ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24.06.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/252/24
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л. М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Назарбест Транс", вул. Січових Стрільців, буд. 18, м. Івано-Франківськ, 76018
про стягнення заборгованості в сумі 350496 грн,
встановив: Державне підприємство обслуговування повітряного руху України в особі Одеського регіонального структурного підрозділу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Назарбест Транс" про стягнення заборгованості в сумі 350496 грн.
Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 22.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі; відповідно до приписів ст. 252 ГПК України, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами; встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов та запропонував сторонам у разі наявності заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження подати заяву з відповідним обґрунтуванням своїх заперечень.
Копію ухвали про відкриття провадження у справі, згідно вимог ст. 120 ГПК України, суд надіслав відповідачу рекомендованою кореспонденцією за адресою місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Назарбест Транс" - вул. Січових Стрільців, буд. 18, м. Івано-Франківськ, 76018.
Зазначена кореспонденція повернута до суду АТ "Укрпошта". На конверті прикріплено довідку ф.20 від 03.04.2024, в якій зазначено підставу повернення - адресат відсутній за вказаною адресою.
Пунктом 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
За змістом пунктів 101 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270, у разі невручення рекомендованого листа з позначкою Судова повістка або реєстрованого поштового відправлення з позначкою Адміністративна послуга такі відправлення разом з бланком повідомлення про вручення повертаються за зворотною адресою у порядку, визначеному в пунктах 81, 82, 83, 84, 91, 99 цих Правил, із зазначенням причини невручення.
Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки у цьому випадку отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19 та від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).
Отже, у разі якщо судове рішення про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою і повернено поштою у зв`язку з посиланням на відсутність адресата за вказаною адресою, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.03.2019 у справі № 916/2349/17.
Відповідно до частини другої ст. 2 Закону України "Про доступ до судових рішень", усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Частинами першою та другою ст. 3 цього Закону визначено, що для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі судової влади України (частина перша ст. 4 цього Закону).
Відтак, відповідач мав право та не був позбавлений можливості ознайомитись з ухвалою про відкриття провадження у справі в Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Враховуючи те, що клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило та з огляду на відсутність у суду підстав для виклику сторін з власної ініціативи, згідно з ч. 5 ст. 252 ГПК України, справа розглядається за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Позиція позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов`язань згідно умов договору про закупівлю №4-815/2021 від 20.12.2021 в частині передачі ним оплаченої позивачем вартості ПММ (бензин А-92, А-95 та дизельне паливо) в сумі 350496 грн через АЗС на підставі талонів, зокрема відмова у прийнятті відпускних талонів та надання на підставі них пального ПММ (бензин А-92, А-95 та дизельне паливо) в мережі АЗС.
Позиція відповідача.
Відповідач відзиву на позов або будь-яких заперечень на позов не подав.
Обставини справи. Оцінка доказів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд встановив наступне.
20.12.2021 між Державним підприємством обслуговування повітряного руху України в особі Одеського регіонального структурного підрозділу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (як покупцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "М-7 Трейд" (в подальшому змінено найменування на ТОВ "Назарбест Транс") (як постачальником) укладено договір про закупівлю пального № №4-815/2021.
Постачальник зобов`язується передавати у власність покупця ДК 021:2015 "09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин А-92, А-95 та дизельне паливо)" (далі - ПММ або товар) через АЗС, що розміщені на території України, з використанням смарт-карт або талонів, а покупець зобов`язується прийняти зазначений товар належної якості та своєчасно здійснити його оплату на умовах цього договору (п. 2.1. договору).
Загальна кількість та асортимент ПММ, які передаються за цим договором, наведені у специфікації (додаток № 1 до цього договору) (п. 2.2. договору).
На виконання умов цього договору постачальник передає у тимчасове користування покупцю смарт-карти на умовах, додатково погоджених сторонами в цьому договорі (додаток № 4 до цього договору) (п. 2.3. договору).
Покупець щомісячно подає постачальнику заявки, розподіляючи загальний обсяг товару за цим договором на партії, виходячи з власних господарських потреб у ПММ. постачальник згідно із зазначеними заявками покупця, надає уповноваженій особі покупця талони відповідного номіналу. Одночаано постачальник надає уповноваженій особі покупця видаткову накладну та акт приймання-передачі товару (додаток № 7 до цього договору). Передача талонів здійснюється постачальником уповноваженій особі покупця протягом 7 (семи) днів з дня отримання постачальником заявки покупця на поставку партії товару.
Уповноважена особа покупця зобов`язана надати постачальнику для цього довіреність на отримання товару (партії товару). Постачальник має право придбати талони на партнерських АЗС з їх логотипом згідно з заявками покупця та передати їх покупцю. У випадку прострочення покупцем строку дії талону, в межах загального строку договору зазначеного в пункті 13.1 цього договору, за яким покупцем не було одержано ПММ, такий талон(-и) підлягає обміну на новий(-ві) за актом обміну, що складається між представниками Сторін у формі, що відповідає формі акта приймання-передачі товару (додаток № 7 до цього договору). В акті обміну зазначається інформація, що доволяє ідентифікувати кожний з талонів. Прострочений талон підлягає обміну на аналогічний талон за номіналом та видом палива, або на талони щодо відповідного виду палива, які за сумою номіналів дорівнюють номіналу просгроченого талону (п. 4.2.1. договору).
Після підписання уповноваженими представниками сторін видаткової накладної та акта приймання-передачі товару до покупця переходить право власності на ПММ. В момент підписання сторонами видаткової накладної та акта приймання-передачі товару здійснюється передача ПММ постачальнику на відповідальне зберігання з оформленням акта передачі ПММ на відповідальне зберіганні (додаток № 8 до цього договору). Постачальник зобов`язується зберігати передане ПММ до дати отримання покупцем (довіреною особою покупця) ПММ (заправки ПММ транспортного засобу на АЗС). Талони не є засобом розрахунку або товаросупровідним документом. Талони підтверджують право на отримання ПММ на АЗС постачальника та/або АЗС партнерів постачальника. Після підписання уповноваженими представниками сторін копії акта приймання-передачі товару, видаткової накладної та акта передачі ПММ на відповідальне зберігання передаються від РСП до апарату управління покупця (п. 4.2.2.договору).
Для отримання ПММ (заправки ПММ транспортного засобу на АЗС) водій (довірена особа покупця) пред`являє оператору АЗС талон. Оператор АЗС здійснює відповідну ідентифікацію талону, і на підставі цього здійснює відпуск ПММ відповідної марки та кількості. При відпуску ПММ талони залишаються у оператора, що є підтвердженням факту отримання покупцем ПММ відповідного асортименту та кількості (п. 4.2.3. договору).
Представник покупця у кожному структурному підрозділі протягом 10 днів місяця, наступного за звітним, надає постачальнику на підпис зведену відомість отриманих ПММ по кожному виду палива в літрах, а також сторонами складається оновлений акт зберігання ПММ з урахуванням отриманих покупцем ПММ (п. 4.2.4. договору).
Обов`язки покупця з приймання ПММ, що визначені за регіональними структурними підрозділами, покладаються на уповноважених осіб відповідних регіональних структурних підрозділів (далі - РСП) Украероруху (додаток № 3 до цього договору) (п. 4.2.4. договору).
Оплата за цим договором здійснюється у національній валюті України у безготівковій формі шляхом перерахування покупцем відповідної грошової суми на поточний рахунок постачальника (п .6.1. договору).
Покупець здійснює оплату у розмірі 100% за поставлений товар (партію товару) не пізніше 90 (дев`яноста) банківських днів з дати отримання від постачальника рахунку-фактури, оформленого належним чином після підписання уповноваженими представниками сторін видаткової накладної та акта приймання-передачі товару. Постачальник надає рахунок-фактуру покупцю для оплати після отримання покупцем копій акта приймання-передачі товару та видаткової накладної від РСП (п. 6.2. договору).
Перелік АЗС на момент укладання цього договору визначається сторонами в додатку №2 до цього договору. В подальшому перелік АЗС може коригуватись постачальником, про що постачальник повідомляє покупця (п. 7.2.5. договору).
Цей договір є укладеним після підписання його сторонами і діє 14 (чотирнадцять) місяців, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором (13.1. договору).
Сторонами підписано специфікацію (додаток № 1 до договору № 4-815/2021 від 20.12.2021), в якій визначено найменування товару (ПММ): бензин А-92, бензин А-95, дизельне паливо (літнє/зимове), його кількість, ціну за одиницю та загальну вартість всього на суму 4001535,00 грн з ПДВ.
Сторонами договору підписано видаткову накладну №7 від 10.01.2022, згідно якою постачальник передав покупцю для структурного підрозділу Одеського РСП наступний товар: бензин А-92 - 1220 літрів; А-95 - 5320 літрів; дизельне паливо - 7000 та 600 літрів на загальну суму 460278,00 грн, в т.ч. 76 713,00 грн ПДВ.
Також сторонами договору підписано акт приймання-передачі товару від 10.01.2022, згідно якого постачальником передано покупцю талони на пальне із зазначенням штрих-кодів на талонах, номіналу, кількості, типу пального.
Згідно з підписаним сторонами актом передачі ПММ на зберігання від 10.01.2022 постачальник прийняв на зберігання ПММ у загальній кількості 14140,00 літрів (дизельного пального - 7600 літрів; бензин А-92 - 1220 літрів; бензин А-95 - 5320 літрів) загальною вартістю 460 278,00 грн.
Відповідно до рахунку на оплату №7 від 10.01.2022, позивач згідно з платіжною інструкцією №7547 від 21.01.2022 перерахував на рахунок відповідача 460278 грн в якості оплати за товар.
Однак, скористатись частиною придбаного у відповідача товару позивач не зміг, зважаючи на те, що при пред`явленні талонів на мережах - партнерах АЗС, АЗС щоразу інформувало довірених осіб позивача про те, що талони або заблоковані або їх взагалі не існує.
Представниками позивача у зв`язку з відсутністю здійснення заправки за талонами ПММ складалися акти про неотоварені талони.
Як зазначає позивач, самостійно забрати товар (його неотриману частину) зі зберігання відповідача позивач не міг, оскільки пальне видається на АЗС тільки в обмін на талони, які видаються відповідачем.
Відповідно до Відомості обліку залишків талонів на пальне, куплених згідно договору від 20.12.2021 № 4-815/2021, залишок невикористаних структурним підрозділом Украероруху (Одеським РСП) талонів станом на 12.01.2024 року складає 10720 літрів, серед яких А-95 - 5320 літрів, дизельне паливо - 5400 літрів.
Вартість товару, яка була оплачена позивачем, однак не відпущена відповідачем на підставі пред`явлених талонів, становить 350496 грн.
Позивач з метою досудового врегулювання ситуації, звернувся до відповідача з листом від 18.01.2024 №21.1-01/24/24/3707/22, в якому просив повернути вартість ПММ в сумі 350496,00 грн по нереалізованих, не з вини позивача, талонах на рахунок покупця або розблокувати дію талонів для можливості отримати пальне на АЗС.
Вищезазначений лист повернутий відправнику з причин закінчення терміну зберігання поштового відправлення.
Згідно даних з ЄДРЮОФОПГФ, 26.07.2023 ТОВ "М-7 Трейд" (ідентифікаційний код 44353937) змінило свою назву на ТОВ "Назарбест Транс" та місцезнаходження (ТОВ "Назарбест Транс" - вул. Стрільців Січових, 18, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 76018).
Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.
Норми права та мотиви, якими суд керувався при прийнятті рішення. Висновок суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару (ч. 1, 2 ст. 692 ЦК України).
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 662 ЦК України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.
Продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу (ст. 663 ЦК України).
За приписами ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Частиною 2 ст. 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ч. 2 ст. 693 ЦК України, якщо продавець, який одержав суму попередньої оплати товару, не передав товар у встановлений строк, покупець має право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати.
Згідно ч. 1 ст. 670 ЦК України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.
Як встановлено судом вище, позивач (покупець) здійснив повну оплату товару на загальну суму 460278 грн.
Враховуючи те, що оплата за товар позивачем здійснена у повному обсязі, у відповідача згідно з умовами договору виникло зобов`язання із забезпечення передачі позивачу всього обсягу оплаченого товару.
Матеріалами справи підтверджується, що позивач не отримав товар, що був ним придбаний за договором, а саме: А-95 - 5320 літрів, дизельне паливо - 5400 літрів на загальну суму 350496 грн.
Відповідачем позовні вимоги не спростовані, доказів передачі позивачу оплаченого ним товару у повному обсязі на всю суму здійсненої оплати, або повернення позивачу перерахованої суми вартості за частину непереданого товару не надано.
З огляду на викладене, вимога позивача про стягнення з відповідача вартості недопоставленого товару, який був оплачений позивачем, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Судові витрати.
Склад та порядок розподілу судових витрат визначено Главою 8 Розділу I ГПК України.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, враховуючи те, що позов підлягає задоволенню, судовий збір слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 73, 74, 77, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Державного підприємства обслуговування повітряного руху України в особі Одеського регіонального структурного підрозділу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Назарбест Транс" про стягнення 350496 грн - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Назарбест Транс" (вул. Стрільців Січових, 18, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 76018, ідентифікаційний код 44353937) на користь Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, а/с 115, м.Бориспіль, Київська область, 08301 (ідентифікаційний код 19477064) в особі Одеського регіонального структурного підрозділу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, вул. Аеропорт, м.Одеса, Одеська область, 65054 (ідентифікаційний код 19214577) 350496 (триста п`ятдесят тисяч чотириста дев`яносто шість) грн боргу, 5257 (п`ять тисяч двісті п`ятдесят сім) грн 44 коп. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 24.06.2024.
Суддя Неверовська Л. М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119927688 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні