ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 червня 2024 рокусправа № 380/3549/24
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Крутько О.В.,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Надра Пісковик»
до Сколівської міської ради
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Сколівської міської ради у якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту від 21 грудня 2023 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (місцезнаходження: 82107, Львівська обл., м. Дрогобич, вул. М. Грушевського, 54, корпус Б, кв. 4, ідентифікаційний код: 44174471) відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин; зобов`язати Сколівську міську раду (місцезнаходження: 82600, Львівська обл., Стрийський р-н, м. Сколе, м-н Незалежності, 1, ідентифікаційний код: 04056262) надати Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (місцезнаходження: 82107, Львівська обл., м. Дрогобич, вул. М. Грушевського, 54, корпус Б, кв. 4, ідентифікаційний код: 44174471) дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин, відповідно до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту вих. № 06/301 від 30.11.2021.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що ТзОВ «НАДРА ПІСКОВИК» є власником спеціального дозволу на користування надрами, тому має право на встановлення сервітуту щодо земельних ділянок в межах ділянки надр з правом на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.
22 квітня 2023 року позивачем засобами поштового зв`язку на адресу відповідача було направлено клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин вих. № 06/301 від 30.11.2021, що підтверджується описом вкладення, накладною та фіскальним чеком (копії клопотання та докази його направлення додаються). 09 травня 2023 року відповідачем було отримане зазначене клопотання, що підтверджується відомостями трекінгу відправлень з вебпорталу «Укрпошти» (копія відомостей щодо відправлення № 8210701134102 додається). 25 травня 2023 року Сколівською міською радою ухвалено рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту, яким у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка згідно з доданими графічними матеріалами з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин без зазначення правових підстав такої відмови. Вважаючи таке рішення відповідача протиправним та таким, що порушує його права на отримання земельної ділянки шляхом встановлення сервітуту, позивач звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії. 06 листопада 2023 року Львівським окружним адміністративним судом ухвалено рішення у справі № 380/16948/23, яким позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» до Сколівської міської ради задоволено частково, визнано протиправним та скасовано рішення Сколівської міської ради XXXVII сесії VIII скликання від 25.05.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту», зобов`язано Сколівську міську раду повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту та за результатами його розгляду прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду. 21 грудня 2023 року Сколівською міською радою ухвалено рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту, яким у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка згідно з доданими графічними матеріалами з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин. Підставою відмови стало те, що відповідно до діючої містобудівної документації, зокрема Генерального плану м. Сколе затвердженого в 1984 році в даному районі не передбачено розміщення об`єктів для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, розгляд питання відведення земельних ділянок можливий лише за умови розроблення нового Генерального плану м. Сколе та після затвердження його в установленому законодавством порядку
Позивач вважає, що має право на встановлення земельних сервітутів на підставі абзацу другого частини четвертої статті 66, пункту "в-3" статті 99 Земельного кодексу України в редакції, що діяла до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами»
Позивач зауважує, що йому повторно відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для встановлення сервітуту з підстав, не зазначених у першій відмові, а самі підстави відмови не передбачені ЗК України, тому належним та ефективним способом захисту його прав у даному випадку буде зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для встановлення сервітуту.
Ухвалою від 16.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, вказав, що 25.04.2023 на адресу Сколівської міської ради надійшло клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту з додатками від Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА-ПІСКОВИК». ТОВ «НАДРА-ПІСКОВИК мало намір сформувати в урочищі «Колодка» міста Сколе три окремі земельні ділянки для встановлення земельного сервітуту загальними площами: 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га з цільовим призначенням 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. Враховуючи відсутність в діючому Генеральному плані м. Сколе (затверджений у 1984 році) інформації про фактичне обґрунтування земельної ділянки щодо якої ТОВ «НАДРА ПІСКОВИК» заявлено клопотання від 30.11.2021 № 06/301, яке надійшло на адресу Сколівської міської ради 25.04.2023, а також враховуючи відсутність затвердженої іншої містобудівної документації, передбаченої ч. 3 ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», в результаті розгляду питання позивача на ХХХVII сесії Сколівської міської ради VIII скликання, яка відбулася 25.05.2023, було прийнято рішення № 3765 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту».
Сколівська міська рада повністю заперечує твердження позивача з приводу того, що повторне рішення про відмову прийняте з порушенням вимог Земельного кодексу України, оскільки воно містить підстави, які не були зазначені у раніше наданій відмові. Відповідач вказує, що, приймаючи повторне рішення про відмову ТОВ «НАДРА ПІСКОВИК» у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту № 4257, Сколівською міською радою, окрім норм чинного законодавства України, взято до уваги висновки, які наведені у рішенні Львівського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 у справі № 380/16948/23 та у преамбулі розгорнуто описано причину відмови. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив такі обставини.
04.06.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» отримано Спеціальний дозвіл на користування надрами - Східна ділянка Сколівського родовища - реєстраційний номер 5221.
22.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» засобами поштового зв`язку на адресу Сколівської міської ради скеровано клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням. 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин вих. № 06/301 від 30.11.2021.
25.05.2023 Сколівською міською радою ухвалено рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту, яким відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м.Сколе, урочище Колодка згідно з доданими графічними матеріалами з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин.
Не погодившись з діями відповідача позивач звернувся до суду.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 у справі № 380/16948/23 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» до Сколівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Сколівської міської ради XXXVII сесії VIII скликання від 25.05.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту». Зобов`язано Сколівську міську раду повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту та за результатами його розгляду прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 у справі № 380/16948/23 щодо повторного розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Надра Пісковик» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту Сколівська міська рада Львівської області повторно розглянула клопотання позивача і прийняла рішення від 21.12.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту», яким відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: урочище Колодка, м. Сколе, Стрийський р-н, Львівська обл., площею 1,1127 га з цільовим призначенням: 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення; відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: урочище Колодка, м. Сколе, Стрийський р-н, Львівська обл., площею 0,2199 га з цільовим призначенням: 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення; відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: урочище Колодка, м. Сколе, Стрийський р-н, Львівська обл., площею 0,1571 га з цільовим призначенням: 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.
Рішення мотивовано тим, що відповідно до діючої містобудівної документації, зокрема Генерального плану м. Сколе затвердженого в 1984 році, в даному районі не передбачено розміщення об`єктів для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та вказано, що розгляд питання відведення земельних ділянок можливий лише за умови розроблення нового Генерального плану м. Сколе та після затвердження його в установленому законодавством порядку
Не погодившись з цим рішенням відповідача позивач звернувся до суду.
При вирішенні спору суд виходив з наступного.
Так, згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.18 Кодексу України про надра надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
01.12.2022 прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами» №2805-ІХ, яким внесено зміни до ст.ст.66 та 99 ЗК України, нормами яких здійснюється правове регулювання земель промисловості, а також види права земельного сервітуту.
У п.1 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення цього Закону вказано, що цей Закон набирає чинності через три місяці з дня його опублікування (крім деяких його положень).
Водночас відповідно до п.2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення згаданого Закону передбачено, що надрокористувачі, які мають спеціальні дозволи на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, мають право на встановлення земельних сервітутів на підставі абзацу другого частини четвертої статті 66, пункту "в-3" статті 99 Земельного кодексу України в редакції, що діяла до набрання чинності цим Законом.
Отже, абзац 2 ч.4 ст.66 ЗК України до набрання чинності Законом України № №2805-ІХ мав такий зміст: «Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на дослідно-промислову розробку родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами (із автоматичним продовженням строку дії сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами) без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення та водного фонду».
Пункт "в-3" ст. 99 ЗК України до набрання чинності Законом України №» №2805-ІХ мав такий зміст: «Власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, за умови що при цьому не порушуються права землевласника, передбачені статтею 98 цього Кодексу».
Як встановив суд, позивач отримав Спеціальний дозвіл на користування надрами - Східна ділянка Сколівського родовища, реєстраційний номер 5221, - 04.06.2021, тобто до набрання чинності Законом №2805-ІХ від 01.12.2022, а відтак позивач є надрокористувачем, до якого застосовуються норми абзацу 2 ч.4 ст.66 та п."в-3" ст. 99 ЗК України у редакції до набрання чинності Законом №2805-ІХ від 01.12.2022.
Отже, позивач має право на встановлення сервітуту щодо земельних ділянок в межах ділянок надр, на користування якими він має спеціальний дозвіл та у межах наданого дозволу.
21.04.2023 позивач звернувся до відповідача із клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин вих. № 06/301 від 30.11.2021.
Відповідно до ч.3 ст.124-1 ЗК України у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
25.05.2023 відповідач прийняв рішення, яким відмовив у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 у справі № 380/16948/23 визнано протиправним та скасовано рішення Сколівської міської ради від 25.05.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту».
Як встановив суд при вирішенні справи № 380/16948/23 у рішенні Сколівської міської ради від 25.05.2023 не було зазначено переліку підстав для такої відмови, не зазначено закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 у справі № 380/16948/23 щодо повторного розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Надра Пісковик» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту Сколівська міська рада Львівської області повторно розглянула клопотання позивача і повторно прийняла рішення від 21.12.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту».
Нормою абз.4 ч.3 ст.124-1 ЗК України передбачено, що у рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Згідно абз.5 ч.3 ст. 124-1 ЗК України повторне надання відмови з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові, не допускається, крім не усунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, а також випадків, коли підстава відмови виникла пізніше надання попередньої відмови.
Як видно з оскаржуваного рішення від 21.12.2023 рішення мотивовано тим, що відповідно до діючої містобудівної документації, зокрема Генерального плану м. Сколе затвердженого в 1984 році, в даному районі не передбачено розміщення об`єктів для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та вказано, що розгляд питання відведення земельних ділянок можливий лише за умови розроблення нового Генерального плану м. Сколе та після затвердження його в установленому законодавством порядку.
Оцінивши наведені у оскаржуваному рішенні мотиви відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок суд встановив, що такі не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є неправомірними.
Окрім того, наведена в оскаржуваному рішенні підстава відмови не була зазначена у раніше наданій рішенням від 25.05.2023 відмові у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК», чим порушено абз.5 ч.3 ст. 124-1 ЗК України.
Таким чином, оскаржуване у цій справі рішення відповідача є таким, що прийняте з порушенням ст.124-1 ЗК України, тобто не відповідає закону, а тому є протиправним і підлягає скасуванню.
За наведених доводів та обгрунтувань, позовна вимога в частині визнання протиправним та скасування рішення Сколівської міської ради від 21.12.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту» підлягає задоволенню.
Щодо обрання належного способу захисту прав позивача суд виходить з такого.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Оскільки позивачу повторно відмовлено у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту без обґрунтованих мотивів прийняття такого рішення, на переконання суду, задля ефективного захисту прав позивача належить зобов`язати відповідача розглянути клопотання вих. № 06/301 від 30.11.2021 та надати Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.
Задоволення позову у такий спосіб призведе до реального відновлення порушеного права позивача.
Суд наголошує, що при вирішенні спору встановлено виконання усіх умов, визначених законом для прийняття такого рішення. Натомість поведінка відповідача свідчить про створення штучних перешкод в реалізації передбаченого ЗК України права позивача.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач позовні вимоги не спростував.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Судові витрати у відповідності до ст. 139 КАС України зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн та витрати на правничу допомогу у розмірі 2500,00 грн. підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача. Суд вважає, що стягнення витрат на правничу допомогу у зазначеному розмірі є цілком співмірним із складністю справи та обсягом наданих адвокатом послуг.
Керуючись ст.ст. 2, 6 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради XLV сесії VІІІ скликання від 21.12.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту».
Зобов`язати Сколівську міську раду розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» від 30.11.2021 вих № 06/301 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту та надати Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127 га, 0,2199 га та 0,1571 га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.
Стягнути з Сколівської міської ради (адреса: 82600, Львівська область, Стрийський район, м.Сколе, майдан Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 04056262) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (адреса: 82107, Львівська область, м. Дрогобич, вул. М.Грушевського, 54, корпус Б, кв.4; код ЄДРПОУ 44174471) 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп) судового збору та 2500,00 грн. (дві тисячі п`ятсот грн. 00 коп) витрат на правничу допомогу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКрутько Олена Василівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119903934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні