Рішення
від 24.06.2024 по справі 520/783/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

24 червня 2024 року № 520/783/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зоркіної Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради (вул. Різдвяна, 1, м. Харків, ЄДРПОУ 03196676), Харківська міська рада (майдан Конституції,буд.7, м. Харків, ЄДРПОУ 04059243) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся із зазначеним адміністративним позовом у якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради, оформлене листом від 04.10.2023 р. № Л-352/02-24/23 від 04.10.2023 р., щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні допомоги сім`ям з дітьми (одинокій матері), державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка";

зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради, і Харківську міську раду повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 12.03.2023 р., 12.09.2023 р., 29.11.2023 р. і її декларацію про доходи і майновий стан, та призначити ОСОБА_1 допомогу сім`ям з дітьми (одинокій матері), державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї, одноразову натуральну допомогу "пакунок малюка".

В обґрунтування позову позивач зазначила, що є членом сім`ї загиблого військовослужбовця НГУ в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_2 . Через війну та російську агресію вагітна позивач 12.03.2022 р. тимчасово виїжджала до республіки Польща, де народила 15.05.2022р. (через 4 місяці після загибелі) від ОСОБА_2 дитину чоловічої статі на ім`я ОСОБА_3 . Позивач неодноразово зверталась до державних органів із заявами про призначення допомоги, проте вказані заяви не розглянуті по суті, або позивачці відмовлено у призначенні допомоги.

Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради надав відзив на позов, у якому просило залишити позовні вимоги без задоволення в повному обсязі. Зауважив, що 21.09.2023 з поштового відділення № 174 м. Харкова на адресу Управління надійшло звернення ОСОБА_1 щодо призначення державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", але заява за формою, затвердженою Мінсоцполітики, відсутня. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.07.2020 № 744 "Деякі питання реалізації пілотного проекту з монетизації одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка"" для призначення грошової компенсації отримувач надсилає або подає у паперовій формі заяву за формою, затвердженою Мінсоцполітики. Грошова компенсація призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини. Оскільки звернення ОСОБА_1 надіслане без дотримання вимог чинного законодавства (відсутні заява про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсацій та декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги, за формою, затвердженою Мінсоцполітіки; строк звернення за призначенням компенсації сплив 15.05.2023; Законом України від 21.11.1992 № 2811-ХІІ "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" та Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" (із змінами) не передбачено призначення державних соціальних допомог на підставі звернень, які надіслані засобами поштового зв`язку. Управління не мало правових підстав для призначення вищезазначених допомог, про що ОСОБА_1 було повідомлено листом від 04.10.2023 № Л-350/02-24/23 за адресою: АДРЕСА_1 , а також на електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_1

Також відповідач повідомив, що відповідно до запитів інформація щодо ОСОБА_1 була надана: Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради листами від 19.04.2023 № Л-166/02-24/23, від 26.07.2023 № Л-289/02-24/23, від 26.12.2023 № Л-461/02-24/23; Головному управлінню національної соціальної сервісної служби у Харківській області листом від 10.07.2023 № Л-273; Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації листами від 26.06.2023 № Л-260/02-24/23, від 25.07.2023 № Л-292/02-24/23, від 19.12.2023 № Л-464/02-24/23.

Харківська міська рада надала відзив, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки заяви позивача від 12.03.2023, 12.09.2023 та від 29.11.2023 до відповідача не надходили. Відповідачами розглянуті звернення позивача та неодноразово проінформовано про порядок надання документів для призначення державних допомог за якими зверталась позивач.

Позивач надала відповідь на відзив, просила задовольнити вимоги з підстав зазначених у позові.

Дослідивши матеріали справи суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 15.05.2022 р. у м. Сохачев Республіки Польща народила дитину ОСОБА_4 .

Рішенням Жовтневого районного суду м. Харкова від 22.11.2022 року (справа №639/317/22) встановлено факт сумісного проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , військовослужбовця, з 12.11.2021 року по день смерті ОСОБА_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Рішенням Жовтневого районного суду м. Харкова від 23.02.2023 (справа № 639/3940/22) задоволено заяву ОСОБА_1 та встановлено факт батьківства ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_5 відносно сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , уродженця м. Сохачев Республіки Польща, громадянина України.

Відповідно до заяви від 12(17).03.2023 року до Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради позивач просила призначити:1. державну допомогу при народженні дитини;2. державну допомогу на малолітню дитину одинокій матері; 3. пенсію в разі втрати годувальника, та соціальну пенсію; 4. усі інші державні грошові виплати, які наразі існують, відносно одинокої матері та її немовля, які втратили свого годувальника - військовослужбовця. У якості додаткової інформації позивачкою зазначено, що вона перебувала у цивільному шлюбі, рішенням суду є членом сім`ї загиблого; з особою, від якої маю дитину проживали разом однією сім`єю; не отримує доходу від утримання худоби, використання сільськогосподарської техніки, інших видів додаткових джерел для існування, або якісь доходи, пенсію в разі втрати годувальника чи соціальну пенсію, виплати, стипендію; іншого житла не має; в оренду житло або інше житлове приміщення чи його частини не здає. Відповідь за результатами розгляду зави просила надати на вказану електрону пошту. В якості додатків до заяви долучено: копія паспорту і РНОКПП ОСОБА_1 ; копії документів на померлого ОСОБА_2 ; копія документів народженої дитини ОСОБА_7 15.05.2022 р.; копії судових рішень по справах №№ 639/317/22, 639/3940/22.

Листом від 19.04.2023 року №Л-166/02-24/23 року (на вх. №Л-6-4867/1-23 від 10.04.2023) Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради повідомило про підстави призначення, порядку звернення за призначенням та необхідний перелік документів для призначення допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей одиноким матерям, соціальної допомоги дітям померлого годувальника. Повідомлено, що для вирішення питання, порушеного у зверненні, позивачка можете звернутися до Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради за адресою: м. Харків, вул. Різдвяна, буд. 1, або в електронній формі, з дотриманням вимог цього Порядку. Лист від 19.04.2023 року №Л-166/02-24/23 направлено на електрону адресу позивачки (заявниці) ІНФОРМАЦІЯ_1

Листом від 21.04.2023 року № Л-171/02-24/23 року у відповідь на заяву позивачки від 17.03.2023 року відповідачем надано роз`яснення щодо підстав призначення, порядку звернення за призначенням та необхідний перелік документів для призначення допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей одиноким матерям, соціальної допомоги дітям померлого годувальника. Повідомлено, що для вирішення питання, порушеного у зверненні, позивачка можете звернутися до Управління за адресою: АДРЕСА_2 , або в електронній формі, з дотриманням вимог цього Порядку. Лист від 21.04.2023 року № Л-171/02-24/23 направлено поштовою кореспонденцією на адресу: АДРЕСА_3 .

18.06.2023 року позивачка звернулась зі скаргою до Кабінету Міністрів України у якій позивач зазначила, що 12.03.2023 року направила заяву до Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради та 19.04.2023 року нею на електрону пошту за № Л-6-4867/011-23 від Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради було отримано лист-відповідь, яку позивач зазначила як формальну відписку, що стало підставою для звернення зі скаргою. Просила призначити та виплатити державну допомогу при народженні першої дитини та інші види державної допомоги, які встановлені законом, з урахуванням того, що вона є членом сім`ї, і по суті вдовою, загиблого військовослужбовця НГУ ОСОБА_2 , і на даний час втратила з дитиною годувальника, та виховую дитину самотужки одна.

Вищезазначену скаргу розглянуто Управлінням соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради за направленням Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області та Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації. За результатами розгляду складено листи за направленням від 10.07.2023 року №Л-273 та від 26.06.2023 №Л-260/02-24/23, відповідно та від 25.07.2023 №Л-292/02-24/23 за направленням Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова. Листом від 26.07.2023 року №Л-289/02-24/23 направленим за поштовою адресою АДРЕСА_3 та електронною адресою ІНФОРМАЦІЯ_1 позивачці повідомлено про результати розгляду вищезазначеної скарги Адміністрацією Новобаварського району.

12.09.2023 (18.09.2023) позивач звернулась до Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради у якому зазначила, що 12.07.2023 повернулась з республіки Польща до України у м. Харків, просила призначити:1. державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям;2. допомогу на дітей одиноким матерям; 3. одноразову натуральну допомогу "пакунок малюка" (позивач зазначила, що при народженні дитини у республіці Польща одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" не отримувала). За результатами розгляду заяви просила надати письмову відповідь через оператора поштового зв`язку "Укрпошта", а також на вказану електронну пошту - ІНФОРМАЦІЯ_1 В якості додатків до заяви долучено: копія паспорту і РНОКПП ОСОБА_1 ; копії документів на померлого ОСОБА_2 ; копія документів народженої дитини ОСОБА_7 15.05.2022 р.; копії судових рішень по справах №№ 639/317/22, 639/3940/22, копія позовної заяви.

Листом від 04.10.2023 року №Л-350/02-24/23 Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради за результатами розгляду заяви позивачки від 18.09.2023 року, повідомило щодо підстав призначення допомоги на дітей одиноким матерям та грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Запропоновано для вирішення, порушеного у зверненні, звернутися до Управління за адресою або в електронній формі.

У позовній заяві зазначено, що 29.11.2023 року позивач звернулась із заявою до Харківської міської ради, де просила про призначення: 1. державної соціальну допомоги малозабезпеченим сім`ям; 2. допомоги на дітей одиноким матерям; 3. одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" (позивач зазначила, що при народженні дитини у республіці Польща одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" не отримувала). У заяві позивач зазначила, що 12.09.2023 р. звернулась з повторною заявою на адресу Управління соціального захисту населення Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради щодо надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям та одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", однак до сих пір ані допомоги, ані відповіді заявник не отримала. За результатами розгляду заяви просила надати письмову відповідь через оператора поштового зв`язку "Укрпошта", а також на вказану електронну пошту - zimogladanna2@gmail.com. В якості додатків до заяви долучено: копія паспорту і РНОКПП ОСОБА_1 ; копії документів на померлого ОСОБА_2 ; копія документів народженої дитини. Доказів надіслання вказаного листа на адресу відповідача (Харківської міської ради) матеріали справи не містять. До матеріалів справи долучена заява до Харківської міської ради датована 06.12.2023 року

Листом від 19.12.2023 року №Л-464/02-24/23 Управлінням соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради за направленням Мінсоцполітики до Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації направлено результати розгляду звернення ОСОБА_1 від 06.12.2023 року.

Листом Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради від 26.12.2023 року №Л-461/02-24/23 позивачку повідомлено про результати розгляду її заяви від 06.12.2023 року направленої до Харківської міської ради (копія до Міністерства соціальної політики України).

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Преамбулою Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" від 21.11.1992 року № 2811-XII (далі-Закон №2811-XII) визначено, що цей Закон відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до положень ч.1 ст.1 Закону №2811-XII громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону №2811-XII визначено, що відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка"; допомога на дітей одиноким матерям.

Суд зазначає, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 у справі 520/26018/23 визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради у призначенні ОСОБА_1 допомоги при народженні дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 . Зобов`язано Управління соціального захисту населення Адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради призначити та виплатити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 в порядку та розмірах, визначених Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми".

Відповідно до ч.1 ст.111 , ст.12 Закону №2811-XII одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" є безповоротною адресною соціальною допомогою сім`ям, в яких народилася живонароджена дитина, а в разі відсутності обох батьків - родичам, які у встановленому законом порядку забирають дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я, усиновлювачам, патронатним вихователям, прийомним батькам, батькам-вихователям, опікунам новонародженої дитини. Комплектування одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" здійснюється згідно з переліком дитячих товарів, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту. Одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" надається у строк, що не перевищує 30 календарних днів з дня народження дитини у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Для організації бюджетного фінансування вартість одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" становить три розміри прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого законом на дату оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, та не зараховується до розміру допомоги, передбаченої частиною першою цієї статті.

Відповідно до абз. 2 п. 6, п.8 Порядку та умови реалізації пілотного проекту "Монетизація одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" у 2020-2024 рока (в редакції на час виникнення спірних відносин), затвердженого постановою КМУ №744 від 29.07.2020 "Деякі питання реалізації пілотного проекту з монетизації одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" (далі - Порядок №744) грошова компенсація призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини. Для призначення грошової компенсації отримувач надсилає або подає у паперовій формі заяву за формою згідно з додатком.

Відповідно до положень ст. 181 Закону №2811-XII право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини. Право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) має мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, які не одержують на них пенсію в разі втрати годувальника, соціальну пенсію або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю". Якщо одинока мати, одинокий усиновлювач, мати (батько) у разі смерті одного з батьків зареєстрували шлюб, то за ними зберігається право на отримання допомоги на дітей, які народилися чи були усиновлені до шлюбу, якщо такі діти не були усиновлені чоловіком (дружиною). Жінка, яка має дітей від особи, з якою вона не перебувала і не перебуває в зареєстрованому шлюбі, але з якою вона веде спільне господарство, разом проживає і виховує дітей, права на одержання допомоги, встановленої на дітей одиноким матерям, не має. При реєстрації цією жінкою шлюбу з особою, від якої вона має дітей, допомога на дітей, народжених від цієї особи, не призначається.

Пунктом 35 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 (далі - Порядок №1751) встановлено, що для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються такі документи: 1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - декларація); 3) довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; 4) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку; 5) копія свідоцтва про народження дитини.

Мати або батько у разі смерті одного з батьків дитини, що не отримує на дитину пенсію у зв`язку із втратою годувальника, соціальну пенсію або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", подають копію свідоцтва про смерть одного з подружжя та довідку про те, що не отримують на дитину зазначені пенсію та державну соціальну допомогу.

Якщо одинока мати народила дитину за межами України і не може подати документ, який підтверджує факт, що вона є одинокою матір`ю, рішення про призначення їй допомоги на дитину приймається органом соціального захисту населення на підставі наданого центром соціальних служб висновку про початкову оцінку потреб дитини та сім`ї із зазначенням інформації про факт проживання дитини з матір`ю і документа про народження дитини, легалізованого в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Згідно абз 1, 2 п. 36 Порядку №1751 допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами та/або відомостями, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно. Допомога виплачується протягом шести календарних місяців.

Відповідно до положень п.п. 43, 44 Порядку №1751 документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто. За наявності письмової заяви особи, яка претендує на призначення зазначеної допомоги, але за станом здоров`я або з інших поважних причин (догляд за особою з інвалідністю I групи, дитиною з інвалідністю віком до 16 років тощо) не може особисто зібрати необхідні документи, збір зазначених документів покладається на органи, що призначають допомогу. Працівники дипломатичної служби та члени їх сімей, які перебувають у довготерміновому відрядженні, особисто подають письмову заяву та необхідні документи для призначення допомоги при народженні дитини, які надсилаються до органу соціального захисту населення за зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заявників. Документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає і виплачує державну допомогу, протягом десяти днів з дня подання заяви. У разі подання заяви в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису про призначення допомоги при народженні дитини така допомога призначається не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання заяви органом соціального захисту населення. Про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і виплачує зазначену допомогу, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.

У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє заявника, які документи мають бути подані додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше ніж протягом одного місяця з дня одержання зазначеного повідомлення, днем (місяцем) звернення за призначенням допомоги вважається день (місяць) прийняття або відправлення заяви.

Положеннями ст. 6 Закону №2811-XII встановлено, що документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, самостійно.

Документи, необхідні для надання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", готує адміністрація закладу охорони здоров`я відповідно до потреби. У разі народження дитини поза межами закладів охорони здоров`я (пологового будинку, пологового відділення, перинатального центру, неонатального центру тощо) отримувач одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" має право звернутися за її отриманням до органів соціального захисту населення за місцем його проживання або перебування протягом року з дня народження дитини.

Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.

Відповідно до ст.3, ч.2 ст.4 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 затверджено порядок Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - Порядок №250).

Пунктом 5 Порядку №250 встановлено перелік документів які необхідно подати заявнику до уповноваженого органу для призначення державної соціальної допомоги заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку про доходи за шість місяців перед місяцем звернення (за наявності), у разі коли для обчислення сукупного доходу враховуються шість місяців перед місяцем звернення; посвідчення учасника бойових дій встановленого зразка (за наявності).

Пунктом 21 Порядку №250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї. У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис). Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.

Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що розгляд питань про призначення відповідних видів допомоги відбувається за заявою фізичної особи, до якої додаються документи та за результатами розгляду приймається відповідне рішення.

Форма заяви про призначення усіх видів допомоги та компенсацій, (окрім заяви про призначення грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка") затверджена наказом Міністерства соціальної політики від 09.01.2023 № 3, тоді як перелік документів, який має додаватися до заяви, визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 та Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250.

Форма Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, затверджена наказом Міністерства соціальної політики від 17.07.2019 № 1106

Зі змісту заяв, копії яких надані позивачкою до матеріалів справи встановлено, що перелік додатків містить у собі лише копії паспорту та коду ОСОБА_1 , копії документів померлого ОСОБА_2 , копії документів народженої дитини ОСОБА_6 15.05.2022, копії судових рішень по справах № 639/317/22, 639/3940/22.

Декларація про доходи та майновий стан позивачкою до заяв не долучена, як відсутні будь- які посилання у тексті заяв на майновий стан заявниці.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазанчає, що п.50 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою КМУ від 27 грудня 2001 р. № 1751, п.10 постанови КМУ від 29.07.2020 № 744 "Деякі питання реалізації пілотного проекту з монетизації одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", п.21 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМУ від від 24 лютого 2003 р. № 250, передбачено, що за результатами розгляду наданих документів, держорганом приймається рішення про призначення/відмову у призначенні допомоги із зазначенням відповідних мотивів, яке, може бути оскаржено у порядку їх підлеглості у вищестоящі органи або у судовому порядку.

Суд зауважує, що листи від 04.10.2023 р. № Л-350/02-24/ 23 складений за результатами розгляду заяви від 18.09.2023, від 21.04.2023 № Л-171/02-24/23, складений за результатами розгляду заяви від 17(12).03.2023 за своїм змістом не є рішеннями про відмову у призначенні допомоги, а носять роз`яснюючий характер щодо порядку звернення до держоргану, в тому числі стосовно переліку документів, які мають бути подані.

Відповідно до ч.1,2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, обираючи ефективний спосіб захисту прав позивача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, шляхом визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради щодо нерозгляду по суті заяв ОСОБА_1 від 18.09.2023 та зобов`язання повторно розглянути заяви від 17.03.2023, 18.09.2023 року щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям та одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" із прийняттям відповідного рішення по суті заяви.

Щодо вимог позивачки в частині повторного розгляду заяв ОСОБА_1 від 29.11.2023р. і її декларації про доходи і майновий стан, суд зазначає, що доказів направлення заяв до будь-якого з зазначених у заявах отримувачів або отримання ними цих заяв матеріали справи не містять.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси. Суд зазначає, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушення прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішення чи вчиненні дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права,свободи чи охоронювані законом інтереси позивача. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

Таким чином, у розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди має похідний характер від встановлення судом самого факту їх порушення, адже відсутність порушеного права, свободи чи інтересу виключає необхідність їх захисту або відновлення.

Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Вийти за межі позовних вимог.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради щодо нерозгляду по суті заяв ОСОБА_1 17.03.2023 та від 18.09.2023 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям та одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка"

Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради повторно розглянути по суті заяви ОСОБА_1 від 17.03.2023 та 18.09.2023 року щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям та одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" із прийняттям рішення.

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань з Управління соціального захисту населення адміністрації Новобаварського району Харківської міської ради судовий збір у розмірі 605 (шістсот п`ять) грн 60 коп.

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України.

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119935459
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —520/783/24

Рішення від 24.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні