Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2024 р. Справа № 520/7463/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Колос", з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Харківській області від 19 грудня 2023 року № 0412790411.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Колос" зазначає, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням контролюючим органом безпідставно застосовано штрафні санкції за порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, оскільки реєстрація розрахунків коригування до податкових накладних здійснювалася з дотриманням строків, визначених п. 201.10 Податкового кодексу України протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем); податкова накладна подана на реєстрацію протягом операційного дня граничного терміну реєстрації податкової накладної, до 18:00, і отримання квитанції про її реєстрацію в ЄРПН наступного дня не є порушенням терміну такої реєстрації.
Також позивач вказує на неврахування контролюючим органом приписів пункту 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з якими строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, як і розмір відповідальності за порушення таких строків реєстрації, можуть бути застосовані виключно до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності пункту 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (тобто до податкових накладних/розрахунків коригування з датою складення, починаючи з 16 січня 2023 року).
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, без виклику сторін в судове засідання та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копію ухвали про відкриття провадження надіслано представникам сторін до їх Електронних кабінетів в системі "Електронний суд" та ними отримано, що підтверджено довідками про доставку електронних листів (а.с. 70-72).
Представником відповідача через систему "Електронний суд" надіслано відзив на позов разом з доданими до нього документами, в якому він заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначаючи, що за результатами камеральної перевірки встановлено порушення ТОВ «Колос» граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, п. 89 підрозд. 2 розділу ХХПК України, й тому обґрунтовано застосовано штрафні санкції оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Звертає увагу, що ТОВ «Колос» не було подано заяву щодо неможливості виконання податкового обов`язку відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225.
Вказане в сукупності, на думку податкового органу, свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, у зв`язку з чим просить суд відмовити в їх задоволенні.
У відповіді на відзив позивач звертає увагу, що спірне податкове повідомлення-рішення оскаржувалося в адміністративному порядку, проте рішенням від 22.02.2024 за № 4769/6/99-00-06-03-01-06, прийнятим податковим органом, необґрунтовано відмовлено в задоволенні відповідної скарги позивача. Просить урахувати, що податковим органом проігноровані доводи ТОВ «Колос» щодо незаконності прийняття податкового повідомлення-рішення від 19 грудня 2023 року № 0412790411 як під час адміністративного оскарження, так і під час надання відзиву на позовну заяву.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Колос" пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи з ідентифікаційним кодом 31847939, податкова адреса(місцезнаходження) Харківська область, Лозівський район, смт. Близнюки, вул. Незалежності, буд. 3-А.
Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку, визначеному п. 76.2 ст. 76 розділу ІІ Податкового кодексу України, проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос" щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період липень, серпень, жовтень 2022 року, лютий, березень, липень 2023 року.
За результатами проведеної перевірки контролюючим органом складено акт про результати камеральної перевірки від 09 листопада 2023 року № 33907/20-40-04-11-04/31847939 (далі також акт перевірки), відповідно до якого перевіркою встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН (а.с. 8-12).
Не погоджуючись із висновками акта перевірки, позивач листом від 30.11.2023 за вих. № 202 направив до Головного управління ДПС у Харківській області заперечення на акт перевірки від 09 листопада 2023 року № 33907/20-40-04-11-04/31847939 (а.с. 13-15).
За результатами розгляду заперечень ТОВ "Колос" Головне управління ДПС у Харківській області листом № 62535/6/20-40-04-11-14 від 13.12.2023 повідомило, що прийнято рішення щодо внесення змін до висновків акта перевірки, які не впливають на загальну суму, на яку нараховуються штрафні санкції (а.с. 16-17).
19.12.2023 Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0412790411, яким до ТОВ "Колос" на підставі встановленого в акті перевірки порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених п. 201.10 ст. 201 розд. V, п. 89 підрозд. 2 розділу ХХ та згідно з абз. 2, 3, 7 пункту 120-1 статті 120-1 розд. V, абз. 1, 2 п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 120 735,02 грн, згідно з розрахунком до податкового повідомлення-рішення (а.с. 18-19).
Не погодившись з податковим повідомленням-рішення № 0412790411 від 19.12.2023, позивач подав до Державної податкової служби України скаргу від 28.12.2023 за вих. № 221.
За результатами розгляду скарги рішенням контролюючого органу від 22.02.2024 за № 4769/6/99-00-06-03-01-06 податкове повідомлення-рішення № 0412790411 від 19.12.2023 залишено без змін, а скарга без задоволення.
Скориставшись правом на оскарження зазначеного вище податкового повідомлення-рішення у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
По суті спірних правовідносин суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За правилами, викладеними в п. 192.1 ПК України, п. 22 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 за № 1307, п. 9 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 за № 1246 і п. 16 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого Постановою КМУ від 16.10.2014 за № 569, розрахунки коригування до податкових накладних, які підлягають наданню отримувачеві (покупцеві) платникові ПДВ, у ЄРПН реєструють:
постачальник (продавець) якщо передбачається збільшення суми компенсації вартості товарів (послуг) на користь такого постачальника (продавця) або коригування кількісних і вартісних показників у підсумку не змінює суми компенсації;
отримувач (покупець) якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів (послуг) на користь їхнього постачальника (продавця).
У пункті 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Фактично вказана норма визначає юридичний факт, яким платник податків може підтверджувати надіслання контролюючому органу даних для забезпечення обробки таких відомостей з метою їх подальшого відображення у ЄРПН.
У пункті 201.10 статті 201 ПК України також передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з п. 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
Законом України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» № 2876-IX від 12.01.2023 підрозділ 2 розділу ХХ Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК до ПН у ЄРПН, встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу.
Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять:
для ПН/РК, складених з 01 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до 05 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для ПН/РК, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
для РК, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 18 календарних днів з дня отримання такого РК до ПН отримувачем (покупцем).
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу штраф за порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, встановлюється у таких розмірах: до 15 календарних днів 2 % суми ПДВ, зазначеної в таких ПН/РК; від 16 до 30 календарних днів 5 % такої суми ПДВ; від 31 до 60 календарних днів 10 % такої суми ПДВ; від 61 до 365 календарних днів 15 % такої суми ПДВ; на 366 і більше календарних днів 25 % такої суми ПДВ.
Отже, штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафні санкції застосовані на підставі пункту 120-1.1 статті 120, п. 90 підрозд. 2 розд. ХХ ПК України, тобто за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
Так, в акті перевірки від 09 листопада 2023 року № 33907/20-40-04-11-04/31847939 податковим органом наведено перелік податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, терміни реєстрації яких порушено:
1) розрахунок коригування № 21 від 31.07.2022: дата реєстрації в ЄРПН - 08.09.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.08.2022, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 24, сума штрафу 3 426,39 грн;
2) податкова накладна № 19 від 20.08.2022: дата реєстрації в ЄРПН - 16.09.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.09.2022, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 1, сума штрафу 17 916,68 грн;
3) розрахунок коригування № 36 від 18.10.2022: дата реєстрації в ЄРПН - 21.11.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.11.2022, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 6, сума штрафу 42 289,03 грн;
4) розрахунок коригування № 35 від 18.10.2022: дата реєстрації в ЄРПН - 21.11.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.11.2022, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 6, сума штрафу 56 046,26 грн;
5) розрахунок коригування № 184 від 16.02.2023: дата реєстрації в ЄРПН - 20.03.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.03.2023, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 2, сума штрафу 29,79 грн;
6) розрахунок коригування № 7 від 09.03.2023: дата реєстрації в ЄРПН - 14.08.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.04.2023, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 131, сума штрафу 1020,00 грн;
7) розрахунок коригування № 63797 від 17.07.2023: дата реєстрації в ЄРПН - 20.08.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.08.2023, кількість днів порушення граничного терміну реєстрації в ЄРПН 2, сума штрафу 6,87 грн.
Надаючи оцінку правомірності висновків контролюючого органу в частині порушення позивачем граничних термінів реєстрації розрахунків коригування, з урахуванням приписів пункту 201.10 статті 201 та пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України,суд зазначає таке.
За матеріалами справи розрахунок коригування №21 від 31.07.2022 отримано ТОВ «КОЛОС» від постачальника (ТОВ «Інфініті Трейд») 06.09.202, що підтверджується повідомленням (ім`я файлу 20340040150195J1201213100000000110720222034.XML) та зареєстровано в ЄРПН 08.09.2022 (через три дні після отримання), що підтверджується квитанцією, яка містить посилання на файл 20340040150195J1201213100000000110720222034.XML (а.с. 31-35).
Розрахунок коригування № 36 від 18.10.2022 отримано ТОВ «КОЛОС» від постачальника (ТОВ «УКРТРАНСЛОГІСТІКА-2») 18.11.2021, що підтверджується повідомленням (ім`я файлу 31000041515562J1201213100000000711020223100.ХМL) та зареєстровано в ЄРПН 21.11.2022 (через три дні після отримання), що підтверджується квитанцією, яка містить посилання на файл 31000041515562J1201213100000000711020223100.ХМL (а.с. 36-39).
Розрахунок коригування №35 від 18.10.2022 отримано ТОВ «КОЛОС» від постачальника (ТОВ «УКРТРАНСЛОГІСТІКА-2»)18.11.2022, що підтверджується повідомленням (ім`я файлу 31000041515562J1201213100000000811020223100.XML) та зареєстровано в ЄРПН 21.11.2022 (через три дні після отримання), що підтверджується квитанцією, яка містить посилання на файл 31000041515562J1201213100000000811020223100.XML (а.с. 40-43).
Розрахунок коригування № 184 від 16.02.2023 отримано ТОВ «КОЛОС» від постачальника (ТОВ «НФМ АГРО») 14.03.2023, що підтверджується повідомленням (ім`я файлу 32000039206071Л201213100000012810220233200.XML) та зареєстровано в ЄРПН 20.03.2023 (через шість днів після отримання), що підтверджується квитанцією, яка містить посилання на файл 32000039206071Л201213100000012810220233200.XML (а.с. 44-47).
Розрахунок коригування № 63797 від 17.07.2023 отримано ТОВ «КОЛОС» від постачальника (ТОВ «ТОРГО-ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ «ОМЕГА-АВТОПОСТАВКА») 16.08.2023, що підтверджується повідомленням (ім`я файлу 35000033010822J1201215100000463110720233500.XML) та зареєстровано в ЄРПН 20.08.2023 (через чотири дні після отримання), що підтверджується квитанцією, яка містить посилання на файл 35000033010822J1201215100000463110720233500.XML (а.с. 48-51).
З огляду на зазначене розрахунки коригування №21 від 31.07.2022, № 36 від 18.10.2022, №35 від 18.10.2022, № 184 від 16.02.2023, № 63797 від 17.07.2023 зареєстровані в ЄРПН з дотриманням строків реєстрації РК, визначених ПК України, а отже у контролюючого органу були відсутні підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1, пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням в цій частині.
Що ж до податкової накладної № 19 від 20.08.2022, то за матеріалами справи таку податкову накладну внесено позивачем до ЄРПН 15.09.2022 о 17:56 год, про що свідчить повідомлення про відправлення, але рішення про реєстрацію прийнято контролюючим органом лише 16.09.2023 о 08:05:57, що і стало підставою для висновку контролюючого органу про порушення граничного терміну реєстрації такої податкової в ЄРПН (а.с. 52-56).
Висновки щодо недотримання граничних строків реєстрації податкової накладної № 19 від 20.08.2022 сформовано в акті перевірки від 09 листопада 2023 року № 33907/20-40-04-11-04/31847939 й, відповідно, узято при прийнятті спірного індивідуального акта і розрахунку суми штрафної санкції.
Стосовно висновків контролюючого органу в цій частині суд зазначає, що механізм внесення відомостей, які містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено у Порядку ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок № 1246), який є та був чинним на час спірних правовідносин.
За визначенням у пункті 1 Порядку № 1246 операційним днем є частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Як встановлено у пункті 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
У пункті 13 Порядку № 1246 передбачено формування за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
Як визначено у підпункті 14.1.56-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України, електронний кабінет сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Взаємодія реалізується через: портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування; портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих; програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету; інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Відповідно до пункту 42-1.2 статті 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Разом з цим, згідно з пунктом 42-1.6 цієї ж статті ПК України електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.
Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17 березня 2022 року, доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, підпунктом 69.18, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
Разом з цим, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Такі висновки сформовано Верховним Судому постанові від 14 грудня 2023 року у справі № 260/5659/22.
Враховуючи положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, у разі відсутності у межах операційного дня надісланої контролюючим органом квитанції, що підтверджує прийняття податкової накладної або відмову у її прийнятті, така податкова накладна вважається зареєстрованою датою її надсилання.
Так, системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для усіх платників податків (продавців), незалежно від форм власності або специфіки діяльності. Тим самим у правовій державі закріплюється принцип рівності обов`язків таких суб`єктів господарювання перед державою та передбачуваності дій контролюючих органів за їх невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання). Невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання) такого обов`язку утворює склад податкового правопорушення.
Відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
За усталеною практикою Верховного Суду (постанови від 23 липня 2019 року у справі №620/3609/18, від 14 серпня 2018 року у справі №803/1583/17, від 30 січня 2018 року у справі № 815/2745/17, №816/390/17 від 2 липня 2019 року у справі № 2340/3802/18, від 20 серпня 2019 року у справі № 1640/3125/18) вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.
У постановах від 3 квітня 2020 року (справа №160/5380/19), від 10 червня 2019 року (справа №802/1825/16-а) та від 12 липня 2019 року (справа №0940/1600/18) Верховний Суд вказав, що у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
Встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
З огляду на те, що позивач, відправивши на реєстрацію 15.09.2022 о 17:56 податкову накладну № 19 від 20.08.2022, виконав обов`язок щодо своєчасної її реєстрації, що виключає притягнення позивача до відповідальності на підставі п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, суд дійшов висновку, що у контролюючого органу були відсутні підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням в цій частині.
Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду,викладеною у постанові від 28 жовтня 2020 року у справі №620/817/19.
Разом з тим, ухвалою суду запропоновано позивачу надати пояснення стосовно строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування №7 від 09.03.2023 та з яких підстав застосування штрафу 1020,00 грн за порушення строків реєстрації ПН/РК є протиправним.
Заявою, надісланою через систему "Електронний суд", позивач надав пояснення та повідомив, що порушення строків реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №7 від 09.03.2023 в адміністративному порядку не оскаржувалося, штраф в сумі 1020,00 грн ТОВ «Колос» сплатило в повному обсязі.
З огляду на зазначене підстави для задоволення відповідної частини позовних вимог відсутні.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи те, що відповідач під час розгляду справи не довів правомірності застосування до ТОВ «Колос» відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1, пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України штрафних санкцій (фінансових) санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 119 715,02 грн (3 426,39 грн + 17 916,68 грн + 42 289,03 грн + 56 046,26 грн + 29,79 грн + 6,87 грн), суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 19 грудня 2023 року № 0412790411 в цій частині є протиправним та підлягає скасуванню.
Позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС в Харківській області від 19 грудня 2023 року № 0412790411 в частині визначення штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 1020,00 грн задоволенню не підлягають.
Отже, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ТОВ "Колос".
Відповідно до ч.1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у сумі 3 028,00 грн.
Отже, ураховуючи часткове задоволення позовних вимог, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у сумі 3 002,42 грн (119 715,02 : 120 735,02 х 3 028,00 = 3 002,42, де 119 715,02 грн грошова оцінка задоволених позовних вимог, 120 735,02 грн ціна позову, 3 028,00 грн понесені позивачем судові витрати).
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос" (вул. Незалежності, буд. 3А, с-ще Близнюки, Харківська обл., Лозівський р-н, 64801, код ЄДРПОУ 31847939) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Харківській області від 19 грудня 2023 року № 0412790411в частині застосування штрафних санкцій у сумі 119715 (сто дев`ятнадцять тисяч сімсот п`ятнадцять) грн.02 коп.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос" (код ЄДРПОУ 31847939) судові витрати в розмірі 3002 (три тисячі дві) грн. 42 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Шевченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119935973 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шевченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні