ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
20 червня 2024 року м. Дніпросправа № 280/466/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Промисловий Синтез» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15.03.2024 року (суддя Батрак І.В., м. Запоріжжя, повний текст рішення складено 15.03.2024 року) в справі №280/466/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промисловий Синтез» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в:
12.01.2024 року ТОВ «Промисловий Синтез» (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі по тексту відповідач-1 або ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі по тексту відповідач-2 або ДПС), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення № 10775 від 08.09.2023 року про анулювання реєстрації платника податків на додану вартість; зобов`язати поновити реєстрацію платника податку на додану вартість позивача з 08.09.2023, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 392073608308 та збереженням облікових даних, записів та стану рахунків інтегрованої картки позивача в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні до прийняття рішення від 08.09.2023 року № 10775 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.03.2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
ТОВ «Промисловий Синтез» не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення суду та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначав, що рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «Промисловий Синтез» винесено з підстави не подання протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій, де задекларовано відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Проте податковим органом не звернуто увагу на подану декларацію з ПДВ за серпень 2023 року. Апелянт вказував, що у нього фактично був відсутній керівник починаючи з часу окупації міста Мелітополь, обумовлена неможливість подання позивачем у період з 25.08.2022 до 30.09.2022 заяви про відсутність можливості виконувати своєчасно свої податкові обов`язки. Підставою згідно оскаржуваного рішення є п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України є подання особою, зареєстрованою як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Такі обставини не відповідають дійсності, оскільки товариство не мало об`єктивної можливості подавати декларації, лише у серпні 2023 оку відновило господарську діяльність. Підпунктом 5.3 розділу V Положення №1130 визначено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з пп. «г» п. 184.1 ст. 184 розділу V Кодексу, 12 місяців визначаються із урахуванням того, що включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Факт подання ТОВ «Промисловий Синтез» податкової декларації з ПДВ за серпень 2023 року і її прийняття контролюючим органом 11.09.2023 року нерозривно пов`язані зі строком, передбаченим 5.2 Положення №1130, зокрема, що для застосування контролюючим органом приписів підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Апелянт вказував, що ним у серпні 2023 року поновлено господарську діяльність, було укладено договір № 1 з ПрАТ «Гідросила «Лєда» за умовами якого, ТОВ «Промисловий синтез» поставило продукцію промислового призначення Покупцю на суму 319186,14 грн., в т.ч. ПДВ - 53197,69 грн. За наслідками поставки вказаної продукції позивачем була складена і подана на реєстрацією в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна № 2 від 17.08.2023 року, контролюючим органом була зупинена реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 17.08.2023, що підтверджується документом з реєстраційним номером 9211160033. Державною податковою службою у квитанції № 1 від 14.09.2023 та квитанції N° 2 від 14.09.2023 відповідно (вони містяться в матеріалах справи) було повідомлено позивача, що товариство не було платником ПДВ 14.09.2023, дата анулювання реєстрації платника ПДВ 08.09.2023 року. Станом на 11.09.2023 року, тобто, після прийняття відповідачем оскаржуваного рішення з датою 08.09.2023 року, контролюючий орган не застосовував до ТОВ «Промисловий Синтез» положень підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України. Апелянт вказував, що станом на 11.09.2023 року позивач був платником ПДВ і ГУ ДПС у Запорізькій області не ставилась під сумнів правомірність реєстрації позивача платником ПДВ,Головним управлінням ДПС у Запорізькі області приймалися та реєструвалися податкові накладні товариства, приймалися податкові декларації з податку на додану вартість, приймалися рішення щодо зупинення реєстрації податкових накладних позивача та вносилися пропозиції останньому щодо надання відповідних пояснень з метою прийняття подальших рішень про реєстрацію поданих товариством на реєстрацію податкових накладних. Податкова декларація з ПДВ за серпень 2023 року була подана 11.09.2023 року та містила показники, які свідчать про наявність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у серпні, вона була прийнята 11.09.2023 року та у даному випадку відсутні 12 послідовних податкових місяців, необхідність наявності яких визначена чинним податковим законодавством і протягом яких ТОВ «Промисловий синтез» не подавалися податкові декларації, що є передумовою для складання рішення від 08.09.2023 року № 10775. Закон дає можливість позивачу подати відповідну заяву протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей. Враховуючи, що можливість виконання податкових обов`язків відновилася у позивача 04.08.2023 року, що пов`язано із міною адресою місцезнаходження та керівництва товариства, строк подання заяви про неможливість виконання податкових обов`язків спливав 30.10.2023 року. Оскаржуване ж рішення було прийняте 08 вересня 2023 року, тобто за обставин, коли у позивача ще не скінчився термін на подання заяви щодо неможливості виконання податкових зобов`язань, що вкотре підтверджує протиправність оскаржуваного рішення. Неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно нездійснення господарської діяльності та неподання позивачем декларацій зі сплати податку на додану вартість протягом серпня 2022 - липня 2023, відбулось не з вини ТОВ «Промисловий синтез», що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що анулювання реєстрації платника податку, проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Підпунктом 5.3 розділу V Положення №1130 визначено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з пп. «г» п. 184.1 ст. 184 розділу V Кодексу (пп. «г» п. 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації, анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру. Рішення прийнято контролюючим органом на підставі положень пп. «г» п. 184.1 ст.184 ПК України та довідки Вознесенівського відділу податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області від 08.09.2023 №10775/1. Довідка свідчить про подання/неподання ТОВ «Промисловий Синтез» в період серпень 2022 року - липень 2023 року (12 послідовних податкових місяців) контролюючому органу декларації з податку на додану вартість. В рішенні № 10775 від 08.09.2023 зазначено, що платник ТОВ «Промисловий Синтез» протягом 12 календарних місяців подає та не подає такі декларації, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів (послуг) здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Платник подає та не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з серпень 2022 року - липень 2023 року, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткованих операцій 0 гривень. Не заперечується позивачем, реєстрація податкових накладних за період з серпня 2022 року по липень 2023 року платником не здійснювалась і податкова звітність з ПДВ за звітні періоди серпень 2022 року липень 2023 року до контролюючого органу не подавалась, що і є підставою для анулювання реєстрації платника ПДВ відповідно до норм пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Кодексу. Суд першої інстанції вказував, що є безпідставними посилання позивача на введення на території України воєнного стану, то суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пп.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 і 39-2, п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та переліків документів на підтвердження» (далі - Порядок №225) відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено: - Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України; Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента; Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента. Доказів звернення до контролюючого органу із заявою щодо неможливості виконання податкових обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та/або прийняття щодо позивача рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку до суду не надано. Позивач посилається на той факт, що податкова декларація за серпень 2023 року була подана ним 11.09.2023 та містила показники, які свідчать про наявність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Подання декларації відбулось 11.09.2023 року, тобто вже після прийняття спірного рішення № 10775 від 08.09.2023 року про анулювання реєстрації платника ПДВ.
Матеріалами справи підтверджується, що ТОВ «Промисловий Синтез» зареєстровано юридичною особою 07.05.2014 року, видами діяльності визначено: 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (основний); 24.10 Виробництво чавуну, сталі та феросплавів; 24.51 Лиття чавуну; 24.52 Лиття сталі; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали. ТОВ «Промисловий Синтез» зареєстровано платником податку на додану вартість.
Встановлено, що рішенням Головного управління ДПС у Запорізькій області № 10775 від 08.09.2023 року анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість - ТОВ «Промисловий Синтез». Рішення винесене з підстави того, що платник на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до органу Державної податкової служби декларації з податку на додану вартість та/або подає таку податкову декларацію, яка свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що згідно з пп. «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України, є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. Рішення направлене ТОВ «Промисловий Синтез» засобами поштового зв`язку, та на адресу Головного управління ДПС у Запорізькій області повернувся конверт з відміткою 14.10.2022 року «за закінченням терміну зберігання».
Встановлено, що прийняттю рішення про анулювання реєстрації як платника ПДВ, передувало складання довідки інспектором Головного управління ДПС у Запорізькій області про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних місяців (серпень 2022 року липень 2023 року) від 08.09.2023 року №10775/1.
Встановлено, що 11.09.2023 року ТОВ «Промисловий Синтез» подано ГУ ДПС у Запорізькій області податкову декларацію з податку на додану вартість за серпень 2023 року, яка була доставлена, що підтверджується квитанцією № 2 від 11.09.2023 року № 9231985771.
Відповідно до матеріалів справи, представник позивача звернулася до ГУ ДПС у Запорізькій області із адвокатським запитом №26 від 02.11.2023 року щодо отримання копії рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та інформацію про правові підстави прийняття такого рішення. Листом від 08.11.2023 року № 45123/6/08-01-04-03-06 ГУ ДПС у Запорізькій області надало копію рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та повідомило про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Згідно п. 46.1, п. 46.5 ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку. Форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно пунктів 49.2, 49.3, 49.4, 49.6, 49.7, 49.9 ст. 49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів: а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою; б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки. Платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації контролюючому органу в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають. За умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що питання прийняття або не прийняття, надсилання та правильність надсилання декларації за серпень 2023 року не є предметом спору у справі. Подання 11.09.2023 року декларації з ПДВ не вказує на приривання строку у ланцюзі 12 послідовних податкових місяців. Більше того, суд звертає увагу, що у квитанції № 2 вказано про прийняття пакета, що не вказує на безумовне прийняття декларації.
Відповідно до п. 36.1-36.2 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.
Згідно з пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо, зокрема, особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно п. 184.2, п. 184.5 ст. 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б»-«з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу. З моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних.
Згідно пунктів 5.1, 5.2, 5.5, 5.6, 5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014 року, реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо: особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. При розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу). Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт
«г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку). За наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації. Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду.
Отже, ТОВ «Промисловий Синтез» самостійно не подавало до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців (серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень 2023 року). Неподання податкових звітностей протягом 12 послідовних місяців є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. З моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних.
Згідно пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний: стати на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством України; вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов`язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання; подавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету в зв`язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання (щодо умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови використання коштів, вивільнених у суб`єкта господарювання внаслідок надання пільги, у визначеному державою порядку); подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством; виконувати законні вимоги контролюючих органів щодо усунення виявлених порушень законів з питань оподаткування та митної справи і підписувати акти (довідки) про проведення перевірки; не перешкоджати законній діяльності посадової особи контролюючого органу під час виконання нею службових обов`язків та виконувати законні вимоги такої посадової особи; повідомляти контролюючим органам за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації); повідомляти контролюючі органи про зміну місцезнаходження юридичної особи та зміну місця проживання фізичної особи - підприємця; забезпечувати збереження документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку, протягом строків, установлених цим Кодексом; використовувати електронний кабінет для листування з контролюючими органами в електронній формі у разі подання звітності в електронній формі, а також після проходження електронної ідентифікації он-лайн в електронному кабінеті, крім платників податків, які відмовилися від використання електронного кабінету в порядку, встановленому цим Кодексом, та платників податків, які не визначили спосіб взаємодії із контролюючим органом; забезпечувати надання посадовими (службовими) особами платника податку письмових пояснень на письмовий запит контролюючого органу з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документального підтвердження; визначати, змінювати уповноважених осіб платника податків, які мають право користуватися електронним кабінетом, зокрема щодо підписання, подання, отримання ними документів та інформації через електронний кабінет, та визначати їхні повноваження.
Норма пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України вказує на відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, проте ТОВ «Промисловий Синтез» у період лютого 2022 року вересня 2023 року не повідомляло про безпереборні та форс-мажорні обставини контролюючі органи.
Та не є предметом спору у справі питання підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків ТОВ «Промисловий Синтез» своїх обов`язків під час воєнного стану.
Пунктом п. 184.5 ст. 184 ПК України передбачено анулювання реєстрації податника ПДВ у зв`язку з неподанням протягом 12 послідовних податкових місяців контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, виключення у зв`язку з запровадженням воєнного стану, що призвело до зупинення діяльності суб`єкта господарювання, законодавцем у норму не внесено.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні позовних вимог та вимог апеляційної скарги.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Промисловий Синтез» - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15.03.2024 року в справі №280/466/24 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119906147 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні