Рішення
від 21.06.2024 по справі 620/17368/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 червня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/17368/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Чернігівської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_2 , позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради (далі Виконком, відповідач), у якому просить визнати неправомірним та скасувати рішення Чернігівської міської ради №517 «Про демонтаж тимчасових об`єктів (вивісок) на території м. Чернігова» в частині, що стосується демонтажу вивіски, належної позивачу та розміщеної за адресою: АДРЕСА_1 .

Свої вимоги обґрунтовує тим, що Закон України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» наводить вичерпний перелік документів дозвільного характеру у значенні, наведеному у Законі України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», та забороняє вимагати від суб`єкта господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом. Враховуючи наведене, органи місцевого самоврядування не мають права вимагати від суб`єктів господарської діяльності дозвільні документи на розміщення на фасаді будівлі інформаційної вивіски.

Крім того, в порушення Правил благоустрою м. Чернігів відповідач не здійснив належне повідомлення позивача про виявлені порушення, не надав строк для добровільного демонтажу вивіски або оскарження рішення про демонтаж, з метою недопущення її примусового демонтажу.

Також ФОП ОСОБА_2 зазначала, що їй не було повідомлено які саме норми Правил благоустрою м. Чернігова нею порушено, оскільки ні в Акті виявлення фасаду №656-Ф, ні в рішенні про демонтаж №517 не міститься конкретних посилань на положення законодавства у сфері благоустрою.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа передана для розгляду судді Заяць О.В.

Ухвалою судді Поліщук Л.О. від 03.01.2024 справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до розпорядження керівника апарату суду від 21.12.2023 №286 та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями.

16.04.2024 на підставі розпорядження керівника апарату суду №292, відповідно до пункту 1 рішення зборів суддів Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 №1, призначено повторний автоматизований розподіл даної справи у зв`язку з відпусткою судді Поліщук Л.О. для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа передана для розгляду судді Бородавкіній С.В.

Ухвалою судді Бородавкіної С.В. від 24.04.2024 справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, у їх задоволенні просив відмовити, надав відзив на позов та зазначив, що до компетенції Виконкому віднесено право приймати рішення у сфері благоустрою населених пунктів, які є обов`язковими до виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають. Враховуючи наведене, оскільки позивачем здійснено переобладнання фасаду будівлі по АДРЕСА_1 , шляхом розміщення вивіски «ANDI» без відповідного погодження, вказану вивіску було демонтовано. При цьому, відповідач зазначив, що узгодження переобладнання фасаду будівлі як станом на 01.08.2022 так і станом на 05.01.2024 отримано не було ні ФОП ОСОБА_2 , ні ФОП ОСОБА_3 (власник/користувач приміщення). Також відповідач зазначав, що позивач не надав доказів належності саме їй демонтованої вивіски, а під час перевірки було встановлено, що господарську діяльність в приміщенні по АДРЕСА_1 здійснює ФОП ОСОБА_3 .

Від третьої особи надійшли пояснення, у яких Комунальне підприємство «Муніципальна варта» (далі КП «Муніципальна варта») позицію Виконкому підтримало та зазначило, що демонтаж вивіски здійснено з дотриманням положень чинного законодавства у зв`язку із ненаданням ФОП ОСОБА_2 дозвільних документів на розміщення вивіски.

Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.

ФОП ОСОБА_2 зареєстрована як фізична особа-підприємець, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.

Відповідно до договору оренди нерухомого майна від 01.05.2022 №6.0121, укладеного з ФОП ОСОБА_4 , позивач орендує магазин непродовольчих товарів, площею 74,3 кв. м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 10-11).

Надалі позивач із ФОП ОСОБА_3 уклала договір надання послуг від 01.06.2023, відповідно до умов якого виконавець взяла на себе зобов`язання надати ФОП ОСОБА_2 послуги з: проведення сортування та розпаковки/упаковки сезонного товару; викладки товару згідно стандартів торгівлі; організації реалізації товару, підбору персоналу, адміністрування (а.с. 12).

Під час проведення перевірки дотримання Правил благоустрою КП «Муніципальна варта» було виявлено переобладнання фасаду будівлі по АДРЕСА_1 шляхом розміщення вивіски «ANDI» (2 шт), розміром 0,5 м на 5 м., про що складено відповідний акт від 01.08.2023 №656/Ф. У додаткових відомостях вказано ФОП ОСОБА_3 , НОМЕР_1 ОСОБА_5 , присутні: ОСОБА_6 (а.с. 47, 68 зворот).

Враховуючи наведене, у зв`язку із ненаданням на момент перевірки суб`єктом господарювання дозвільних документів, рішенням комісії Чернігівської міської ради з демонтажу тимчасових об`єктів та території м. Чернігів, оформленим протоколом від 03.08.2023 №28, рекомендовано Виконкому прийняти рішення щодо проведення демонтажу тимчасового об`єкту (вивіски), що розташована за адресою: на фасаді будинку АДРЕСА_1 , магазин « ІНФОРМАЦІЯ_1 » після 17.08.2023 (а.с. 70).

17.08.2023, керуючись підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про благоустрій населених пунктів», рішенням Чернігівської міської ради від 24.12.2019 №49/VII-2 «Про затвердження Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова в новій редакції», враховуючи пропозиції комісії Чернігівської міської ради з демонтажу тимчасових об`єктів та території м. Чернігів, відповідач прийняв рішення №517 «Про демонтаж тимчасових об`єктів (вивісок) на території м. Чернігова», яким передбачено демонтаж тимчасових об`єктів (вивісок) згідно з Переліком, що додається. Пунктом 2 рішення встановлено власникам/користувачам тимчасових об`єктів (вивісок), зазначених у Переліку, строк добровільного демонтажу та відновлення благоустрою 7 (сім) календарних днів з моменту прийняття цього рішення. У пункті 5 Переліку вказано тимчасовий об`єкт (вивіска) за адресою: АДРЕСА_1 (інформація про власника/користувача ФОП ОСОБА_3 , підстава демонтажу п. 5.12.3 Правил благоустрою м. Чернігова) (а.с. 44-46).

При прийняте рішення та установлений строк для добровільного демонтажу (до 24.08.2023) повідомлено ФОП ОСОБА_3 листом від 17.08.2023 №656 (а.с. 47).

Також відповідну інформацію засобами телефонного зв`язку передано контактній особі, про що складено відповідну телефонограму (а.с. 49-50).

У зв`язку із невиконанням вимог рішення Виконкому від 17.08.2023 №517 КП «Муніципальна варта» 05.10.2023 демонтовано вивіску з надписом «АNDI» в кількості 2 шт. з фасаду будинку по АДРЕСА_1 , про що складено акт №656/Ф. Відповідно до відображеної в акті інформації демонтована вивіска належить ФОП ОСОБА_3 (а.с. 18 зворот).

Вважаючи рішення відповідача від 17.08.2023 №517 протиправним, позивач звернулась до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради, передбачено у статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР).

За змістом пункту 44 частини першої цієї статті виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту.

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку визначає стаття 30 Закону №280/97-ВР, відповідно до підпункту 7 пункту "а" частини першої якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України від 06.09.2005 №2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон №2807-IV), що спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону №2807-IV, є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Під заходами з благоустрою населених пунктів слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно із статтею 2 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

За змістом пунктів 1, 2 частини першої статті 13 Закону №2807-IV об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території.

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону №2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Частиною першою статті 10 Закону №2807-IV передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону №2807-IV правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила. Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.

Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм (пункт 7 частини другої статті 34 Закону №2807-IV).

Відповідно до положень частини другої статті 21 Закону №2807-IV мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать, зокрема, інформаційні стенди, дошки, вивіски.

Статтею 38 Закону №2807-IV передбачено, що контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.

Згідно із частинами 1, 2 статті 40 Закону №2807-IV самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами. Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 40 Закону №2807-IV самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок території.

Системний аналіз положень Закону №2807-IV свідчить про те, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, а також контроль за дотриманням відповідних правил, для здійснення якого можуть утворюватися інспекції з благоустрою населених пунктів.

Рішенням Чернігівської міської ради від 24.12.2019 №49/VII-2 затверджено Правила благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова в новій редакції (далі Правила), пунктом 1.3 яких передбачено, що вони поширюється на всю територію міста. Правила благоустрою м. Чернігова є обов`язковими для виконання усіма фізичними та юридичними особами на території міста (а.с. 43, https://chernigiv-rada.gov.ua/rishennya-sesii/sid-14/scid-49/id-40736/).

Відповідно до визначень, наведених у пункті 1.4 Правил, благоустрій міста комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території міста з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; вивіска елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою. При цьому інформація вивіски не повинна відрізнятись від офіційно зареєстрованих назви особи, профілю її діяльності та може містити тільки офіційно зареєстровані (ліцензовані) емблеми, логотипи, знаки, герби тощо. Площа поверхні не повинна перевищувати 3 кв. м.

Відповідно до пункту 5.1 Правил проектування малих архітектурних форм здійснюється з дотриманням Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, та ДБН Б.2.2-5:2011 «Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. Благоустрій територій».

Забороняється самовільно встановлювати малі архітектурні форми та тимчасові споруди, у тому числі стаціонарні та пересувні тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності, розширювати існуючі стаціонарні, пересувні тимчасові споруди, переобладнувати пересувні тимчасові споруди на стаціонарні тимчасові споруди шляхом знімання коліс, влаштування фундаменту, обкладання цеглою тощо (пункт 5.9 Правил).

Згідно із пунктом 2.12 Правил під незаконним розміщенням об`єктів розуміється розміщення, встановлення, а також інші дії, пов`язані із зайняттям території міста, за наявності визначених цим пунктом підстав.

Виявлення об`єктів здійснюється уповноваженим органом, про що складається акт, в якому має бути зазначено: дата, час, місце складання акту; прізвище, ім`я, по батькові, посада та підпис особи, яка склала даний акт; місце розміщення (встановлення) об`єктів; опис об`єктів: геометричні розміри, матеріал, наявність підключення до електричних та водопостачальних мереж; відомості про особу (за наявності) (пункт 5.14 Правил).

Відповідно до пунктів 5.16, 5.18, 5.19, 5.20, 5.21 Правил у разі нез`явлення власника/користувача протягом вказаного у повідомленні строку, ненадання дозвільних документів, акт та матеріали фото- або відеофіксації уповноваженим органом подаються на розгляд Комісії з демонтажу незаконно розміщених об`єктів на території міста Чернігова (далі Комісія з демонтажу), створеної рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради.

Проведення демонтажу незаконно розміщених об`єктів на території міста здійснюється за рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради, прийнятого за пропозицією Комісії з демонтажу.

Протягом п`яти робочих днів з моменту прийняття рішення уповноваженим органом надсилається відповідне повідомлення власнику/користувачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення або надається під розписку (у разі встановлення). Також готується попередження з посиланням на відповідне рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради про демонтаж і наклеюється на незаконно розміщені об`єкти з проведенням фотофіксації.

Протягом зазначеного терміну власник/користувач зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж незаконно розміщених об`єктів та провести відновлення порушеного благоустрою на місці його розміщення.

У разі невиконання власником/користувачем вимог щодо добровільного демонтажу незаконно розміщених об`єктів та відновлення благоустрою протягом терміну, зазначеного у рішенні виконавчого комітету Чернігівської міської ради, уповноважений орган забезпечує проведення такого власними силами або із залученням на договірних засадах інших суб`єктів господарювання, які володіють необхідним для цього обладнанням та технікою. Всі організаційні дії, пов`язані з демонтажем незаконно розміщених об`єктів, здійснює уповноважений орган.

Під час демонтажу незаконно розміщених об`єктів уповноваженим органом складається акт демонтажу (пункт 5.24 Правил).

Відповідно до Статуту КП «Муніципальна варта», затвердженого рішенням Виконкому від 11.02.2021 №76 (https://chernigiv-rada.gov.ua/storage/files/22/21/01/04/27ac3ee0138e7d5382a28d971795b421.pdf), для досягнення мети своєї діяльності у сфері благоустрою, захисту прав споживачів, попередження правопорушень, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку Муніципальна варта реалізує наступні завдання: здійснює контроль за станом благоустрою території міста Чернігова, підтриманням чистоти та порядку, забезпечує попередження, запобігання та припинення правопорушень, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку у встановленому законодавством порядку; здійснює контроль за дотриманням підприємствами, установами, організаціями, громадянами вимог Законів України "Про благоустрій населених пунктів", "Про відходи", "Про захист прав споживачів", Правил благоустрою території міста Чернігова, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері у порядку встановленому законодавством (пункт 4.3).

Муніципальна варта у сфері благоустрою, захисту прав споживачів, дотримання законодавств про відходи, попередження правопорушень що посягають на громадський порядок і громадську безпеку має наступні повноваження: проводити рейди та перевірки території, об`єктів міста щодо стану їх благоустрою, додержання суб`єктами господарської діяльності, установами та організаціями незалежно від форм власності та громадянами законодавства у сфері благоустрою (пункт 5.2 Статуту).

Отже контроль за станом благоустрою на території Чернігівської міської територіальної громади, виконанням робіт, у тому числі за розміщенням вивісок на території громади, покладено на КП «Муніципальна варта».

Матеріалами справи підтверджується, що КП «Муніципальна варта» під час контрольного заходу щодо дотримання суб`єктами господарювання Правил, на фасаді будинку за адресою: вул. Івана Мазепи, 2 в м. Чернігові виявило вивіску «ANDI» (2 шт), розміром 0,5*5 м. Дозвільні документи на її встановлення надані не були ні під час перевірки, ні Комісії, ні суду.

Разом з тим, за змістом абзацу тринадцятого частини другої статті 21 Закон України «Про благоустрій населених пунктів» розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Враховуючи наведене, суд погоджується із позицією відповідача про обґрунтованість прийнятого 17.08.2023 рішення №517 в частині демонтажу зазначеної вивіски. При цьому, суд звертає увагу, що сам демонтаж фактично був проведений через 2 (два) місяці після прийняття спірного рішення та попередження про демонтаж. За таких обставин, власник вивіски мав достатньо часу узгодити питання розміщення вивіски або демонтувати її самостійно.

Також суд звертає увагу, що ненормативні рішення Виконкому, які є актами одноразового застосування та вичерпали свою дію фактом їхнього виконання, не можуть бути скасовані чи змінені після їхнього виконання, у тому числі судом.

Інший підхід призвів би до порушення принципу юридичної визначеності та балансу публічних і приватних інтересів, що є неприпустимим.

Крім того, суд зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у наявності в особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу, встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тобто, обов`язковою умовою судового захисту є наявність порушених прав та охоронюваних законом інтересів безпосередньо позивача з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Суд наголошує, що дослідження правомірності прийняття рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень повинно здійснюватися на момент їх прийняття (вчинення) та не може обґрунтовуватись юридичною правильністю (правомірністю) таких актів із урахуванням подій, які сталися, або могли статися у майбутньому.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 03.07.2018 у справі №826/16634/16, від 05.09.2018 у справі №826/8956/17 та від 12.06.2018 у справі №826/4406/16, яка в силу вимог частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України повинна враховуватись судом при виборі і застосуванні норм права.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази та фактичні обставини справи, суд звертає увагу, що позивачем не було додано до суду жодних належних та допустимих доказів того, що демонтована вивіска належала саме їй з огляду на те, що в усіх доказах, які стосуються предмета спору, в тому числі і в оскаржуваному рішенні, суб`єктом господарювання вказано ФОП ОСОБА_3 .

Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 241-243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Чернігівської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 21 червня 2024 року.

Позивач: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ).

Відповідач: Виконавчий комітет Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 04062015, вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000).

Третя особа: Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 41064956, вул. 1-ї танкової бригади, 2, м. Чернігів, 14000).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119908447
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/17368/23

Рішення від 21.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні