Рішення
від 21.06.2024 по справі 420/11310/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11310/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді:Юхтенко Л.Р.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 36201877, місце знаходження: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 23-А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 11 квітня 2024 року надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 36201877, місце знаходження: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 23-А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8), в якій представник просить:

- Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.12.2023 року №10218704/36201877 про відмову в реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року;

- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №119 від 20.10.2023 датою її подання на реєстрацію - 15.11.2023;

- Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.12.2023 №10218702/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №62 від 11.10.2023;

- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №62 від 11.10.2023 датою її подання на реєстрацію -31.10.2023.

Ухвалою суду від 16 квітня 2024 року позовну заяву прийнято до провадження та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.

На обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» є суб`єктом господарювання у сфері транспортно-експедиторської діяльності та здійснює свою діяльність як експедитор з 2008 року. Основним видом діяльності є інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код КВЕД 52.29), є платником ПДВ.

Для виконання доручень клієнтів, визначених договорами транспортного експедирування, TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» може залучати третіх осіб. Зокрема, для організації перевезення вантажу в контейнерах, в т.ч. за межі території України, Позивачем укладено договори з такими міжнародними операторами контейнерних перевезень як MSC (ТОВ «МШК Україна»), Maersk A/S.

Також представником зазначено, що для надання та організації надання експедиторських послуг у штаті позивача наявні відповідні кваліфіковані працівники.

Також в межах здійснення діяльності за кодом КВЕД 52.29, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС», у якості Експедитора, укладає з клієнтами договір транспортного експедирування, відповідно до умов якого Експедитор зобов`язується надавати Клієнтові за його дорученням і за його рахунок послуги у сфері транспортно-експедиторського обслуговування Вантажів, а Клієнт зобов`язується оплатити послуги Експедитора.

Щодо податкової накладної №119 від 20.10.2023 року представником позивача зазначено, що TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) укладено з ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 133/20 від 17.09.2020 року.

03.10.2023 між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» та Клієнтом укладено Додаток №63 до Договору №KTODS 133/20. На підставі вказаного Додатку Позивач організував послуги з доставки вантажу Клієнта залізничним транспортом за маршрутом: порт Гданськ, Польща - м. Новомосковськ, Україна контейнерною лінією MSC (ТОВ «МШК Україна»).

На виконання п.п. 6.3., 6.6. Договору ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставлено Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №372-К/попер від 19.10.2023 на суму 892017,62 грн. (сума ПДВ: 93 749,80).

20.10.2023 ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №586 від 20.10.2023.

За результатом надання послуг 23.11.2023 року за Договором №KTODS 133/20 сторонами підписано Акт надання послуг №2297.

На підставі Акта наданих послуг №2297 від 23.11.2023 було видано фінальний рахунок №372-К/фінал від 19.10.2023 та підписано сторонами оновлений Додаток №63 від 03.10.2023 до Договору№KTODS 133/20 .

На виконання вимог п.187.1. ст. 187, п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» через автоматизовану систему направило ДПС України для проведення реєстрації в ЄРПН складену ним податкову накладну №119 від 20.10.2023 у зв`язку з отриманням від ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» попередньої оплати.

Проте ГУ ДПС в Одеській області зупинило реєстрацію податкової накладної№119 від 20.10.2023 рокуз підстави, що обсяг постачання товару/послуг 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: «D»=1.8579%, «Р»=2147942.14. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також податковим органом було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.12.2023 ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання пояснень та документів щодо податкової накладної, реєстрацію якоїзупинено. До Повідомлення додано детальне пояснення, а також первинні документи, а саме: Договір транспортного експедирування з клієнтом, додаток до договору (тарифи), рахунок на оплату, платіжна інструкція, які підтверджують дані вказаної податкової накладної.

Проте рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області від 21.12.2023 року №10218704/36201877, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» відмовлено у реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року.

Підставою для такої відмови зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Щодо податкової накладної №62 від 11.10.2023 року представником позивача зазначено, що ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) укладено з ТОВ «ФОРПОСТ-М» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року.

03.10.2023 між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» та Клієнтом укладено Додаток №57 до Договору №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року. На підставі вказаного Додатку Позивач організував послуги з доставки вантажу Клієнта залізничним транспортом за маршрутом: м. Гдиня, Польща - м. Новомосковськ, Україна контейнерною лінією MSC (ТОВ «МШК Україна»).

На виконання п.п. 6.3., 6.6. Договору №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставило Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №350-К/попер від 10.10.2023 на суму 282 961,43 грн. (сума ПДВ: 26 719,97 грн).

11.10.2023 ТОВ «ФОРПОСТ-М» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №1123 від 11.10.2023.

За результатами надання послуг 22.11.2023 сторонами підписано Акт надання послуг №2296.

На підставі Акта наданих послуг №2296 від 22.11.2023 було видано фінальний рахунок №350-К фінал від 10.10.2023 та підписано сторонами оновлений Додаток №57 від 03.10.2023 до Договору№KTODS 163/22.

На виконання вимог п.187.1. ст. 187, п.201.1 ст. 201 ПКУ, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» через автоматизовану систему направило ДПС України для проведення реєстрації в ЄРПН складену ним податкову накладну №62 від 11.10.2023 у зв`язку з отриманням від ТОВ «ФОРПОСТ-М» попередньої оплати.

Проте ГУ ДПС в Одеській області зупинило реєстрацію податкової накладної№62 від 11.10.2023 рокуз підстави, що обсяг постачання товару/послуг 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: «D»=1.8579%, «Р»=2147942.14. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також податковим органом було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вимог ГУ ДПС в Одеській області позивачем 15.12.2023 TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направило ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної. До Повідомлення Позивачем додано додаткові письмові пояснення та копії документів, які в повному обсязі підтверджують здійснення операції, зокрема штатний розпис, затверджений наказом №2-шр від 30.12.2022, договір транспортного експедирування з клієнтом №KTODS 163/22 від 12.10.2022, додаток №57 від 03.10.2023 до цього Договору, рахунок на оплату №350-К попер від 10.10.2023, платіжна інструкція №1123 від 11.10.2023, акт надання послуг №2296 від 22.12.2023 та список контейнерів до нього, рахунок на оплату №350-К фінал від 10.10.2023, додаток №57 від 03.10.2023 до вказаного Договору (оновлений), залізничні накладні ЦИМ/СМГС (SIM/SMGS); договір №00051 про надання послуг від 18.10.2017, укладений Позивачем з TOB «МШК УКРАЇНА» (виконавцем послуг).

Проте рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області від 21.12.2023 року №10218702/36201877, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» відмовлено у реєстрації податкової накладної№62 від 11.10.2023.

Підставою для такої відмови зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погодившись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних №119 від 20.10.2023 року та №62 від 11.10.2023 року ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС`подано скарги до Державної податкової служби України, проте за результатами розгляду скарг ДПС України винесено рішення, якими відмовлено у задоволенні скарг, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН залишено без змін з підстав «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання/передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

Позивач не погоджується з прийнятими рішеннями, вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Так, представником позивача зазначено, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.

Також представником позивача зазначено, що у Квитанціях від 15.11.2023 та від 31.10.2023 року відсутній конкретний перелік документів, які необхідно надати Позивачу для підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній, поданій на реєстрацію, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Представником позивача зазначено, що затверджена Порядком №520, форма Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН передбачає, що у разі відмови в реєстрації ПН/РК в ЄРПН з підстав ненадання платником документів, документи, яких, на думку контролюючого органу, не вистачає, повинні бути підкресленими, тобто рішення має містити або найменування конкретного документа (видаткова накладна, тощо) або групу документів (складські документи тощо), що з урахуванням специфіки господарської операції мають бути надані, але відсутні.

Всупереч наведеному, оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податків документів без конкретизації (підкреслення, як того вимагає форма такого рішення) конкретного переліку документів, яких, на думку Комісії, не вистачає.

А тому позивач вважає, що наведені в оскаржуваних рішеннях причини відмови у реєстрації податкових накладних не відповідають фактичним обставинам справи та є протиправними.

Таким чином, не погодившись із прийнятим рішенням позивач звернувся до суду з цим позовом.

На виконання ухвали суду 02.05.2024 року (вхід. № ЕС/18025/24) від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого представник проти заявлених позовних вимог заперечує та просить відмовити у їх задоволенні з огляду на таке.

Відповідно до фактичних обставин справи, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направило нареєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 119 від 20.10.2023 року та № 62 від 11.10.2023 року, на загальну суму з урахуванням ПДВ 828761,74 грн.

За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що «обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.8579%, "P"=2147942.14 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено № 9309927607 від 15.11.2023, разом з яким Платник направив 5 документів довільного формату; Повідомлення № 9290511944 від 31.10.2023, разом з яким Платник направив 5 документів довільного формату.

Відповідним повідомленням було зазначено про необхідність надати додаткові копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування у зв`язку з недостатньою кількістю документів, що були подані разом з повідомленнями, що були подані позивачем до контролюючого органу:договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформленоповноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних первинних документів щодо: постачання; придбання; товарів; послуг; зберігання продукції; транспортування продукції; навантаження продукції; розвантаження продукції; складських документів; інвентаризаційні рахунки-фактури; акти приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У відзиві представником відповідача зазначено, що серед наданих ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» документів відсутні:

- Залізничні товарно-транспортні накладні, щодо перевезення вантажу по території України;

- Договір про організацію послуг міжнародного залізничного перевезення вантажу.

Також представником відповідача зазначено, що під час моніторингу наданих платникомдокументів, контролюючих орган дійшов висновку що деякі з них складені з порушенням чинного законодавства, а саме:

-Відповідно до п. 3 Листа Державної реєстраційної служби України від07.02.2013 № 43-06-15-13: «Посвідчення документа керівником підприємства,установи, організації здійснюється відповідно до вимог Національного стандартуУкраїни «Вимоги до оформлювання документів « ДСТУ 4163-2003, затвердженогонаказом Державного комітету України з питань технічного регулювання таспоживчої політики від 07.04.2003 № 55. Так, завіряти документи слід із зазначеннямназви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища,з відміткою «Згідно з оригіналом», засвідченою печаткою, дати засвідчення копії». Аотже, пояснення до податкових накладних № 119 від 20.10.2023 та № 62 від11.10.2023; договір транспортного експедирування № КТО DS 63/22; додаток додоговору транспортного експедирування № КТО DS 63/22 завірені неналежним чином.

- Порушено норми п. 51 Постанови Правління Національного Банку України від 04.07.2018 № 75 «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерськогообліку в банках України», а саме: платіжні інструкції № 1123; № 10/10/20237529 не завірені належним чином підписами посадових та службових осіб, а також, платником, а отже, не відповідають приписам п.п. 5, 6 зазначеної Постанови.

Представник відповідача зазначив, що надіслані позивачем пояснення та додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направлених на реєстрацію податкових накладних № 119 від 20.10.2023 та № 62 від 11.10.2023.ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» не надав додаткових пояснень та копій документів у 5 денний термін щодо підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних № 119 від 20.10.2023 та № 62 від 11.10.2023. ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» не надав додаткових пояснень та копій документів у 5 денний термін щодо підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній № 119 від 20.10.2023 та № 62 від 11.10.2023.

Представник відповідача зазначив, що 21.12.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №10218704/36201877 про відмову в реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року та 21.12.2023 року рішення №10218702/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №62 від 11.10.2023 року.

Також представником відповідача зазначено, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Таким чином, оскаржуване рішення комісії регіонального рівня є повністю обґрунтованим, а позовні вимоги ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС`такими, що не підлягають задоволенню.

До відзиву представником відповідача додано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 21 червня 2024 року в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження відмолено.

До канцелярії суду 09.05.2024 року (вхід. №18685/24) надійшла відповідь на відзив, відповідно до змісту якої представник позивача заперечує доводи відповідача та просить задовольнити позовну заяву у повному обсязі.

Заперечення на відповідь на відзив до суду не надходили.

Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.

Відповідно до матеріалів справи Товариство з обмеженою відповідальністю «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» зареєстровано 16.12.2008 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 36201877.

Позивач має статус платника податку на додану вартість з 12.01.2009 року, що підтверджено Витягом №1615034500425.

Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 362018715034.

Основним напрямком господарської діяльності є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Інші види: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля. 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. 52.22 Допоміжне обслуговування водного транспорту.

Судом встановлено, що для надання та організації надання експедиторських послуг у штаті позивача наявні відповідні кваліфіковані працівники, що підтверджується наказом про затвердження штатного розпису TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» від 30.12.2022 року №2-шр.

Судом встановлено, що TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) укладено з ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 133/20 від 17.09.2020 року, відповідно до умов якого Експедитор зобов`язується надавати Клієнтові за його дорученням і за його рахунок послуги в сфері транспортно-експедиторського обслуговування Вантажів, а Клієнт зобов`язується оплатити послуги Експедитора. При наданні зазначених послуг Експедитор діє від свого імені. Договір є генеральним і укладається для систематичного надання послуг Експедитором. (п.2 Договору).

Відповідно до п.6.1. Договору вартість послуг Експедитора формується на підставі Тарифів, визначених у додатках до цього Договору «Тарифи». Винагорода Експедитора визначається як різниця між сумою, отриманою від Замовника, і сумою, перерахованою третім особам для виконання цього Договору.

Оплата послуг Експедитора здійснюється Клієнтом на підставі рахунку Експедитора протягом п`яти банківських днів від дня одержання копії рахунку, переданої електронною поштою або факсом. (п. 6.3. Договору).

Експедитор має право не розпочинати надання послуг до внесення авансу. (п. 6.6. Договору).

Клієнт попередньо інформує Експедитора про пункти відправлення та призначення вантажу. Інформація про пункти відправлення та призначення вантажу повинна містити назву країни, регіону, області тощо (за наявності), міста, залізничної станції, автомобільної станції, аеропорту, морського, річкового порту та інші відомості. (п.7.1. Договору).

Відповідно до додатку №63 до Договору №KTODS 133/20 від 17.09.2020 року «ТАРИФИ», між TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) та ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» (Клієнт) визначено тарифи на відповідні послуги.

В рамках виконання Договору №KTODS 133/20 від 17.09.2020 рокуТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставлено Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №372-К/попер від 19.10.2023 року на суму 892 017,62 грн. (сума ПДВ: 93 749,80).

20.10.2023 ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №586 від 20.10.2023.

За результатом надання послуг 23.11.2023 року за Договором №KTODS 133/20сторонами підписано Акт надання послуг №2297.

Додатком до акту надання послуг є список контейнерів ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» по коносаменту №BL MEDUE0793293 10*20`dv.

На підставі Акта наданих послуг №2297 від 23.11.2023 було видано фінальний рахунок №372-К/фінал від 19.10.2023 та підписано сторонами оновлений Додаток №63 «Тарифи» від 03.10.2023 до Договору№KTODS 133/20.

Також судом встановлено, що 18.10.2023 року між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС»(Замовник) та ТОВ «МШК Україна» (Виконавець) укладено договір №00051 (про надання послуг).

Відповідно до умов якого Виконавець зобов`язується надати або забезпечити надання Замовнику послуг, пов`язаних із транспортуванням, перевалкою та іншими видами обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів у стандартних 20-ти та 40-ти футових контейнерах по маршрутах, вказаних Замовником, а Замовник зобов`язується сплатити виконані Виконавцем послуги. (п.1.1. Договору №00051).

Відповідно до п.6.1. Договору №00051 Замовник сплачує послуги Виконавця на підставі виставлених Виконавцем рахунків.

Судом встановлено, що позивачем організовано виконання транспортно - експедиторських послуг Клієнту шляхом залучення контейнерної лінії ТОВ «МШК Україна» на підставі Договору №00051 про надання послуг від 18.10.2017 року.

Це підтверджується Актом надання послуг №ILINV0824523 від 23.11.2023 підписаним між Позивачем та ТОВ «МШК Україна».

Судом встановлено, що на виконання вимог п.187.1. ст. 187, п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» через автоматизовану систему направило ДПС України для проведення реєстрації в ЄРПН складену ним податкову накладну №119 від 20.10.2023 у зв`язку з отриманням від ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» попередньої оплати.

Проте ГУ ДПС в Одеській області зупинило реєстрацію податкової накладної №119 від 20.10.2023 рокуз підстави, що обсяг постачання товару/послуг 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: «D»=1.8579%, «Р»=2147942.14. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також податковим органом було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.12.2023 ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання пояснень та документів щодо податкової накладної, реєстрацію якоїзупинено. До повідомлення додано пояснення, а також первинні документи, а саме: Договір на транспортно-експедиційне обслуговування вантажу, рахунок на оплату, акт надання послуг, договір з постачальником послуг, платіжне доручення.

За результатами розгляду пояснень TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» та доданих документів, Комісією ГУ ДПС в Одеській області прийнято Повідомлення №10146266/36201877 від 12.12.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання Повідомлення№10146266/36201877 від 12.12.2023, 15.12.2023 ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направило ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної. До Повідомлення Позивачем додано додаткові письмові пояснення та копії таких документів: штатний розпис, затверджений наказом №2-шр від 30.12.2022, договір транспортного експедирування з клієнтом №KTODS 133/20 від 17.09.2020, додаток № 63 від 03.10.2023 до цього Договору, рахунок на оплату №372-К/попер від 19.11.2023; платіжна інструкція №586 від 20.10.2023, акт надання послуг №2297 від 23.11.2023 та список контейнерів до нього, рахунок на оплату №372-К/фінал від 19.11.2023, додаток № 63 від 03.10.2023 до вказаного договору (оновлений), Залізничні накладні ЦИМ/СМЕС (SIM/SMGS); договір №00051 про надання послуг від 18.10.2017, укладений Позивачем з ТОВ «МШК УКРАЇНА» (постачальником послуг); акт надання послуг №ILINV0824523 від 23.11.2023 за цим договором з ТОВ «МШК Україна».

Проте рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області від 21.12.2023 року №10218704/36201877, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» відмовлено у реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року.

Підставою для такої відмови зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погодившись із вказаним рішенням, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» звернулось зі скаргами до Державної податкової служби України про його скасування, проте податковим органом було прийнято рішення №1589/36201877/2 від 09.01.2024, яким залишено скаргу Позивача без задоволення, а Рішення від 21.12.2023 року №10218704/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №119 від20.10.2023 - без змін.

Також судом встановлено, що між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) укладено з ТОВ «ФОРПОСТ-М» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року, відповідно до умов якого Експедитор зобов`язується надавати Клієнтові за його дорученням і за його рахунок послуги в сфері транспортно-експедиторського обслуговування Вантажів, а Клієнт зобов`язується оплатити послуги Експедитора. При наданні зазначених послуг Експедитор діє від свого імені. Договір є генеральним і укладається для систематичного надання послуг Експедитором. (п.2 Договору).

Відповідно до п.6.1. Договору вартість послуг Експедитора формується на підставі Тарифів, визначених у додатках до цього Договору «Тарифи». Винагорода Експедитора визначається як різниця між сумою, отриманою від Замовника, і сумою, перерахованою третім особам для виконання цього Договору.

Оплата послуг Експедитора здійснюється Клієнтом на підставі рахунку Експедитора переданого електронною поштою або факсом:

-У разі виконання транспортно-експедиційних послуг щодо імпорту вантажів протягом 5 (п`яти) банківських днів від дати рахунку або на умовах передоплати.

-У разі відправлення партії вантажів Клієнта на експорт протягом 5 (п`яти) банківських днів від дати прибуття партії в порт України для відправлення на експорт, до видання коносаменту/релізу, до прибуття партії в порт призначення. (п. 6.3. Договору).

Експедитор має право не розпочинати надання послуг до внесення авансу. (п. 6.6. Договору).

Клієнт попередньо інформує Експедитора про пункти відправлення та призначення вантажу. Інформація про пункти відправлення та призначення вантажу повинна містити назву країни, регіону, області тощо (за наявності), міста, залізничної станції, автомобільної станції, аеропорту, морського, річкового порту та інші відомості. (п.7.1. Договору).

В рамках виконання п.п. 6.3., 6.6. Договору №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставило Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №350-К/попер від 10.10.2023 на суму 282 961,43 грн. (сума ПДВ: 26 719,97 грн).

11.10.2023 ТОВ «ФОРПОСТ-М» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №1123 від 11.10.2023.

За результатами надання послуг 22.11.2023 сторонами підписано Акт надання послуг №2296.

Додатком до акту надання послуг є список контейнерів ТОВ «ФОРПОСТ-М» по коносаменту №BL MEDUFA299983 3*40`HC MSC.

На підставі Акта наданих послуг №2296 від 22.11.2023 було видано фінальний рахунок №350-К фінал від 10.10.2023 та підписано сторонами оновлений Додаток №57 від 03.10.2023 до Договору №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року.

Судом встановлено, що позивачем організовано виконання транспортно - експедиторських послуг Клієнту шляхом залучення контейнерної лінії ТОВ «МШК Україна» на підставі Договору №00051 про надання послуг від 18.10.2017 року.

Це підтверджується Актом надання послуг №ILINV0811723 від 20.11.2023 року підписаним між Позивачем та ТОВ «МШК Україна».

Судом встановлено, що на виконання вимог п.187.1. ст. 187, п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» через автоматизовану систему направило ДПС України для проведення реєстрації в ЄРПН складену ним податкову накладну№62 від 11.10.2023 у зв`язку з отриманням від ТОВ «ФОРПОСТ-М» попередньої оплати.

Судом встановлено, що ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» отримано Квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.10.2023 згідно якої податкову накладну №62 від 11.10.2023 збережено, але її реєстрація зупинена.

Підставою для зупинення зазначено: обсяг постачання товару/послуг 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: «D»=1.8579%, «Р»=2147942.14. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також податковим органом було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.12.2023 року ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання пояснень та документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. До повідомлення додано пояснення, а також первинні документи, а саме: договір транспортного експедирування з клієнтом, додаток до договору (тарифи), рахунок, платіжна інструкція.

12.12.2023 ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» отримано Повідомлення №10146265/36201877 від 12.12.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вищенаведеного Повідомлення Відповідача 1, 15.12.2023 TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» направило ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної. До Повідомлення Позивачем додано додаткові письмові пояснення та копії документів, які в повному обсязі підтверджують здійснення операції, зокрема штатний розпис, затверджений наказом №2-шр від 30.12.2022, договір транспортного експедирування з клієнтом №KTODS 163/22 від 12.10.2022, додаток №57 від 03.10.2023 до цього Договору, рахунок на оплату №350-К попер від 10.10.2023, платіжна інструкція №1123 від 11.10.2023, акт надання послуг №2296 від 22.12.2023 та список контейнерів до нього, рахунок на оплату №350-К фінал від 10.10.2023, додаток №57 від 03.10.2023 до вказаного Договору (оновлений), залізничні накладні ЦИМ/СМГС (SIM/SMGS); договір №00051 про надання послуг від 18.10.2017, укладений Позивачем з TOB «МШК УКРАЇНА» (виконавцем послуг); акт надання послуг №IL1NV0811723 від 20.11.2023 за цим договором з ТОВ «МШК Україна».

Проте рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області від 21.12.2023 року №10218702/36201877, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» відмовлено у реєстрації податкової накладної №62 від 11.10.2023 року.

Підставою для такої відмови зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погодившись із вказаним рішенням, ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» звернулось зі скаргами до Державної податкової служби України про його скасування, проте податковим органом було прийнято рішення №1644/36201877/2 від 09.01.2024, яким залишено скаргу Позивача без задоволення, а Рішення від 21.12.2023 року №10218702/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №62 від11.10.2023 - без змін.

На думку позивача, оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправним та підлягає скасуванню, адже податковим органом конкретно не зазначено, які саме подані документи не відповідають законодавству, та окрім того, представник зазначає, що всі надані до податкового органу первинні документи складені відповідно до норм законодавства та підтверджують реальність здійснених операцій.

Не погодившись із прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Також, судом досліджено надані позивачем до податкового органу та до суду первинні документи, що стосуються господарської діяльності позивача в рамках спірної податкової накладної.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню повністю, з огляду на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст. 2 КАС України, суд виходить із такого.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.

Згідно з пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

З 01.02.2020 року діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 (далі Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з п. 3 Порядку №1165 Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Відповідно до п. 5, п.6 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Відповідно до п. 10, п. 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, судом встановлено, що в порядку встановленого податковим законодавством, за фактом зарахування коштів на рахунок, позивачем було сформовано податкові накладні № 119 від 20.10.2023 рокута № 62 від 11.10.2023 року та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з отриманою квитанцією вказані податкові накладні прийнято, проте їх реєстрацію зупинено з підстав, що обсяг постачання товару/послуг 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: «D»=1.8579%, «Р»=2147942.14. Та запропоновано надати додаткові пояснення.

У Додатку 3 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено такі критерії ризиковості здійснення операцій: «Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС».

При цьому суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданої податкової накладної до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.

Сторонами не заперечується, що позивачем до контролюючого органу було направлено повідомлення щодо подачі письмових пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення господарської операції по зупиненій податкових накладних № 119 від 20.10.2023 року та № 62 від 11.10.2023 року на розгляд Комісії було наданодокументи довільного формату, аналогічні наданим до суду разом із позовною заявою.

Проте, за результатами розгляду пояснень та наданих позивачем документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, було прийнято рішення 21.12.2023 року №10218704/36201877 про відмову в реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року та рішення від 21.12.2023 №10218702/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №62 від 11.10.2023 року.

Так, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Оцінивши надані сторонами докази та виходячи із вищенаведених норм права, суд доходить висновку, що відповідачем прийнято оскаржувані рішення помилково, з огляду на таке.

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що основними напрямками господарської діяльності ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності, міжTOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитор) укладено з ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 133/20 від 17.09.2020 року.

Також судом встановлено, що між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Експедитора) укладено з ТОВ «ФОРПОСТ-М» (Клієнт) Договір транспортного експедирування №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року.

Також судом встановлено, що 18.10.2023 року між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (Замовник) та ТОВ «МШК Україна» (Виконавець) укладено договір №00051 (про надання послуг).

В рамках виконання Договору №KTODS 133/20 від 17.09.2020 року ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставлено Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №372-К/попер від 19.10.2023 року на суму 892 017,62 грн. (сума ПДВ: 93 749,80).

20.10.2023 ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №586 від 20.10.2023.

За результатом надання послуг 23.11.2023 року за Договором №KTODS 133/20сторонами підписано Акт надання послуг №2297.

В рамках виконання п.п. 6.3., 6.6. Договору №KTODS 163/22 від 12.10.2020 року TOB «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» виставило Клієнту рахунок на попередню оплату послуг №350-К/попер від 10.10.2023 на суму 282 961,43 грн. (сума ПДВ: 26 719,97 грн).

11.10.2023 ТОВ «ФОРПОСТ-М» сплачено вказаний рахунок в повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією №1123 від 11.10.2023.

За результатами надання послуг 22.11.2023 сторонами підписано Акт надання послуг №2296.

На підтвердження оплати за транспортно-експедиторські послуги до суду надано виписки з банківського рахунку.

Крім того, як вже зазначалось судом, позивачем було надано повідомлення щодо подачі письмових пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення господарської операції по зупиненим податковим накладним №62 від 11.10.2023 року та №119 від 20.10.2023 року.

Аналіз наданих копій первинних документів надає можливість встановити послідовність виконання умов договору укладеного між ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС», ТОВ «ЄВРО-МОДУЛЬ» та ТОВ «ФОРПОСТ-М».

У свою чергу, суд враховує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

В той же час, у квитанції зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв, визначених в п. 1 та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Суд звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.

Таким чином, зупинення податкової накладної, виписаної ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» не відповідає умовам критеріїв ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій та контролюючим органом, порушено вимоги Порядку № 1165.

Відповідно до ч. п. 25, 26, 27 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Згідно з п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Згідно з додатку до Порядку № 520 в рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обов`язково зазначаються конкретні документи.

Так, як вбачається з матеріалів справи в оскаржуваному рішенні, податковим органом було зазначено підставою для відмови у реєстрації податкової накладної «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

В графі «додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) оскаржуваного рішення нічого не зазначено.

Аналізуючи зазначену, як підставу для відмови у реєстрації поданої ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» податкової накладної в ЄРПН, суд зазначає, що контролюючим органом не наведено конкретних документів, які саме складені чи сформовані позивачем з порушенням норм законодавства.

Суд звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.

Посилання представника відповідача у відзиві на те, що надані позивачем банківські виписки складені з порушеннями чинного законодавства, а саме відсутні обов`язкові реквізити, зокрема підпис надавача платіжних послуг та підпис платника, відхиляються судом у зв`язку з тим, що на момент зупинення реєстрації податкової накладної вказані доводи податковим органом не були зазначені так як не були вказані і в оскаржуваному рішенні.

Суд зазначає, що у банківських виписках по рахункам відсутній обов`язковий реквізит підпис відповідальної особи відповідно платника, яка має право розпоряджатися рахунком.

Так, відповідно до п. 61 Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України, затвердженого постановою правління НБУ від 04.07.2018 року № 75, форма клієнтських рахунків затверджується банком самостійно залежно від можливостей програмного забезпечення. Клієнтські рахунки та виписки з них мають містити такі обов`язкові реквізити: 1) номер клієнтського рахунку; 2) дату здійснення останньої (попередньої) операції; 3) дату здійснення поточної операції; 4) код Єдиного ідентифікатора Національного банку України (далі - ID НБУ) банку, у якому відкрито рахунок; 5) код валюти; 6) сума вхідного залишку за рахунком; 7) код ID НБУ банку-кореспондента; 8) номер рахунку кореспондента; 9) номер документа; 10) суму операції (відповідно за дебетом або кредитом); 11) сума оборотів за дебетом та кредитом рахунку; 12) суму вихідного залишку.

Як вбачається зі змісту пункту 61 цього Положення, вичерпаний перелік обов`язкових реквізитів виписки не містить вимоги щодо наявності підпису відповідальної особи відповідно платника, яка має право розпоряджатися рахунком

Відповідно до п. 62 цього Положення, виписки з клієнтських рахунків є підтвердженням виконаних за операційний день операцій і призначаються для видачі або відсилання клієнту.

Також суду не надано докази щодо сумнівності наданих виписок.

Таким чином, наведені доводи відповідача є безпідставними, а тому відхиляються судом.

Щодо доводів відповідача, що відповідно до п. 3 Листа Державної реєстраційної служби України від 07.02.2013 № 43-06-15-13: «Посвідчення документа керівником підприємства, установи, організації здійснюється відповідно до вимог Національного стандарту України «Вимоги до оформлювання документів « ДСТУ 4163-2003, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 07.04.2003 № 55. Так, завіряти документи слід із зазначенням назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, з відміткою «Згідно з оригіналом», засвідченою печаткою, дати засвідчення копії». А отже, пояснення до податкових накладних № 119 від 20.10.2023 та № 62 від 11.10.2023; договір транспортного експедирування № КТО DS 63/22; додаток до договору транспортного експедирування № КТО DS 63/22 завірені неналежним чином.

Суд зазначає, щолист 07.02.2013 № 43-06-15-13 Державної реєстраційної служби України «Щодо надання роз`яснення стосовно порядку засвідчення копій документів» носить рекомендаційний характер стосовно питань, пов`язаних з порядком засвідчення копій документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та не може слугувати підставою для відхилення податковим органом первинної документації.

Крім того у Листі Державної реєстраційної служби України від 07.02.2013 р. № 43-06-15-13 відображено вимоги щодо завірення копій паперових документів, які надаються державному реєстратору, а надання комісії регіонального рівня документів на підтвердження відображеної у податковій накладній інформації, реєстрацію якої зупинено, здійснювалося в електронній формі, що прямо передбачено п.7 Порядку № 520.

Таким чином, суд доходить висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірних рішень та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу, у зв`язку з чим, таке рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, суд зазначає таке.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, а тому суд доходить висновку, що вказані позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню повністю.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідачі, заперечуючи проти позову не довели, з посиланням на відповідні докази, правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір в розмірі 6056,00 грн належить стягненню на користь позивача за рахунок бюджетного асигнування Головного управління ДПС в Одеській області.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 36201877, місце знаходження: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 23-А) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8)про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 21.12.2023 року №10218704/36201877 про відмову в реєстрації податкової накладної №119 від 20.10.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати податкову накладну №119 від 20.10.2023 рокув Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 21.12.2023 №10218702/36201877 про відмову у реєстрації податкової накладної №62 від 11.10.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа,8) зареєструвати податкову накладну №62 від 11.10.2023 рокув Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВІК ПОРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 36201877, місце знаходження: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 23-А) сплачений судовий збір в розмірі 6056,00 грн (шість тисяч п`ятдесят шість гривень 00 копійок).

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя Л.Р. Юхтенко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119904612
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/11310/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 21.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні