Ухвала
від 19.06.2024 по справі 918/578/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі

19 червня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/578/24

Господарський суд Рівненської області у складі судді О. Андрійчук, розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер відсутній)

до Релігійної організації "Релігійна громада Парафії Спасько - Преображенського Собору Рівненської Єпархії Української Православної Церкви (ПЦУ) м. Вараша (34400, м. Вараш, м-н Північний - 1, ідентифікаційний код 13969854)

про визнання незаконним та скасування рішення парафіяльних зборів, статуту, скасування реєстраційних дій,

УСТАНОВИВ:

У червні 2024 року ОСОБА_1 (позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до Релігійної організації "Релігійна громада Парафії Спасько - Преображенського Собору Рівненської Єпархії Української Православної Церкви (ПЦУ) м. Вараша (відповідач), у якому просить визнати незаконним та скасувати рішення парафіяльних зборів Релігійної організації "Релігійна громада Парафії Спасько - Преображенського Собору Рівненської Єпархії Української Православної Церкви (ПЦУ) м. Вараша, які оформлені протоколом від 05.04.2023, визнати незаконним та скасувати Статут Релігійної організації "Релігійна громада Парафії Спасько - Преображенського Собору Рівненської Єпархії Української Православної Церкви (ПЦУ) м. Вараша від 05.04.2023 у новій редакції, скасувати запис (реєстраційну дію) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.04.2023 щодо зміни керівника юридичної особи, а також скасувати запис (реєстраційну дію) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.04.2023 щодо внесення змін до установчих документів юридичної особи.

Одночасно із поданням позовної заяви ОСОБА_1 подав клопотання про розстрочення судового збору в сумі 12 112,00 грн рівними щомісячними платежами по 1 009,33 грн строком на 12 місяців, обґрунтоване ст. 8 Закону України "Про судовий збір", а також відсутністю доходів позивача, що унеможливлює сплату судового збору.

Зокрема, позивач як на підставу розстрочення сплати судового збору посилається на ст.8 Закону України "Про судовий збір".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 Закону України "Про судовий збір" враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі, за таких умов: 1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або 2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або 3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю. Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у ч. 1 цієї статті.

Отже, підставою для вчинення господарським судом дій, зазначених у ст. 8 Закону, є врахування ним майнового стану сторін та за умови наявності підстав, визначених у ч. 1 вказаної статті.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з ч. 2 ст. 9 вказаного Закону визначено, що суд створює такі умови, за яких кожному учаснику судового процесу гарантується рівність у реалізації наданих процесуальних прав та у виконанні процесуальних обов`язків, передбачених процесуальним законом.

Оскільки ст. 129 Конституції України як одну із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, то самі лише обставини, пов`язані з відсутністю коштів, призначених для сплати судового збору, не можуть вважатися підставою для звільнення від такої сплати.

При цьому суд зазначає, що безпідставне надання пільг з реалізації обов`язку щодо сплати судового збору одному з учасників судового процесу, має наслідком порушення прав інших учасників та суперечить принципу рівності сторін у господарському процесі.

Європейський суд неодноразово наголошував, що вимога сплати судового збору не обмежує право заявника на доступ до правосуддя. Європейський суд, зазначає, що судовий збір є одним із обмежувальних засобів, який спрямований на попередження подання безпідставних, необґрунтованих позовів, і тим самим зменшення перенавантаження судів.

Виходячи з практики Європейського суду, останній наголошує, що судовий збір має бути «розумним», тобто таким, який, з урахуванням фінансового положення заявника, може бути ним сплачений. Адже невиправдано великий їх розмір, який не враховує фінансове положення заявників, а розраховується на основі певного відсотка від суми, що є предметом розгляду справи, може бути розцінений як такий, що непропорційно обмежує право на доступ до правосуддя. Зокрема, така позиція була викладена у справі «Георгел і Георгета Стоїческу проти Румунії».

Відтак, при вирішенні питання про звільнення особи від сплати судового збору, зменшення, відстрочення або розстрочення сплати судового збору національним судам слід обов`язково враховувати положення Конвенції, Рекомендації щодо заходів, які полегшують доступ до правосуддя № R (81)7, практику Європейського суду з прав людини, а також питання фінансової спроможності заявника сплатити судовий збір, обставини конкретної справи та стадію провадження, на якій знаходиться справа.

Однак, визначення майнового стану сторони є оціночним та залежить від доказів, якими обґрунтовується рівень її майнового стану. Якщо залежно від рівня майнового стану сторона позбавлена можливості сплатити судовий збір, то такі обставини є підставою для відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Існування умов, з якими ч. 1 ст. 8 Закону України "Про судовий збір" пов`язує можливість, зокрема розстрочення сплати судового збору, позивачем вказано на скрутне фінансове становище. Крім того розмір судового збору перевищує 5% від річного доходу позивача, що підтверджується інформацією ГУ ДПС у Рівненській області.

З урахуванням викладеного, з метою збалансування публічного і приватного інтересу, суд відмовляє заявнику у задоволенні клопотання про розстрочення сплати судового збору за подання позовної заяви, однак вважає за можливе відстрочити сплату судового збору до ухвалення судового рішення у цій справі.

Приписами ч. 1 ст. 176 ГПК України, зокрема встановлено, що за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому ст. 174 цього Кодексу.

Позовна заява відповідає вимогам, установленим ст. 162, 164, 172 ГПК України. Підстави для її повернення або відмови у відкритті провадження у справі, встановлені ГПК України, відсутні.

Розглянувши матеріали позовної заяви, господарський суд визнав їх достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.

За приписами ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: 1) наказного провадження; 2) позовного провадження (загального або спрощеного).

За приписами ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: 1) наказного провадження; 2) позовного провадження (загального або спрощеного).

Згідно з ч. 1, ч. 3 ст. 247 ГПК України у порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи. При вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) ціну позову; 2) значення справи для сторін; 3) обраний позивачем спосіб захисту; 4) категорію та складність справи; 5) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо; 6) кількість сторін та інших учасників справи; 7) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 8) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши матеріали позовної заяви, ціну позову, характер спірних правовідносин, предмет доказування, обсяг та характер доказів у справі, кількість сторін та інших учасників справи, чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес, суд дійшов висновку про те, що подані матеріали є достатніми для відкриття провадження у справі, а також про те, що вказана справа має бути розглянута в порядку (за правилами) загального позовного провадження.

Крім того, у позовній заяві позивач зазначив в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Рівненську обласну державну (військову) адміністрацію.

У силу вимог ч. 1, 2 ст. 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи. Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, мають процесуальні права та обов`язки, встановлені ст.42 цього Кодексу. Вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не тягне за собою розгляду справи спочатку.

Отже, в силу ст. 50 ГПК України підставою для вступу, залучення до участі у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, є можливість впливу рішення господарського суду на права та обов`язки такої особи щодо однієї із сторін.

Беручи до уваги обґрунтування, викладене позивачем у позовній заяві, суд дійшов висновку про необхідність залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Рівненської обласної державної (військової) адміністрації.

Керуючись ст. 12, 50, 120, 162, 176, 234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

2. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

3. Підготовче засідання у справі призначити на "15" липня 2024 р. на 12:30 год.

4. Засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Рівненської області за адресою: м. Рівне, вул. Набережна, 26-А, в залі судових засідань № 11.

5. У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про розстрочення сплати судового збору за подання позовної заяви відмовити.

6. Відстрочити ОСОБА_1 сплату судового збору до ухвалення судового рішення у цій справі.

7. Запропонувати позивачу подати суду:

- оригінали документів, доданих до позовної заяви (для огляду в судовому засіданні),

- відповідь на відзив у 5-денний строк з дня отримання відзиву, а також докази направлення відповіді на відзив відповідачу.

8. Установити відповідачу строк у 15 днів з дня вручення цієї ухвали для подання відзиву на позов з урахуванням вимог ст. 165, 178 ГПК України, докази направлення відзиву позивачу надати суду.

9. Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Рівненську обласну державну (військову) адміністрацію (33028, м.Рівне, майдан Просвіти, 1, ідентифікаційний код 13986712).

10. Відповідачу направити третій особі копії відзиву з додатками, а докази такого направлення надати суду.

11. Запропонувати третій особі протягом 5-ти днів з дня вручення копії позовної заяви та/або відзиву подати письмові пояснення щодо позову/відзиву, докази надіслання копій пояснень іншим учасникам справи надати суду.

12. Запропонувати учасникам справи надати відповідь на пояснення третьої особи, докази надіслання копій відповіді на пояснення іншим учасникам справи надати суду.

13. Усі заяви, клопотання, заперечення подати до суду в строк до 15.07.2024 з дотриманням вимог до форми та змісту заяв з процесуальних питань, встановлених ст. 170 ГПК України.

14. Звернути увагу сторін на положення ст. 74, 80, 81 ГПК України щодо порядку подання доказів, наслідків неподання доказів, їх направлення іншим учасникам справи, а також щодо порядку витребування доказів.

15. Попередити позивача про те, що у разі, якщо позивач без поважних причин не подав витребувані судом докази, необхідні для вирішення спору, або позивач (його представник) не з`явився у судове засідання або не повідомив про причини неявки, позов може бути залишений без розгляду відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 226 ГПК України.

16. Попередити сторін, що відповідно до ч. 2 ст. 118 ГПК України заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

17. Звернути увагу сторін на те, що копії письмових доказів, які подаються, повинні бути оформлені відповідно до вимог ч. 4 ст. 91 ГПК України та п. 5.27 Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації (Вимоги до оформлення документів ДСТУ 4163-2020).

18. Попередити сторін, що при невиконанні процесуальних обов`язків, зокрема ухиленні від вчинення дій, покладених судом на сторону, до них можуть бути застосовані заходи процесуального примусу у вигляді штрафу відповідно до ст. 135 ГПК України.

19. Роз`яснити, що учасники справи мають право брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

20. Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання і не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Інформацію по справі, що розглядається, можна отримати на сторінці суду на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/.

Ухвала підписана 19.06.2024.

Суддя О.Андрійчук

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119928539
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —918/578/24

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні