РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 червня 2024 року м. Рівне№460/4101/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доУправління поліції охорони в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Управління поліції охорони в Рівненській області про визнання протиправними дій щодо відмови в оформленні та подані до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області всіх необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років в пільговому обчисленні відповідно до вимог пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та зобов`язання оформити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області всі необхідні документи для призначення пенсії за вислугу років в пільговому обчисленні відповідно до вимог пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час прийняття позивача на службу в органи внутрішніх справ).
Ухвалою від 18.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №460/4101/24. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у строки, визначені статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно з позовною заявою, вимоги ОСОБА_1 ґрунтуються на тому, що на дату його звільнення зі служби в Управлінні поліції охорони в Рівненській області вислуга років становила 21 рік 09 місяців 28 днів в календарному вирахуванні і 23 роки 00 місяців 18 днів - в пільговому вирахуванні. При цьому, до вислуги років в пільговому вирахуванні (один місяць служби за три місяці) йому зараховано 1 рік 2 місяці 20 днів, як особі, яка безпосередньо брала участь в АТО. З огляду на наведене, при визначенні вислуги років для призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» відповідач зобов`язаний був зарахувати на пільгових умовах один місяць служби за три місяці час проходження служби, протягом якого позивач брав участь в антитерористичній операції. Із зарахуванням вказаного періоду на пільгових умовах вислуга років становила більше двадцяти років, що свідчить про те, що він набув право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб». Разом з тим, відповідач відмовив йому у підготовці і поданні до Головного Управління пенсійного фонду у Рівненській області документів для призначення пенсії за вислугою років.
Згідно з відзивом на позовну заяву, Управління поліції охорони в Рівненській області позовних вимог не визнає. В обґрунтування заперечень покликається на те, що на час звернення із заявою про призначення позивачу пенсії, Порядок №383 визначав, що пільгова вислуга років зараховується лише для визначення розміру пенсії, а не для її призначення. Оскільки, Порядок №393 не передбачає зарахування вислуги років у пільговому обчисленні для призначення пенсії, то стаж служби позивача у календарному обчисленні не змінився та становить 21 рік 09 місяців 28 днів і є меншим, ніж необхідно для призначення пенсії, на підставі пункту «а» частини 1 статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Дослідженими у справі доказами судом встановлено таке.
З 01.09.1994 по 06.11.2015 ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ, а з 07.11.2015 був прийнятий на службу до Національної поліції (а.с.10-11).
Позивач має посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_1 видане 07.05.2015 року УМВС України в Рівненській області (а.с.7).
Наказом начальника Управління поліції охорони в Рівненській області Національної поліції України №44 о/с від 29.06.2016 підполковника поліції ОСОБА_1 , інженера Дубенського міжрайонного відділення Управління поліції охорони в Рівненській області звільнено зі служби на підставі п.6 ч.1 ст.77 Закону України «Про Національну поліцію» (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту) з 29 червня 2016 року у запас Збройних Сил України (а.с.12).
Цим наказом зафіксовано, що вислуга років на день звільнення становить:
21 рік 09 місяців 28 днів - в календарному вирахуванні;
23 роки 00 місяців 18 днів - в пільговому вирахуванні.
01.04.2024 ОСОБА_1 звернувся до Управління поліції охорони в Рівненській області із заявою, в якій просив підготувати і подати до Головного управління Пенсійного фонду у Рівненській області документи для призначення пенсії за вислугою років, покликаючись на те, що на дату прийняття на службу в органи внутрішніх справ Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» передбачався вихід на пенсію при наявності 20 років вислуги, і на дату його звільнення з правоохоронних органів його вислуга становила понад 20 років (а.с.13-16).
Листом. №1188/43/37/01-2024 від 11.04.2024 Управління поліції охорони в Рівненській області повідомлено ОСОБА_1 про те, що згідно з п. «а» ст.12 Закону №2262-ХІІ, пенсія за вислугу років призначається особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж", "з" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше. Стаж служби позивача у календарному обчисленні становить 21 рік 09 місяців 28 днів і є меншим, ніж необхідно для призначення пенсії. (а.с.17-18).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб визначаються Законом «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-XII від 09.04.1992.
Відповідно до пункту «а» статті 12 Закону №2262-XII пенсія за вислугу років призначається особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж", "з" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби:
по 30 вересня 2011 року і на день звільнення мають вислугу 20 років і більше;
з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року і на день звільнення мають вислугу 20 календарних років та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік і більше;
з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
Статтею 17 цього Закону визначено види служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії, а статтею 17-1 цього Закону встановлено порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим законом. Своєю чергою, вказаною нормою передбачено, що цей період та пільгові умови встановлюються саме Кабінетом Міністрів України.
На виконання вказаної норми постановою Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 був затверджений Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей. Цей Порядок визначає, які саме види служби зараховуються до вислуги років, та які саме види служби і в яких коефіцієнтах зараховуються на пільгових умовах
Абзацом першим пункту 3 Порядку №393 (в редакції, яка діяла на час звільнення позивача зі служби) передбачалося, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах певний час певної служби.
За підпунктом «а» пункту 3 зараховувався один місяць служби за три місяці, зокрема, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції.
16 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №119, якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17.07.1992.
Такими змінами зокрема, викладено в новій редакції пункт 3 абзацу першого. За такою редакцією «До вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах:».
Таким чином редакція Постанови №393 (до внесення змін) передбачала зарахування календарної вислуги років на пільгових умовах для призначення пенсії за вислугу років за Законом № 2262-ХІІ. Натомість, новою редакцією пункту 3 Постанови №393 передбачено зарахування останньої тільки для визначення розміру пенсії.
Оскільки моментом виникнення у права на пенсію за вислугою років є дата звільнення зі служби, то до спірних правовідносин належить застосовувати умови призначення пенсій за вислугу років, які діяли на момент звільнення позивача зі служби, тобто на червень 2016 року, а відтак положення постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17.07.1992, до внесення змін постановою №119 від 16.02.2022.
Оскільки вислуга років позивача у пільговому обчисленні стажу його роботи на день звільнення становила 23 роки 00 місяців 18 днів, то відповідно до пункту «а» частини першої статті 12 Закону №2262-XII він набув право на призначення пенсії за вислугою років.
Відтак, відмовляючи позивачу у підготовці і поданні до Головного управління Пенсійного фонду у Рівненській області документів для призначення пенсії за вислугою років, відповідач діяв протиправно.
Наведені висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, який в постанові від 10.06.2024 по справі №260/4588/23 вказав, що є основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу, є Закон №2262-XII. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, Порядком №393. Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов`язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження військової служби в певний, визначений у законодавчому порядку, період часу. Така можливість передбачена Порядком №393. Визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат.
Закон №2262-XII як єдину, обов`язкову умову призначення пенсії за вислугу років передбачає наявність у особи певної кількості років певного виду служби (вислуги). При цьому, наявність необхідної вислуги років забезпечує право на пенсію за вислугу років безвідносно до віку, стажу та працездатності особи.
Визначення у Законі №2262-XII вислуги саме в календарних роках передбачає обов`язкову вислугу усіх календарних днів (365), що в такому випадку і буде становити календарний рік і буде відповідати правилу, закріпленому в частині 4 статті 17 цього ж Закону, щодо можливості врахування при призначенні пенсії тільки повних років вислуги.
Таким чином, передбачена Законом №2262-XII календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).
Своєю чергою, передбачені статтею 17-1 Закону №2262-XII пільгові умови призначення пенсій відповідно до Порядку №393 полягають в пільговому (кратному) зарахуванні вислуги років. При цьому, таке зарахування не є самостійним видом вислуги і не конкурує з її календарним обчисленням, а є лише пільговим зарахуванням уже наявної вислуги. Фактична тривалість вислуги при такому зарахуванні не змінюється, а лише зараховується на пільгових (кратних) умовах. Завдяки такому зарахуванню необхідну кількість років для призначення пенсії за вислугу років особа набуває швидше, порівняно із зарахуванням вислуги на загальних (не пільгових) умовах, що і становить природу пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
В цій же постанові Верховний Суд виснував, що моментом виникнення права на пенсію за вислугою років є дата звільнення зі служби, а тому до відповідних правовідносин належить застосовувати умови призначення пенсій за вислугу років, які діяли на момент звільнення зі служби.
Також слід зауважити, що Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у постанові від 03.03.2021 у справі 805/3923/18-а відступив від правових висновків, викладених, зокрема, у постановах Касаційного адміністративного суду від 19.09.2018 у справі № 725/1959/17, від 27.03.2018 у справі № 295/6301/17 і з метою приведення судової практики до єдиного тлумачення та застосування норм Закону №2262-XII у частині призначення пенсії за вислугу років, зробив висновок про те, що основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон №2262-XII. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України №393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується, насамперед, зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку.
Така позиція була також підтримана Судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 14.04.2021 у справі № 480/4241/18.
У цій постанові Судова палата дійшла висновку, що в цілях Закону №2262-XII календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів). Для призначення пенсій за вислугу років за Законом №2262-XII календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до постанови №393.
Враховуючи усі наведені вище правові висновки, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 з поправкою на те, що пункт «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» належить застосовувати не у редакції, чинній на час прийняття позивача на службу в органи внутрішніх справ, а в редакції, чинній на дату звільнення.
У зв`язку зі звільненням позивача від сплати судового збору судові витрати не підлягають розподілу.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління поліції охорони в Рівненській області задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління поліції охорони в Рівненській області щодо відмови ОСОБА_1 в оформленні та подані до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області всіх необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років в пільговому обчисленні відповідно до вимог пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Зобов`язати Управління поліції охорони в Рівненській області оформити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області всі необхідні документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років в пільговому обчисленні відповідно до вимог пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції, чинній на момент звільнення зі служби).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 20 червня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач - Управління поліції охорони в Рівненській області (вул. Степана Бандери, 58,м. Рівне,Рівненський р-н, Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 40108908)
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119904903 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні