П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 червня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/29445/23
Головуючий в 1 інстанції: Єфіменко К.С.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 22.11.2023р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
27.10.2023р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» про визнання протиправними дій щодо зменшення в довідці від 21.04.2023р. про її грошове забезпечення станом на 01.01.2022р. розміру премії з 135% до 39,3%; зобов`язання скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідку про розмір її грошового забезпечення станом на 01.01.2022р., у відповідності до вимог ст.ст.43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), в тому числі премія у розмірі 135% посадового окладу, з урахуванням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17.03.2023р. у справі №420/1488/23, для обчислення та перерахунку пенсії з 01.01.2022р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 21.04.2023р. відповідачем виготовлено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідку про розмір її грошового забезпечення станом на 01.01.2022р., із розміром премії 39,9% замість 135%, що є порушенням права на належне пенсійне забезпечення.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2023р. відмовлено у задоволенні позову з підстав того, що премія, як елемент грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022р. визначена з урахуванням виплат, реально проведених діючому військовослужбовцю за тією ж самою, аналогічною чи прирівняною посадами.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Апелянт посилається на те, що у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022р., протиправно визначено розмір премії 39,9% замість 135%, що є порушенням її права на належне пенсійне забезпечення, встановлене Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає частковому задоволенню.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером МВС України, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». /а.с.29/
21.04.2023р. Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» видано та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідку №33/36-6943 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022р. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 за прирівняної посадою, до якого включено: посадовий оклад, оклад за спеціальне звання, надбавку за вислугу років, надбавку за особливості проходження служби, премію у розмірі 39,3%. /а.с.23/
Не погоджуючись з діями щодо зменшення в довідці від 21.04.2023р. про грошове забезпечення позивача станом на 01.01.2022р. розміру премії з 135% до 39,3%, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про безпідставність позову виходячи з наступного.
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Так, Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Згідно ч.2 ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною 3 вказаної статті встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (надалі - Постанова №704) затверджено, зокрема, тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.
Пунктом 4 Постанови №704, в редакції чинній на час її прийняття, встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (надалі - Постанова №103), яка набрала чинності 24 лютого 2018 року, затверджено зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України .
Згідно п.6 Постанови №103 передбачено внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України, що додаються.
Відповідно до п.3 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, які затверджено Постановою №103, у постанові Кабінету Міністрів України №704 пункт 4 викладено в такій редакції: «Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».
При цьому, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020р. у справі 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб».
В даному випадку, станом на час прийняття Постанови №704 та після ухвалення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020р. у справі 826/6453/18, п.4 передбачив, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Між тим, згідно п.3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинність 01.01.2017р., встановлено, що після набрання чинності цим Законом мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.
При цьому, згідно висновків Великої Палати Верховного Суду у постанові від 11.12.2019р. у справі №240/4946/18 щодо застосування п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VІІІ, після набрання чинності цим Законом положення нормативно-правових актів щодо обчислення виплат у процентному співвідношенні до мінімальної заробітної плати застосуванню не підлягають.
Тому, оскільки норма п.3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VІІІ не втратила чинності та за юридичною силою є вищою за положення п.4 постанови Кабінету Міністрів України №704, колегія суддів не вбачає правових підстав для обчислення розміру окладу за посадою позивача та окладу за військовим званням із використанням величини мінімальної заробітної плати (не менше 50%), а не прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
З іншого боку, колегія суддів погоджується з посиланнями позивача на те, що розмір посадового окладу та окладу за військовим званням має обраховуватись з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня відповідного календарного року, а не розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, так як застосування останнього передбачалось скасованими положеннями Постанови №103.
Тому, після набрання чинності постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020р. у справі № 826/6453/18 виникли правові підстави для перерахунку пенсії позивача з урахуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт (без використання гарантії у вигляді 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року).
Крім того, Верховним Судом у зразковій справі №160/8324/19 зроблено висновок про те, що з дня набрання чинності судовим рішення, яким скасовано положення постанови Кабінету Міністрів України №103, що обмежували право відповідної категорії пенсіонерів на отримання пенсії у належному розмірі, виникли підстави для здійснення перерахунку пенсій, призначених за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Як вбачається з матеріалів справи, 21.04.2023р. Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» видано та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідку №33/36-6943 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022р. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 за прирівняної посадою, до якого включено: посадовий оклад, оклад за спеціальне звання, надбавку за вислугу років, надбавку за особливості проходження служби, премію у розмірі 39,3%. /а.с.23/
Водночас, позивач вважає, що Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» протиправно включено до вищезазначеної довідки премію у розмірі 39,3% замість 135% посадового окладу.
Так, положеннями п.п.2 п.5 Постанови №704 визначено керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Отже, суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що розмір указаної виплати також знаходиться у безпосередньому причинно-наслідковому зв`язку із існуванням асигнувань на утримання; особистим внеском діючого військовослужбовця у загальний результат поточного звітного календарного періоду. Розмір премії як складового елемента грошового забезпечення військовослужбовця у цілях перерахунку розміру раніше вже призначеної пенсії у порядку ст.63 Закону України М2262-ХП має умовний та непостійний (тобто змінний) характер, але не може бути меншим за 10%.
При розгляді даної справи колегія суддів враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 05.03.2024р. у зразковій справі №380/19324/23, де суд дійшов висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020р., 01.01.2021р., 01.01.2022р., які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові №704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Таким чином, у межах спірних правовідносин розмір премії як складового елемента грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022р. повинен бути визначений у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Водночас, листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 10.04.2023 №3/11/1-740 повідомлено, що премія військовослужбовця відповідної категорії станом на 01.01.2022 складала 170% посадового окладу. /а.с.30-31/
Листом Головного управління Національної гвардії України від 13.04.2023р. №27/11/4-3663/11 повідомлено, що премія військовослужбовця за відповідною посадою станом на 01.01.2022 складала 170% посадового окладу. /а.с.53/
Тобто, зазначаючи у довідці від 21.04.2023р. №33/36-6943 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022р. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 за прирівняної посадою, розмір премії у розмірі 39,3%, Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» діяла протиправно не в порядку та не у спосіб, визначені законодавством.
Згідно положень ст.46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Пунктом 9 ч.1 ст.4 КАС України, встановлено, що відповідач це суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.
Відповідно до частини 3 ст. 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача (ч. 4 ст. 48 КАС України).
Водночас, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.02.2019 №129, з урахування змін внесених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16.04.2021р. №291, визначено в Міністерстві внутрішніх справ України територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.
Таким чином, на момент виникнення спірних правовідносин саме відповідач, як територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України, мав повноваження щодо оформлення та подачі до територіальних органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, а тому позивачем пред`явлено позов до належного відповідача.
Згідно ч.1 ст.379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Колегія суддів вважає, що відсутність у відповідача повноважень щодо оформлення та подачі до територіальних органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ. на момент виконання судового рішення, може бути підставою для заміни сторони виконавчого провадження її правонаступником.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав зобов`язання Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022р., у відповідності до вимог ст.ст.43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), в тому числі премії у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, для обчислення та перерахунку пенсії.
На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст.311, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2023 року скасувати.
Ухвалити у справі постанову, якою визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» щодо зазначення в довідці від 21.04.2023р. №33/36-6943 про грошове забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022р. розміру премії 39,3%.
Зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022р., у відповідності до вимог ст.ст.43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ст.9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017р. №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), в тому числі премії у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, для обчислення та перерахунку пенсії.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119906371 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні