ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" червня 2024 р. справа № 344/6853/21
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району про визнання незаконними та скасування рішення і наказу, зобов`язання прийняти рішення про поновлення на квартирному обліку, погодження розподілу квартири,
ВСТАНОВИВ:
05 травня 2021 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України (далі третя особа 1), Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району (далі третя особа 2) в якому просить суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16.04.2021 №2 щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії оформленого протоколом №20 від 26.10.2020 щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого (полковника запасу ОСОБА_2 ) ОСОБА_1 та зняття її та членів сім`ї з квартирного обліку;
- визнати незаконним та скасувати наказ військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20.04.2021 №150 "Про затвердження рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16.04.2021 №2" щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії оформленого протоколом №20 від 26.10.2020 щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого (полковника запасу ОСОБА_2 ) ОСОБА_1 та зняття її та членів сім`ї з квартирного обліку;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 прийняти рішення яким поновити ОСОБА_1 , та членів сім`ї, на квартирному обліку у загальну чергу з 03.03.1995 під №23 та на позачерговому квартирному обліку з 08.10.2002 під №2;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 погодити розподіл двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого (полковника запасу ОСОБА_2 ) ОСОБА_1 .
Позовні вимоги мотивувала тим, що позивач є дружиною померлого військовослужбовця полковника запасу ОСОБА_2 , який проходив військову службу в період з 03 серпня 1976 року по 28 жовтня 2002 року у різних військових частинах на різних посадах. Вислуга років у Збройних силах полковника ОСОБА_2 становила календарна 26 років 2 місяці, у пільговому обчисленні 26 років 8 місяців. Наказом Міністерства оборони України від 08 жовтня 2002 року № 570 ОСОБА_2 був звільнений з військової служби у запас за пунктом 67 підпункту «Б» (за станом здоров`я) з залишенням на квартирному обліку для позачергового одержання житлового приміщення за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України.
14 травня 1999 року ОСОБА_2 як військовослужбовець, який потребував поліпшення житлових умов, разом із дружиною ОСОБА_1 , сином ОСОБА_3 , та донькою ОСОБА_4 , на підставі рішення житлової комісії в/ч НОМЕР_1 був взятий на квартирний облік у загальну чергу з 03 березня 1995 року під №103.
Після звільнення у запас ОСОБА_2 разом із сім`єю у такому ж складі був взятий на позачерговий квартирний облік з 08 жовтня 2002 року під №27.
ІНФОРМАЦІЯ_3 чоловік ОСОБА_2 помер, тому 14 червня 2019 року позивачем було подано заяву до ІНФОРМАЦІЯ_4 про внесення змін до облікової справи у зв`язку зі смертю ОСОБА_2
27 червня 2019 року наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_4 №275 було внесено зміни до облікової справи полковника запасу ОСОБА_2 . Таким чином, вони, як члени сім`ї, що перебували на обліку разом з військовослужбовцем, який помер, залишилися на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_5 до отримання житла для постійного проживання.
Станом на 01 січня 2020 року позивач та інші члени сім`ї перебували на квартирному обліку у загальній черзі з 03 березня 1995 року під №23 та на позачерговому квартирному обліку з 08 жовтня 2002 року під №2.
У жовтні 2020 року об`єднана житлова комісія ІНФОРМАЦІЯ_4 розглянула погодження списків розподілу житлової площі (придбаної Міністерством оборони України згідно конкурсних пропозицій в м. Івано-Франківську), підготовлених КЕЧ та погоджених гарнізонною житловою комісією, і прийняла рішення, яким погодила розподіл двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , житловою площею 36,0 м.кв., загальною площею 71,7 м.кв., на 6 поверсі, позивачу, як дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 , яка стоїть на черзі, згідно списків розподілу жилої площі для постійного проживання у Івано-Франківському гарнізоні.
Наказом від 28 жовтня 2020 року військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_4 № 314 погоджено розподіл зазначеної квартири позивачу, як дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 та надано квартиру по позачерговій черзі зі зняттям з квартирного обліку.
01 грудня 2020 року начальником Івано-Франківського гарнізону було затверджено список надання житлової площі для постійного проживання в ІНФОРМАЦІЯ_6 , а 10 грудня 2020 року Комісією з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями було розглянуто вказаний список надання житла для постійного проживання та облікову справу померлого військовослужбовця запасу полковника ОСОБА_2 .
За результатами розгляду Комісія з контролю прийняла рішення: «на доопрацювання», вказавши зауваження: «Пропонується відновити право на перебування на обліку в Івано-Франківському гарнізоні. Звільнився з військової служби у Хмельницькому гарнізоні».
25 січня 2021 року ІНФОРМАЦІЯ_7 своїм повідомленням ІНФОРМАЦІЯ_1 запропонувала відмінити рішення Об`єднаній житловій комісії Івано-Франківського ОВК п. 3 протоколу №20 від 26 жовтня 2020 року про розподіл двокімнатної квартири дружині померлого військовослужбовця запасу ОСОБА_1 та організувати заходи щодо перерозподілу квартири АДРЕСА_2 , серед черговиків Івано-Франківського гарнізону.
16 квітня 2021 року об`єднана житлова комісія ІНФОРМАЦІЯ_1 прийняла рішення, яким скасувала своє попереднє рішення від 26 жовтня 2020 року щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та зняла її та членів її сім`ї у кількості 3 осіб з квартирного обліку, які потребують поліпшення житлових умов при ІНФОРМАЦІЯ_1 у зв`язку із припиненням трудових відносин з військовою частиною НОМЕР_2 полковником ОСОБА_2 (переведений до військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_3 13 квітня 2001 року) у зв`язку із неправомірними діями посадових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.
20 квітня 2021 року ІНФОРМАЦІЯ_2 наказом військового комісара скасував рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом №20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 ОСОБА_1 , дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 , та зняв її та членів сім`ї з квартирного обліку.
Позивач вказує на те, що полковник ОСОБА_2 не припиняв трудових відносин з військовою частиною НОМЕР_1 , так як ніколи не перебував з даною військовою частиною у трудових відносинах. На квартирному обліку позивач постійно перебувала разом зі своїм чоловіком. У період з 30 серпня 1999 року по 30 травня 2003 року позивач працювала бухгалтером-ревізором у військовій частині НОМЕР_1 АДРЕСА_4 , за місцем служби чоловіка. Дійсно ОСОБА_2 13 квітня 2001 року був переведений до військової частини НОМЕР_4 у АДРЕСА_3 . При цьому ні одноосібно ОСОБА_2 , ні їхня сім`я у повному складі не виїжджали на постійне проживання у м. Хмельницький, місцем їхнього проживання залишилося м. Івано-Франківськ. За новим місцем служби у м. Хмельницькому чоловік позивача на квартирному обліку не перебував, одноосібно користувався гуртожитком. Таким чином, законних підстав зняти з обліку її чоловіка у зв`язку із переведенням у військову частину НОМЕР_4 у АДРЕСА_3 не було. За таких обставин позивач просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 06 травня 2021 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за даним позовом, ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 06 травня 2021 року заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову задоволено частково, вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони ІНФОРМАЦІЯ_1 , Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, Івано-Франківській квартирно-експлуатаційній частині району та будь-яким органам, установам чи організаціям приймати будь-які рішення або вчиняти будь-які дії щодо квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області рішенням від 28.09.2021 позовні вимоги ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району про визнання незаконними та скасування рішення і наказу, зобов`язання прийняти рішення про поновлення на квартирному обліку, погодження розподілу квартири задовольнив частково. Визнав незаконним та скасував рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року №2 щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 ОСОБА_1 та зняття її та членів її сім`ї з квартирного обліку. Визнав незаконним та скасував наказ військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20 квітня 2021 року № 150 «Про затвердження рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2» щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 ОСОБА_1 та зняття її та членів її сім`ї з квартирного обліку. У задоволенні решти позовних вимог відмовив (т.1, а.с.158-172).
Додатковим рішенням Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 08.12.2021 частково задоволено заяву ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення у даній справі, стягнуто з ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь ОСОБА_1 понесені витрати за надання професійної правничої (правової) допомоги у розмірі 3000,00 грн, судовий збір у розмірі 1362,00 грн (т.1, а.с.210-217).
Івано-Франківський апеляційний суд постановою від 11.05.2022 апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 залишив без задоволення, а рішення Івано-Франківського міського суду від 28 вересня 2021 року без зміни (т.2, а.с.63-68).
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду постановою від 04.10.2023 касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнив частково. Рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 28 вересня 2021 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 11 травня 2022 року скасував, провадження у справі закрив (т.2, а.с.124-130).
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду ухвалою від 08.11.2023 заяву ОСОБА_1 про направлення справи за встановленою підсудністю до Івано-Франківського окружного адміністративного суду задовольнив. Справу №344/6853/21 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району, про визнання незаконними та скасування рішення і наказу, зобов`язання прийняти рішення про поновлення на квартирному обліку, погодження розподілу квартири, передав до Івано-Франківського окружного адміністративного суду (т.2, а.с.221-222).
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду ухвалою від 29.11.2023 у задоволенні заяви ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування заходів забезпечення позову, вжитих ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 06 травня 2021 року, у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району, про визнання незаконними та скасування рішення і наказу, зобов`язання прийняти рішення про поновлення на квартирному обліку, погодження розподілу квартир, відмовлено (т.2, а.с.166-168).
Справа на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла 11.12.2023.
Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 18.12.2023 прийняв справу до розгляду Івано-Франківського окружного адміністративного суду та відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними матеріалами (т.2, ст.172-173).
Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 10.01.2024 у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовив (т.2 ст.205-207).
02.01.2024від представника ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить суд у задоволенні позову відмовити, вказавши на те, що у зв`язку з тим, що ОСОБА_2 13.04.2001 змінивши місце служби з в/ч НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 ) на в/ч НОМЕР_4 ( АДРЕСА_3 ), його неправомірно було взято на квартирний облік при ІНФОРМАЦІЯ_8 , так як він повинен був бути зарахований на квартирний облік за новим місцем служби (в/ч НОМЕР_4 АДРЕСА_3 ). Питання, щодо залишення на квартирному обліку в будь-якому місті України після звільнення з військової служби, ОСОБА_2 міг вирішувати лише за останнім місцем служби (в/ч НОМЕР_5 АДРЕСА_3 ). Тому, на думку представника, об`єднаною житловою комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 прийняті 16 квітня 2021 року рішення відповідають вимогам чинного законодавства України, є законними і обґрунтованими, підстави для скасування відсутні (т.2, а.с.185-187).
04.01.2024 ОСОБА_1 подано до суду відповідь на відзив, в якому заперечила проти тверджень відповідача викладених у відзиві на позов та зазначила про те, що відповідач у своїй діяльності повинен керуватися виключно законами та бути послідовним у прийнятті своїх рішень. Лист начальника Івано-Франківської КЕЧ району №15/8 від 25.01.2021, на який покликається відповідач у відзиві на позов, мав бути вивчений на предмет його відповідності вимогам законодавства та дійсним обставинам, що зафіксовані у документах облікової справи, а не автоматично, взятий до уваги. Крім того, на підставі протесту прокурора, висновком якого є те, що ОСОБА_2 підлягає поновленню на квартирній черзі, 17.03.2008 ОСОБА_2 та членів його сім`ї, рішенням житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 ,поновлено на квартирному обліку та відповідно 28.10.2020 саме наказом ІНФОРМАЦІЯ_1 №314 їй було погоджено розподіл двокімнатної квартири за згаданою адресою та надано зазначену квартиру по позачерговій черзі із зняттям з квартирного обліку. Після 28.10.2020 у відповідача не з`явилося жодних нових обставин, які могли бути підставою для скасування свого рішення (т.2, а.с.189-191).
11.01.2024 третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерством оборони України подано до суду пояснення щодо позову, вказавши, що 13 квітня 2001 року змінивши місце служби з військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 ) на військову частину НОМЕР_4 ( АДРЕСА_3 ), полковник запасу ОСОБА_2 повинен був бути зарахований на квартирний облік за новим місцем служби (військова частина НОМЕР_4 АДРЕСА_3 ). Питання щодо залишення на квартирному обліку в будь-якому місці України після звільнення з військової служби ОСОБА_2 міг вирішувати лише за останнім місцем служби (військова частина НОМЕР_4 АДРЕСА_3 ), просить у задоволенні позову відмовити (т.2, а.с.213-215).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачаІвано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району правом на подання пояснень щодо позову не скористалася.
Суд, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Полковник запасу ОСОБА_2 проходив військову службу в період з 03 серпня 1976 року до 28 жовтня 2002 року у різних військових частинах на різних посадах.
Відповідно до копії свідоцтва про укладення шлюбу, 04 червня 1983 року ОСОБА_2 та ОСОБА_5 зареєстрували шлюб. Після укладення шлюбу прізвище « ОСОБА_6 » змінено на « ОСОБА_7 » (т.1, а.с.11).
Як вбачається з копії свідоцтва про смерть серія НОМЕР_6 від 30 травня 2019 року, ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_3 (т.1, а.с.12).
Згідно Наказу Міністерства оборони України від 08 жовтня 2002 року № 570, ОСОБА_2 був звільнений з військової служби у запас за пунктом 67 підпункту «Б» (за станом здоров`я) з залишенням на квартирному обліку для позачергового одержання житлового приміщення за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України (т.1, а.с.13).
Згідно послужного списку, ОСОБА_2 отримав звання полковника (т.1, а.с.14-17).
Відповідно до Витягу з протоколу № 6 від 14 травня 1999 року засідання житлової комісії, військовослужбовця в частині НОМЕР_1 ОСОБА_2 поставлено в чергу на отримання (покращення) житла, в загальну чергу з 03 березня 1995 року під №103. В пільгову (позачергову, першочергову) з 08 травня 2002 року під № 27 як звільненого в запас. Склад сім`ї 4 осіб: дружина ОСОБА_1 , 1958 року народження, син ОСОБА_8 , 1984 року народження, донька ОСОБА_9 , 1988 року народження (т.1, а.с.18).
ОСОБА_2 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів військової служби, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_7 від 14 січня 2008 року (т.1, а.с.34).
ОСОБА_1 з 04.09.1998 була зареєстрована в АДРЕСА_4 територія військової частини НОМЕР_1 . На даній житловій площі були прописані також син ОСОБА_3 з 31.03.2001, донька ОСОБА_4 з 17.11.2004, онук ОСОБА_10 23.04.2010, а також ОСОБА_2 з 04 вересня 1998 року по 30 травня 2019 року та вибув у зв`язку зі смертю (т.1, а.с.41).
Відповідно до довідки від 06.03.2002 №87, ОСОБА_2 перебував на військовій службі у військовій частині НОМЕР_3 (т.1, а.с.43).
Позивач згідно трудової книжки у період з 30 серпня 1999 року по 30 травня 2003 року працювала бухгалтером-ревізором у військовій частині НОМЕР_1 АДРЕСА_4 , за місцем служби чоловіка (т.1, а.с.35-40).
Як вбачається з довідки Хмельницької квартирно-експлуатаційної частини району, що видана полковнику ОСОБА_2 , останній не перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_3 (т.1, а.с.42).
Рішенням житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_9 , оформленого протоколом № 55 від 05 грудня 2007 року, ОСОБА_2 та членів сім`ї, які були зараховані на квартирній черзі спільно з ним, було знято з квартирного обліку через втрату права на поліпшення житлових умов (т.1, а.с.44-47).
Військовою прокуратурою Івано-Франківського гарнізону 27 лютого 2008 року був винесений протест на пункт 1.5 протоколу № 55 від 05 грудня 2007 року рішення житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 , яким вимагав скасувати пункт 1.5 протоколу № 55 від 05 грудня 2007 року рішення житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 щодо зняття полковника запасу ОСОБА_2 та членів його сім`ї з квартирного обліку, як такий, що суперечить статті 47 Конституції України, статті 40 Житлового кодексу УРСР (т.1, а.с.48).
17 березня 2008 року розглядався протест прокуратури щодо поновлення ОСОБА_2 , та відповідно до протоколу №59 від 17.03.2008прийнято рішення про поновлення його та членів сім`ї на позачерговій квартирній черзі з 08.10.2002 (т.1, а.с.49-52).
14 червня 2019 року ОСОБА_1 зверталася з заявою до військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_4 про внесення змін у квартирну справу у зв`язку із смертю чоловіка полковника запасу ОСОБА_2 (т.1, а.с.19).
Наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_4 №275 від 27 червня 2019 року «Про оголошення рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 відповідно до протоколу № 5 від 21 червня 2019 року» внесено зміни до облікової справи полковника запасу ОСОБА_2 . Підстава: пункт 20 розділу VІ Інструкції (наказ Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380). Свідоцтво про смерть серії НОМЕР_8 від 30 травня 2019 року (т.1, а.с.20).
Станом на 01 січня 2020 року ОСОБА_2 перебував у загальній черзі (т.1, а.с.53-54).
Згідно Витягу з протоколу засідання об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 26 жовтня 2020 року № 20, погоджено розподіл двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , житловою площею 36,0 м.кв., загальною площею 71,7 м кв. на 6 поверсі, дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 ОСОБА_1 , яка стоїть на черзі, згідно списків розподілу жилої площі для постійного проживання в ІНФОРМАЦІЯ_11 та надано квартиру по позачерговій черзі зі зняттям з квартирного обліку (т.1, а.с.21).
28 жовтня 2020 року наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_4 № 314 «Про оголошення рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 відповідно до протоколу № 20 від 26 жовтня 2020 року» було погоджено розподіл двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , житловою площею 36,0 м.кв., загальною площею 71,7 м.кв. на 6 поверсі, як дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 , яка стоїть на черзі, згідно списків розподілу жилої площі для постійного проживання в ІНФОРМАЦІЯ_11 . На квартирній черзі перебуває з 03 березня 1995 року, на позачерговій з 08 жовтня 2002 року (т.1, а.с.22-23).
Протоколом засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 156 від 10 грудня 2020 року, затвердженим Головою комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів сімей жилими приміщеннями 10 грудня 2020 року, розглянуто пропозиції начальника Івано-Франківського гарнізону полковника ОСОБА_11 щодо розподілу 9 квартир за адресою: АДРЕСА_5 , зокрема, квартири АДРЕСА_6 - ОСОБА_1 (т.1, а.с.24-29).
Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району листом від 25 січня 2021 року на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 , об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 запропонувала відмінити рішення об`єднаної житлової комісії Івано-Франківського ОВК п.3 протоколу № 20 від 26 жовтня 2020 року про розподіл двокімнатної квартири дружині померлого військовослужбовця запасу ОСОБА_1 та переглянути правомірність перебування на квартирному обліку в Івано-Франківському гарнізоні (т.1, а.с.30).
Відповідно до Витягу з протоколу засідання об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2, скасовано пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , дружині померлого ОСОБА_1 та зняття її та членів сім`ї з квартирного обліку в кількості 3 осіб, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , з квартирного обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов при ІНФОРМАЦІЯ_12 у зв`язку з припиненням трудових відносин з військовою частиною НОМЕР_1 полковником ОСОБА_2 (переведений до військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_3 13 квітня 2002 року) та у зв`язку з неправомірними діями посадових осіб при вирішенні питання про взяття на облік. Підстава: пункт 3, пункт 5 статті 40 Житлового кодексу України, абзац 6 пункту 7 розділу ІІ, пункт 21 розділу VІ Інструкції з організації забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380, абзац 2 пункту 37 Положення про забезпечення жилою площею в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 03 лютого 1995 року № 20 (яке діяло на момент звільнення), повідомлення Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району від 25 січня 2021 року № 15/8 (т.1, а.с.31).
20 квітня 2021 року Наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20 квітня 2021 року №150 «Про затвердження рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року №2» скасовано пункт 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та знято її та членів сім`ї з квартирного обліку (т.1, а.с.32).
Листом відповідача від 23 квітня 2021 року позивача повідомлено та надано документи про скасування рішення щодо розподілу двокімнатної квартири для постійного проживання за адресою: АДРЕСА_1 та зняття з черги (т.1, а.с.33).
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ст. 47 Конституції України, громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Відповідно до абзацу 4 частини першої статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надають їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Згідно з чинним на момент взяття ОСОБА_2 на квартирний облік Положенням про порядок забезпечення жилою площею в ЗСУ, затвердженим наказом Міноборони від 3 лютого 1995 року № 20 (Положення № 20), військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та КЕЧ району до отримання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених у цьому пункті, а саме: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала необхідність для надання іншого жилого приміщення; при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт; при засудженні військовослужбовця до позбавлення волі на термін понад 6 місяців, крім умовного засудження; при наданні відомостей, що не відповідають дійсності та які стали основою для прийняття на облік або неправомірних дій командування при вирішенні питання про прийняття на облік (пункт 13).
На виконання приписів статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», постановою КМУ від 3 серпня 2006 року № 1081 затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (Порядок).
Вказаний Порядок визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців осіб офіцерського, старшинського і сержантського, рядового складу (крім строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях після звільнення та членів їх сімей (пункт 1 Порядку).
Згідно з пунктом 3 даного Порядку військовослужбовцям, які мають вислугу 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Відповідно до пункту 24 Порядку військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром частини. У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до відповідних списків, а в разі відмови в зарахуванні на облік підстави відмови з посиланням на норми законодавства. Датою зарахування на облік вважається день, коли житловою комісією частини винесено рішення про зарахування військовослужбовця на облік.
Пунктом 29 Порядку передбачено, що військовослужбовці, які перебувають на обліку при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду, а в разі розформування військової частини у військовому комісаріаті і квартирно-експлуатаційному органі та користуються правом позачергового одержання житла.
Порядок передбачає також і випадки, коли військовослужбовці знімаються з обліку, а саме у разі: 1) поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; 2) засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; 3) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; 4) подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; 5) в інших випадках, передбачених законодавством (пункт 30 Порядку).
Системний аналіз зазначених норм права свідчить про те, що військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та члени їх сімей мають право на отримання житла, а, отже, і на залишення на обліку до отримання ними житла, в тому числі і у разі звільнення в запас чи відставку, крім випадків, передбачених пунктом 30 Порядку.
Суд встановлено, що чоловік позивача ОСОБА_2 разом із сім`єю був взятий на квартирний облік у загальну чергу з 03 березня 1995 року під №103, а після звільнення у запас ОСОБА_2 разом із сім`єю взятий на позачерговий квартирний облік з 08 жовтня 2002 року під №27. Також встановлено, що ОСОБА_2 житлом за рахунок Міністерства оборони України не забезпечувався, його перебування на квартирному обліку з 1995 року не заперечувалося протягом всього часу перебування на обліку, законність постановки на квартирний облік не оскаржувалася відповідачем.
Матеріали справи не містять доказів того, що ОСОБА_2 був зарахований на квартирний облік внаслідок подання ним відомостей, що не відповідають дійсності чи неправомірних дій посадових осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік.
Суд зазначає, що рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_13 та наказ військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_13 в частині скасування рішення житлової комісії від 26.10.2020 щодо погодження розподілу двокімнатної квартири по АДРЕСА_1 ОСОБА_1 та зняття її та членів сім`ї з квартирного обліку, на підставі п. 13 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220, згідно якого військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та КЕЧ району до отримання жилого приміщення, за винятком ряду випадків, зокрема, при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт є незаконними, оскільки вказаний нормативно-правовий акт втратив свою чинність 10 листопада 2006 року. Натомість постановою КМУ від 3 серпня 2006 року № 1081 затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (Порядок), який є чинним станом на час виникнення спірних правовідносин та не передбачає обов`язкового зняття з квартирного обліку при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт.
Відповідачем не представлено доказів того, що ОСОБА_2 при перебуванні на квартирному обліку подавав комісії неправдиві відомості, а відтак позивач не може в такий спосіб відповідати за помилки чи упущення посадових осіб військової частини та створеної у ній житлової комісії.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи.
У справі «Рисовський проти України» від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовній спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» від 05 січня 2000 року, «Онер`їлдіз проти Туреччини» від 18 червня 2002 року, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» від 08 квітня 2008 року, «Москаль проти Польщі» від 15 вересня 2009 року).
Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
З огляду на зазначене, необґрунтованими є доводи відповідача про те, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачем правильно застосовано нормативно-правовий акт, який втратив чинність, але був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Виходячи із вищевикладеного, суд дійшов висновку, що рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2 щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, та наказ військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20 квітня 2021 року № 150 «Про затвердження рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2» щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, є незаконними та не обґрунтованими, тому зазначені рішення підлягають скасуванню в цих частинах.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_2 прийняти рішення, якими поновити позивача та членів сім`ї на квартирному обліку у загальну чергу з 03 березня 1995 року під № 23 та позачерговому квартирному обліку з 08 жовтня 2002 року під № 2 та погодити розподіл квартири позивачу, то суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ «Організація роботи житлових комісій військових частин» Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України 31 липня 2018 року №380, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 вересня 2018 року за № 1020/32472, для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах (далі - військова частина) утворюються житлові комісії (далі - житлова комісія військової частини).
До житлових комісій військових частин також належать житлові комісії квартирно-експлуатаційних органів та військових комісаріатів, які утворюються для ведення у встановленому порядку обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, або виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення особами з числа звільнених із військової служби в запас або відставку.
У пункті 3 розділу ІІ «Організація роботи житлових комісій військових частин» вказаної Інструкції передбачено, що для спільного вирішення житлових питань декількох військових частин (підрозділів) у порядку, визначеному цією Інструкцією, можуть утворюватися об`єднані житлові комісії військових частин (підрозділів).
Основними завданнями житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) є: перевірка житлових умов військовослужбовців та членів їх сімей; прийняття рішення з житлових питань, у тому числі із розгляду відповідних рапортів (заяв) військовослужбовців та членів їх сімей з житлових питань; ведення обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими житловими приміщеннями (службовою житловою площею); ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; розгляд заяв, скарг та пропозицій, що виникли під час р оботи житлових комісій військових частин, та прийом громадян з житлових питань; видача документів, які створюються житловими комісіями військових частин під час виконання вимог цієї Інструкції; ведення оперативного обліку службових житлових приміщень (пункт 5 розділу ІІ «Організація роботи житлових комісій військових частин» Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями).
Згідно пункту 7 розділу ІІ «Організація роботи житлових комісій військових частин» даної Інструкції, житлова комісія військової частини ( об`єднана житлова комісія) має право приймати рішення щодо: взяття військовослужбовців та членів їх сімей на облік і зняття з обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою жилою площею); взяття військовослужбовців та членів їх сімей на облік і зняття з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; надання військовослужбовцям та членам їх сімей службових жилих приміщень (службової житлової площі), жилих приміщень для постійного проживання або виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення; зміни дати зарахування (перебування) на обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; внесення змін до облікових справ військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; перегляду раніше прийнятих рішень цією житловою комісією або в порядку правонаступництва.
Враховуючи те, що питання про поставлення на квартирний облік, погодження розподілу жилих приміщень приймається об`єднаними житловими комісіямитериторіальних, тому підстав для зобов`язання відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 вчинити дії, про які просить позивач, суд не вбачає.
Водночас, наслідком скасування судом рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2 щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року та наказу військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20 квітня 2021 року № 150 є відновлення прав позивача, які існували до прийняття оскаржуваних рішень (наказів).
Відповідно до статей 1 та 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі часткового задоволення позовних вимог судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Докази понесення судових витрат відсутні, відтак відсутні підстави для їх розподілу.
На підставі наведеного, керуючись статями 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2 щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 ОСОБА_1 та зняття її та членів її сім`ї з квартирного обліку.
Визнати протиправним та скасувати наказ військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20 квітня 2021 року № 150 «Про затвердження рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 квітня 2021 року № 2» щодо скасування пункту 3 рішення об`єднаної житлової комісії, оформленого протоколом № 20 від 26 жовтня 2020 року, щодо погодження розподілу двокімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 дружині померлого полковника запасу ОСОБА_2 ОСОБА_1 та зняття її та членів її сім`ї з квартирного обліку.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 ) адреса: АДРЕСА_7 ;
відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_2 (ідентифікаційний код юридичної особи НОМЕР_10 ), адреса: АДРЕСА_8 ;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями в особі Міністерства оборони України, (ідентифікаційний код юридичної особи 00034022), адреса: пр-т. Повітрофлотський, буд. 6.м.Київ, 03168;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Івано-Франківська квартирно-експлуатаційна частина району, (ідентифікаційний код юридичної особи 08494013), адреса: вул. Національної Гвардії, буд.14Г, м. Івано-Франківськ, 76014.
Суддя /підпис/ Скільський І.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119932399 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні