МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 червня 2024 р. № 400/3369/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А. розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомтовариства з обмеженою відповідальністю "ДЖЕМ.", вул. Свободи, 66,с. Калинівка (Вітовський),Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57212, до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001, провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.03.2024 року № 5142142923,ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЖЕМ» (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 5142142923 від 27.03.2024.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення пордку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», яким було внесено зміни зокрема у п. 5 чт. 1 Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» який набув чинності лише 10.10.2023 і про факт його набрання позивачу стало відмово з засобів масової інформації лише 20.11.2023. Тому, позивач вважав, що строк подання Звіту не наступив. Відтак, прийняття відповідачем спірного рішення про застосування до позивача штрафних санкцій суперечить принципу правової визначеності.
Ухвалою від 16.04.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та запропонував відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначив, що факти, викладені в акті перевірки від 01.03.2024 №2797/14-29-23- 20/40862051 ґрунтуються на наявних порушеннях ТОВ «ДЖЕМ» норм чинного законодавства, а податкове повідомлення-рішення від 27.03.2024 року №5142142923 прийняте відповідно до вимог чинного законодавства. Щодо обґрунтування позивача відповідач зазначив, що згідно п.5 ст.1 Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», зазначено, що це Закон не поширюється на податкові правовідносини та на правовідносини, на які поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції». Отже, зазначені нормативно-правові норми не регулюють податкові правовідносини, що передбачають виконання платником податків справляння податків та зборів, подання звітності, а також контроль з питань дотримання трансфертного ціноутворення. Тому зазначені платником податків обґрунтування не є підставою вважати що несвоєчасне подання Звіту про контрольовані операції за звітний 2022 рік не підлягає застосуванню штрафних санкцій в порядку передбаченому п.120.6 ст.120 Кодексу. Тому, наведені доводи Позивача щодо несвоєчасності подання Звіту про контрольовані операції слід вважати такими, що не спростовують підстави для застосування контролюючим органом штрафних санкцій в порядку, передбаченому п.120.6 ст.120 ПКУ за порушення вимог пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 Кодексу.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Дослідив матеріали справи суд встановив наступне.
Згідно з наказом ГУ ДПС у Миколаївській області від 18.01.2024 року № 68-п «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ДЖЕМ» (код за ЄДРПОУ 40862051) проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «ДЖЕМ» (код за ЄДРПУ 40862051) у зв`язку з несвоєчасним поданням звіту про контрольовані операції за 2022 рік.
За результатами перевірки ТОВ «ДЖЕМ» фахівцями ГУ ДПС у Миколаївській області складено акт від 01.03.2024 №2797/14-29-23-20/40862051.
На підставі зазначеного акта перевірки, з урахуванням відповіді на заперечення від 21.03.2024 №8791/6/14-29- 23-07 встановлено порушення платником податків: 1. пп. 39.4.2 п. 39.4 ст.39 Податкового кодексу України, в частині несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції (23.11.2023 року за №9314145249).
На підставі висновків акту перевірки відповідачем було винесено податкове повідомлення рішення № 5142142923 від 27.03.2024, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 129 012 грн.
Позивач не погоджуючись з вищезазначеним рішенням відповідача звернувся до суду з даним позовом.
Суд вирішуючи спір між сторонами виходить з наступного.
Відповідно до абзацу другого і третього пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу, платники податків, які є учасниками відповідної міжнародної групи компаній та у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 01 жовтня року, що настає за звітним, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Так, згідно висновків акту відповідачем було встановлено, що Звіт про контрольовані операції ТОВ «ДЖЕМ.» за звітний 2022 рік до ДПС України подано 23.11.2023 року за № 9314145249 (звітний) з порушенням строків встановлених пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі Кодекс).
При цьому, контролюючим органом, за результатами аналізу інформації баз даних ІТС «Податковий блок» та загальнодоступних джерелах інформації: аналітична система для ділової розвідки та перевірки контрагентів України YouCntrol, не встановлено належність ТОВ «ДЖЕМ.» до міжнародної групи компаній.
Отже, згідно з підпунктом 14.1.2542 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, ТОВ «ДЖЕМ.» у 2022 році не було учасником жодної міжнародної групи компаній та не повинно подавати повідомлення про участь у міжнародній групі компаній до центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Звіт про контрольовані операції подається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Таким чином, платник податків, який у звітному 2022 році здійснював контрольовані операції, зобов`язаний подати звіт про контрольовані операції до 1 жовтня 2023 року, останнім днем строку подання звіту про контрольовані операції за звітний 2022 рік вважається 02 жовтня 2023 року.
Проведеним аналізом наданих платником податків первинних документів, оборотно-сальдових відомостей, банківських виписок по валютному рахунку, встановлено, що ТОВ «ДЖЕМ» за період з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року здійснював господарські операції з контрагентом нерезидентом KMK AGRO D.KAZMIERCZAK, C.MADRY, M. KAZMIERCZAK SP.JAWNA (Польща), які підпадають під критерії контрольованих операцій.
Звіт про контрольовані операції за 2022 рік ТОВ «ДЖЕМ» подано до Державної податкової служби України 23.11.2023 року за № 9314145249, додаток №1 «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» до Звіту про контрольовані операції від 23.11.2023 за № 9314145250, несвоєчасно, тобто з порушенням вимог пп.39.4.2 п.39.4 ст. 39 Кодексу. Загальна сума контрольованих операцій, відображена у звіті про контрольовані операції за 2022 рік становить 12 325 482 гривень.
Відповідно до пп.39.2.1.4 пп.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємства платника податків, зокрема, але не виключно операції з товаром, таким як сировина, готова продукція тощо.
Відповідно до пп.39.2.1.1 пп.39.2.1 п.39.2 ст.39 контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податку на прибуток підприємств, в тому числі: г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України. KMK AGRO D.KAZMIERCZAK, C.MADRY, M. KAZMIERCZAK SP.JAWNA (Польща) відноситься до переліку організаційно-правових форм нерезидентів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 № 480.
Відповідно до пп.39.2.1.7 пп.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу господарські операції визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови: - річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий рік (звітний) рік; - обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Згідно баз даних ІТС «Податковий блок» ТОВ «ДЖЕМ.» подано до ГУ ДПС у Миколаївській області податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 2022 рік від 01.03.2023 року за № 9309235940, річний дохід товариства від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку за 2022 рік становить 169 857 263 грн., тобто перевищує 150 мільйонів гривень.
Відповідно до поданого звіту про контрольовані операції загальний обсяг здійснених господарських операцій із контрагентом нерезидентом KMK AGRO D.KAZMIERCZAK, C.MADRY, M. KAZMIERCZAK SP.JAWNA (Польща) 12 325 482 грн., тобто перевищує 10 мільйонів гривень.
Таким чином, відповідно до пп.39.2.1.1, пп.39.2.1.2, пп.39.2.1.4, пп.39.2.1.7 пп.39.2.1 п.39.2 ст. 39 Кодексу, господарські операції здійснені ТОВ «ДЖЕМ» з контрагентом - KMK AGRO D.KAZMIERCZAK, C.MADRY, M. KAZMIERCZAK SP.JAWNA (Польща) за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 року визнаються контрольованими операціями.
Отже, ТОВ «ДЖЕМ», який у звітному 2022 році здійснював контрольовані операції зобов`язаний подати звіт про контрольовані операції до 1 жовтня 2022 року.
Перевіркою встановлено порушення ТОВ «ДЖЕМ.» дотримання вимог пп.39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу в частині несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за звітний 2022 рік та вчинення податкового правопорушення, відповідність за яке передбачено п.120.6 ст.120 Кодексу,а саме накладання штрафу в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Так, пп.16.1.2 16.1.3 п.16.1 ст.16 Кодексу визначено обов`язок платників податків щодо ведення в установленому порядку обліку доходів і витрат, складання звітності, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подання до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларацій, звітності та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Норми ст. 39 Кодексу за своєю суттю є спеціальними та застосовуються з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємства. Звіт про контрольовані операції у розумінні Кодексу є звітністю, яку платники податків зобов`язані складати та подавати (пп. 16.1.2 16.1.3 п.16.1 ст.16 та п.39.4 ст.39 Кодексу).
Відповідно до норм пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 Кодексу платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подати до 1 жовтня поточного року. Звіт про контрольовані операції подається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Таким чином, платник податків, який у звітному 2022 році здійснював контрольовані операції, зобов`язаний подати звіт про контрольовані операції до 1 жовтня 2023 року, останнім днем строку подання звіту про контрольовані операції за звітний 2022 рік вважається 02 жовтня 2023 року (так, як граничний строк припадає на вихідний день).
З огляду на зазначене, суд доходить висновку, що відповідач під час перевірки правомірно встановив, що ТОВ «ДЖЕМ» Звіт про контрольовані операції за звітний 2022 рік до ДПС України подано 23.11.2023 року за №9314145249 (звітний) з порушенням строків встановлених пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 Кодексу.
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану па території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (зі змінами), затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року М21024Х, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 1.0 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (в редакції, що діє з 27.05.2022) визначено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім окремих випадків, зокрема, дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна» яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» від 03.11,2022 М2719-ІХ (діє з 24.11.2022) підпункт 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України викладено в новій редакції, а саме: для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім окремих випадків, зокрема, дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2 пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Даною нормою визначено (в редакціях від 27.05.2022 та 24.11.2022), що платники податків під час дії воєнного стану на території України зобов`язані подавати звітність.
До звітності, відповідно норм статті 39 ПК України, відносяться: Звіт про контрольовані операції. Повідомлення про участь в міжнародній групі компаній. ТЦ Документація (локальний файл), Глобальна документація (майстер-файл) та Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній.
Згідно з п. 69.1. підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (в редакції, що діє з 27.05.2022) передбачені окремі особливості щодо платників податків, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29,07.2022 р. М 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених підпунктом 69,1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та перелік документів на підтвердження», який набув чинності 06.09.2022 .
Платники податків мали право подати таку заяву з відповідними документами не пізніше 30.09.2022, які на дату набрання чинності Порядку № 225 мали можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.
Судом встановлено, що до ГУ ДПС у Миколаївській області від ТОВ «ДЖЕМ» не надходила заява щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та/або повідомлення про неможливість вивезення первинних документів із територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та з територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Згідно з п.120.6. ст.120 ПКУ несвоєчасне подання платником податків звіту про контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 ПКУ тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Перевіркою встановлено, шо в порушення вимог пп.39.4.2 п. 39.4 етапі 39 ПКУ, ТОВ «ДЖЕМ» несвоєчасно подано звіт про контрольовані операції за 2022 рік, тому з огляду на зазначене вище відповідачем правомірно застосовано штрафні санкції у розмірі 129 012 грн.
Суд відхиляє посилання позивача на норми п.2 ст.1 та пп.3,4,4-1,4-2 ст.1 Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», в редакції, що діяла на той момент, у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до фізичних осіб, фізичних осіб підприємців, юридичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів, визначених підпунктом в цього пункту. Правки ж до Закону, якими внесено п.5 ст.1 до зазначеного Закону, відбулися лише 20.09.2023 року шляхом прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», який набув чинності в цій частині тільки 10.10.2023 року. Оскільки, згідно п.5 ст.1 Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», зазначено, що цей Закон не поширюється на податкові правовідносини та на правовідносини, на які поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції».
Отже, зазначені нормативно-правові норми не регулюють податкові правовідносини, що передбачають виконання платником податків справляння податків та зборів, подання звітності, а також контроль з питань дотримання трансфертного ціноутворення. Тому зазначені обґрунтування позивача не є підставою вважати, що несвоєчасне подання Звіту про контрольовані операції за звітний 2022 рік не підлягає застосуванню штрафних санкцій в порядку передбаченому п.120.6 ст.120 Кодексу.
Таким чином, оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 5142142923 від 27.03.2024 є правомірним.
Згідно зі ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У задоволенні позову необхідно відмовити.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "ДЖЕМ." (вул. Свободи, 66,с. Калинівка (Вітовський),Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57212 40862051) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001 44104027) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.03.2024 року № 5142142923, відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119903979 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні