ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 червня 2024 року Чернігів Справа № 620/18705/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Міністерства юстиції України до Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість про припинення діяльності юридичної особи,
У С Т А Н О В И В:
Міністерство юстиції України звернулось до суду з позовом до Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість , в якому просить:
припинити діяльність юридичної особи - Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість (код ЄДРПОУ: 14253555, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до частини п`ятоїстатті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом.Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»(далі - Закон № 317-VIII) зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цимЗакономпривести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цьогоЗакону. У разі невиконання ними вимог цьогоЗакону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку. Оскільки найменування Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість в порушення частини другоїстатті 3 Закону № 317-VIIIмістить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Поліщук Л.О. від 09.01.2024 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
На підставі розпорядження керівника апарату Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.04.2024 № 159 «Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справи» дану справу, у зв`язку з відпусткою судді Поліщук Л.О. для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку, призначено до повторного автоматизованого розподілу.
11.04.2024 зазначену справу, на підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, передано на розгляд судді Падій В.В.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 18.04.2024 прийнято справу за адміністративним позовом Міністерства юстиції України до Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість про припинення діяльності юридичної особи, до свого провадження.
Копія вищевказаної ухвали суду була направлена на адресу відповідача ( АДРЕСА_1 ), зазначену у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Проте вказана поштова кореспонденція повернулась на адресу суду з довідкою оператора поштового зв`язку «за закінченням терміну зберігання».
Крім того на офіційному веб-порталі «Судова влада України» в мережі Інтернет опубліковано оголошення про наявність у провадженні суду справи за позовом Міністерства юстиції України до Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість про припинення діяльності юридичної особи та про розгляд судом даної справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У свою чергу, згідно з частиною 11статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Оскільки судові документи направлялись відповідачу за місцезнаходженням юридичної особи, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та про наявність даної справи оголошено на офіційному веб-порталі «Судова влада України» в мережі Інтернет, тому суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для доведення до відома відповідача змісту ухвали про відкриття провадження у справі за позовом Міністерства юстиції України до Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість про припинення діяльності юридичної особи; надання відповідачу можливості реалізації права судового захисту прав та інтересів, а тому, враховуючи не надання відповідачем відзиву на позов, суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Відповідно до частини п`ятоїстатті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом.
Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цимЗакономпривести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цьогоЗакону. У разі невиконання ними вимог цьогоЗакону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку.
Оскільки найменування Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість в порушення частини другоїстатті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку. З огляду на викладене позивач звернувся з даним позовом до суду про припинення діяльності відповідача.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до частин другої, третьоїстатті 3 Закону України від 09.04.2015 № 317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі Закон № 317-VIII) пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим медіа та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимівє підставою длявідмови в реєстрації та/абоприпинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого медіа.
У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими медіавимог цьогоЗаконуїх діяльність/випускпідлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Частиною четвертою статті Закону № 317-VIIIвстановлено, що рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цьогоЗаконуприймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228(далі - Положення) визначено, щоМіністерство юстиції України(даліМін`юст або позивач)є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.
Міністерство юстиції України відповідно до пункту 83.14 Положення приймає рішення,зокрема,щодо невідповідностідіяльності,найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗакону № 317-VIII.
Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗаконів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії»затверджено постановою Кабінету Міністрів від 27 травня 2015 року за № 354 (зі змінами) (далі - Порядок № 354).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 354, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗаконуутворюється Комісія з питань дотримання, зокрема,Закону № 317- VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.
Згідно з наказом Мін`юсту від 26 липня 2023 року № 1853/7 утворено Комісію з питань дотриманняЗакону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»таЗакону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії»(далі - Комісія), затверджено її склад.
На час проведення правової експертизи щодо невідповідності найменування відповідача вимогам законодавства Комісія керувалась Положенням про Комісію з питань дотриманняЗакону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затвердженимнаказом Міністерства юстиції від 09 червня 2015 року за № 895/5.
Відповідно до покладених завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогамЗакону № 317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогамЗакону № 317- VIII.
Пунктами 15, 18, 20, 23 Порядку № 354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам, зокрема,Закону № 317-VIII.
Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимогЗаконута про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону.
Правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогамЗаконівзатверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.
У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗакону Мін`юстзвертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
Юридична особа Спілка комуністів-трудящих за соціальну справедливість (скорочене найменування: СКТУ) зареєстрована 28.10.1991, код ЄДРПОУ: 14252555, керівник ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 .
Проведеним моніторингом відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗакону № 317-VIIIвстановлено, що найменування юридичної особи - Спілка комуністів-трудящих за соціальну справедливість, не відповідає вимогам цьогоЗакону.
У зв`язку із наведеним Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогамЗакону № 317-VIIIта призначено на 23 листопада 2023 року засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 354 Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимогЗакону № 317-VIIIта про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимогЗакону № 317-VIII, а такі дані визначаються у правовому висновку.
Судом встановлено, що Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 11.10.2023 за № 133280/19.4/33-23 з проханням надати пояснення щодо причин неприведення Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість свого найменування у відповідність до вимогЗакону № 317-VIIIпротягом місяця з дня набрання ним чинності, а саме з 09 квітня 2015 року.
Однак лист повернувся із зазначенням поштового оператора «адресат відсутній за вказаною адресою»
Відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання відповідачем вимогЗакону № 317-VIII відсутні.
Згідно із підпунктом 5 пункту 3 розділу ІІ Положення № 895/5 Комісія має право отримувати в установленому порядку від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на Комісію завдань.
Відповідно до Положення про Український інститут національної пам`яті, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 684, Український інститут національної пам`яті (далі - Інститут) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури і який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам`яті Українського народу.
Основними завданнями Інституту є, зокрема, відновлення національної пам`яті Українського народу, недопущення використання символів тоталітарних режимів; надання оцінки тоталітарним режимам XX століття в Україні, Голодомору 1932-1933 років, масовому голоду 1921-1923, 1946-1947 років, примусовим депортаціям, репресіям комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, діям організаторів і виконавців таких злочинів, а також наслідкам їх дій для України та світу.
Підпунктами 13, 16 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Інститут національної пам`яті, зокрема, здійснює співробітництво з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від форми власності щодо надання їм інформаційної та методичної допомоги у провадженні діяльності з формування у громадян України патріотизму і національної свідомості; забезпечує оприлюднення наукових повідомлень, інформаційних та аналітичних матеріалів, результатів досліджень Голодомору 1932-1933 років, політичних репресій, бере участь у програмах, що виконуються іншими органами виконавчої влади.
Під час проведення правової експертизи Комісія використовувала Збірник матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимогЗакону № 317-VIII «Декомунізація: що і чому перейменовувати й демонтувати»; - Київ: Український інститут національної пам`яті, 2015. - 234 с. (далі - Збірник матеріалів).
Як вбачається із матеріалів справи, за результатами правової експертизи Комісією встановлено, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань види економічної діяльності юридичної особи Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість є: 91.33.0 - Діяльність громадських організацій, Н. В. І. Г. (основний).
Найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другійстатті 3 Закону № 317-VIII, оскільки відповідно до Збірника матеріалів термін «комуністична» це вживана назва, яка пов`язана з діяльністю комуністичної партії, використання якої є порушенням вимогЗакону № 317-VIII.
Так згідно з пунктом 2 частини першоїстатті 1 Закону № 317-VIIIпропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - публічне заперечення, зокрема через медіа, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
Отже назва об`єкта правової експертизи (відповідача) містить символіку комуністичного тоталітарного режиму в розумінніЗакону № 317-VIII.
Таким чином за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогамЗакону № 317-VIIIКомісією складено Правовий висновок від 23 листопада 2023 року № 10 «Про невідповідність найменування юридичної особи Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок).
27 листопада 2023 року Мін`юстом було видано наказ № 4062/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку:
1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотриманняЗакону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 23 листопада 2023 року № 16 «Про невідповідність найменування юридичної особи Спілка комуністів-трудящих за соціальну справедливість Закону № 317-VIII;
2) визнано, що найменування юридичної особи Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість не відповідає частині другійстатті 3 Закону № 317-VIII.
Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 16, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27 листопада 2023 року за№ 4062/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи Спілка комуністів-трудящих за соціальну справедливість містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимогЗакону № 317-VIII.
Статтею 3 Закону № 317-VIIIвстановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цьогоЗакону № 317-VIIIїх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Відповідно до пункту 8314 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогаЗакону № 317-VIII.
При цьому Конституційний Суд України у рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 зазначив, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту.
Згідно з пунктом 23 Порядку № 354 Мін`юст у тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗакону № 317-VIIIзвертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
З огляду на вищезазначене, Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимогКонституціїта законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначенимЗаконом № 317-VIII.
Наявність правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 16, затвердженого наказом Мін`юсту від 27 листопада 2023 року № 4062/5, щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогамЗакону № 317-VIIIвстановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, для звернення до суду позовом про припинення діяльності юридичної особи, у даному випадку відповідача.
Частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Міністерства юстиції України підлягають задоволенню.
У відповідності до частини 2статті 139 КАС Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. З огляду на вищенаведене положення частини 2статті 139 КАС Українисудовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.
Керуючись статтями 139, 241, 243, 244-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Припинити діяльність юридичної особи - Спілки комуністів-трудящих за соціальну справедливість (код ЄДРПОУ: 14253555, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Міністерство юстиції України (вул. Архітектора Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ - 00015622).
Відповідач: Спілка комуністів-трудящих за соціальну справедливість ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ - 14253555).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119877206 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні