, позивач оскаржив її до ДПС України, проте відповідно до рішень від 31.07.2023 року у задоволенні скарг було відмовлено, рішення залишені без змін.
На думку позивача оскаржувані рішення є протиправними з огляду на те, що ПП «Прем`єра Групп» є юридичною особою, зареєстрованою з 2018 року та основним видом діяльності є надання в оренду будівельних машин і устаткування. З метою здійснення господарської діяльності, між ПП «Прем`єра Групп» та ПП «Прем`єра Південь» було укладено договір.
Позивач зазначає, що між сторонами договору підписано акт надання послуг №36 від 23.06.2023 року. Відповідно до вказаного акту, позивачем було надано ПП «Прем`єра Групп» послуги з оренди рухомого майна на загальну суму 127 650,00 грн.
Так, за фактом надання послуг було сформовано податкову накладну № 3 від 23.06.2023 року на суму 127 650,00 грн.
Того ж дня, ПП «Прем`єра Групп» було виставлено рахунок на оплату №24 на суму 127650,00 грн, яку було сплачено в повному обсязі 07.07.2023 року.
30.06.2023 року між сторонами договору було підписано акт надання послуг № 39, а саме оренди рухомого майна на суму 146 800,00 грн. Також, за фактом надання послуг позивачем було сформовано податкову накладну № 4 від 30.06.2023 року на суму 146 800,00 грн. Того ж дня, позивачем виставлено рахунок на оплату № 25 на суму 146 800,00 грн, яку було сплачено в повному обсязі 07.07.2023 року.
Стосовно вказаних податковим органом недоліків щодо форми актів наданих послуг, а саме: відсутня посада та прізвище особи від замовника, відповідального за здійснення господарської операції, що не дає змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, позивач зазначає, що в спірних актах наданих послуг наявні відомості про дату складання документу, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції.
Тобто, акти наданих послуг підписані директором ПП «Прем`єра Групп» - Риковим А.І., як виконавцем та ПП «Прем`єра Південь» - Риковим А.І. замовником.
Не погодившись із прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою від 07 грудня 2023 року залучено до участі у справі Головне управління ДПС в Полтавській області. Розгляд справи розпочато спочатку.
25.12.2023 року через канцелярію суду від позивача надійшли додаткові пояснення.
Через канцелярію суду 05.01.2024 року від Головного управління ДПС в Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого представник проти заявлених позовних вимог заперечує та просить відмовити у їх задоволенні з огляду на таке.
Позивачем для реєстрації в ЄРПН направлені до податкового органу податкові накладні від 23.06.2023 № 3 і від 30.06.2023 № 4, складені Приватним підприємством «ПРЕМ`ЄРА ГРУПП» за фактами господарських операцій щодо оренди евакуатора, екскаватора, крана КС 3579 з Приватним підприємством «ПРЕМ`ЄРА ПІВДЕНЬ». Відповідно до квитанцій від 06.07.2023 реєстрацію податкових накладних зупинено. За результатами обробки податкових накладних вказано, що обсяг постачання товару/послуги 77.12.11 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення.
За результатами розгляду наданих позивачем пояснень і документів, поданих 08.07.2023 Приватним підприємством «ПРЕМ`ЄРА ГРУПП» на розгляд Комісії для підтвердження господарських операцій, на підставі яких виписано податкові накладні від 23.06.2023 № 3 і від 30.06.2023 № 4, встановлено, що до повідомлення платником надано акти надання послуг № 39 від 30.06.2023, № 38 від 23.06.2023, в яких порушено п. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996 - XIV, а саме: відсутнє зазначення посади та прізвище особи від замовника, відповідального за здійснення господарських операцій, що не дає змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
З вказаних вище підстав Комісією прийняті рішення від 11.07.2023 № 9159891/42647251 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.06.2023 № 3 і № 9159892/42647251 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.06.2023 № 4.
Позивач, скориставшись правом на оскарження винесених рішень комісії регіонального рівня до вищестоящого органу, подав відповідні скарги до ДПС України. Рішеннями ДПС України № 60912/42647251/2 і №60914/42647251/2 від 31.07.2023 за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкових накладних від 23.06.2023 № 3 і від 30.06.2023 № 4 в ЄРПН залишено їх без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН без змін.
Підставами прийнятих ДПС України рішень стали ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактур/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Отже, рішення, прийняті ГУ ДПС у Полтавській області і ДПС України є обґрунтованим і правомірними.
Також, у відзиві на позовну заяву представник просить продовжити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Через канцелярію суду 15.01.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до змісту якої представник наполягає на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заперечення на відповідь на відзив до суду не надходили.
Ухвалою від 20 червня 2024 року у клопотання представника відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.
Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.
Приватне підприємство «Прем`єра Групп» зареєстровано 26.11.2018 року номер запису 14991020000022125.
Основний вид економічної діяльності 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Відповідно до витягу № 2321034500054 від 07.09.2023 року з Реєстру платників податку на додану вартість ПП «Прем`єра Групп» є платником податку на додану вартість з 01.04.2019 року.
Відповідно до Наказу №б/н від 26.03.2019 року та на підставі протоколу №3 загальних зборів ПП «Прем`єра Групп» ОСОБА_1 є директором підприємства.
Так, судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності між ПП «Прем`єра Групп» (орендодавець) та ПП «Прем`єра Південь» (орендар) 01.06.2023 року укладено договір оренди спецтехніки №01/06-2023. Відповідно до умов вказаного договору, у порядку та на умовах, визначених договором, орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб, зазначений у п. 1.2 договору. (п. 1.1 Договору)
Відповідно до п. 1.2 Договору, характеристика предмета оренди:
-Екскаватор-навантажувач, марка та модель: JCB 4CX, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , об`єм двигуна 4400 см.куб., номер шасі/рами НОМЕР_2 , 2023 року випуску, жовтого кольору;
-Спеціалізований вантажний автокран 10-20 т-с, марка та модель: КС 3579, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 , об`єм двигуна 11150 см.куб, номер шасі/рами НОМЕР_4 , 2007 року випуску, білого кольору;
-Евакуатор, автомобіль IVECO EUROCARGO 260Е27, державний номерний знак НОМЕР_5 .
Цільове призначення предмета оренди: здійснення господарської діяльності орендаря. (п. 1.4 договору)
Загальний розмір вартості оренди за цим договором залишається відкритим, а остаточна вартість становить загальну суму актів надання послуг. Орендодавець надає акт наданих послуг, який повинен бути підписаний орендарем не пізніше 5 робочих днів з моменту його отримання. (п. 3.1 договору)
Судом встановлено, що між сторонами було підписано акт прийому-передачі транспортного засобу від 01.06.2023 року.
Так, судом встановлено, що на виконання умов вказаного договору, між сторонами укладено Акт надання-послуг №38 від 23.06.2023 року про виконання таких робіт:
1.Оренда евакуатора, спеціалізований, платформа НОМЕР_5 за 19-23 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 4380,00 грн, сума з ПДВ 21900,00 грн;
2.Оренда транспортного засобу Екскаватор-навантажувач за 19-23 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 5500,00 грн, сума з ПДВ 27750,00 грн;
3.Оренда крана КС3579, ВТ92-17СК за 19-23 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 15600,00 грн, сума з ПДВ 78000,00 грн.
Всього послуг на суму: 127 650,00 грн, у т.ч. ПДВ 21 275,00 грн.
23.06.2023 року ПП «Прем`єра Групп» було встановлено рахунок на оплату № 24 на суму наданих послуг 127650,00 грн та відповідно до платіжної інструкції №5263 на суму 127650,00 грн, оплату за надані послуги було здійснено 07.07.2023 року.
За фактом надання послуг позивачем відповідно до вимог законодавства сформовано податкову накладну № 3 від 23.06.2023 року на суму 127650,00 грн та направлено її на реєстрацію до ЄРПН.
Також, на виконання умов вказаного договору, між сторонами укладено Акт надання-послуг №39 від 30.06.2023 року про виконання таких робіт:
1.Оренда евакуатора, спеціалізований, платформа НОМЕР_5 за 26-30 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 4520,00 грн, сума з ПДВ 22600,00 грн;
2.Оренда транспортного засобу Екскаватор-навантажувач за 26-30 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 6240,00 грн, сума з ПДВ 31200,00 грн;
3.Оренда крана КС3579, ВТ92-17СК за 26-30 червня 2023 року 5 послуг, ціна з ПДВ 18600,00 грн, сума з ПДВ 93000,00 грн.
Всього послуг на суму: 146800,00 грн, у т.ч. ПДВ 24466,67 грн.
30.06.2023 року ПП «Прем`єра Групп» було встановлено рахунок на оплату № 25 на суму наданих послуг 146800,00 грн та відповідно до платіжної інструкції №5264 на суму 146800,00 грн, оплату за надані послуги було здійснено 07.07.2023 року.
За фактом надання послуг позивачем відповідно до вимог законодавства сформовано податкову накладну № 4 від 30.06.2023 року на суму 146800,00 грн та направлено її на реєстрацію до ЄРПН.
Відповідно до квитанції від 06.07.2023 року № 9162409993 реєстрація ПН №3 від 23.06.2023 року зупинена, а також від 06.07.2023 року № 9162647458 реєстрація ПН №4 від 23.06.2023 року зупинена.
Підставою для зупинення обох ПН вказано: обсяг постачання товару/послуги 77.12.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів.
На пропозицію податкового органу позивачем було 10.07.2023 року № б/н надано лист з поясненнями стосовно зупинених податкових накладних. Також, надано повідомлення № 1 від 08.07.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого додано 14 додатків. Відповідно до квитанції №2 від 08.07.2023 року документ прийнято.
Розглянувши подані позивачем документи, 11.07.2023 року податковим органом було прийнято рішення № 9159891/42647251 та № 9159892/42647251 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Підставами для відмови вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: до повідомлення платником надано акти надання послуг, в яких порушено п. 2 ст. 9 ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме відсутня посада та прізвище особи від замовника, відповідального за здійснення господарської операції, що не дає змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Не погодившись із таким рішенням податкового органу, позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргами від 23.07.2023 року, проте відповідно до рішень від 31.07.2023 року №60912/42647251/2 та № 61914/42647251/2, скарги залишено без задоволення та рішення регіонального рівня без змін.
На думку позивача оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню, у зв`язку з цим позивач звернувся до суду із цим позовом.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню повністю, з огляду на таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).
Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст. 2 КАС України, суд виходить із такого.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.
Згідно з пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
З 01.02.2020 року діє новий Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165.
Відповідно до п. 1 вказаного Порядку №1165, критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі,- визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Згідно з п. 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 5, п.6 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Відповідно до п. 10, п. 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Так, суд встановив, шо у порядку визначеному законодавством позивачем за фактом надання послуг сформовано податкові накладні №3 від 23.06.2023 року, №4 від 30.06.2023 року, які направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з отриманими квитанціями вказані податкові накладні прийняті, проте їх реєстрацію зупинено.
Підставою для зупинення обох поданих податкових накладних є: обсяг постачання товару/послуги 77.12.11, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати письмові пояснення.
У Додатку 3 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено такі критерії ризиковості здійснення операцій: «Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС».
При цьому суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданих податкових накладних до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.
Відповідно до п. 2, 3, 4, 5, 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі - Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до п. 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з додатку до Порядку № 520 в повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обов`язково зазначаються конкретні документи.
Так, судом встановлено, що засобами електронного зв`язку позивачем до контролюючого органу було направлено повідомлення №1 від 08.07.2023 року щодо подачі письмових пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по зупиненим податковим накладним, перелік яких відповідав вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, у кількості 14 документів.
За результатами розгляду вказаного повідомлення та поданих документів, комісією не було направлено на адресу позивача повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Тобто, контролюючий орган не скористався правом на надання позивачу можливості надати додаткові документи, стосовно яких у комісії виникли сумніви.
Проте, за результатами розгляду пояснень та наданих позивачем документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області, було прийнято рішення: № 9159891/42647251 та № 9159892/42647251 від 11.07.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Та, підставами для відмови в реєстрації податкових накладних було зазначено: з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: до повідомлення платником надано акти надання послуг, в яких порушено п. 2 ст. 9 ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме відсутня посада та прізвище особи від замовника, відповідального за здійснення господарської операції, що не дає змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції».
Суд звертає увагу, що сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Окрім цього суд враховує, що при зупиненні реєстрації податкової накладної такі документи не були зазначені в квитанції та повідомленні в спеціальній графі «додаткова інформація».
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Суд звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Таким чином, суд доходить висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу, у зв`язку з чим, таке рішення про відмову реєстрації податкової накладної в ЄРПН є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд зазначає таке.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, а тому суд доходить висновку, що вказані позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню повністю.
Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідачі, заперечуючи проти позову не довели, з посиланням на відповідні докази, правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, судовий збір в розмірі 5368,00 грн. належить стягненню на користь позивача за рахунок бюджетного асигнування Головного управління ДПС в Полтавській області.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Приватного підприємства «Прем`єра Групп» (код ЄДРПОУ 42647251, місце знаходження: 73027, м. Херсон, вул.. Філатова, 38) до Головного управління ДПС Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ43143201, місце знаходження: 73036, м. Херсон, вул. Ушакова, 75), Головного управління ДПС в Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, місце знаходження: 36000, Полтава, вул. Європейська, 4) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місце знаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9159891/42647251 від 11.07.2023 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9159892/42647251 від 11.07.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати податкову накладну №3 від 23.06.2023 року на суму 127650,00 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати податкову накладну №4 від 30.06.2023 року на суму 146800,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ44057192, місцезнаходження: 36000, м. Полтава, вул. Европейська, 4) на користь Приватного підприємства «Прем`єра Групп» (код ЄДРПОУ 42647251, місце знаходження: 73027, м. Херсон, вул. Філатова, 38) судовий збір в розмірі 5368,00 грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя Л.Р. Юхтенко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119875996 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Юхтенко Л.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні