ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4791/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання протиправними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 ) звернувся із позовом до Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 з наступними позовними вимогами:
1) визнати дії відповідача протиправними та скасувати постанову ІНФОРМАЦІЯ_1 про ступінь придатності позивача до військової служби, оформлену довідкою від 25.04.2024 №81/692;
2) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 повторно провести медичний огляд позивача та прийняти відповідне рішення щодо визначення ступені придатності до військової служби у відповідності до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в квітні 2024 року ОСОБА_1 прибув до ІНФОРМАЦІЯ_1 , де отримав направлення для встановлення придатності до проходження військової служби за станом здоров`я в ЗСУ.
За результатом проведеного медичного огляду військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 зроблено висновок, що позивач придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення ТЦК та СП установах, організаціях, навчальних закладах - придатний до військової служби за військовою спеціальністю «діловод», про що видано постанову, яка оформлена довідкою позаштатної постійно діючої ВЛК від 25.04.2024 №81/692.
ОСОБА_1 просив відповідача направити його на повторне обстеження до ЦЛК і категорично заперечував рішення №81/692 від 25.04.2024, однак відповідачем було відмовлено та вручено мобілізаційну повістку для проходження військової служби в ЗСУ.
28.04.2024 позивач звернувся із заявою до Центральної військо-лікарської комісії (м. Київ, вул. Госпітальна, 16) про перегляд рішення військо-лікарської комісії №81/692 від 25.04.2024 та просив переглянути та скасувати вказане рішення та в разі необхідності направити повторно на обстеження в інтересах медичного закладу ВЛК відповідно до діагнозу, до спеціалізованих закладів охорони здоров`я.
ОСОБА_1 вважаючи, такі дії відповідача протиправними та такими, що порушують його конституційні права, звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін
Представник третьої особи - ІНФОРМАЦІЯ_4 у відзиві на позовну заяву позовні вимоги позивача не визнав та просив відмовити в їх задоволенні. В обґрунтування своєї позиції вказує, що позивач перебуває на військовому обліку в Другому відділі ІНФОРМАЦІЯ_5 в якості військовозобов`язаного.
27.03.2024 військовозобов`язаний ОСОБА_1 прибув до ІНФОРМАЦІЯ_6 , розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , з метою проходження медичного огляду та вирішення питань стосовно призову до лав Збройних Сил України за мобілізацією, на особливий період, чи отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
В подальшому, ОСОБА_1 був оглянутий позаштатною постійно діючою військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_6 та визнаний обмежено придатним до військової служби на підставі графи ТДВ Б і ст.ст. 26-б, 31-б Графи ІІ Розкладу хвороб до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (Розклад хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби), затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України» (далі - Положення №402) про що позаштатною медичною комісією складено довідку від 25.04.2024 №81/692 з якою вказаний громадянин був ознайомлений у повному обсязі.
Беручи до уваги зазначене вище, ОСОБА_1 надано місячний термін для проходження останнім військово-лікарської комісії.
Представник третьої особи вказує, що позивач проходив військово-лікарську комісію з 27.03.2024 до 25.04.2024 тобто близько місяця з чого вбачається, що посадовими (службовими) особами ІНФОРМАЦІЯ_6 надано достатньо часу позивачу для повного, а не формального, дослідження військово-лікарською комісією стану здоров`я останнього.
В той же час, військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_6 сформовано низку актів дослідження стану здоров`я, висновків лікарів, стосовно стану здоров`я ОСОБА_1 та долучено до матеріалів огляду останнього надані позивачем результати матеріали щодо стану здоров`я військовозобов`язаного.
Вважає, що твердження позивача стосовно неповного дослідження військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_6 стану здоров`я останнього повністю спростовується наданим суду матеріалами.
Представник третьої особи зазначив, що створення ОСОБА_1 штучного спору щодо оскарження рішення військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_6 є не більше, ніж намагання останнього уникнути притягнення позивача до кримінальної відповідальності за ухилення останнім від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період шляхом підміни довідки військово-лікарської комісії відповідним судовим рішенням.
Стосовно посилання позивача на те, що комісією не взято до уваги наявні у нього хвороби, а також зауваження ОСОБА_1 на хворобливий стан, третя особа вважає, що такі обставини не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог та скасування спірного рішення, виходячи з наступного.
Матеріалами пояснень підтверджується, що позивача було повністю оглянуто відповідними лікарями, міститься інформація щодо результатів медичного огляду, дата та підпис лікарів, що відображено в розділі 10 картки медичного огляду військовозобов`язаного позивача по даній справі, яка надається відповідачем.
Крім того, в межах адміністративного процесу суд не може надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки суд не є фахівцем у медичній галузі.
При цьому, у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він мав право звернутися до вищестоящих військово-лікарських комісій для перегляду відповідної постанови з підстав наявних хвороб останнього, проте проігнорував законну процедуру оскарження. Із врахуванням зазначеного, представник третьої особи просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Позивач подав до суду заперечення у яких зазначив, що відмовився отримувати повістку на відправку (бойову повістку), згідно якої останній був зобов`язаний прибути о 16:00 год. 26.04.2024 до приміщення ІНФОРМАЦІЯ_6 з метою подальшого відправлення для проходження військової служби під час мобілізації, на особливий період в складі команди НОМЕР_1 , що прямувала в розпорядження відповідного командира військової частини.
Згідно довідки позаштатної постійно діючої військово - лікарської комісії 81/692 від 25.04.2024 ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби: непридатний до служби у десантно - штурмових військах, плавскладі морській піхоті; придатний до служби в частинах (підрозділах забезпечення), ТЦК та СП установах, організаціях, навчальних закладах; придатний до військової служби за спеціальністю діловод.
З відкритої інформації вбачається, що військова частина НОМЕР_1 входить до Оперативного Командування « ІНФОРМАЦІЯ_7 » та належить до сухопутних військ, які протипоказані позивачу. Більш того, відповідач підтверджує, факт перебування на лікуванні позивача, так як він має майже повну сліпоту на одне око, а тому вважає, що відмова мотивована його станом здоров`я.
ОСОБА_1 вказав, що відповідно до Консультативного висновку спеціаліста КП «Волинська обласна клінічна лікарня» Волинської обласної ради від 08.07.2022, Консультативного висновку спеціаліста Комунального підприємства «Волинська обласна клінічна лікарня від 22.04.2024, акту 1022 від 23.04.2024 Комунального підприємства «Нововолинська центральна міська лікарня» підтверджено діагноз міомія обох очей, складний нетонічний астигматизм обох очей. Амбліомія високого ступеню правого ока, середнього ступеню лівого ока. Центральна дегенерація сітківки обох очей, що підпадає під пункт «а» ст. 26 Положення.
Вважає, що вищевикладене свідчить, про те, що висновки ВЛК виносилися поверхнево, не належним чином було проаналізовано медичну документацію та стан його здоров`я. Позивач просив адміністративний позов задовольнити.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 25.04.2024 проведено медичний огляд солдата запасу ОСОБА_1 1975 р.н., та ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 прийнято постанову у формі довідки від 25.04.2024 №81/692, якою на підставі статті 26-б, 31-б графи ІІ Розкладу хвороб, графи ТДВ Б, що визначають ступінь придатності до військової служби, встановлено «Обмежено придатний до військової служби. Непридатний до служби у десантно-штурмових військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах. Придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, ІНФОРМАЦІЯ_8 , установах. організаціях, навчальних закладах. Придатний до військової служби за військовою спеціальністю діловод».
З висновком ВЛК позивач не погоджується, вважає протиправним, сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження, оскільки у нього є ряд захворювань, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон 2232-ХІІ).
Відповідно до ст. 1 вказаного вище Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (ч. 1-3 ст.1 Закону 2232-ХІІ).
Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (ч. 7 ст. 1 Закону 2232-ХІІ).
Згідно з ч. 9 ст. 1 Закону 2232-ХІІ щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Відповідно до ч. 10 ст. 1 Закону 2232-ХІІ громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані - прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово- облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Положеннями ч. 10 ст. 2 зазначеного раніше Закону передбачено, що з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи. Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення №402.
Відповідно до п. п. 1.1 Розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Згідно з п. 1.2 Розділу І Положення №402 медичний огляд призовників: військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти, ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв ; осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання, компонентами ракетного палива, джерелами електромагнітних полів, лазерного випромінювання, мікроорганізмами І-ІІ груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово- морських Сил Збройних Сил України.
Пунктом 2.1 Розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово- лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні га позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Щодо твердження позивача про те, що комісією не взято до уваги наявні хвороби, суд зазначає таке.
Матеріалами справи підтверджується, що позивача було оглянуто відповідними лікарями, міститься інформація щодо результатів медичного огляду, дат та підписів лікарів, що відображено в розділі 10 картки медичного огляду військовозобов`язаного.
Суд зазначає, що не може надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки суд не є фахівцем у медичній галузі.
Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі М 806/526/16 зазначив: «...що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підстав прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підстав висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дії конкретних статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступені, придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Суд зазначає, що у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він мав право звернутися до вищестоящих військово-лікарських комісій для перегляду відповідної постанови з підстав наявних хвороб.
Аналогічна позиція міститься в постанові Верховного Суду у складі колегії судів Касаційного адміністративного суду від 06.05.2022 у справі М 826/14188/16 відповідно до якої суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість акта індивідуальної дії, яке визнається протиправним та скасовується, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
Крім того, здійснюючи судочинство, Європейський суд з прав людини неодноразово аналізував межі, спосіб та законність застосування дискреційних повноважень національними органами, їх посадовими особами. Зокрема, в рішенні ЄСПЛ від 17 грудня 2004 року у справі «Pedersen and Baadsgaard v. Denmark» (заява № 49017/99) зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї. Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, відміняти замість нього рішення, яке визнається протиправним, приймати інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
На зазначене вище також звертав увагу Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в своїй постанові від 16.05.2023 у справі № 380/3195/22.
Суд зазначає, що згідно з п.2.2 розділу І зазначеного Положення штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.
До штатних ВЛІС належать: Центральна військово-лікарська комісія; ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.
Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.
ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України (абз.15 пп.2.3.4 п.2.3 розділу 1 наведеного Положення).
Відповідно до п.п.2.4.4 п. 2.4 Розділу І названого Положення на ВЛК регіону покладаються обов`язки, зокрема, з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.
Згідно з пп.2.4.5 п.2.4 Розділу І вказаного Положення ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу І цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.
Рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний
огляд.
Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (пп.2.4.6,2.4.10 п.2.4 розділу І цього Положення).
Згідно із п.п.2.6.1 п.2.6 Розділу І зазначеного Положення до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК.
Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що для проведення військово- лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, передбачених п.1.1 розділу І наведеного Положення, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служб, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК.
Пунктом 1.1 Розділу 11 вказаного Положення передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ- 10).
Пунктом 1.4 Розділу II вказаного Положення визначено, що медичний огляд контингентів, зазначених у пункті 1.2 розділу І цього Положення, проводиться в порядку, визначеному таблицею.
Згідно з п.3.8 Розділу II зазначеного Положення за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов: «Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час»; «Обмежено придатний до військової служби»; «Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю (вказати спеціальність)»; «Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю (вказати спеціальність)»; «Придатний до військової служби».
Постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.
Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:
«Придатний до військової служби»;
«Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)»:
«Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку».
Постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК.
Згідно з п. 20.3 Розділу II вказаного Положення при медичному огляді військовослужбовців та інших контингентів ВЛК приймаються постанови такого змісту: а) «Придатний» до військової служби; «Непридатний» до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час (На воєнний час приймається постанова: «Обмежено придатний до військової служби»).
У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову «придатний до військової служби», за винятком статей 2-в, 4-в, 5-в, 12-в, 13-в. 14-в, 17-в, 21-в, 22-в.
Таким чином, під час дії воєнного стану військовозобов`язані підлягають медичному огляду за наявності для цього підстав.
За результатами медичного огляду ВЛК відповідного рівня приймає рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби, яке оформляється відповідною довідкою.
З матеріалів справи слідує, що військово- ІНФОРМАЦІЯ_9 прийняла рішення про обмежену придатність ОСОБА_1 до військової служби.
Згідно норм зазначеного Положення вказана ВЛК є позаштатною лікарською комісією.
Позивач не погоджується із прийнятим рішенням, вважає його протиправним, оскільки, на його думку, виявлені у нього хвороби свідчать про непридатність до військової служби.
Згідно із нормами названого Положення у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК, рішення ВЛК регіону можуть бути оскаржено до ЦВЛК.
У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.
Остаточне рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби може бути прийнято ЦВЛК.
У спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.
Аналогічний правовий висновок висвітлений у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі№ 810/5009/18.
Позивач вважає, що проведений огляд ВЛК та прийняте рішення не відповідає реальному стану його здоров`я.
Отже позивач не згідний з медичним висновком лікарів про обмежену придатність до військової служби.
Суд зазначає, що до його повноважень не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.
Також суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ. Так, Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення №402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.04.2024 позивач звернувся із заявою до Центральної військо-лікарської комісії про перегляд рішення військо-лікарської комісії №81/692 від 25.04.2024 та просив переглянути та скасувати вказане рішення та в разі необхідності направити повторно на обстеження в інтересах медичного закладу ВЛК відповідно до діагнозу, до спеціалізованих закладів охорони здоров`я.
Однак, остаточне рішення про придатність чи не придатність військовослужбовця до військової служби відсутнє та може бути прийнято ЦВЛК.
Отже, підстав для визнання протиправним та скасування рішення у формі довідки №81/692 Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_6 від 25.04.2024 про ступінь придатності ОСОБА_1 до військової служби немає, а тому в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_3 (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Перемоги, 7, код ЄДРПОУ 01983016)
Третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_10 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ).
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119931103 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні