Рішення
від 26.06.2024 по справі 240/32036/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2024 року м. Житомир

справа № 240/32036/23

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул.Лятошинського Бориса, 5, адміністративну справу за позовом Андрушівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Комунальне підприємство Андрушівської міської ради "Комсервіс", до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

Андрушівська міська радазвернулася до суду з позовом, у якому просить:

- зобов"язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 демонтувати тимчасову споруду під АДРЕСА_1 на земельній ділянці за кадастровим номером 1820310100:01:009:0053 за власний рахунок.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за Андрушівською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_2 площею 0,2866 та з кадастровим номером 182031010100:01:009:0053. Вказана земельна ділянка розташована в районі автостанції м.Андрушівка.

Згідно з рішенням двадцять шостої сесії восьмого скликання Андрушівської міської ради №35 від 29.11.2022 «Про припинення права користування та передачу в постійне користування комунальному підприємству Андрушівської міської ради "Комсервіс" земельної ділянки в м.Андрушівка по вул. Корольова» припинено право користування ліквідованого комунального підприємства Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій на вказану вище земельну ділянку та одночасно передано її в постійне користування Комунальному підприємству Андрушівської міської ради «Комсервіс». Право постійного користування за підприємством зареєстровано 05.12.2022.

На вказаній земельній ділянці, фізичними особами-підприємцями та фізичними особами, які не зареєстровані як підприємці без відповідних дозвільних документів встановлено тимчасові споруди та малі архітектурні форми, тобто створено стихійний ринок. Частина об`єктів торгівлі встановлено на ділянках по яких проходять газопровідні та каналізаційні мережі, що становить перешкоду до їх негайного доступу та становить загрозу життю та здоров`ю людей.

На виконання заходів програми визначено проведення благоустрою земельної ділянки на території автостанції в м.Андрушівка, рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23 грудня 2022 р. №272 «Про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд та створення комісії для складання акта зовнішнього огляду (акта демонтажу) тимчасових споруд» встановлено термін для добровільного демонтажу тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності їх власниками.

Зазначає, що відповідач отримала попередження №192 від 17.04.2023 про добровільний демонтаж тимчасової споруди №76, загальною площею 4,3 кв.м. Однак, відповідач у встановлений термін не виконала вимог рішення Виконавчого комітету від 23.12.2022 №272, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду.

Невиконання відповідачем вимог рішення Виконавчого комітету від 23.12.2022 №272 про добровільний демонтаж встановленої тимчасової споруди зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвала про відкриття провадження була направлена позивачу та відповідачу за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному демографічному реєстрі та отримана відповідачем 07.12.2023. про що свідчить підпис відповідача на повідомленні про вручення поштового відправлення №0600236049431.

Днем вручення судового рішення є зокрема день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси (пункт 5 частини 6 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відтак днем вручення відповідачу копії ухвали про відкриття провадження у справі слід вважати 07.12.2023.

Відповідач у строк, встановлений судом та нормами чинного законодавства, не надіслав до суду відзив на позовну заяву.

Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 28.11.2023 у зв"язку із задоволенням клопотання позивача, залучено до участі у справі третю особу - Комунальне підприємство Андрушівської міської ради "Комсервіс".

20 грудня 2023 року до суду надійшли письмові пояснення (за вх.№85588/23) від Комунального підприємства Андрушівської міської ради "Комсервіс", в яких третя особа підтримує доводи позивача та просить задовольнити позовні вимоги Андрушівської міської ради.

Додатково зазначає, що відповідач здійснює підприємницьку діяльність на вказаній земельній ділянці без відповідних дозвільних документів на встановлення тимчасової споруди. Крім того зауважує, що відповідач категорично відмовилася від добровільного демонтажу тимчасової споруди.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.

Судом встановлено, що згідно з рішенням двадцять шостої сесії восьмого скликання Андрушівської міської ради №35 від 29.11.2022 «Про припинення права користування та передачу в постійне користування КП АМР «КОМСЕРВІС» земельної ділянки в м.Андрушівка, вул.Корольова» припинено право постійного користування ліквідованого Комунального підприємства Андрушівської міської ради АНДРУШІВКАБЛАГОУСТРІЙ на земельну ділянку ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі загальною площею 0,2866 га в м.Андрушівка, вул.Корольова за кадастровим номером 182031010100:01:009:0053, у зв"язку із припиненням діяльності підприємства, та передано її в постійне користування Комунальному підприємству Андрушівської міської ради «КОМСЕРВІС» (а.с.13).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.08.2023 №343669683 земельна ділянка площею 0,2866 га за кадастровим номером 182031010100:01:009:0053 по вулиці Корольова у місті Андрушівка з 03.09.2013 належить на праві власності Андрушівській міській раді та з 05.12.2022 перебуває у постійному користуванні Комунального підприємства Андрушівської міської ради «Комсервіс» (а.с.11-12).

Згідно з рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №115 від 16 квітня 2021 року «Про надання дозволу на інженерно геодезичні вишукування території земельної ділянки у районі автостанції», Спілці приватних підприємців Андрушівщини надано дозвіл на замовлення робіт із проведення інженерно геодезичних вишукувань земельної ділянки (а.с. 14).

Відповідно до рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №204 від 18.08.2021 "Про безоплатне прийняття до комунальної власності Андрушівської міської ради майна (документів) від Спілки приватних підприємців Андрущівщини" прийнято безоплатно на баланс Андрушівської міської ради технічний звіт інженерно-геодезичних вишукувань земельної ділянки, яка розташована у місті Андрушівка, орієнтованою площею 2,7 га (а.с. 18).

З метою проведення благоустрою земельної ділянки за кадастровим номером 182031010100:01:009:0053, Виконавчим комітетом Андрушівської міської ради 22.10.2021 прийнято рішення за №248. Даним рішенням затверджено схему розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в районі автостанції м. Андрушівка Житомирської області, техніко-економічні показники тимчасових споруд, кольорове рішення фасадів тимчасових споруд з використанням сучасних високоякісних матеріалів (а.с.22-23).

Згідно з рішенням 26 сесії восьмого скликання Андрушівської міської ради від 29.11.2022 №1 затверджено Програму соціального і економічного розвитку Андрушівської міської ради на 2023 рік. Одним із заходів Програми визначено: проведення благоустрою земельної ділянки на території автостанції в м.Андрушівка, Бердичівського району, Житомирської області (а.с.26, 27-30).

На виконання вказаного програмного заходу відповідно до рішення Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23 грудня 2022 р. №272 «Про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд та створення комісії для складання акта зовнішнього огляду (акта демонтажу) тимчасових споруд» встановлено термін для добровільного демонтажу тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності їх власниками (а.с.31-32, 36-37).

Відповідно до наказу директора Комунального підприємства Андрушівської міської ради «Комсервіс» №43-ОД від 17.04.2023 утворено комісію щодо попередження та вручення повідомлень власникам тимчасових споруд про добровільний демонтаж (а.с.38).

17 квітня 2023 року фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 , вручалося попередження №192 від 17.04.2023 про добровільний демонтаж тимчасової споруди №76 площею 4,5 кв.м та її переміщення на земельну ділянку Андрушівської міської ради по вул.Корольова, 10 (біля Будівельного двору), що в м. Андрушівка, із зазначенням терміну виконання до 17.05.2023, від отримання якого вона відмовилася, про що свідчить відповідний запис на вказаному попередженні із наявністю підписів складу комісії (а.с. 39).

05.06.2023 комісією, склад якої затверджено рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23.12.2022 №272 встановлено, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , не виконала вимоги рішення Виконавчого комітету від 12.12.2022 №272 зі змінами рішення виконавчого комітету №100 від 17.04.2023, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду встановлену тимчасову споруду № НОМЕР_1 , загальною площею 4,3 кв.м. Комісією складений акт зовнішнього огляду (акта демонтажу) тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності від 05.06.2023 та здійснено фотофіксацію. На момент складання акту ОСОБА_1 була відсутня (а.с. 40).

Також позивач вказує, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ігнорує вказані вище вимоги законодавства та продовжує здійснювати торгівлю в тимчасовій споруді №76. При цьому, у відповідача відсутні відповідні дозвільні документи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та визначаючись з приводу заявленої позовної вимоги, суд зважає на таке.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України "Про благоустрій населених пунктів" №2807-IV від 06 вересня 2005 року (далі - Закон №2807-IV).

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №2807-IV, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 20 Закону №2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до частин другої та четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI від 17 лютого 2011 року тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 (далі - Порядок №244).

Відповідно до пункту 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Порядку №244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності; пересувна ТС - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності; стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв. м.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.7 Порядку №244 передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до пунктів 2.20, 2.21 Порядку №244 встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається.

Згідно з пунктами 2.29, 2.30 Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.

Таким чином, Порядком №244 визначено перелік підстав для здійснення демонтажу тимчасової споруди, до яких належить, зокрема, самовільне встановлення тимчасової споруди, тобто розміщення тимчасової споруди за відсутності для цього визначених Порядком підстав, а саме за відсутності паспорту прив`язки.

Так, судом встановлено, що комісією щодо попередження та вручення повідомлень власникам тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності про добровільний демонтаж даних тимчасових споруд ОСОБА_1 - власнику тимчасової споруди № НОМЕР_1 , загальною площею 4,3 кв.м., оголошено попередження №192 від 17.04.2023 про те, що згідно з рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №100 від 17.04.2023 їй необхідно в строк до 17.05.2023 демонтувати вищевказану тимчасову споруду та перемістити її на земельну ділянку Андрушівської міської ради за кадастровим номером 182031010100:01:009:0092 по АДРЕСА_3 (біля Будівельного двору).

Від підпису та отримання попередження відповідач відмовилася, про що здійснена відповідна відмітка в попередженні №192 (а.с. 39)

В подальшому 05.06.2023 комісією, склад якої затверджено рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 23.12.2022 №272 встановлено, що ОСОБА_1 не виконала вимоги рішення Виконавчого комітету від 23.12.2022 №272 зі зміни рішення виконавчого комітету Андрушівської міської ради від 17.04.2023 №100, а саме добровільно не демонтувала встановлену тимчасову споруду №76, загальною площею 4,3 кв.м

Комісією складено відповідний акт та здійснено фотофіксацію.

Доказів наявності у відповідача дозвільних документів, зокрема таких, як паспорту прив`язки тимчасової споруди, матеріали справи не містять, протилежного суду не надано.

При цьому згідно з положеннями статті 10 Закону №2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Статтею 12 Закону №2807-IV передбачено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до статті 34 Закону №2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою, порядок розміщення малих архітектурних форм, порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Частиною першою статті 40 Закону №2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Таким чином, Закон України "Про благоустрій населених пунктів" наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів, а в розумінні вказаного Закону дії, пов`язані з демонтажем елементів благоустрою, є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту.

З огляду на викладене звернення до суду з даним позовом обумовлено здійсненням Андрушівською міською радою управлінських функцій у сфері благоустрою міста та вжиттям заходів із демонтажу елементу благоустрою.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 25 червня 2019 року у справі №914/1092/18 виклала правові висновки, відповідно до яких спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

Згідно зі ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підсумовуючи зазначене та те, що відповідач відзиву на позовну заяву та доказів добровільного демонтування тимчасової споруди не надала, суд вважає позовні вимоги про зобов"яння фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 демонтувати тимчасову споруду № НОМЕР_1 , загальною площею 4,3 кв.м., що розташована в м.Андрушівка на земельній ділянці з кадастровим номером 1820310100:01:009:0053 за власний рахунок, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи положення до ч.2 ст. 139 КАС України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 4, 6-9, 32, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 258, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд, -

вирішив:

Позов Андрушівської міської ради (пл. Шевченка, буд.1,м. Андрушівка, Житомирська обл., Бердичівський р-н,13401, код ЄДРПОУ 24706710), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Комунальне підприємство Андрушівської міської ради "Комсервіс" (пл.Т.Шевченка, 7, м.Андрушівка, Житомирська область, код ЄДРПОУ 33967566), до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , ідн. номер НОМЕР_2 ) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Зобов"яти фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 демонтувати за власний рахунок тимчасову споруду № НОМЕР_1 , загальною площею 4,3 кв.м., що розташована по АДРЕСА_2 на земельній ділянці за кадастровим номером 1820310100:01:009:0053.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено в повному обсязі 26 червня 2024 року.

Суддя А.В. Горовенко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2024
Оприлюднено28.06.2024
Номер документу119997585
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —240/32036/23

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Рішення від 26.06.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні