Рішення
від 21.06.2024 по справі 640/17765/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 червня 2024 року № 640/17765/22

Суддя Київського окружного адміністративного суду Марич Є.В., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (далі позивач, ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН») з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві №00175880704 від 12.08.2022;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві №00175910704 від 12.08.2022;

- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві внести відомості в реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість щодо Заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, додатку №4 до податкової декларації з податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (ЄДРПОУ 41182427) реєстраційний №9422713037 від 20.01.2022.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки акту перевірки не відповідають дійсним обставинам справи та нормам чинного законодавства, оскільки фінансово-господарські операції позивача з контрагентами є реальними, що підтверджуються належним чином оформленими первинними документами. Доводи контролюючого органу щодо господарських операцій позивача стосуються лише взаємовідносин третіх осіб, без їх взаємопов`язаності/взаємозв`язку з TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН», тому позивача безпідставно притягнуто до відповідальності за порушення податкового законодавства.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.11.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що документальною позаплановою перевіркою TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» встановлено порушення п.185.1 ст.185, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податкового зобов`язання з податку на додану вартість та завищення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за грудень 2021 року.

Під час перевірки податковий орган дійшов висновку про невідповідність придбаних та реалізованих товарів (підміна товару на ланцюгу постачання, відмінність від товарів, що були придбані (перебували на балансі) та в подальшому реалізовані контрагентам) по взаємовідносинах з TOB «БІГ ІНДАСТРІ», TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод», TOB «НІК-ТРАНС», TOB «БІАС-ТРЕЙД», TOB «Мисливське господарство «Надбужжя».

Разом з тим, Законом України від 13.12.2022 №2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду», який набрав чинності 15.12.2022 ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону установлено, що з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.03.2023 справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Маричу Є.В.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.06.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Суд за згодою сторін перейшов до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами і доказами.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

На підставі направлення від 15.02.2022 №2830/26-15-07-04-02, наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 07.02.2022 №745-п, відповідно до пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України відповідачем проведено документальну позапланову виїзну перевірку TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (код 41182427) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.01.2022 №9422713037 (з врахуванням уточнюючих розрахунків з ПДВ) сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку, за результатами якої складено акт від 25.07.2022 №17331/26-15-07-04-02/41182427.

Документальною позаплановою виїзною перевіркою TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (код 41182427) встановлено порушення п.185.1 ст.185, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України, що призвело до:

- заниження податкового зобов`язання з податку на додану вартість грудень 2021 року у розмірі 749 697 грн;

- завищення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за грудень 2021 року у розмірі 19 607 382 грн.

Контролюючим органом за результатами перевірки первинних документів та аналізу податкової інформації виявлено факти з підміни товару (послуг) по ланцюгу постачання, що свідчать про неможливість здійснення господарських операцій у зв`язку із відсутністю факту (джерела) його законного введення в обіг та відсутність факту реального одержання (купівлі) товару по взаємовідносинам з TOB «БІГ ІНДАСТРІ» (код 42490036), TOВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» (код 19153456), TOB «НІК-ТРАНС» (код 35989932), TOB «БІАС-ТРЕЙД» (код 41198594), ТОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» (код 30947615) та постачання (продажу) товарів (послуг) на адресу TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН», тому в останнього не було підстав для податкового обліку вказаних операцій.

На підставі висновків акта перевірки Головного управління ДПС у м. Києві прийнято податкові повідомлення-рішення:

№00175880704 від 12.08.2022, яким зменшено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 19 607 382,00 грн та накладено штрафні (фінансові) санкції у розмірі 9 803 691,00 грн;

№00175910704 від 12.08.2022, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на загальну суму 1 124 545,50 грн, у тому числі за податковими зобов`язаннями 749 697,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями 374 848,00 грн.

Вважаючи податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

За положенням підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажом товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.

Відповідно до пп.14.1.231 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Підпунктами 16.1.2, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 вказаного Кодексу встановлено, що платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до положень підпункту 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Згідно з пунктом 198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Пунктом 198.3 статті 198 Податкового кодексу України визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Згідно з пунктом 198.5 статті 198 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання, виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі, передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Згідно з пунктом 200.1 статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Суд зазначає, що підставою для ведення бухгалтерського обліку господарських операцій та надання юридичної сили і доказовості є первинні документи, що повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок, встановлений Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХIV (далі - Закон №996-ХIV).

Згідно із статтею 1 Закону №996-ХIV первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Пунктом 2 статті 3 Закону №996-ХIV передбачено, що бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Частиною 1 статті 9 Закону №996-ХIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Відповідно до пункту 2 статті 9 даного Закону, первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Разом з цим, формальна наявність у покупця первинних документів, необхідних для віднесення певних сум до складу витрат відповідного періоду не є безумовною підставою формування витрат чи податкового кредиту, у разі недоведення реальності здійснених господарських операцій та придбання товарів з метою їх використання у межах господарської діяльності платника податку.

Отже, виходячи із системного аналізу викладених правових норм, для встановлення правомірності визначення платником податків його податкового кредиту з ПДВ, а також заявленого ним бюджетного відшкодування, належить з`ясувати реальність руху активів і коштів у процесі здійснення господарських операцій, господарську мету укладання відповідних договорів та економічний результат їх вчинення.

Відповідно до поданої TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» до Головного управління ДПС у м. Києві (Печерський район м. Києва) податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2021 року від 20.01.2022 №9422713037 з урахуванням уточнюючих розрахунків з ПДВ сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Податкового кодексу України на момент подання податкової декларації, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (рядок 20.2.1 декларації) становить 24 718 303 грн.

TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» включено до бюджетного відшкодування податку на додану вартість за грудень 2021 року суми від`ємного значення за березень 2021 року, які сформовано за рахунок придбання товару (олія соняшникова нерафінована пресова, 1-го ґатунку та шрот соняшниковий гранульований) у TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» (код 19153456), транспортних послуг у TOB «НІК-ТРАНС» (код 35989932). Сума від`ємного значення за березень 2021 року сформована TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» за рахунок виписаних податкових накладних березня 2021 року.

Між TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» (Постачальник) та TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (Покупець) був укладений договір поставки №01/12-2020 від 01.12.2020, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію (олію соняшникову нерафіновану для харчового промисловості та шроту соняшникового негранульованого), якість якої відповідає вимогам даного Договору, в подальшому «Товар», а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його вартість в порядку та на умовах визначених в даному Договорі.

На виконання умов Договору поставки, в перевірений період, який увійшов до суми вказаної в заяві на бюджетне відшкодування, TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» поставило на умовах погоджених Сторонами в договорі та Специфікаціях олію соняшникову нерафіновану в кількості 1600,00 тон на суму з ПДВ 48 192 000,00 гри., олію соняшникову нерафіновану пресову 1-го ґатунку в кількості 4000,00 тон на суму з ПДВ 166 320 000,00 грн. та шрот соняшниковий в кількості 25 300 тон на загальну суму з ПДВ - 166 440 000,00 грн.

Позивачем надано в підтвердження виконання умов договору копії актів приймання-передачі, податкових накладних (а.с.1-265 том 2), специфікації (229-240 том 1).

TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» виписано на адресу позивача податкові накладні, копії яких містяться в матеріалах справи (1-257 том 9). Суми ПДВ за вказаними податковими накладними позивачем включено до складу податкового кредиту.

Розрахунки між суб`єктами господарювання проводились в безготівковій формі. Позивачем надано до матеріалів справи копії платіжних доручень (а.с.174-196 том 6, а.с.1-146 том 7).

Також, в підтвердження поставки позивачем надано товарно-транспортні накладні (а.с.1-217 том 3, а.с.1-214 том 4, а.с.1-235 том 5).

Закуплений Товар, а саме олія соняшникова нерафінована пресована, 1-го ґатунку та шрот соняшниковий негранульований були закуплені на виконання контрактів, укладених з компанією MEGA TRADE COMMODITIES PTE. LTD, від 11.01.2021 №5MT та від 01.12.2021 №2МТ (а.с.1-173 том 6).

Відповідно до п.10 «Правила приймання» ДСТУ 4694:2006: «Приймання соняшнику можливе тільки на підставі документа, що засвідчує його якість і безпеку, в якому додатково зазначають клас за кислотним числом олії, клас за натурою, а також ураженість соняшнику білою або сірою гниллю».

Відповідно до п.11.7 та 11.9 «Методи контролювання» ДСТУ 4694:2006: «ураженість соняшнику білою або сірою гниллю визначають за результатами попереднього оцінювання рослин соняшнику у полі перед збиранням. Визначення вмісту токсичних елементів (ртуті, миш`яку, міді, свинцю, кадмію, цинку) повинно здійснюватися згідно ГОСТ 26927-26934 окремо для кожного елементу».

Суд зазначає, що ні під час перевірки, ні під час розгляду справи, позивачем не надано сертифікатів якості та/або якісних посвідчень безпосередньо від виробника соняшнику, які засвідчували б його якість та безпеку, що суперечить нормам ДСТУ.

Суд враховує, що сертифікати якості (відповідності) не є первинними документами щодо господарської операції з придбання (постачання), разом з тим, в даному випадку відсутність даних документів унеможливлює встановлення походження соняшника (його виробника), що має важливе значення при формуванні податкового кредиту з податку на додану вартість.

Крім того, згідно акту перевірки, за результатами аналізу ЄРПН по ланцюгу постачання не встановлено придбання насіння соняшника у контрагентів-постачальників.

Досліджуючи питання щодо товарності спірних операцій позивача з ТОВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» суд установив, що основним видом господарської діяльності підприємтсва є: виробництво олії та тваринних жирів.

Разом з тим, перевіркою встановлено, що у ТОВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» немає земельних ділянок достатньої площі для самостійного вирощування соняшника.

Згідно з даними звіту TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» за формою 20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність у товариства наявні адміністративні будівлі, комплекс зерноочистки та сушки, виробнича будівля з екстракції олійної сировини, маслоцех, склади, вагова, насосна станція, силосозберігальня, завальна яма зерноочистки та сушки, ємність для газу, вантажівки, що знаходяться за адресою: Дніпропетровська обл., Новомосковський район, с. Знаменівка, вулиця Польова, буд. 1в/1.

Проте, результати опрацювання даних 1С «Податковий блок»; Єдиний реєстр податкових накладних; Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України, встановлено, що TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» у перевіряємих періодах формувало податковий кредит за рахунок придбання наступних товарів:

- олії соняшникової нерафінованої; фісташок обсмажених, маргарину столового « 82%», TM «Sania»; маргарину столового «Молочний особий», 82% моноліт 20 кг.; суміші рослинно-молочної «Традиційна 72,5% РХ Полтавське (Т) 400 г»; замінника молочного жиру Z500 TM"SANIA" (жир спеціального призначення), замінника молочного жиру «САНІЯ» Z300; маргарину столового Щедро «Вершковий особливий» 72%; маргарину Запорізький «Слойка для домашньої випічки» 80% фас 0,500; заміннику молочного жиру «Віолія-молжир 3» ЕАК; маргарину «Любительский» 40%; жиру рослинний «Шортенінг кондитерський» моноліт 20кг (ЗЖК, S); жиру «Шортенінг кондитерський 99,7%», замінника молочного жиру «Феттимилк - Сир 01АК» моноліт 20 кг; олії пальмової рафінованої вибіленої дезодорованої моноліт 20 кг; маргарину для листкового тіста Щедро «Слойка для класичних листкових виробів» 80%; насіння соняшника, маргарину «Сонячний особливий» 72% монолит 20, маргарину для слойки, жиру кулінарного «Фрітюрний» моноліт 20 кг; Маргарин «Для тортів» 80% монолит 20, тощо.

Однак, згідно проведеного аналізу зареєстрованих TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.01.2019 по 28.02.2021 відсутня реалізація на користь покупців вище перерахованих груп товарів, що вказує, на думку суду, про штучне формування податкового кредиту по цій групі товару для заниження сплати податкового зобов`язання з податку на додану вартість.

Разом з тим, відповідно до положень ДСТУ 4694 (Соняшник: олійна сировина) та ДСТУ 7011 сировиною для виробництва соняшникової олії є насіння соняшника, що за своїми органолептичними, фізико-хімічними показниками безпеки відповідають нормам ДСТУ. Проте, придбані TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» зазначені вище товари не є сировиною для виробництва олії соняшникової нерафінованої, а придбана готова олія соняшника та насіння соняшника не підтверджується належними доказами щодо законного джерела походження.

Зокрема, як вбачається з акту перевірки, основними постачальниками TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» були:

- TOB «Уника-Трейд» (код 37378979) - документально оформило поставку 4834т олії соняшникової сирої нерафінованої на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту-постачальнику TOB «Уника-Трейд» (код 37378979): вид діяльності - 46.47 - оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; перебуває на загальній системі оподаткування; платник ПДВ з 13.09.2012. TOB «Уника-Трейд» (код 37378979) придбало (документально оформило поставку) олію соняшникову сиру нерафіновану в березні 2021 року у ТОВ «НАГГЕТ» (код 41140827).

Водночас, ТОВ «НАГГЕТ» (код 41140827), видом діяльності якого є 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, на протязі 2020 2021 рр придбало просо жовте та згідно з даними ЄРПН не придбавало олію соняшникову;

- ТОВ «Група Скай» (код 43746968) - документально оформило поставку 4212,98т олії соняшникової сирої нерафінованої на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту-постачальнику ТОВ «Група Скай» (код 43746968): вид діяльності 46.32 - оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами. Податковий кредит TOB «Група Скай» сформовано за рахунок придбання продуктів харчування, одягу, алкогольних напоїв, сигарет в асортименті; арахіс у обол.сол.смаж, «Козацька слава», виноград сушений, виріб м`ясомісткий Екстра 1/с (ц-н), вино біле напівсолодке LA CACCIATORA BIANCO 0.75л, Коньяк Askanelі 0,5л, вино «Фрателлі Неро» сухе червоне 0,75л, корм для котів Whiskas, вермут Маренго (дес.біле) 1л, тощо;

- ТОВ «Ароха Груп» (код 43011534) - документально оформило поставку 3514т олії соняшникової сирої нерафінованої на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту-постачальнику TOB «Ароха Груп» (код 43011534): вид діяльності 46.31 оптова торгівля фруктами й овочами. Податковий кредит TOB «Ароха Груп» сформовано за рахунок імпортних операцій з придбання продуктів харчування (фрукти та овочі) та придбання продуктів харчування, слабоалкогольних напоїв, прального порошка на території України; плоди барбарису сушені, суха суміш для приготування кексів, цибуля зелена свіжа, паста молочна, молоко пастеризоване 2,5%, виноград сушений (сорт 2), тощо. Останню звітність з ПДВ подано а липень 2021, обраховується заборгованість у зв`язку із заниженням податкових зобов`язань за лютий 2021 року;

- ТОВ «Пенслідерм» (код 43325605) - документально оформило поставку 1667,32т насіння соняшника на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту-постачальнику TOB «Пенслідерм» (код 43325605): вид діяльності 46.47 - оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям. Податковий кредит ТОВ «Пенслідерм» сформовано за рахунок придбання на території України продуктів харчування, алкогольних напоїв, прального порошка (Печень трески Аквамарин нат. 100г ключ, Сардина Аквамарин НДО 230г, Харчові добавки для спортсменів Gold Standart 100%, Banana Cream, Яйце Бум Приз асорті, Кран кульовий з мот.1/2, Цибуля зелена свіжа, Пиво «Перша приватна броварня», Свіжий Розлив 1,8л ПЕТ, Яловичина морожена, Молоко коров`яче, Плоди барбарису сушені, Іран, Горілка «Велична» 0,7 л, тощо). Останню звітність з ПДВ подано за липень 2021 року, обраховується заборгованість у зв`язку із заниженням податкових зобов`язань за лютий 2021 року на суму 15 092 833,22 грн;

- TOB «Могол агро» (код 35601344) документально оформило поставку олії соняшникової на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту-постачальнику TOB «Могол агро»: вид діяльності - 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Згідно з повідомленнями про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність TOB «Могол агро» у товариства наявні: земельні ділянки та колісна техніка, чисельність працюючих - 4 особи. Імпортні операції відсутні. Проте, податковий кредит TOB «Могол агро» сформовано за рахунок придбання на території України продуктів харчування, алкогольних напоїв, прального порошка на території України (картопля, пісок, фініки сушені, крупа гречана ядриця швидкорозварювальна, 1 сорт, крекер солоний, чипчи Люкс сир, ЧумакМайСоусЛегСправжій30%ДП350г, помідори, тощо);

- TOB «ІНВЕСТІКАГРУП» (код 42473780) документально оформило поставку 367,97 т олії соняшникової сирої нерафінованої на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту - постачальнику TOB «ІНВЕСТІКАГРУП» (стара назва -TOB «НОВАНС ГРУП») (код 42473780): вид діяльності - 46.21-оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Перебуває на загальній системі оподаткування. Платник ПДВ з 01.03.2020.

TOB «ІНВЕСТІКАГРУП» придбало (документально оформило поставку) олію соняшникову сиру нерафіновану в лютому 2021р. у TOB «ТІГАРІУС» (код 32913368) у кількості 367,97 т.

Водночас, видом діяльності TOB «ТІГАРІУС» є: 46.47-оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям. Перебуває на загальній системі оподаткування. Між тим, протягом 2021 року TOB «ТІГАРІУС» придбавало продукти харчування (серце куряче морожене, заморожені курячі шиї, гуляш з лопатки, сало бік, гомілка куряча заморожена та інше), одяг (сорочки чоловічі текстильні бавовняні, піджаки текстильні для хлопців, бавовняні з джинсової тканини, кросівки жіночі, з верхом з натуральної шкіри, на підошві з пластмаси, костюми для дітей, трикотажні з бавовни, сукні жіночі текстильні з бавовни та інше.). Згідно даних ЄРПН TOB «ТІГАРІУС» протягом 2021 року не придбавало олію соняшникову сиру нерафіновану (олію соняшникову);

- TOB «ВІДА БІЗ» (код 43938065) документально оформило поставку маргарину, жиру столового, мила на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту - постачальнику TOB «ВІДА БІЗ» (код 43938065): вид діяльності - 46.21-оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Перебуває на загальній системі оподаткування. Платник ПДВ з 01.12.2020. Статутний капітал 350 000 грн;

- TOB «ЯКІСНИЙ СИСТЕМНИЙ СЕРВІС 2020» (код 38591109) документально оформило поставку маргарину, заміннику молочного жиру, суміші рослинно-молочної на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту - постачальнику TOB «ЯКІСНИЙ СИСТЕМНИЙ СЕРВІС 2020» (стара назва - TOB «С.К.С») (код 38591109): вид діяльності - 46.39 - неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

- TOB «ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНИ» (код 42824505) документально оформило поставку маргарину, жиру на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту - постачальнику TOB «ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНИ» (код 42824505): вид діяльності - 46.90-неспеціалізована оптова торгівля. Перебуває на загальній системі оподаткування. Платник ПДВ з 01.01.2021;

- TOB «ФУДИНОЙЛ» (код 43500909) документально оформило поставку заміннику молочного жиру на адресу TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод».

Інформація по контрагенту - постачальнику TOB «ФУДИНОЙЛ» (код 43500909): вид діяльності - 46.33 - оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.

З огляду на викладене, враховуючи неможливість відстеження ланцюга постачання, встановити реальне постачання товару (олія соняшникова нерафінована, шрот соняшниковий негранульований) TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» не можливо.

За результатами аналізу ЄРПН по ланцюгу постачання за перевіряємий період не встановлено придбання насіння соняшника у контрагентів-постачальників. Також, дані контрагенти не є виробниками соняшника. Тобто, за результатами аналізу ЄРПН діяльності СГ по ланцюгу взаємопов`язаних господарських операцій з руху товару (насіння соняшнику), встановлено відсутність джерела його законного введення в обіг та реального задекларованого виробництва.

Таким чином, аналізуючи первинні документи, податкової та фінансової звітності ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» суд погоджується з податковим органом про недоведеність позивачем можливості постачання насіння соняшника на адресу ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» внаслідок відсутності необхідних умов для відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу: недостатньої чисельності працюючих на ТОВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» та відсутності працюючих у контрагентів-постачальників; відсутність залучення працівників за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу); недостатньої площі земельних ділянок у ТОВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» для самостійного вирощування соняшника, та відсутність земельних ділянок у контрагентів-постачальників; відсутність виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, обладнання та інших основних засобів у контрагентів по ланцюгу постачання; відсутність у контрагентів по ланцюгу постачання придбання будь-яких послуг (оренди приміщення, транспортних, комунальних послуг тощо), які дозволяли б провадити господарську діяльність; неподання фінансової та податкової звітності; відсутність якісних посвідчень безпосередньо від виробника соняшника, внаслідок чого неможливо встановити походження товару.

Що стосується транспортування товару (олії соняшникової та шроту соняшникового) від постачальника ТОВ «Знаменівський олійноекстракційний завод» до місця призначення, то відповідне транспортування здійснювалось за рахунок ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН».

Перевіркою встановлено, що суб`єктами господарювання, які надавали ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» послуги з перевезення вантажу є: TOB «НІК ТРАНС» (ЄДРПОУ 35989932); ТOB «ТРАНСЛОГІСТИК ПЛЮС» (ЄДРПОУ 42741052); TOB «БІГ ІНДАСТРІ» (ЄДРПОУ 42490036).

Перевіркою встановлено, що TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» укладено договір про надання транспортно-експедиційних послуг від 11.01.2021 №11/01 з TOB «БІГ ІНДАСТРІ» (код 42490036). На підставі зазначеного договору TOB «БІГ ІНДАСТРІ» у січні -лютому 2021 виписано податкові накладні, а TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» сформовано податковий кредит у січні 2021р. на суму ПДВ у розмірі 422 221 грн та лютому 2021р. на суму ПДВ 171 318 грн. з надання транспортних послуг за маршрутами: Дніпропетовська область, Новомосковський р-н, с. Знаменівка - Миколаївська обл. Жовтневий р-н, с. Галицинове; Дніпропетовська область, Новомосковський р-н, с. Знаменівка - Херсонська обл., м. Херсон, Карантинний острів; Херсонська обл., Білозерський р-н, сщ. Копані - м. Миколаїв; Дніпропетровська обл., Новомосковський р-н, с. Знаменівка - Херсонська обл., м. Нова Каховка, смт Дніпряни; Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг - м. Миколаїв.

Виконання даного договору в перевіреному контролюючим органом періоді підтверджується видатковими накладним), товарно-транспортними накладними, актами приймання-передачі товару, платіжними дорученнями.

Згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних та інформаційної системи «Податковий Блок»: про продану TOB «БІГ ІНДАСТРІ» у товариства є 8 вантажівок, 4 автоприцепи (звіт за формою 20-ОПП), чисельність працюючих - 11 осіб (звіт за формою 1ДФ). Станом на час проведення перевірки не звітує. Наявна недоїмка по сплаті податкового зобов`язання з ПДВ становить 2 924 409 грн.

Перевіркою також встановлено за інформацією поданих звітів, що жоден із найманих працівників TOB «БІГ ІНДАСТРІ» не приймав безпосередню участь у перевезенні вантажу (олії соняшникової та шроту соняшникового) на користь ТОВ «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН».

На підтвердження отримання послуг від ТОВ «ТРАНСЛОГІСТИК ПЛЮС» позивачем до матеріалів справи жодних доказів не надано.

Крім того, не підтверджується належними і допустимими доказами фактичне надання послуг з перевезення олії соняшникової нерафінованої, шроту соняшникового негранульованого TOB «НІК-ТРАНС» (код 35989932) (TOB "ВОЛИНСЬКІ НОВЕЛИ") ГУ ДПС в Одеській області (30, в стані переходу до іншої ДПІ) на суму ПДВ 2 142 156,85 грн.

Показники податкового кредиту TOB «НІК-ТРАНС» сформовано переважно за рахунок оформлення придбання дизельного палива. Згідно з відомостями про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за формою 4ДФ чисельність підприємства складає 9 осіб. Разом з тим, протягом березня 2021 року TOB «НІК ТРАНС» оформлено транспортні послуги в адресу 21 платника податків за маршрутами Харківської. Черкаської, Херсонської, донецької, Миколаївської, Одеської, Житомирської, Дніпропетровської областей.

Таким чином, позивачем не доведено та матеріали справи не містять доказів отримання транспортних послуг.

Отже, за результатами аналізу наявної інформації встановити реальне постачання, придбаного товару (олія соняшникова нерафінована та шрот соняшниковий негранульований) від TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» на адресу TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» не можливо, що свідчить про те, що правочини між TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» та TOB «Знаменівський олійноекстракційний завод» здійснений без мети настання реальних наслідків.

Окрім того, предметом перевірки також були господарські взаємовідносини між позивачем та TOB «Мисливське господарство «Надбужжя» (код 30947615).

Так, TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (Замовник) укладено договір від 07.09.2020 №01/09-2020 з TOB «Мисливське господарство «Надбужжя» (код 30947615) (Виконавець) на виконання підрядних сезонних послуг, предметом якого є виконання Виконавцем сільськогосподарських послуг власною сільськогосподарською технікою на земельних угіддях Замовника з обов`язковим дотриманням вказівок Замовника методів, технології використання та/або застосування матеріалів необхідних для надання послуг.

Види послуг, кількість необхідної техніки, місцезнаходження угідь, терміни виконання сільськогосподарських послуг, вартість виконаних послуг, умови оплати та інші умови оформлюються в Додаткових угодах до Договору (п.1.7).

Сторонами укладена Додаткова угода №1 від 07.09.2020, у відповідності до якої Виконавець зобов`язаний виконати роботи:

1) Дискування 1-й слід на угіддях, що знаходяться у Коростенському районі, Житомирської області;

2) Дискування 2-й слід на угіддях, що знаходяться у Коростенському районі, Житомирської області.

На виконання умов договору між Сторонами підписано акт надання послуг №37 від 27.10.2020 на загальну суму 1 295 520,00 грн.

На виконання умов договору TOB «Мисливське господарство «Надбужжя» на адресу TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» виписано податкові накладні від 16.03.2021 №12, від 16.03.2021 №12 на загальну суму 1499880 грн, у т.ч. ПДВ 249980 грн.

Разом з тим, згідно інформації по контрагенту: видом діяльності TOB «Мисливське господарство «Надбужжя» є: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Імпортні операції відсутні. В березні 2021 року TOB «Мисливське господарство «Надбужжя» (код 30947615) придбавало цукор в мішкотарі, електричну енергію, запчастини (амортизатори барабани гальмівні, енергоакумулятори гальмівні, радіатори двигуна, піввісь, інше).

Крім того, як вбачається з акту перевірки TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» встановлено, що згідно з договором субпідряду від 08.08.2020 №0108-СП з ДП «ГРОЗИНСЬКЕ» (код 00724809) та Єдиного реєстру податкових накладних TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» продано послуги по дискуванню.

На адресу ДП «ГРОЗИНСЬКЕ» (код 00724809) виписано та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:

від 18.03.2021 №8 на суму ПДВ у розмірі 160 080 грн. з номенклатурою робіт «Дискування 1-й слід на території Коростенського р-ну Житомирської області»;

від 18.03.2021 №9 на суму ПДВ у розмірі 118 088 грн. з номенклатурою робіт «Дискування 2-й слід на території Коростенського р-ну Житомирської області».

Крім того, у перевіряємому періоді TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» укладено договір поставки від 01.12.2020 №12-2020, згідно якого TOB «БІАС-ТРЕЙД» (код 41198594) (Постачальник), зобов`язується поставити та передати у власність TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (Покупець) сільськогосподарську продукцію, врожаю 2019-2020 років (Товар), а Покупець зобов`язується Товар та оплатити його вартість в порядку та на умовах визначених в договорі.

У Специфікації №1 від 01.12.2020 до Договору Поставки від 01.12.2020 Сторони погодили умови поставки, серед яких передбачено, зокрема, назва товару - насіння соняшнику 2019 року, кількість тонн - 1 000, Ціна без ПДВ грн./т - 12 250,00; Покупець здійснює оплату за поставлений Товар на протязі 45 днів від дати поставки; Покупець самостійно забирає Товар на умовах СРТ Інкотермс 2010, Постачальник доставляє Товар Покупцю за наступною адресою: Дніпропетровська обл. м. Кривий Ріг, вул. Фабрична, 3/24. Якість Товару повинна відповідати показникам ДСТУ7011:2009. Зараженість не допускається.

У Специфікації №2 від 16.03.2021 до Договору Поставки від 01.12.2020 Сторони погодили умови поставки, серед яких передбачено, зокрема, назва товару - насіння соняшнику 2019 року, кількість тонн - 301, Ціна без ПДВ грн./т- 15 400,00; Покупець здійснює оплату за поставлений Товар на протязі 45 днів від дати поставки; Покупець самостійно забирає Товар на умовах СРТ Інкотермс 2010, Постачальник доставляє Товар Покупцю за наступною адресою: Запорізька обл. Михайлівський район, смт. Пришиб, вул. Кооперативна, 1в. Строк поставки: Постачальник повинен поставити Покупцю Товар в кількості визначеній в пункті 1 даної Специфікації на протязі 60 днів від дати підписання даної Специфікації. Якість Товару повинна відповідати показникам ДСТУ7011:2009. Зараженість не допускається.

В підтвердження виконання умов договору TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» надано копії ивдаткових та податкових накладних.

Разом з тим, згідно інформації по контрагенту: видом діяльності TOB «БІАС-ТРЕЙД» є: 46.21-оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період згідно звіту ССВ 4 особи. Статутний капітал 1 000 грн. Документів щодо походження (виробника) товару (соняшник насіння, врожаю 2019р.) TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» не надано.

Згідно з проведеним аналізом зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних TOB «БІАС-ТРЕЙД» протягом березня 2021 року придбавав «соняшник насіння, врожаю 2019 року» у TOB «Хостагро» (код 43507197).

Водночас, за наслідками опрацювання податкової інформації Звіт щодо наявності земельних ділянок TOB «Хостагро» до органів ДФС не надавався. Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період згідно звіту ССВ 1 особа. Згідно проведеного аналізу зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних TOB «Хостагро» протягом 2021 року не придбавало «соняшник насіння, врожаю 2019 року».

Отже, фактично у TOB «Хостагро» (код 43507197) відсутня відповідна кількість працівників, техніки та інших виробничих активів необхідних для здійснення господарської діяльності, зокрема обробки земельних ділянок та вирощування на них сільськогосподарських культур. Також, підприємством здійснено придбання значної кількості паливно-мастильних матеріалів, газу, мила, які неможливо використати без відповідної кількості техніки, чисельності працюючих, що, ймовірно, свідчить про штучне формування податкового кредиту. Таким чином, в діях посадових осіб підприємства вбачається маніпулювання податковою та фінансовою звітністю з метою документального оформлення операцій з придбання продукції та надання послуг мінімізації податкових зобов`язань.

Враховуючи вищевикладене, встановлено відсутність реальної можливості придбання товарів (робіт, послуг) у вищевказаних контрагентів-постачальників, а саме відсутність майна, трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, засобів для транспортування та іншого майна, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій у зазначених обсягах, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності.

При цьому, суд зазначає, що надані позивачем первинні документи, які складені на ці операції, не підтверджують факт господарських операцій. Сам факт наявності у позивача податкових та видаткових накладних не є безумовним доказом реальності господарських операцій, тоді як для податкового обліку значення має саме фактична наявність у платника податків первинних документів, фізичних, технічних та технологічних можливостей для здійснення відповідних операцій та зв`язку між фактом придбання товару (послуги) і подальшою господарською діяльністю.

Суд наголошує, що зазначені вище факти з підміни товару (послуг) в ланцюгу постачання, відмінність від товарів, що були придбані (перебували на балансі) та в подальшому реалізовані контрагентам свідчать про нездійснення господарських операцій, у зв`язку із відсутністю факту (джерела) законного введення в обіг вказаного товару та відсутність факту реального його одержання від контрагентів-постачальників у досліджуваному періоді, що свідчить про непідтвердженість формування відповідного активу та доказує фіктивність введення в обіг ідентифікованого товару (послуг) та нереальність здійснення господарських операцій контрагентами щодо постачання (продажу) товарів (надання послуг) на адресу TOB «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН».

Судом встановлено документальне оформлення операцій, які в подальшому відображені в податковому обліку, проте, підтвердження фактичного існування зазначеного в таких документах товару як об`єктів цивільного обігу, які мають індивідуально визначені ознаки, виробника, сертифікати відповідності або якості не надані.

Враховуючи вищевказані норми законодавства, суд приходить до висновку, що первинні документи, які складені суб`єктами господарської діяльності на операції що не відповідають сутності і не несуть доказовості відносно змісту здійсненної операції не є документами, які можуть бути підставою для відображення в облікових регістрах бухгалтерського та податкового обліку. Витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування, а також податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою і для формування податкового обліку платника податків.

Отже, судом не встановлено надходження товару, що має індивідуально визначені ознаки, та виконання послуг саме від заявлених у спорі контрагентів, подальший рух товару, у тому числі переміщення на виробництво, та його використання при виготовленні власної продукції.

Дійсно, суд враховує, що чинне податкове законодавство не ставить у залежність право платника податків на витрати та/або податковий кредит від виконання податкового обов`язку іншими платниками - постачальниками товарів (послуг).

Однак, у разі встановлення в судовому процесі обставин, які свідчать, що платник податків був чи міг бути обізнаний щодо протиправної діяльності його контрагента, яка полягає в незаконній мінімізації податкових зобов`язань, зокрема, у створенні штучних підстав для збільшення витрат та/чи податкового кредиту, або у разі коли платник податків діяв без належної обачності чи обережності при виборі контрагента, який не виконує податкового обов`язку, при встановлених обставинах, які спростовують реальність господарських операцій, отримана таким платником податків податкова вигода у вигляді права на витрати та податковий кредит є безпідставною.

Під час розгляду справи суд враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 05 травня 2023 року у справі № 160/15514/20.

Викладені висновки суду не суперечать правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 19 березня 2019 року у справі №826/9534/17, від 26 лютого 2019 року у справі №826/1536/18, від 11 грудня 2018 року у справі №804/6942/16 за наслідками проведення правового аналізу норм ПК України та Закону №996-ХIV. Зокрема, Верховний Суд відзначив те, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами. Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. У первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Водночас, у постановах від 16.11.2018 у справі №816/2142/17, від 27.06.2017 у справі № 808/1062/14, від 14.03.2017 у справі № 826/757/13-а, від 06.02.2018 № К/9901/5042/17 Верховний Суд також відзначає, що недоведеність фактичного здійснення господарської операції (нездійснення операції) позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів, якщо рух коштів не забезпечений зв`язком з господарською діяльністю учасників цих операцій. При цьому, відсутність ділової мети також є підставою для відмови у наданні податкової вигоди.

Згідно частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, системно проаналізувавши положення чинного законодавства України та надавши оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позову та відсутність підстав для його задоволення.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати відшкодуванню позивачу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ-ГРЕЙН» (01042, м. Київ, вул. Брановицького Ігоря, буд. 3, офіс 9, код ЄДРПОУ 41182427) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ ВП 44116011) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №00175880704 від 12.08.2022, №00175910704 від 12.08.2022, зобов`язання вчинити дії, - відмовити.

2. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Марич Є.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119932934
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —640/17765/22

Рішення від 21.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Іщук І.О.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Іщук І.О.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Іщук І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні