Рішення
від 11.06.2024 по справі 904/226/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.06.2024м. ДніпроСправа № 904/226/24

Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Барабанова Д.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Комунального некомерційного підприємства "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради, м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпровські енергетичні послуги", м. Дніпро

про

- визнання недійсними додаткових угод №1 від 22.01.2021, №2 від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії;

- стягнення надмірно сплачених грошових коштів у розмірі 170667грн28коп.

Представники:

від позивача: Мамедова Нурлана Рауф Кизи, в порядку самопредставництва;

від відповідача: Чаплигіна Н.О., довіреність №ДнЕП20231228014 від 28.12.2023, адвокат;

СУТЬ СПОРУ: Комунальне некомерційне підприємство "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпровські енергетичні послуги" з позовом про визнання недійсними додаткових угод №1 від 22.01.2021, №2 від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії; стягнення надмірно сплачених грошових коштів у розмірі 170667грн28коп.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на недійсність додаткових угод №1, №2, №4-9 до договору про постачання (закупівлю) електричної енергії №66-22/2021 від 20.01.2021 внаслідок порушення вимог Закону України "Про публічні закупівлі".

Позивач вказав, що відповідачем при укладенні спірних додаткових угод було: перевищено максимально допустимі обмеження у підвищенні ціни на електроенергію як товар на 10% незалежно від кількості укладення додаткових угод; не підтверджено належними та допустимими доказами факт коливання, динаміки цін на електричну енергію у порівнянні з датою укладення договору та моментом звернення відповідача з пропозиціями внести зміну до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару; не доведено, що коливання цін на РДН зробило для нього виконання договору з позивачем невигідним (збитковим), у зв`язку з чим додаткові угоди не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов на підставі п.2 ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" та підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.

Позивач зазначив, що з огляду на недійсність додаткових угод №1, №2, №4-9 до договору відповідач повинен був поставити позивачу електричну енергію за ціною 1,81000грн за 1 кВт/год (без ПДВ). Оскільки спірні додаткові угоди підлягають визнанню недійсними, підстава для оплати поставленої електричної енергії за ціною, встановленою у цих додаткових угодах, фактично відпала. Тому відповідач повинен повернути позивачу надмірно сплачені кошти в розмірі 170667грн28коп.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 22.01.2024 суд залишив позовну заяву без руху та запропонував позивачу в строк протягом 10днів з моменту отримання ухвали усунути недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.02.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 21.02.2024.

На адресу суду 19.02.2024 за допомогою системи "Електронний суд" надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач не погоджується із заявленими позовними вимогами та просить відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.

Відповідач зазначив, що для участі у закупівлі відповідачем була подана пропозиція вартістю 475218,40грн (з ПДВ). За результатами проведеного аукціону, який відбувся 24.12.2020, ТОВ "Дніпровські енергетичні послуги" було визнано переможцем відкритих торгів із закупівлі електричної енергії. Запропонована відповідачем ціна склала 1,81000грн/кВт/год (без ПДВ) або 2,17200грн/кВт/год (з ПДВ). На момент формування цінової пропозиції для участі у відкритих торгах застосовувався середньозважений показник вартості електричної енергії на ринку «на добу наперед», що дорівнював 1,35788грн без ПДВ та відповідав середньозваженому значенню станом на 13.12.2020. До ціни електричної енергії за результатами аукціону також входив регульований тариф на послуги оператора системи передачі 0,29393грн/кВт/год (без ПДВ), затверджений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 №2353 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ «НЕК «Укренерго» на 2021 рік».

Відповідач пояснив, що збільшення ціни на електричну енергію за договором відбувалось внаслідок зростання середньозваженого показника вартості електричної енергії ринку «на добу наперед». Оспорюваним додатковими угодами ціна електричної енергії кожного разу збільшувалась на 9,9%. Тобто в межах, передбачених статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідач зазначив, що законодавство на момент виникнення спірних правовідносин не визначало - документи, що мають підтверджувати факт коливання ціни; критерій віднесення цього коливання до значного; показник очевидної невигідності договору. Закон України «Про публічні закупівлі» не встановлює період, за який має братися до уваги коливання; чи є достатнім просто відхилення ціни відносно ціни, узгодженої у договорі.

Відповідач вказав, що в якості джерела отримання інформації про коливання ціни на ринку сторони договору обрали результати торгів на ринку на добу наперед, оприлюднені ДП Оператор ринку на веб-сайті. В листах, що направлялись на адресу позивача разом з проектами додаткових угод зазначалася ціна на ринку на добу наперед та період часу, за який дана ціна бралася для підтвердження коливання ціни.

Відповідач пояснив, що не в змозі спрогнозувати ринкові коливання та закласти їх в ціну товару на момент подання тендерної пропозиції/участі в переговорній процедурі. Зміни до договору вносились за згодою сторін.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.02.2024 суд відклав підготовче засідання до 12.03.2024.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.03.2024, занесеною до протоколу судового засідання від 12.03.2024, суд без виходу до нарадчої кімнати оголосив перерву в підготовчому засіданні до 26.03.2024.

Призначене на 26.03.2024 о 14:30год підготовче засідання не відбулось, у зв`язку з оголошенням на території Дніпропетровської області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2024 суд продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів та призначив підготовче засідання на 09.04.2024.

На адресу суду 04.04.2024 надійшли сформовані в системі "Електронний суд" заперечення відповідача на відповідь на відзив.

На адресу суду 08.04.2024 надійшли заперечення позивача на відзив разом з клопотанням про поновлення строку на подання заперечень на відзив.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.04.2024 суд задовольнив клопотання позивача та поновив позивачу строк на подання заперечень на відзив. Суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 23.04.2024.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.04.2024, занесеною до протоколу судового засідання від 23.04.2024, суд без виходу до нарадчої кімнати оголосив перерву в судовому засіданні до 28.05.2024.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 28.05.2024 суд оголосив перерву в судовому засіданні до 11.06.2024.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення представників сторін, суд установив таке.

Між Комунальним некомерційним підприємством "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради (далі - споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Дніпровські енергетичні послуги (далі - постачальник) був укладений договір про постачання (закупівлю) електричної енергії споживачу №66-22/2021 від 20.01.2021 (далі - договір від 20.01.2021) разом з додатками.

Споживач підписав заяву-приєднання від 20.01.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу (додаток №1 до договору) разом з переліком об`єктів та точок комерційного обліку споживача; прогнозовані обсяги постачання електричної енергії споживачу (додаток №4 до договору).

Сторони підписали додаток №2 до договору Комерційна пропозиція "Тендерна Ф" постачальника електричної енергії ТОВ Дніпровські енергетичні послуги, додаток №3 Умови користування інтернет-сервісом "Особистий кабінет для споживачів електроенергії".

Відповідно до пунктів 1.1 - 1.3 20.01.2021договору постачальник продає електричну енергію для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Найменування товару: Електрична енергія (код згідно Національного класифікатора ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія) (далі - товар або електрична енергія). Постачання товару за цим договором передбачає поставку електричної енергії для забезпечення потреб електроустановок споживача за допомогою технічних засобів розподілу електричної енергії.

Очікуваний обсяг постачання електричної енергії на період січень грудень 2021 становить 218793кВт*год та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи.

Обсяги закупівлі товарів можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків.

Згідно з пунктами 2.1, 2.2 договору 20.01.2021 початком постачання електричної енергії споживачу є дата, зазначена в заяві-приєднанні, яка є додатком 1 до цього договору. Строк (термін) поставки товару: січень грудень 2021 року.

Місце поставки (передачі) товару визначено в переліку об`єктів та точок комерційного обліку споживача, що є невід`ємним додатком до заяви приєднання до договору про постачання (закупівлю) електричної енергії.

В пункті 4.1 договору 20.01.2021 визначено, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 1,81000грн (без ПДВ).

Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з комерційною пропозицією.

Відповідно до пунктів 4.3, 4.4, 4.8 договору 20.01.2021 вартість електричної енергії за цим договором визначається з урахуванням суми очікуваної вартості обсягів постачання електричної енергії протягом періоду, вказаного у пункті 1.3 договору, та становить 396015грн33коп, крім того ПДВ 79203грн07коп, всього з ПДВ 475218грн40коп, у тому числі: загальний фонд 310218грн40коп, враховуючи ПДВ 51703грн07коп. За рахунок відшкодованих коштів 165000грн, враховуючи ПДВ 27500грн.

Розрахунковим періодом за цим договором є 1 календарний місяць.

Споживач здійснює плату за послугу з розподілу електричної енергії у відповідності до умов комерційної пропозиції.

Пунктом 12.1 договору 20.01.2021 визначено, що цей договір набирає чинності з дати його підписання сторонами та діє до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.

Згідно з пунктом 1.1 Комерційної пропозиції "Тендерна Ф" (додаток 2 до договору від 20.01.2021) (далі Комерційна пропозиція) на момент укладення договору ціна сформована за результатами аукціону у системі Прозоро та становить 1,81000грн (без ПДВ).

Ціна сформована з урахуванням регульованої ціни на послуги оператора системи передачі.

Пунктом 1.2.3 Комерційної пропозиції передбачено, що збільшення ціни за одиницю товару до 10% пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Постачальник здійснює коригування шляхом збільшення ціни на електричну енергію до 10% у разі збільшення ціни на електричну енергію за одиницю товару на ринку, пропорційно до такого збільшення ціни на електричну енергію, але не більше 10% від попередніх змін, внесених до договору, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Сторони узгодили, що постачальник має право здійснити корегування ціни електричної енергії для здійснення остаточних розрахунків та змінити ціну на наступний розрахунковий період в разі зміни ринкової ціни за підсумками відповідного періоду від попередніх даних. Підтвердженням зміни ціни (коливання ціни) на ринку на електричну енергію є рівень середньозваженої ціни на ринку електричної енергії "на добу наперед" (далі РДН) за підсумками відповідного періоду, що підтверджується інформацією ДП "Оператор ринку", які викладено на офіційному сайті за адресою в мережі Internet: https://www.oree.com.ua і це є безумовним підтвердженням коливання ціни електричної енергії, та підставою для коригування ціни на електричну енергію з п. 2 ч.5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Пунктом 1.3 Комерційної пропозиції встановлено, що постачальник має право звернутись до споживача з пропозицією та обґрунтуванням щодо внесення змін, підготувавши споживачу проект змін до договору у формі додаткової угоди. Споживач у 5-ти денний строк після одержання пропозиції письмово повідомляє постачальника про результати її розгляду.

В подальшому, сторони укладали додаткові угоди №1 від 22.01.2021, від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору.

Листом №38999/DNМP від 16.01.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару на 9,99% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 07.01.2021 по 29.01.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Відповідно до додаткової угоди №1 від 22.01.2021 до договору сторони виклали в новій редакції пункт 4.1 договору та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 1,98919грн (без ПДВ).

Пунктом 2 додаткової угоди №1 від 22.01.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 21.01.2021.

Листом №38999/DNМP від 16.02.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару на 9,99% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 01.02.2021 по 11.02.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою від 09.03.2021 до договору сторони виклали в новій редакції пункт 4.1 договору та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 2,18612грн (без ПДВ).

Пунктом 2 додаткової угоди від 09.03.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 01.02.2021.

Додатковою угодою №3 від 26.05.2021 до договору сторони виклали пункт 2.2 договору в новій редакції наступного змісту: "Місце поставки (передачі) товару:

м. Дніпро, вул. Велика Діївська, 111;

м. Дніпро, ж/м Червоний Камінь, 10;

м. ДніпроЮ, вул. Квітки Основ`яненка, 14;

м. Дніпро, вул. Моніторна, 2;

м. Дніпро, вул. Доблесна, 217;

м. Дніпро, просп. Свободи, 99.

Листом №45090/DNМP від 13.08.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару на 9,99% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 01.08.2021 по 13.08.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №4 від 02.09.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 2,40255грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №4 від 02.09.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 01.08.2021.

Листом №52426/DNМP від 10.09.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 01.09.2021 по 09.09.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №4 від 06.10.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 2,59393грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №4 від 06.10.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 01.09.2021.

Листом №59870/DNМP від 12.10.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 01.10.2021 по 03.10.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №5 від 26.10.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 2,74956грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №5 від 26.10.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 01.10.2021.

Листом №59870/DNМP від 12.10.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 01.10.2021 по 03.10.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №6 від 26.10.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 3,02424грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №6 від 26.10.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 04.10.2021.

Листом №65258/DNМP від 01.11.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 12.10.2021 по 31.10.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №7 від 03.11.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 3,21779грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №7 від 03.11.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 12.10.2021.

Листом №64233/DNМP від 07.11.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару на 9,99% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 29.10.2021 по 01.11.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №8 від 23.11.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 3,53925грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №8 від 23.11.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 01.11.2021.

Листом №64233/DNМP/1 від 07.11.2021 відповідач запропонував позивачу укласти додаткову угоду щодо збільшення ціни за одиницю товару на 9,99% та послався на показники середньозваженої ціни електричної енергії на ринку на добу наперед за період з 02.11.2021 по 06.11.2021, оприлюднені на сайті ДП Оператор ринку.

Додатковою угодою №9 від 23.11.2021 до договору сторони виклали пункт 4.1 договору та абзац 1 пункту 1.1 Комерційної пропозиції в новій редакції та визначили, що споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, що на дату укладення цього договору становить 3,75160грн (без ПДВ).

Пунктом 3 додаткової угоди №9 від 23.11.2021 до договору визначено, що додаткова угода набирає чинності з дати її підписання, а її дія розповсюджується на розрахункові періоди з 02.11.2021.

Згідно з матеріалами справи (акти прийому-передачі електричної енергії) позивач фактично спожив 146129кВт/год електричної енергії.

За первісною ціною 1,81000грн (без ПДВ) за 1кВт/год електричної енергії сума перерахованих коштів відповідачу за поставлену електричну енергії мала б становити 264493грн49коп (без ПДВ). З урахуванням укладених додаткових угод про збільшення ціни 1кВт/год електричної енергії позивач перерахував за поставлену електричну енергію кошти в розмірі 435160грн77коп (без ПДВ).

Звертаючись з позовом про визнання недійсним додаткових угод №1 від 22.01.2021, від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії, позивач наполягав на порушенні статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог відповідач наполягав на правомірності та обґрунтованості внесення змін до договору щодо зміни ціни за 1кВт/год електричної енергії, дотримання порядку зміни ціни товару.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із частиною першою статті 628, статтею 629 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

За частиною другою статті 189 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з частиною першою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини першої статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно із частинами третьою, четвертою статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частинами першою, другою статті 334 Цивільного кодексу України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.

Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10% пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Із системного тлумачення наведених норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі» вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.

Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 Цивільного кодексу України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного кодексу України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

В іншому випадку не досягається мета Закону України «Про публічні закупівлі», яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.

Наведене підтверджується також історичним тлумаченням норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі». У цьому Законі в редакції до 19.04.2020 норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 була викладена в статті 36 та мала такий зміст: «Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі».

Отже, вказана норма Закону України «Про публічні закупівлі» в редакції до 19.04.2020 не дозволяла зміни ціни за одиницю товару більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю, проте не обмежувала сторони в можливості багато разів змінювати (не було обмежень щодо строків зміни ціни) таку ціну протягом дії договору в межах встановлених 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку.

Зазначена норма була змінена Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» №114-IX від 18.09.2019, яким Закон України «Про публічні закупівлі» було викладено в новій редакції. У новій редакції зазначена норма була викладена в пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та доповнена умовою, що така зміна ціни в бік збільшення не може відбуватись частіше ніж один раз на 90 днів, крім закупівлі бензину, дизельного пального, газу та електричної енергії.

Отже, в новій редакції норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» не змінила свого змісту щодо розміру зміни ціни за одиницю товару (не більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю), проте була доповнена умовою, яка обмежила строки зміни такої ціни, а саме не частіше ніж один раз на 90 днів.

Як убачається з пояснювальної записки до проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель», метою його прийняття було удосконалення системи публічних закупівель, спрямованої на розвиток конкурентного середовища та добросовісної конкуренції у сфері закупівель, а також забезпечення виконання міжнародних зобов`язань України у сфері публічних закупівель, у тому числі протидії «ціновому демпінгу» коли учасник процедури закупівлі пропонує значно занижену ціну товару, щоб перемогти, а потім через додаткові угоди суттєво збільшує ціну товару та відповідно зменшує обсяг закупівлі, чим нівелює результати публічної закупівлі.

За такої мети очевидно, що зміни, внесені законодавцем Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» у вказану норму пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», не були спрямовані на те, щоб дозволити учасникам публічних закупівель використовувати «ціновий демпінг» з подальшим збільшенням ціни за одиницю товару більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами за результатами процедури закупівлі та при укладенні договору про закупівлю.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі №922/2321/22.

Відповідно до частини першої статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно із частиною першою статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

Ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається відповідно до частини третьої статті 632 Цивільного кодексу України.

На підставі додаткових угод №1 від 22.01.2021, від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 (укладених за ініціативою відповідача) ціна 1кВт/год електричної енергії поступово зростала:

- з 1,81000грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 1,98919грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 1,98919грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 2,18612грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 2,18612грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 2,40255грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 2,40255грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 2,59393грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 2,59393грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 2,74956грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 2,74956грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 3,02424грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 3,02424грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 3,21779грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 3,21779грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 3,53925грн (без ПДВ) за 1кВт/год;

- з 3,53925грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 3,75160грн (без ПДВ) за 1кВт/год.

Таким чином ціна електричної енергії змінена в бік збільшення до 3,75160грн (без ПДВ) за 1кВт/год, загальний обсяг зменшений до 146129кВт*год, позивачем сплачено 435160грн77коп (без ПДВ).

Загальне збільшення ціни за одиницю електричної енергії склало з 1,81000грн (без ПДВ) за 1кВт/год до 3,75160грн (без ПДВ) за 1кВт/год, що становить 107,27% від початкової ціни товару, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю.

Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору.

Таким чином додаткові угоди №1 від 22.01.2021, від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії суперечать наведеним вище нормам Цивільного кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі», тому підлягають визнанню недійсними.

Оскільки зазначені додаткові угоди є недійсними та не породжують правових наслідків, правовідносини між позивачем та відповідачем щодо ціни електричної енергії, поставленої за договором №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії, мали регулюватись пунктом 4.1 договору 20.01.2021 (1,81000грн (без ПДВ) за 1кВт/год).

За договором від 20.01.2021 відповідачем було поставлено 146129кВт/год електричної енергії електричної енергії. Отже, вартість поставленої відповідачем електричної енергії становить 264493грн49коп (без ПДВ). Проте позивач за вказаний обсяг спожитої електричної енергії сплатив відповідачу 435160грн77коп (без ПДВ).

Таким чином, грошові кошти в сумі 170667грн28коп є такими, що були безпідставно одержані відповідачем, підстава їх набуття відпала, а тому відповідач зобов`язаний їх повернути позивачу, що відповідає приписам статей 216, 1212 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору у сумі 30280грн покладаються на відповідача.

Керуючись нормами Закону України «Про публічні закупівлі» №922-VIII від 25.12.2015 (із змінами та доповненнями), Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, статтями 3, 4, 13, 20, 41, 42, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Комунального некомерційного підприємства "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпровські енергетичні послуги" про визнання недійсними додаткових угод №1 від 22.01.2021, №2 від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії та стягнення суми у розмірі 170667грн28коп задовольнити.

Визнати недійсними додаткові угоди №1 від 22.01.2021, від 09.03.2021, №4 від 02.09.2021, №4 від 06.10.2021, №5 від 26.10.2021, №6 від 26.10.2021, №7 від 03.11.2021, №8 від 23.11.2021, №9 від 23.11.2021 до договору №66-22/2021 від 20.01.2021 про постачання (закупівлю) електричної енергії, підписані Комунальним некомерційним підприємством "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код: 37899694, місцезнаходження: 49128, м. Дніпро, вул. Велика Діївська, 111) та Товариством з обмеженою відповідальністю Дніпровські енергетичні послуги (ідентифікаційний код: 42082379, місцезнаходження: 49044, м. Дніпро, вул. Моссаковського Володимира, 7).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпровські енергетичні послуги (ідентифікаційний код: 42082379, місцезнаходження: 49044, м. Дніпро, вул. Моссаковського Володимира, 7) на користь Комунального некомерційного підприємства "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №5" Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код: 37899694, місцезнаходження: 49128, м. Дніпро, вул. Велика Діївська, 111) суму в розмірі 170667грн28коп та витрати зі сплати судового збору в розмірі 30280грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 11.06.2024 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення підписаний 21.06.2024.

Суддя Р.Г. Новікова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119907719
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/226/24

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Рішення від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні