Рішення
від 24.06.2024 по справі 420/12130/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/12130/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Радчука А.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області (вул. Садова, 1, м. Одеса, 65000, код ЄДРПОУ 37607526), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, в якій позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ 20987385), яка виразилася у не складанні та не направленні відповідного подання до Головного управління Казначейства в Одеській області (код ЄДРПОУ 23213460) щодо повернення ОСОБА_1 (РНКОПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ), помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), які були сплачені ОСОБА_1 за квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021р. в АТ РВС БАНК при укладанні договору купівлі-продажу квартири АДРЕСА_2 , зареєстрованому в реєстрі №1352, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко О. М.;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ 20987385), сформувати та подати до Головного управління Казначейства в Одеській області відповідне подання на повернення ОСОБА_1 (РНКОПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ), грошових коштів у сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), помилково зарахованих до Державного бюджету України за кодом доходів бюджету 2414050 Збір в ПФ-1% по операціям купівлі-продажу нерухомості, сплачених за квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021р. в АТ РВС БАНК при укладанні договору купівлі-продажу квартири АДРЕСА_2 , зареєстрованому в реєстрі №1352, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко О. М., - шляхом перерахування вказаної суми на мій банківській рахунок (отримувач: ОСОБА_1 , РНКОПП НОМЕР_1 , Банк отримувача: ПриватБанк, МФО банку: 305299, Рахунок отримувача IBAN: НОМЕР_2 ).

Адміністративний позов поданий за допомогою системи Електронний суд.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 04.11.2021 року позивачка вперше придбала нерухоме майно, а саме квартиру за адресою: АДРЕСА_3 , згідно договору купівлі-продажу квартири, що посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко Оленою Михайлівною та зареєстрований в реєстрі за №1352. Одночасно, при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу, позивачка сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від його вартості в загальній сумі 9 530, 00 грн.

Як зазначено у позові, 27.11.2023 року позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про повернення помилково сплаченого збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомості в розмірі 9 530, 00 грн., однак позитивної відповіді не отримала. Відповідач листом від 06.12.2023 № 1500-0606-8/172864 відмовив у поверненні коштів.

Вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не складання та не направлення до Головного управління Казначейства в Одеській області подання щодо повернення помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 9 530, 00 грн., позивачка звернулась до суду з даним позовом.

У своїх доводах позивачка посилається на те, що відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» громадяни, які придбавають житло вперше, звільняються від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Позивачка стверджує, що 04.11.2021 року житло придбавалось нею вперше; факт відсутності придбавання або отримання будь-якого іншого нерухомого майна у власність підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження. Отже, перерахована сума збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при купівлі квартири є помилково сплаченою та підлягає поверненню.

Ухвалою суду від 23.04.2024 року відкрито провадження по справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

07.05.2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за допомогою системи Електронний суд.

Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.

У відзиві зазначено, що позивачка зверталась до Головного управління із заявою та доданими документами щодо повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 9 530,00 грн., зазначаючи, що 04.11.2021 року вперше придбала квартиру, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , за договором купівлі-продажу квартири від 04.11.2021 року, що посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко Оленою Михайлівною та зареєстрований в реєстрі за №1352, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження нерухомого майна від 04.11.2021 року №2496422651100.

Відповідач вказує, що розглянув звернення позивачки та надав їй відповідь листом №1500-0606-8/5380 від 10.01.2024 про відсутність підстав для повернення збору, оскільки не надано доказів того, що вона придбала житло вперше.

Як зазначає відповідач, відсутність інформації в архівній складовій частині Державного реєстру прав РПВН, не у всіх випадках є достовірним підтвердженням того, що особа не придбавала (не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя) житлової нерухомості в період до 01.01.2013 року. Зазначений Реєстр включає в себе відомості про зареєстровані права лише після 01.01.2013, а тому не є повним. Наразі не існує офіційного джерела інформації, яке б підтверджувало, що житло придбане особою вперше.

З огляду на викладене, у відзиві зазначено, що оскільки Головне управління не має як можливості, так і обов`язку встановлювати факт першого придбання нерухомого майна позивачкою, то відсутні і правові підстави для формування подання про повернення сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, оскільки неможливо встановити, що такий збір позивачкою сплачений помилково.

13.05.2024 року позивачкою за допомогою системи Електронний суд подано відповідь на відзив.

У відповіді на відзив позивачка апелювала доводам відзиву стосовно відсутності доказів придбання нею житла вперше. Зазначило, що відсутність можливості Пенсійного фонду України та його територіальних управлінь встановити факт придбання квартири конкретною особою вперше, не може ставитись в провину особі, оскільки не визначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може впливати на порушення прав громадян, які наділені такими правами. За таких обставин, на переконання позивачки, саме відповідач зобов`язаний довести, що вона придбала житло згідно договору купівлі-продажу від 04.11.2021 року не вперше. За відсутності відповідних доказів, яка вважає позивачка, вона має право на повернення суми сплаченого збору як помилково сплаченого за відсутності обов`язку здійснювати такий платіж.

Щодо наявності доказів того, що житло придбавалось вперше, позивачка зазначила, що зі змісту інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №355471086 від 22.11.2023 року, виданої державним реєстратором Бардаковим Є.В., копія якої додана до позовної заяви та при зверненні до відповідача, вбачається, що за нею зареєстровано лише право власності за договором купівлі-продажу квартири від 04 листопада 2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко О.М. та зареєстровано в реєстрі за №1352. Будь яких відомостей щодо реєстрації права власності та інших речових прав за нею на об`єкти нерухомості, в тому числі на будинок АДРЕСА_5 та інші об`єкти нерухомості, які б могли бути придбаними з використання житлових чеків, зокрема за місцем народження та місцем реєстрації в смт. Ялта, Першотравневого району, Донецької області, вищезазначена інформаційна довідка не містить.

Інші заяви по суті справи сторонами не надавались, клопотання та додаткові докази не надходили.

З урахуванням вищенаведеного, суд вирішує справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що позивачка - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі договору купівлі-продажу від 04.11.2021 року, зареєстрованого в реєстрі за №1352 та посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко Оленою Михайлівною, придбала у власність квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 (а.с. 23).

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №282899986 від 04.11.2021 року, сформованого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Лемешко Оленою Михайлівною, 04.11.2021 року на підставі договору купівлі-продажу від 04.11.2021 року №1352, за ОСОБА_1 зареєстроване право власності на об`єкт нерухомого майна, а саме квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 . Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2496422651100 (а.с. 24).

У зв`язку з придбанням нерухомого майна, під час нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу ОСОБА_1 сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від його вартості в загальній сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), що підтверджується квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021 року в АТ «РВС БАНК», засвідченою приватним нотаріусом Лемешко О.М. 04.11.2021 року (а.с. 28).

27.11.2023 року ОСОБА_1 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою, якою просила повернути помилково сплачений збір на обов`язкове державне пенсійне страхування в розмірі 1% від вартості об`єкту нерухомого майна в розмірі 9530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу квартири № 1352 від 04.11.2021 р., на підставі того, що відповідне житло нею придбано вперше, що звільняє від сплати збору на обов`язкове пенсійне страхування відповідно до п. 9 ст. 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування (а.с. 21-22).

Разом із заявою було подано такі додатки: 1. Копія договору купівлі-продажу квартири №1352 від 04.11.2021 року на 2 арк. в 1 прим; 2. Копія Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №282899986 від 04.11.2021р. на 2 арк. в 1 прим; 3. Копія квитанції №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021р. на 1 арк. в 1 прим; 4. Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 355471086 від 22.11.2023 року на 2 арк. в 1 прим.

У відповідь на заяву щодо повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування в сумі 9530, 00 грн., Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області листом від 06.12.2023 року вих. №1500-0606-8/172864 повідомило, що умовою звільнення від сплати Збору є відсутність факту придбання житла, зокрема як частки в спільному майні подружжя, що не підтверджено наданими документами. А також не долучено відомостей про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду, що охоплюють період з 1992 року та мають бути надані з усіх місць проживання з 1992 року по дату укладення договору купівлі-продажу (а.с. 17).

Враховуючи зазначене, відповідач відмовив позивачці надати подання на повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна в сумі 9530,00 грн.

28.12.2023 року ОСОБА_1 повторно звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою, якою просила повернути помилково сплачений збір на обов`язкове державне пенсійне страхування в розмірі 1% від вартості об`єкту нерухомого майна в розмірі 9530, 00 грн. (а.с. 19).

Разом із заявою було подано такі додатки: 1. Копія договору купівлі-продажу квартири №1352 від 04.11.2021 року на 2 арк. в 1 прим; 2. Копія Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №282899986 від 04.11.2021р. на 2 арк. в 1 прим; 3. Копія квитанції №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021р. на 1 арк. в 1 прим; 4. Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 355471086 від 22.11.2023 року на 2 арк. в 1 прим.; 5. Копія свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_3 від 27.02.2016 року на 1 арк. в 1 прим; 6. Копія свідоцтва про розірвання шлюбу серія НОМЕР_4 від 05.11.2016 року на 1 арк. в 1 прим; 7. Копія листа АТ «Ощадбанк» на 1 арк. в 1 прим.

Листом від 10.01.2024 року вих. №1500-0606-8/5380 Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області у відповідь на вказане звернення повідомило, що Реєстр прав власності на нерухоме майно (РПВН) запроваджено в 2003 році, підключення БТІ до РПВН здійснювалось поступово, так як не були встановлені строки. До цього здійснення реєстрації права власності проводилось на підставі Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 9 червня 1998 року № 121. БТІ здійснювало реєстрацію прав власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані в межах його зони обслуговування: населені пункти, у межах території яких БТІ мало право здійснювати реєстрацію прав власності на нерухоме майно. Отже єдиного загальнодержавного реєстру або інформаційної бази не існує. Таким чином, відсутність інформації в архівній складовій частині Державного реєстру прав РПВН, не у всіх випадках є достовірним підтвердженням того, що особа не придбавала (не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя) житлової нерухомості в період до 01.01.2013 року (а.с. 18).

Враховуючи зазначене, відповідач відмовив позивачці надати подання на повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна в сумі 9530,00 грн.

Вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не складання та не направлення до Головного управління Казначейства в Одеській області подання щодо повернення помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 9 530, 00 грн., позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Доводи позову мотивовані тим, що позивачкою придбано житло вперше, що звільняє від сплати збору на обов`язкове пенсійне страхування відповідно до п. 9 ст. 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування,.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Порядок справляння та використання збору на обов`язкове державне пенсійне страхування визначає Закон України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 № 400/97-ВР.

Статтею 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування визначений перелік платників збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

За приписами пункту 9 статті 1 Закону, платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Стаття 2 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування визначає об`єкти оподаткування збором на обов`язкове державне пенсійне страхування для окремих платників збору.

Зокрема, згідно пункту 8 статті 2 Закону, для платників збору, визначених пунктом 9 статті 1 цього Закону, об`єктом оподаткування є вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.

Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1998 р. № 1740 затверджений Порядок сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (далі Порядок №1740 у редакції від 26.09.2020 року, чинній на момент сплати позивачем збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна).

Цей порядок регулює питання сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій згідно із Законом України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до п. 15-1 Порядку № 1740 (у редакції від 26.09.2020 року, чинній на момент набуття позивачем права власності на нерухоме майно), збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, у розмірі 1 відсотка від вартості нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу такого майна, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України.

Згідно з п. 15-2 Порядку № 1740, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі нерухомого майна не сплачується, якщо:

б) право власності на житло, отримане фізичною особою в результаті його приватизації, відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду";

в) особа придбаває житло вперше, що підтверджується заявою фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя), та відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (з урахуванням відомостей з невід`ємної архівної складової частини цього Реєстру про набуття, зміну і припинення речових прав на нерухоме майно, про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло, а також даними про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду. Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року);

г) особа перебуває у черзі на одержання житла, що підтверджується документом, виданим органом, до компетенції якого належить ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Згідно з п. 15-3 Порядку № 1740, нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Документом, що підтверджує сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, є платіжне доручення платника збору про перерахування сум збору на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства. Копія такого платіжного доручення зберігається в нотаріуса, який посвідчив договір.

Суми збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачуються платниками, зазначеними у пункті 15-1 цього Порядку, за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 866 «Про внесення змін до Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій», що набрала законної сили 26.09.2020 року, пункт 15-3 Порядку №1740 доповнено абзацом такого змісту:

«Нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється без документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна за наявності зазначених у підпунктах в і г пункту 15-2 цього Порядку інформації та документів, що підтверджують звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування».

Аналіз наведених норм свідчить, що громадяни, які придбавають житло вперше, не є платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

У свою чергу, нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, крім операцій купівлі-продажу нерухомого майна за наявності зазначених у підпунктах в і г пункту 15-2 цього Порядку інформації та документів, що підтверджують звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Отже, з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 866 щодо внесення змін до Порядку № 1740, тобто, починаючи з 26.09.2020 року, держава запровадила механізм, за умови дотримання якого фізична особа, що придбаває житло вперше (та, відповідно, не є платником збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі нерухомого житла), може скористатися вказаною пільгою та не сплачувати збір при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу такого житла.

Для цього фізична особа подає нотаріусу: 1) заяву про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя); 2) відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (з урахуванням відомостей з невід`ємної архівної складової частини цього Реєстру про набуття, зміну і припинення речових прав на нерухоме майно, про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло; 3) дані про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду. Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року).

За умови отримання від фізичної особи перелічених документів нотаріус на підставі абзацу четвертого пункту 15-3 Порядку № 1740 здійснює нотаріальне посвідчення договору купівлі-продажу нерухомого майна без документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Якщо ж особа не скористалася цим механізмом під час нотаріального посвідчення та помилково сплатила збір, то така особа вправі скористатися таким самим порядком вже після укладення договору купівлі-продажу житла, подавши територіальному органу ПФУ визначені підпунктом "в" пункту 15-2 Порядку № 1740 інформацію та пакет документів, що підтверджують наявність підстав для звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

При цьому зміни, внесені Постановою КМУ № 866 до Порядку № 1740, не позбавляють органів ПФУ обов`язку щодо повернення позивачу безпідставно сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Як вбачається з матеріалів справи, у зв`язку з придбанням нерухомого майна під час нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, ОСОБА_1 сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від його вартості в загальній сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), що підтверджується квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021 року в АТ «РВС БАНК», засвідченою приватним нотаріусом Лемешко О.М. 04.11.2021 року (а.с. 28).

Водночас, згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, №355471086 від 22.11.2023 року, сформованої державним реєстратором Бардаковим Є.В. за заявою ОСОБА_1 , за параметром запиту «права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження», що належать фізичній особі ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні відомості щодо права власності на об`єкт нерухомого майна за реєстраційним номером 2496422651100, тобто щодо перебування у приватній власності квартири за адресою: АДРЕСА_3 , зареєстрованого на підставі договору купівлі-продажу від 04.11.2021 року №1352 (а.с. 25).

У Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відомості відсутні.

У матеріалах справ наявні копії свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_3 від 27.02.2016 року та свідоцтва про розірвання шлюбу серія НОМЕР_4 від 05.11.2016 року, відповідно до яких позивачка ОСОБА_1 при вступі у шлюб та його розірванні прізвище « ОСОБА_2 » не змінювала (а.с. 95).

Отже за відсутності доказів протилежного, суд дійшов висновку, що у межах спірних правовідносин позивач придбав житло вперше, а відтак звільняється від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, відповідно до п. 9 ст. 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Натомість, під час нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу від 04.11.2021 року, ОСОБА_1 помилково сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від його вартості в загальній сумі 9 530, 00 грн.

Однак, після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу нерухомого майна ОСОБА_1 зверталась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявами про повернення сплачених коштів в сумі 9 530, 00 грн. відповідно до п. 9 ст. 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Проте, позитивної відповіді не отримала.

Суд констатує, що відповідач двічі відмовив позивачці надати подання на повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна в сумі 9530,00 грн.

Згідно правової позиції відповідача у справі, органи Пенсійного фонду України не володіють інформацією щодо прав власності громадян на нерухоме майно, тому відповідне подання до органів Державної казначейської служби не може бути сформовано.

Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, з огляду на приписи чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства, суд відхиляє наведені доводи відповідача, оскільки як свідчать матеріали справи, у цій справі будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивача про придбання ним житла вперше, чи підтверджували б реєстрацію на праві приватної власності за ним будь-якого іншого нерухомого майна та свідчили б про відсутність у нього права на звільнення від сплати збору, відповідачем не надано, а судом не встановлено.

Суд звертає увагу на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 03.07.2018 у справі № 819/33/17 та в постанові від 30.09.2019 в справі № 819/1727/16: «За відсутності відповідного правового механізму перевірки інформації про факт придбання нерухомості вперше саме держава в особі Пенсійного фонду України як уповноваженого суб`єкта владних повноважень зобов`язана доводити той факт, що у кожному конкретному випадку особа, що зобов`язана сплачувати збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, придбала житло не вперше. Держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. В протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності належного правового регулювання покладаються саме на державу. Відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав на нерухоме майно та позбавлення можливості Пенсійного фонду України та його територіальних відділень встановити придбання квартир конкретною особою вперше не може ставитись в провину особі, оскільки не визначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення чи обмеження прав громадян, які наділені такими правами».

Суд вважає, що саме держава в особі Пенсійного фонду України як уповноваженого суб`єкта владних повноважень зобов`язана доводити той факт, що у цьому конкретному випадку особа, якій відмовили у поверненні збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, придбала житло не вперше.

Відповідач не надав суду доказів на підтвердження того, що позивачка придбала житло не вперше.

Доводи відповідача на відсутність відповідного правового механізму перевірки інформації про факт придбання нерухомості вперше в цьому контексті не заслуговують на увагу, оскільки саме держава повинна була створити такий механізм, а не перекладати тягар його відсутності на особу, що не є платником збору на загальнообов`язкове пенсійне страхування.

На підставі викладеного, оцінивши докази, які є у справі, з урахуванням встановлених обставин справи та вимог чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що позивач звільнений від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування як такий, що придбав житло вперше, а тому сплачений ним збір на обов`язкове державне пенсійне страхування за наслідками укладання договору купівлі-продажу квартири підлягає поверненню.

При цьому, враховуючи відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, викладену у листах від 06.12.2023 року вих. №1500-0606-8/172864 та від 10.01.2024 року вих. №1500-0606-8/5380, у поверненні ОСОБА_1 збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), зарахованих до Державного бюджету за кодом доходів бюджету 2414050 «Збір в ПФ-1% по операціям купівлі-продажу нерухомості», згідно з квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021 року, суд вбачає в поведінці відповідача активну, свідому поведінку, тобто дії суб`єкта правових відносин, а не його бездіяльність.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволення шляхом визнання протиправними дій, а не бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, як заявлено позивачем.

Процедура повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, визначена Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року № 787 (далі - Порядок № 787).

Пунктом 5 Порядку № 787 передбачено, що повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету або повернення на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів, або перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.

У разі повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС та органи Держмитслужби) орган, що контролює справляння надходжень бюджету, засобами системи Казначейства формує подання в електронній формі згідно з додатком 1 до цього Порядку та подає його до відповідного головного управління Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету, Казначейства.

Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема

здійснює повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Таким чином, оскільки повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а таким органом щодо контролює справляння збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є Пенсійний фонд України, то саме на відповідача покладено обов`язок щодо формування та надання до органів Державної казначейської служби подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 28 листопада 2018 року у справі № 813/1126/17.

Відповідно до Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 січня 2013 року № 43, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2013 року за № 291/22823, органи Державного казначейства України у процесі казначейського обслуговування державного бюджету за доходами та іншими надходженнями формують розрахункові документи і здійснюють повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету та здійснюють безспірне списання коштів державного бюджету на підставі виконавчого документа у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, позовні вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області сформувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області подання про повернення ОСОБА_1 суми сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), зарахованих до Державного бюджету за кодом доходів бюджету 2414050 «Збір в ПФ-1% по операціям купівлі-продажу нерухомості», сплачених за квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021р., підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно зі статтею 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов належить задовольнити.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат здійснюється на користь позивача у розмірі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області.

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області (вул. Садова, 1, м. Одеса, 65000, код ЄДРПОУ 37607526), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, викладену у листах від 06.12.2023 року вих. №1500-0606-8/172864 та від 10.01.2024 року вих. №1500-0606-8/5380, у поверненні ОСОБА_1 збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у сумі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), зарахованих до Державного бюджету за кодом доходів бюджету 2414050 «Збір в ПФ-1% по операціям купівлі-продажу нерухомості», згідно з квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області сформувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області подання про повернення ОСОБА_1 суми сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 9 530, 00 грн. (дев`ять тисяч п`ятсот тридцять гривень 00 копійок), зарахованих до Державного бюджету за кодом доходів бюджету 2414050 «Збір в ПФ-1% по операціям купівлі-продажу нерухомості», згідно з квитанцією №04-1424640/1/С від 04 листопада 2021 року.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 20987385) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 1211,20 грн. (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

СуддяА.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119933869
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/12130/24

Рішення від 24.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні