Номер провадження: 22-ц/813/2016/24
Справа № 947/26828/22
Головуючий у першій інстанції Коваленко О.Б.
Доповідач Вадовська Л. М.
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.04.2024 року м. Одеса
Одеський апеляційний суд у складі колегії суддів:
головуючого (судді-доповідача) - Вадовської Л.М.,
суддів - Комлевої О.С., Сєвєрової Є.С.,
за участю секретаря - Венжик Л.С.,
за участю сторін, інших учасників справи, представників учасників справи:
відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д», представників Варічевої Р.В., Доніна С.В.,
від позивача ОСОБА_1 - не з`явились,
від відповідача Київської районної адміністрації Одеської міської ради - не з`явились,
переглянувши справу №947/26828/22 за позовом ОСОБА_1 до Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» про визнання незаконною бездіяльності в частині невиконання розпорядження про демонтаж огородження, зобов`язання вчинити певні дії, відшкодування моральної шкоди за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського районного суду м. Одеси від 15 травня 2023 року у складі судді Коваленко О.Б., -
в с т а н о в и в :
Позивач ОСОБА_1 , звернувшись 11 листопада 2022 року до суду з вищеназваним позовом, вказав, що за його зверненнями прийнято Київською районною адміністрацією Одеської міської ради розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року, яке не виконано, незаконно розміщені елементи огородження біля будинку по АДРЕСА_1 не демонтовані. Встановлена огорожа перешкоджає безпечному проїзду швидкої допомоги та пожежної машини, вільному проходу територією загального користування, вільному доступу до його помешкання та помешкання навколишніх будинків до аптек, крамниць, трамвайної зупинки тощо. Із-за встановленої огорожі наразі неможливо своєчасно дістатися та скористатися послугами бомбосховища під час повітряної тривоги. Голова ОСББ не наділена повноваженнями на встановлення під замок металевої огорожі на земельній ділянці загального користування, перекриваючи тим самим прохід та проїзд.
Позивач ОСОБА_1 просив:
визнати незаконною бездіяльність Київської районної адміністрації Одеської міської ради (ЄДРПОУ 26303241) в частині невиконання розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року «Про демонтаж незаконно розміщених елементів огородження», розташованих біля житлового будинку АДРЕСА_1 з моменту звернення ОСОБА_1 , які надійшли до Єдиного центру звернень громадян» №34-Н2-36936 від 28 червня 2022 року та №34-Л2-43641 від 02 серпня 2022 року;
зобов`язати Київську районну адміністрацію Одеської міської ради (ЄДРПОУ 26303241) виконати розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року «Про демонтаж незаконно розміщених елементів огородження», розташованих біля житлового будинку АДРЕСА_1 ;
зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» (ЄДРПОУ 40587458) не вчиняти дій, пов`язаних з облаштуванням воріт та хвірток біля житлового будинку по АДРЕСА_1 ;
стягнути з Київської районної адміністрації Одеської міської ради (ЄДРПОУ 26303241) на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 218900,00 грн.;
стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» (ЄДРПОУ 40587458) на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 218900,00 грн;
судові витрати покласти на Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» (а.с.1-4).
Ухвалою судді Київського районного суду м. Одеси від 22 листопада 2022 року відкрито провадження у справі (а.с.15).
Відповідач Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» позов не визнав, зазначивши у відзиві, що судовим рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2019 року, залишеним без змін в апеляційному порядку постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року, у справі №420/5205/19 за позовом ОСББ «Вільямса 59Д» зобов`язано Одеську міську раду розглянути заяву ОСББ «Вільямса 59Д» від 01 вересня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки з прийняттям рішення по вказаній заяві. В порядку виконання судового рішення рішенням Одеської міської ради №6129 від 10 червня 2020 року надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку разом із прибудинковою територією. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розміром 0,63 га, на якій розташовано багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 , разом із прилеглою до нього прибудинковою територією у постійне користування для обслуговування даного будинку співвласниками знаходиться в Департаменті земельних ресурсів Одеської міської ради. Згідно частини 3 статті 43 ЗК України порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками. Огорожа, що встановлена співвласниками на прибудинковій території багатоквартирного будинку, встановлена на вимогу розпорядження Керівника Одеської обласної військової адміністрації №28/А-20022 від 28 лютого 2022 року «Щодо впровадження додаткових заходів воєнного стану у житловому фонді Одеської області» та у відповідності із частиною 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану (а.с.20-25).
Відповідач Київська районна адміністрація Одеської міської ради позов не визнала, зазначивши у відзиві, що 03 серпня 2022 року в ході обстеження було зафіксовано, що з трьох сторін біля житлового будинку по АДРЕСА_1 встановлені елементи огородження, а саме металеві ворота у кількості 2 штук та хвіртки у кількості 3 штук. Документи, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, на якій встановлені елементи огородження, а саме металеві ворота та хвіртки, відсутні, земельна ділянка належить територіальній громаді м. Одеси. Дозвільні документи на встановлення елементів огородження відсутні. За результатами обстеження прийнято розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року «Про демонтаж незаконно розміщених елементів огородження за адресою: АДРЕСА_1 », згідно якого вирішено демонтувати самовільно встановлені елементи огородження, а саме металеві ворота у кількості 2 шт. та хвіртки у кількості 3 шт. Розпорядження виконано, про що складено Акт від 18 серпня 2022 року співробітниками відділу контролю та моніторингу за станом території району Київської районної адміністрації Одеської області. Позивач до позову додав докази звернення до адміністрації, що мало місце до прийняття розпорядження та його виконання, з огляду на що обставини, визначені позивачем як підстава заявлених вимог, не мають свого фактичного підтвердження та не відповідають дійсності (а.с.46-49).
Рішенням Київського районного суду м. Одеси від 15 травня 2023 року в задоволенні позову відмовлено (а.с.90-92).
Висновок суду мотивовано безпідставністю вимог про визнання незаконною бездіяльності органу місцевого самоврядування, зобов`язання вчинити певні дії недоведеністю вимог та недоведеністю вимог про відшкодування шкоди.
Ухвалою Одеського апеляційного суду від 04 серпня 2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення суду.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції скасувати повністю і ухвалити нове рішення про задоволення позову (а.с.99-103).
За змістом вимог апеляційної скарги незаконність і необґрунтованість рішення з підстав невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушення норм процесуального права полягає в наступному. Розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року не виконане. Посилання ОСББ у судовому засіданні на погодження встановлення металевих воріт зі сторони трамвайної колії, яка відноситься до прилеглої території житлового будинку АДРЕСА_1 , де він ОСОБА_1 проживає, безпідставне. Голова правління ОСББ не наділена повноваженнями на встановлення під замок металевої огорожі на земельній ділянці загального користування, тим самим перекриваючи прохід і проїзд. Факт невиконання розпорядження в частині демонтажу незаконно розміщених елементів огородження призвело до тривалого порушення прав споживача-інваліда війни на отримання життєво необхідних послуг. Розмір моральної шкоди 218900,00 грн., який дорівнює ста прожиткових мінімумів, з кожного з відповідачів відповідає умовам справедливості та розумності.
В апеляційній скарзі не зазначено нові обставини, що підлягають встановленню, докази, які підлягають дослідженню чи оцінці.
У відзиві на апеляційну скаргу Київська районна адміністрація Одеської міської ради заперечення щодо змісту і вимог апеляційної скарги обґрунтовує тим, що розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року виконано, що підтверджено Актом від 18 серпня 2022 року; посилання на бездіяльність адміністрації в частині невиконання розпорядження про демонтаж елементів огородження безпідставні. Завдання шкоди та її розмір не доведено (а.с.117-121).
У письмових поясненнях на апеляційну скаргу ОСББ «Вільямса 59Д» заперечення щодо змісту і вимог апеляційної скарги обґрунтовує тим, що порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками багатоквартирного будинку. Рішенням загальних зборів співвласників від 14 травня 2017 року доручено провести процедуру оформлення права співвласників на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 та його прибудинкова територія. На виконання судового рішення у справі №420/5205/19 рішенням Одеської міської ради від №129 від 10 червня 2020 року ОСББ «Вільямса 59Д» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку разом із прибудинковою територією, наразі проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розміром 0,63 га знаходиться в Департаменті земельних ресурсів Одеської міської ради. Правлінням ОСББ «Вільямса 59Д» від 04 березня 2022 року прийнято рішення про встановлення огорожі навколо багатоквартирного будинку на виконання розпорядження Керівника Одеської обласної військової адміністрації №28/А-2022 від 28 лютого 2022 року «Щодо впровадження додаткових заходів воєнного стану у житловому фонді Одеської області» та рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 №7 від 01 грудня 2019 року. Огорожа, що встановлена на прибудинковій території багатоквартирного будинку, встановлена у відповідності до частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в порядку здійснення вичерпних заходів щодо недопущення потрапляння сторонніх осіб та їх перебування у місцях загального користування житлових будинків. Факт заподіяння моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру ОСОБА_1 не доведений (а.с.129-137).
Переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення з огляду на наступне.
ОСОБА_1 не є власником нерухомого майна у багатоквартирному будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , та не проживає в даному будинку.
ОСОБА_1 проживає в іншому житловому будинку; за змістом його позовних вимог встановлені на прилеглій до багатоповерхового будинку АДРЕСА_1 , хвіртки тощо перешкоджають вільному проходу, проїзду тощо.
ОСОБА_1 звертався через Єдиний центр звернень громадян» до Київської районної адміністрації Одеської міської ради у червні-серпні 2022 року щодо необхідності реагування на облаштування воріт та хвірток біля житлового будинку АДРЕСА_1 .
Звернення ОСОБА_1 розглянуті, відповідь заявнику на звернення Київською районною адміністрацією Одеської міської ради надано.
Київською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято Розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року «Про демонтаж незаконно розміщених елементів огородження за адресою: АДРЕСА_1 ». Розпорядження в частині демонтажу елементів огородження як то металевих воріт у кількості 2 штук, хвірток у кількості 3 штук, що встановлені з трьох сторін біля багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 , виконано, про що складено Акт від 18 серпня 2022 року комісії співробітників відділу контролю та моніторингу за станом території району Київської адміністрації Одеської міської ради; здійснено фотофіксацію демонтажу (а.с.50-51, 52, 53-58).
Отже, вимоги ОСОБА_1 щодо незаконної бездіяльності Київської районної адміністрації в частині невиконання Розпорядження №232-01р від 15 серпня 2022 року безпідставні; доводи апеляційної скарги в цій частині не відповідають обставинам справи.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» (код ЄДРПОУ 40587458) створено та зареєстровано 22 червня 2016 року (а.с.27-29).
Рішенням загальних зборів ОСББ «Вільямса 59Д» від 14 травня 2017 року доручено провести процедуру оформлення права співвласників на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 та його прибудинкова територія.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року, в справі №420/5205/19 зобов`язано Одеську міську раду розглянути заяву ОСББ «Вільямса 59Д» від 01 вересня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність співвласникам багатоквартирного будинку земельної ділянки, на якій розташований багатоквартирний будинок, будівлі та споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку і розташовані на прибудинковій території, та його прибудинкова територія (а.с.32-37, 38-41).
На виконання рішення суду в справі №420/5205/19 Одеською міською радою прийнято рішення №6129 від 10 червня 2020 року «Про надання дозволу Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,5427 га, за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення - для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, вид використання - для експлуатації та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з прибудинковою територією» (а.с.42).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташований багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 та його прибудинкова територія, у постійне користування для обслуговування будинку та прибудинкової території знаходиться в Департаменті земельних ресурсів Одеської міської ради.
Згідно частини 3 статті 42 ЗК України порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.
Встановлення огорожі навколо багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 є рішенням співвласників багатоквартирного будинку, яке викладено у рішенні загальних зборів співвласників №7 від 01 грудня 2019 року та у рішенні правління ОСББ №1/3.22 від 04 березня 2022 року, яке прийнято в тому числі й з урахуванням Розпорядження Керівника Одеської обласної військової адміністрації №28/А-2022 від 28 лютого 2022 року «Щодо впровадження додаткових заходів воєнного стану у житловому фонді Одеської області» та частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», де передбачено, зокрема, необхідність здійснення вичерпних заходів щодо недопущення потрапляння сторонніх осіб, їх перебування у місцях загального користування житлових будинків тощо.
Рішення ОСББ про встановлення огорожі навколо багатоквартирного будинку в межах його прибудинкової території обумовлено інтересами та безпекою співвласників цього будинку.
ОСОБА_1 не надано доказів наявності випадків обмеження власне його зі сторони ОСББ у доступі, як він зазначає, до бомбосховища, найближчої аптеки, крамниці, трамвайної зупинки тощо.
Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав (ч.1 ст.23 ЦК України).
Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів (п.2 ч.2 ст.23 ЦК України).
За положеннями статті 1173 ЦК України шкоду, завдану фізичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу місцевого самоврядування при здійсненні ним своїх повноважень, відшкодовує держава.
Бездіяльності Київської районної адміністрації Одеської міської ради за обставинами даної справи не встановлено, як наслідок, відсутні правові підстави за законом для Київської районної адміністрації Одеської міської ради відшкодовувати позивачу ОСОБА_1 заявлену ним моральну шкоду.
За положеннями частини 1 статті 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.
Відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність дій її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправними діями заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
За обставинами справи не встановлено складу цивільного правопорушення у ОСББ «Вільямса 59Д» як юридичної підстави відповідальності, яка виникає внаслідок заподіяння шкоди.
В силу визначеного статтею 81 ЦПК України обов`язку доказування і подання доказів кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Докази мають бути належними, допустимими, достовірними та достатніми у своїй сукупності для висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Бездіяльності Київської районної адміністрації Одеської міської ради, яка б підлягала визнанню незаконною та надавала б право на відшкодування шкоди державою, не встановлено.
Обставини, якими закон пов`язує відшкодування моральної шкоди, щодо ОСББ «Вільямса 59Д», не доведені.
Правові підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позову відсутні.
Справа в провадженні суду першої інстанції з листопада 2022 року, суду апеляційної інстанції з серпня 2023 року, призначена до розгляду на 18 квітня 2024 року ухвалою суду від 20 жовтня 2023 року; інформація про дату, час та місце розгляду справи доступна на сайті «Судова влада»; відзиви на апеляційну скаргу подано; позивач ОСОБА_1 судову повістку на 18 квітня 2024 року отримав, Київська районна адміністрація Одеської міської ради повідомлена на електронну пошту, представники ОСББ «Вільямса 59Д» з`явились в судове засідання; підстав для подальшого відкладення розгляду справи не встановлено.
Керуючись ст.ст.367, 368, п.1 ч.1 ст.374, ст.ст.375, 381, 382, 383, 384, 390 ЦПК України, суд -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Київського районного суду м. Одеси від 15 травня 2023 року в справі за позовом ОСОБА_1 до Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Вільямса 59Д» про визнання незаконною бездіяльності в частині невиконання розпорядження про демонтаж огородження, зобов`язання вчинити певні дії, відшкодування моральної шкоди - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 25 червня 2024 року.
Головуючий Л.М.Вадовська
Судді О.С.Комлева
Є.С.Сєвєрова
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 01.07.2024 |
Номер документу | 119961464 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Одеський апеляційний суд
Вадовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні