Ширяївський районний суд Одеської області
25.06.2024 Справа №: 518/1572/19 Провадження № 1-кп/518/10/2024
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2024 року
Ширяївський районний суд Одеської області у складі:
Головуючого судді ОСОБА_1 ,
секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
за участю прокурора ОСОБА_3 ,
обвинуваченої ОСОБА_4 ,
захисника обвинуваченої ОСОБА_5 ,
представника потерпілої особи ОСОБА_6 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Ширяєве кримінальне провадження № 12019160000001003 від 30.10.2019 року за обвинуваченням ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки Одеської області, Ширяєвського району, с. Подільці, громадянки України, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимої, у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
В березні 2016 року, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, перебуваючи на посаді спеціаліста 1 категорії відділу соціальних допомог та компенсацій управління праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації, використовуючи документи, що містять особисті персональні дані ОСОБА_7 , створила відповідні умови для незаконного нарахування соціальної виплати у вигляді одноразової допомоги при народжені дитини, передбаченої Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» № 2811-12 та здійснила подання відповідної заявки на виплату вищезазначеної державної допомоги для виділення грошових котів з державного бюджету.
Так, в березні 2016 року, Особа 1, кримінальне провадження відносно яко їздійснюється в іншому кримінальному провадженні, запропонувала ОСОБА_8 незаконно отримати одноразову соціальну допомогу при народженні дитини, передбаченої Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» № 2811-12, на що остання погодилась. При цьому Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, достовірно знаючи про відсутність законних підстав у ОСОБА_7 для отримання допомоги при народженні дитини повідомила останній, що у разі надання її згоди на участь у даній злочинній діяльності остання повинна надати їй частину незаконної винагороди від нарахованої суми соціальної допомоги.
Разом з цим, ОСОБА_7 , достовірно знаючи про відсутність у неї законних підстав для отримання соціальної допомоги при народженні дитини надала свою згоду.
Після чого, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, у березні 2016 року, перебуваючи на посаді спеціаліста 1 категорії відділу соціальних допомог управління соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, обіймаючи посаду, пов`язану з розпорядженням бюджетними коштами, зловживаючи своїм службовим становищем, перебуваючи у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації розташованого, за адресою: АДРЕСА_3 , в порушення вимог Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 19.09.2006 №345 без отримання від ОСОБА_7 заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій субсидій та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги здійснила реєстрацію персональних даних ОСОБА_7 в базі АSOPD з метою незаконного нарахування їй грошових коштів в якості соціальної допомоги при народженні дитини, нарахування якої передбачено Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001. Після чого, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, достовірно знаючи, що ОСОБА_7 не має права на призначення допомоги, так як заявниця дитину не народжувала, в порушення положень п. 11 Порядку, використовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , внесла в електрону базу АSOPD недостовірну інформацію, щодо ОСОБА_7 , чим створила умови для незаконного призначення державної соціальної допомоги при народженні дитини, згідно з Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 року. Продовжуючи свою злочинну діяльність, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженнівикористовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу увійшла до електронної бази АSOPD та безпідставно здійснила незаконні дії щодо остаточного оформлення, подальшого нарахування та виплати бюджетних грошових коштів на індивідуальний рахунок ОСОБА_7 .
Після нарахування та отримання одноразової соціальної допомоги при народженні дитини, ОСОБА_7 , діючи в якості пособника, на території Ширяївського району Одеської області, при зустрічі передала Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, частину незаконно отриманих грошових коштів, в якості державної соціальноїдопомоги сім`ям здітьми (допомога при народженні дитини), точна сума яких не встановлена.
Внаслідок чого, в березні 2016 році ОСОБА_7 спільно з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, незаконно заволоділи бюджетними грошовими коштами, в якості державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми (допомога при народженні дитини) на загальну суму 12 900 гривень, чим завдали державномубюджету збитків на вказану суму.
Крім того, продовжуючи реалізацію злочинного наміру, направленого на привласнення та заволодіння бюджетними коштами, в 2016 році, більш точна дата в ході досудового слідства не встановлена, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, знаходячись у невстановленому досудовим розслідуванні місці, зустрівшись з ОСОБА_7 запропонувала останній виступити в якості в якості пособника та надати документи, які місять персональні дані для отримання державної соціальної допомогисім`ям з дітьми(допомога на дітей одинокій матері), нарахування якої передбаченоПостановою КабінетуМіністрів України № 1751 від«Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми». При цьому Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, повідомила ОСОБА_4 про те, що у неї відсутні законні підстави для отримання соціальної допомоги сім`ям з дітьми, однак вона забезпечить оформлення та нарахування такої допомоги у разі надання її згоди на участь у даній злочинній діяльності та сплати їй частини незаконної винагороди від нарахованих сум соціальної допомоги сім`ям з дітьми, точна сума якої не встановлена.
При цьому, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, повідомила ОСОБА_7 , про те, що у неї відсутні законні підстави для отримання соціальної допомоги сім`ям з дітьми, однак вона забезпечить оформлення та нарахування такої допомоги у разі надання її згоди на участь у даній злочинній діяльності та сплати їй частини незаконної винагороди, точна сума якої в ході досудового слідства не встановлена, від нарахованих сум соціальної допомоги сім`ям з дітьми.
Згідно ст.18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога надається матерям, (які не перебувають у шлюбі), одиноким усиновлювачам, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Відповідно до ст. 18-2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку. Разом з цим, ОСОБА_7 маючи намір на незаконне отримання з державного бюджету грошових коштів в якості соціальної допомоги сім`ям з дітьми, достовірно знаючи про відсутність у неї законних підстав для отримання соціальної допомоги сім`ям з дітьми, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою пособництва у привласненні та заволодінні грошовими коштами державного бюджету, за попередньою змовою з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, погодилась на пропозицію та умови останньої.
Після чого, ОСОБА_7 , діючи в якості пособника, за вказівкою Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, знаходячись у невстановленому місці, надала останній копії документів, що містять персональні дані для проведення процедури нарахування соціальної допомоги сім`ям з дітьми.
Після чого, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, будучи службовою особою Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, знаходячись у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації розташованого, за адресою: АДРЕСА_3 , отримала від ОСОБА_7 документи, які місять персональні дані для отримання соціальної допомоги сім`ям з дітьми.
Після чого, в травні 2016 року, більш точна дата та час в ході досудового слідства не встановлені, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, будучи службовою особою Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, обіймаючи посаду, пов`язану з розпорядженням бюджетними коштами, зловживаючи своїм службовим становищем, внесла відомості до заяви від 12.05.2016 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, а також до декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 12.05.2016 та здійснила реєстрацію персональних даних ОСОБА_7 в базі АSOPD з метою незаконного нарахування їй грошових коштів в якості соціальної допомоги сім`ям з дітьми.
Продовжуючи свою злочинну діяльність, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, достовірно знаючи, що ОСОБА_7 не має права на призначення допомоги, так як дитина заявниці народжена у шлюбі та на її користь стягнуті аліменти, в порушення положень п. 33 Порядку, використовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , у травні 2016 року, більш точна дата в ході досудового слідства не встановлена внесла в електрону базу АSOPD відомості щодо ОСОБА_7 , чим створила умови для незаконного призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми, згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001. Продовжуючи свою злочинну діяльність, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, використовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу, увійшла до електронної бази АSOPD та безпідставно здійснила незаконні дії щодо остаточного оформлення, подальшого нарахування та виплати бюджетних грошових коштів на індивідуальний рахунок ОСОБА_7 .
Після нарахування та отримання щомісячної соціальної допомоги сім`ям з дітьми (допомога на дітей одинокій матері), ОСОБА_7 , діючи в якості пособника, перебуваючи в невстановлених місцях, на території Ширяївського району Одеської області, в невстановлені дати та час, при особистих зустрічах передавала Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, частину незаконно отриманих грошових коштів, в якості соціальної допомоги сім`ям з дітьми, точна сума яких не встановлена.
Внаслідок чого, у період з квітня 2016 року по червень 2017 року ОСОБА_7 спільно з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, незаконно заволоділи бюджетними грошовими коштами в якості державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми (допомога на дітей одинокій матері) на загальну суму 30 067 грн. 92 коп., чим завдали державному бюджету збитків на вказану суму.
Крім того, продовжуючи реалізацію злочинного наміру, направленого на привласнення та заволодіння бюджетними коштами, в 2016 році, більш точна дата не встановлена, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, перебуваючи у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , підшукала для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_7 , якій запропонувала надати документи, які місять персональні дані для соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, нарахування якої передбачено Постановою КМУ від 24.02.2003 № 250 «Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» та визначене порядком виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях.
При цьому, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, повідомила ОСОБА_7 , про те, що у неї відсутні законні підстави для отримання соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, однак у разі надання її згоди на участь у даній злочинній діяльності та сплати їй частини незаконної винагороди, точна сума якої в ході досудового слідства не встановлена, від нарахованих сум соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, вона забезпечить оформлення та нарахування такої допомоги.
Разом з цим, ОСОБА_7 , достовірно знаючи про відсутність у неї законних підстав для отримання соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, погодилась на пропозицію та умови останньої.
В подальшому, в 2016 році, більш точна дата не встановлена, ОСОБА_7 діючи в якості пособника, за вказівкою Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, знаходячись у невстановленому досудовим розслідуванням час та місці, надала останній копії документів, що містять персональні дані для проведення процедури нарахування соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Після чого, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, будучи службовою особою Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, обіймаючи посаду, пов`язану з розпорядженням бюджетними коштами, зловживаючи своїм службовим становищем, в порушення пунктів 2.2 та 2.7 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 19.09.2006 №345 не внесла заяву ОСОБА_7 від 01.11.2016 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій субсидій та декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги до журналу про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій субсидій, однак здійснила реєстрацію персональних даних останньої, в базі АSOPD. Продовжуючи свою злочинну діяльність, в 2016 році більш точна дата та час не встановлені, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, достовірно знаючи, що ОСОБА_7 не має права на призначення допомоги малозабезпеченій сім`ї, так як заявниця, за інформацією центру зайнятості, на обліку не перебувала, в порушення положень п. 10 Порядку, використовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , внесла в електрону базу АSOPD відомості щодо ОСОБА_7 . Продовжуючи свою злочинну діяльність, Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, використовуючи свій персональний код № 14 та свій унікальний пароль доступу, увійшла до електронної бази АSOPD та безпідставно здійснила незаконні дії щодо остаточного оформлення, подальшого нарахування та виплати бюджетних грошових коштів на індивідуальний рахунок ОСОБА_7 . Після нарахування та отримання щомісячної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_7 , діючи в якості пособника, в невстановлених місцях, на території Ширяївського району Одеської області, в невстановлені дати та час, при особистих зустрічах передавала Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, частину незаконно отриманих грошових коштів, в якості соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, точна сума яких не встановлена.
Внаслідок чого, у період часу з травня 2016 року по квітень 2017 року ОСОБА_7 спільно з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, незаконно привласнили та заволоділи бюджетними грошовими коштами в якості державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на загальну суму 23 855 грн. 01 коп., чим державному бюджету завдано збитків на вказану суму.
Всього, в період часу з березня 2016 року по червень 2017 року ОСОБА_7 діючи в якості пособника з Особа 1, кримінальне провадження відносно якої здійснюється в іншому кримінальному провадженні, незаконно заволоділи та привласнили грошові кошти державного бюджету на загальну суму 66 822 гривень 93 копійки.
В судовому засіданні обвинувачена ОСОБА_7 вину у вчиненні кримінальних правопорушень визнала частково, пояснила суду, щоїї знайома ОСОБА_9 , яка працювала в управлінні праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації,запропонувала їй отримати одноразову соціальну допомогу при народженні дитини та державнусоціальнудопомогусім`ям з дітьми(допомога на дітей одинокій матері), на що вона погодилась, знаючи про відсутність у неї законних підстав для отримання цих видів допомог. Після чого, ОСОБА_9 здійснила дії щодо оформлення, та подальшого нарахування та виплати соціальних допоміг на передані нею реквізити її банківського рахунку.Після нарахування та отримання сум соціальних допоміг, частину отриманих грошових коштів, вона передавала ОСОБА_9 . Після виявлення факту незаконного отримання коштів, частину з них вона повернула до державного бюджету.В частині незаконного отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на загальну суму 23 855 грн. 01 коп. вину не визнає, вважає що вказана соціальна допомога нараховувалась їй на законних підставах. Також вважає, що її дії невірно кваліфіковані за ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України, та зауважила на порушення її права на захист під час досудового розслідування.
Незважаючи на часткове визнання вини обвинуваченою ОСОБА_7 , суд вважає, що встановлені фактичні обставини вчинення нею кримінальних правопорушень за викладених вище обставин, повністю підтверджуються показаннями свідків та письмовими доказами в їх сукупності.
Так, вина ОСОБА_7 у вчинених кримінальних правопорушеннях підтверджується показами свідка ОСОБА_10 , яка показала, щопрацювала на посаді начальника управління управління праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації. Після проведення службового розслідування та перевірки особових справ, було виявлено, безпідставне та незаконне оформлення, подальше нарахування та виплату спеціалістом відділу соціальних допомог та компенсацій управління праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації ОСОБА_9 соціальних допомог за рахунок бюджетних грошових коштів на індивідуальний банківський рахунок ОСОБА_7 . Законні підстави для нарахування та виплати цих соціальних допомог були відсутні. Після виявлення незаконного оформлення, нарахування та виплати сум соціальних допомог, ОСОБА_9 та ОСОБА_7 частину незаконно отриманих коштів повернули до державного бюджету.
Крім того, вина ОСОБА_7 у вчинених кримінальних правопорушеннях підтверджується показами свідка ОСОБА_9 , яка показала, що працювала на посаді спеціаліста в управлінні праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації. Приблизно в 2016 році запропонувала своїй знайомій ОСОБА_7 отримати соціальні допомоги, повідомивши її про відсутність у неї законних підстав для отримання цих видів допомог, на що вона погодилась. Після чого, ОСОБА_9 здійснила дії щодо оформлення, та подальшого нарахування та виплати соціальних допомог на передані ОСОБА_7 реквізити її банківського рахунку. Після нарахування та отримання сум соціальних допоміг,п`ятдесят відсотків отриманих грошових коштів, ОСОБА_7 передавала їй.Коли факту незаконного отримання коштів був виявлений, частину з них вона разом з ОСОБА_7 повернула до державного бюджету.
Окрім того, вина ОСОБА_7 у вчинених кримінальних правопорушеннях підтверджується показами свідка ОСОБА_11 , яка показала, що до 27 березня 2016 року працювала начальником відділу в управлінні праці та соціальної політики Ширяївської районної державної адміністрації, в якому на посаді спеціаліста працювала ОСОБА_9 в обов`язки якої входило призначення державних соціальних допомог.Після проведення службової перевірки, було виявлено, що ОСОБА_9 незаконно оформила, нарахувала та призначила до виплати ОСОБА_7 соціальні допомоги за рахунок бюджетних грошових коштів.
Крім показів свідків, вина ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень підтверджується:витягом з єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 12019160000001003 від 30.10.2019 року;рапортом старшого слідчого СУ ГУНП в Одеській області від 05.01.2018 року;листом Південного офісу Держаудитслужби від 08.12.2017 року № 15-04-25-17/9432 про передачу матеріалів ревізії Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації;актом Південного офісу Держаудитслужби № 04-11/84 від 24.11.2017 року, позапланової ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності в частині законності призначення, нарахування та виплати усіх видів соціальної допомоги, що здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів вУправління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації за період з 01.01.2014 року по 30.09.2017 року;реєстром необґрунтовано нарахованої та виплаченої допомоги малозабезпеченим сім`ям в Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації за 2016 рік;реєстром необґрунтовано нарахованої та виплаченої допомоги малозабезпеченим сім`ям в Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації за 2017 рік;витягом з єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 12017160460000448 від 06.10.2017 року;розпорядженням про призначення ОСОБА_9 спеціалістом 1 категорії відділу соціальних допомог та компенсації управління праці та соціальної політики райдержадміністрації 12.05.2008 року;розпорядженням про звільнення ОСОБА_9 з посади провідного спеціаліста відділу субсидій та соціальних допомог Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації від 04.10.2017 року;положенням про Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, затвердженого 12.05.2016 року;положенням про відділ субсидій та соціальних допомог Управління соціального охорони здоров`я, материнства та захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації,затвердженого 01.06.2016 року;посадовою інструкцією головного спеціаліста відділусоціальних допомог Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації,затвердженого 01.06.2016 року;розпорядженням про затвердження положення про Управління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністраціївід 12.05.2016 року;реєстром для реєстрації надання доступу до баз даннихУправління охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації;висновком експертів Одеського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру № 149Е від 22.10.2018 року, яким документально та нормативно підтверджені встановлені факти у розділі 3.2., 3.3. Акту № 04-11/84 від 24.11.2017 року, позапланової ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності в частині законності призначення, нарахування та виплати усіх видів соціальної допомоги, що здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів в Управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації за період з 01.01.2014 року по 30.09.2017 року, в частині необґрунтованого нарахування та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, державна допомога на дитину одинокій матері, державна одноразова грошова допомога при народження дитини, що здійснюється що здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів за період часу з 01.09.2013 року по 30.09.2017 року, що призвело до матеріальних збитків (шкоди) Управлінню охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації;актом інвентаризації особових справ, за яким проводиться виплата та особових рахунків одержувачів усіх видів державних соціальних допомог, затвердженого 01 жовтня 2017 року;актом комісії по службовому розслідуванню щодо правильності прийому нарахування та виплати державних соціальних допомог сім`ям з дітьми відділу субсидій та соціальних допомог управління охорони здоров`я материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації, затвердженого 07.09.2017 року;довідкою про результати моніторингового візиту щодо правильності прийому,нарахування та виплати державних соціальних допомог сім`ям з дітьми в управлінні соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації від 26.09.2017 року;висновком експерта Одеського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 15.08.2019 року № 207-П за результатами проведення судової почеркознавчої експертизи;матеріалами особової справи ОСОБА_7 заведеної в Управлінні охорони здоров`я, материнства та соціального захисту населення Ширяївської районної державної адміністрації.
Надані суду докази, відповідно до вимог ст. 94 КПК України оцінюються з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідно процесуального рішення.
Підстав не довіряти показанням свідків у суду немає, оскільки їхні покази є послідовними, логічними, відповідають фактичним обставинам справи, узгоджуються між собою та дослідженими доказами.
Прицьомусудвідхиляєякбезпідставнідоводи обвинуваченоїОСОБА_7 та її захисника про те, що в її діях відсутній склад кримінальних правопорушень, передбаченихч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України, виходячи з наступного.
Згідно з ч. 5 ст. 27 КК України пособником є особа, яка порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню кримінального правопорушення іншими співучасниками, а також особа, яка заздалегідь обіцяла переховати особу, яка вчинила кримінальне правопорушення, знаряддя чи засоби вчинення кримінального правопорушення, сліди кримінального правопорушення чи предмети, здобуті кримінально протиправним шляхом, придбати чи збути такі предмети або іншим чином сприяти приховуванню кримінального правопорушення.
Відповідно до ч. 2 ст. 27 КК України виконавцем (співвиконавцем) є особа, яка у співучасті з іншими суб`єктами кримінального правопорушення безпосередньо чи шляхом використання інших осіб, що відповідно до закону не підлягають кримінальній відповідальності за скоєне, вчинила кримінальне правопорушення, передбачене цим Кодексом.
Приписами ч. 2 ст. 28 КК України передбачено, що кримінальне правопорушення визнається вчиненим за попередньою змовою групою осіб, якщо його спільно вчинили декілька осіб (дві або більше), які заздалегідь, тобто до початку кримінального правопорушення, домовилися про спільне його вчинення.
Відповідно до п. 24 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 10 «Про судову практику у злочинах проти власності» злочин визначається вчиненим за попередньою змовою групою осіб у разі його вчинення декількома (двома і більше) суб`єктами цього злочину, які заздалегідь домовилися про його спільне вчинення. Учасники вчинення злочину групою осіб діють узгоджено, зі спільним умислом, і кожен із них безпосередньо виконує діяння, що повністю чи частково утворює об`єктивну сторону складу злочину.
Згідно з абзацом 4 п. 24 вказаної постанови дії особи, яка безпосередньо не брала участі у вчиненні злочину, але порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину іншими співучасниками, а також яка заздалегідь обіцяла переховати злочинця, знаряддя чи засоби вчинення злочину, сліди злочину або предмети, здобуті злочинним шляхом, придбати чи збути такі предмети або іншим чином сприяти приховуванню злочину, належить кваліфікувати як співучасть у скоєному у формі пособництва з посиланням на ч. 5 ст. 27 КК України.
З урахуванням викладеного, зважаючи на те, що ОСОБА_4 не є спеціальним суб`єктом злочину, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України, а є загальним суб`єктом цього злочину в частині пособництва, суд дійшов висновку про обґрунтованість кваліфікації дій обвинуваченої саме за ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України, оскільки вона вчинила пособництво у привласненні та заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, шляхом надання засобів, які сприяли вчиненню злочину іншим співучасником.
Таким чином, суд, дійшов висновку, що дії обвинуваченої ОСОБА_7 вірно кваліфіковані за ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України як пособництво у привласненні та заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене повторно, за попередньою змовою групою осіб.
Посилання обвинуваченої та захисника про порушення права обвинуваченої на захист на стадії досудового розслідування, також не знайшли свого підтвердження в судовому засіданні.
Часткове визнання ОСОБА_7 своєї вини у вчиненні кримінальних правопорушень, суд вважає засобом захисту з метою уникнути відповідальності або пом`якшити свою участь за вчинення кримінальних правопорушень та дає критичну оцінку показанням обвинуваченої у судовому засіданні, оскільки вони спростовуються сукупністю доказів, досліджених судом.
Отже, суд, дослідивши всебічно, повно й неупереджено всі обставини кримінального провадження, оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення, приходить до висновку про доведеність вини обвинуваченої у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК Українипоза розумним сумнівом.
Відповідно до частини 1 статті 1 КК України цей кодекс має своїм завданням правове забезпечення охорони прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку та громадської безпеки, довкілля, конституційного устрою України від злочинних посягань, забезпечення миру і безпеки людства, а також запобігання злочинам.
При ухваленні вироку відносно обвинуваченої ОСОБА_7 суд вважає за необхідне відповідно до положень ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» застосувати як джерело права Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини.
Так, у рішеннях «Коробов проти України» від 21 жовтня 2011 року, «Ірландія проти Сполученого Королівства» від 18 січня 1978 року Європейський суд з прав людини зазначає, що при оцінці доказів суд, як правило, застосовує критерій доведення «поза розумним сумнівом». Проте така доведеність може випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростованих презумпцій факту.
Вирішуючи питання про обрання міри покарання обвинуваченій ОСОБА_7 суд, відповідно до ст. 65 КК України, враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, особу винної та обставини, що пом`якшують та обтяжують його покарання.
Згідно ст. 50 КК України, покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами.
Обставинами, що пом`якшують покарання ОСОБА_7 суд визнає часткове визнання вини, добровільне часткове відшкодування заподіяної шкоди.
Обставини, що обтяжують покарання ОСОБА_7 судом не встановлені.
Згідно висновку досудової доповіді відносно ОСОБА_7 орган пробації на підставі інформації, що характеризує особистість обвинуваченої,її спосіб життя, історію правопорушень, а також середню ймовірність вчинення повторного правопорушення та середній рівень ризику небезпеки для суспільства, вважає, що виправлення особи без позбавлення або обмеження волі на певний строк можливе та не становить високої небезпеки для суспільства (в тому числі для окремих осіб). У разі, якщо суд дійде висновку про можливість звільнення правопорушника від відбування покарання з випробуванням, орган пробації вважає доцільним покласти на правопорушника обов`язки: періодично з`являтись для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації; повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання; не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації.
Виходячи з положень ст. 65 КК України особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначене покарання, необхідне й достатнє для її виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. Це покарання має відповідати принципам справедливості, співмірності, індивідуалізації. Для вибору такого покарання суд повинен урахувати ступінь тяжкості злочину, конкретні обставини його вчинення, форму вини, наслідки цього діяння, дані про особу, обставини, що впливають на покарання, ставлення до своїх дій, інші обставини кримінального провадження, які впливають на забезпечення відповідності покарання характеру та тяжкості вчиненого кримінального правопорушення.
Статті 65-73 КК є кримінально-правовими нормами, які визначають загальні засади та правила призначення покарання.
Питання призначення покарання визначає форму реалізації кримінальної відповідальності в кожному конкретному випадку з огляду на суспільну небезпечність і характер злочину, обставини справи, особу винного, а також обставини, що пом`якшують та обтяжують покарання, тощо.
Вирішення цих питань належить до дискреційних повноважень суду, що розглядає кримінальне провадження по суті, який і повинен з урахуванням усіх перелічених вище обставин визначити вид і розмір покарання та ухвалити рішення.
Таким чином, суд враховує, особу обвинуваченої ОСОБА_7 , її відношення до вчиненого, ступінь тяжкості вчинених кримінальних правопорушень, особливості й обставини вчинення: форму вини, мотив і мету, спосіб, стадію вчинення, характер і ступінь тяжкості наслідків, що настали; її поведінку під час та після вчинення злочинних дій, приймаючи до уваги висновок органу пробації, викладений у досудовій доповіді, приходить до висновку про обрання відносно ОСОБА_7 міри покарання у вигляді позбавлення волі в межах санкції ч. 3 ст. 191 КК України, з позбавленням права обіймати посади та займатися діяльністю, пов`язаною з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності, одночасно суд вважає можливим звільнити ОСОБА_7 від відбування основного покарання у виді позбавлення волі з встановленням іспитового строку у відповідності до правил ст. ст. 75, 76 КК України.
Вимога додержуватися справедливості при застосуванні кримінального покарання закріплена в міжнародних документах з прав людини, зокрема у статті 10 Загальної декларації прав людини 1948 року, статті 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права 1966 року, статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року. Зазначені міжнародні акти, згідно з частиною першою статті 9 Конституції України, є частиною національного законодавства України.
Так, згідно зі статтями 50, 65 КК України особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначене покарання, необхідне й достатнє для її виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. Виходячи з указаної мети й принципів справедливості, співмірності та індивідуалізації, покарання повинно бути адекватним характеру вчинених дій, їх небезпечності та даним про особу винного.
Загальні засади призначення покарання (ст.65 КК України) наділяють суд правом вибору однієї із форм реалізації кримінальної відповідальності - призначити покарання або звільнити від покарання чи від його відбування, завданням якої є виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. Ця функція за своєю правовою природою є дискреційною, оскільки потребує врахування та оцінки конкретних обставин справи, ступеня тяжкості вчиненого злочину, особи винного, обставин, що впливають на покарання. Реалізація цієї функції становить правозастосовну інтелектуально-вольову діяльність суду, в рамках якої і приймається рішення про можливість застосування чи незастосування ст.75 КК України, за змістом якої рішення про звільнення від відбування покарання з випробуванням суд може прийняти лише у випадку, якщо при призначенні покарання певного виду і розміру, враховуючи тяжкість кримінального правопорушення, особу винного та інші обставини справи, дійде висновку про можливість виправлення засудженого без відбування покарання.
Таким чином, вирішення судом питання про призначення обвинуваченій ОСОБА_7 покарання ґрунтується на наведених вище вимогах.
Питання речових доказів у кримінальному проваджені вирішити, згідно положень ст. 100 КПК України.
Керуючись ст. ст. 381-382, ст. ст. 368-371, 373-374, 376 КПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Визнати ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 винною у вчинені кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 27, ч. 3 ст. 191 КК України, і призначити їй покарання у вигляді 3 (трьох) років позбавлення волі, з позбавленням права обіймати посади та займатися діяльністю, пов`язаною з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності на строк 1 (один) рік.
Звільнити ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на підставі ст. 75 КК України від відбування основного призначеного покарання у виді 3 (трьох) років позбавлення волі з випробовуванням, встановивши їй іспитовий строк у 1 (один) рік, якщо вона протягом визначеного іспитового строку не вчинить нового кримінального правопорушення і виконає покладені на неї обов`язки.
Згідно ст. 76 КК України, у зв`язку зі звільненням від відбування призначеного покарання з іспитовим строком, покласти на ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 наступні обов`язки: не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації; періодично з`являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації; повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання.
Стягнути з ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь держави 5024 гривень 32 копійкив рахунок відшкодування процесуальних витрат на залучення експертів.
Вирок може бути оскаржений до Одеського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Вирок, якщо інше не передбачено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 6 ст. 376 КПК України копію вироку після його проголошення негайно вручити обвинуваченому та прокурору, інші учасники судового провадження копію вироку мають право отримати в суді.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Ширяївський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119945965 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти власності Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем |
Кримінальне
Ширяївський районний суд Одеської області
Тарасенко М. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні