Справа № 466/4990/24
Провадження № 2/466/1744/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
(заочне)
24 червня 2024 року м. Львів
Шевченківський районний суд м. Львова в складі:
головуючого судді Єзерського Р.Б.
при секретарі Свита А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в порядку спрощеного провадження, цивільну справу за позовом Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів, виплачених надміру, -
встановив:
09 травня 2024 Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 , у якому просить суд ухвалити рішення, яким стягнути з відповідача на свою користь кошти, надміру виплачені за призначеною державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім`ям на суму 10453,85 грн., та кошти, надміру виплачені за призначеною державною допомогою на дітей одиноким матерям на суму 39451,00 грн., а також судові витрати.
Свої вимоги мотивує тим, що відповідно до заяв ОСОБА_1 від 23.12.2020, 17.06.2021 Шевченківським відділом соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради надавалася допомога на дітей одиноким матерям за період з 01.12.2020 до 31.08.2021.
Для призначення цього виду соціальної допомоги заявником були подані декларації про доходи та витрати осіб, які вернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 23.12.2020, 17.06.2021.
В результаті проведеної Шевченківським відділом соціального захисту перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що нею свідомо не було повідомлено інформацію про майновий стан, своєї сім`ї, що вплинуло на встановлення права на допомогу на дітей одиноким матерям. ОСОБА_1 не вказала у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги наявність у її власності двох квартир, а саме: квартири за адресою: АДРЕСА_1 та квартири за адресою: АДРЕСА_2 . Таким чином, ОСОБА_1 повинна була зазначити у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 23.12.2020, 17.06.2021 інформацію про свій майновий стан, тому державна допомога одиноким матерям призначена незаконно з вини заявниці, яка не повідомила інформацію, що вплинула на виплату державної допомоги одиноким матерям. Це призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у вигляді державної допомоги одиноким матерям на суму 39451,00 грн.
Також, згідно з заявою від 22.04.2021 ОСОБА_1 , Шевченківським відділом соціального захисту їй призначалась державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї (надалі соціальна допомога) на період з 01.04.2021 до 30.09.2021.
В результаті проведеної Шевченківським відділом соціального захисту перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що нею свідомо не було повідомлено інформацію про майновий стан своєї сім`ї, що вплинуло на встановлення права на соціальну допомогу. А саме: ОСОБА_1 не вказала у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги наявність у її власності двох квартир. А саме, квартири за адресою: АДРЕСА_1 та квартири за адресою: АДРЕСА_2 . Оскільки неподання інформації відповідачем про те, що у її власності є житлове приміщення, яке не задеклароване під час подання заяв про призначення держав соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям вплинуло на розмір держав соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, підстав для виплати їй вищезазначеної допомоги немає. Таким чином, державна державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначалась незаконно по вині заявника, яка подала недостовірну інформацію, що призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у вигляді державної соціальної допомоги на суму 10453,85 грн.
Зазначає, що 04.08.2021, 20.09.2021, 17.07.2023, 18.10.2023 заявнику скеровані повідомлення про стягнення суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на суму 10453,85 грн. та державної допомоги на дітей одиноким матерям на суму 39451,00 грн., виплачених надміру, та запропоновано повернути її добровільно. Однак, до цього часу належна до повернення на рахунок Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради сума у розмірі 49904,85 відповідачем не сплачена, тому позивач змушений звернутися до суду з даним позовом.
Представник позивача Процюк О. подала заяву про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує, не заперечує проти заочного розгляду справи.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання повторно не з`явилась, причини неявки суду не повідомила, хоча належним чином була повідомлена про місце, час та дату судового засідання, відзиву на позовну заяву до суду не подавала.
Оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для розгляду справи без участі відповідача, представник позивача не заперечує проти заочного розгляду справи, суд у відповідності до вимог ст.ст. 280-282 ЦПК України вважає за можливе заслухати справу на підставі наявних доказів та ухвалити заочне рішення.
Згідно ст.247 ЦПК України у разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, з`ясувавши дійсні обставини справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Як встановлено судом, 23.12.2020 та 17.06.2021 ОСОБА_1 звернулась до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявами про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, а саме: допомогу на дітей одиноким матерям, яка надавалася відповідачу на період з 01.12.2020 до 31.08.2021.
При зверненні із відповідними заявами, ОСОБА_1 заповнила декларації про доходи та майновий стан, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 23.12.2020 та 17.06.2021.
Призначення та виплата допомоги на дітей одиноким матерям визначається Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 (надалі - Положення)
Підпунктом 3 пункту 35-2 Положення (в редакції, що діяла на момент призначення допомоги) допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у власності сім`ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи Державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири), за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячно адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505.
В результаті проведеної Шевченківським відділом соціального захисту перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що відповідачем свідомо не було повідомлено інформацію про майновий стан, своєї сім`ї, що вплинуло на встановлення права на допомогу на дітей одиноким матерям. ОСОБА_1 не вказала у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги наявність у її власності двох квартир, а саме: квартири за адресою: АДРЕСА_1 та квартири за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 20.07.2021 №266699687 та копіями договорів купівлі - продажу від 11.10.2019.
Відповідно до п. 35 Положення (в редакції, що діяла на момент призначення допомоги) для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються такі документи:
- заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
- декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
- довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
- витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку;
- копія свідоцтва про народження дитини.
Відповідно до п. 36 Положення (чинного на момент припинення виплати допомоги) виплата допомоги на дітей одиноким матерям (батькам) припиняється якщо сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. В такому разі на наступний строк допомогу на дітей одиноким матерям може бути призначено не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Відповідно до п. 49 Положення (чинного на момент припинення виплати допомоги) якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення:
- визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення Державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї;
- повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.
Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно.
У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.
Виходячи з наведеного, відповідачка не мала права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям і, відповідно, незаконно отримала вищезазначену допомогу за вказані періоди, оскільки у її приватній власності перебуває друга квартира.
Вказане призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у вигляді допомоги на дітей одиноким матерям на суму 39451,00 грн.
Крім того, 22.04.2021 ОСОБА_1 звернулась до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, а саме: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, яка надавалася відповідачу на період з 01.04.2021 до 30.09.2021.
При зверненні із відповідною заявою, ОСОБА_1 заповнила декларацію про доходи та майновий стан, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 22.04.2021.
Відповідно до підпункту 2 пункту 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250, державна соціальна допомога не призначається, якщо у власності малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, кватири), за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505.
Як було вже встановлено судом, у праві приватної власності відповідачки ОСОБА_1 перебуває дві вищезазначені квартири.
Відповідно до п. 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250, якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення:
- визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї;
- повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.
Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються:
- отримувачем державної соціальної допомоги самостійно;
- за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат;
- за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.
У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.
Оскільки неподання інформації відповідачем про те, що у її власності є житлове приміщення, яке не задеклароване під час подання заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям вплинуло на розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, підстав для виплати їй вищезазначеної допомоги немає.
Вказане призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на суму 10453,85 грн.
04.08.2021, 20.09.2021, 17.07.2023, 18.10.2023 заявнику скеровані повідомлення про стягнення суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на суму 10453,85 грн. та державної допомоги на дітей одиноким матерям на суму 39451,00 грн., виплачених надміру, та запропоновано повернути її добровільно, однак жодних дій із сторони відповідача вчинено не було, належна до повернення сума заборгованості у загальному розмірі 49904,85 грн. залишається непогашеною.
На підставі досліджених доказів суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню та з відповідача слід стягнути в користь позивача 49904,85 грн. грн. надмірно виплачених коштів.
Згідно ст. 141 ЦПК України, з відповідача також підлягає стягненню 3028,00 грн. судового збору.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 12, 89, 263, 265 ЦПК України, суд
ухвалив:
позовні вимоги Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ: 25261380, місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 11 до ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 про стягнення коштів, виплачених надміру задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 на користь Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ: 25261380, місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 11 кошти, надміру виплачені за призначеною соціальною допомогою малозабезпеченим сім`ям на суму 10453 (десять тисяч чотириста п`ятдесят три) грн., 85 коп., які підлягають відшкодуванню на розрахунковий рахунок UA388201720343130031000021047, одержувач Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ 25261380, банк одержувача Державна казначейська служба м. Київ, МФО 820172.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 на користь Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ: 25261380, місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 11 кошти, надміру виплачені за призначеною державною допомогою на дітей одиноким матерям на суму 39451 (тридцять дев`ять тисяч чотириста п`ятдесят одна) грн., 00 коп., які підлягають відшкодуванню на розрахунковий рахунок UA388201720343130031000021047, одержувач Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ 25261380, банк одержувача Державна казначейська служба м. Київ, МФО 820172.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 на користь Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ: 25261380, місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 11 сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн., 00 коп., які підлягають відшкодуванню на розрахунковий рахунок UA978201720344260024000020953, одержувач управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, ЄДРПОУ 26256754, банк одержувача Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Р. Б. Єзерський
Суд | Шевченківський районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 25.06.2024 |
Номер документу | 119923558 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Шевченківський районний суд м.Львова
Єзерський Р. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні