Справа № 420/12239/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Радчука А.А.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (вул. Ільфа і Петрова, буд. 27, кв. 16, м. Одеса, 65104, код ЄДРПОУ 36794946) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року на загальну суму 2 299 000,00 грн.;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування податкову накладну №33 від 20.12.2023 року на загальну суму 2 299 000,00 грн. датою її фактичного подання 09 січня 2024 року.
Адміністративний позов поданий за допомогою системи «Електронний суд».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24.11.2023 року між КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» та ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (як переможцем публічної закупівлі) було укладено Договір №2299 про закупівлю товару. У відповідності до п. 1.1. Договору, ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» взяло на себе зобов`язання поставити Розподільчі щити та щити управління насосами для ремонту дренажної насосної станції за адресою: вул. Самарська, 4 (код ДК 021:2015 31210000-1 Електрична апаратура для комутування та захисту електричних кіл) відповідно Специфікації, яка додається до цього Договору. Відповідно до п. 3.1. Договору, ціна становить 2 299 000,00 грн.
13.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» передало КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» за видатковою накладною №РН-0000140 від 13.12.2023 року визначені Договором №2299 про закупівлю товару від 24 листопада 2023 року шафи управління на загальну суму 2 299 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 383 166,67 грн.).
26.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» усунуло вказані замовником недоліки шляхом заміни дефектного обладнання належним, про що було складено Акти заміни обладнання №АЗО-000003, №АЗО-000004 та №АЗО-000005 від 22.12.2023 року.
Таким чином, зобов`язання за Договором №2299 про закупівлю товару від 24.11.2023 року виконано належним чином та у повному обсязі.
20.12.2023 року КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» перерахувало на рахунок ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» грошові кошти в розмірі 2 299 000,00 грн., повністю розрахувавшись за Договором №2299 про закупівлю товару від 24 листопада 2023 року.
За результатами вказаної господарської операції, ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» складено податкову накладну №33 від 20.11.2023 року на загальну суму 2 299 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 383 166,67 грн. та направлено її на реєстрацію в ЄРПН.
Проте, реєстрацію податкової накладної №33 від 20.11.2023 року було зупинено та запропоновано надати пояснення та копії документів.
12.01.2024 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» направило до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Проте, контролюючим органом прийняте оскаржуване рішення № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 20.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. При цьому, у графі «Додаткова інформація» не визначено, які саме документи складені/оформлені із порушенням законодавства.
29.01.2024 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, однак комісія центрального рівня рішенням від 05.02.2024 року №6977/36794946/2 скаргу не задовольнила.
Не погоджуючись із рішеннями Комісії регіонального рівня № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
У своїх доводах позивач посилається на те, що на стадії зупинення реєстрації податкової накладної у Квитанції від 09.01.2024 року №9365695868 відповідачем зазначено, що підставою для зупинення є відповідність господарської операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати «пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Проте, податковий орган не зазначив конкретний та вичерпний перелік документів, який необхідно подати ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» для продовження реєстрації спірної податкової накладної.
У свою чергу позивач стверджує, що ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» надано всі передбачені законодавством документи, які свідчать про здійснення господарських операцій, що є підставою для складання та реєстрації податкової накладної, у зв`язку з чим контролюючий орган не мав правових підстав для відмови у реєстрації поданих податкових накладних. Натомість, Комісія Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, приймаючи Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав того, що позивач надав копії первинних документів, складених із порушенням законодавства, не зазначила (не підкреслила), яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та, які самі документи складенні із порушенням законодавства.
Таким чином, позивач вважає, що відповідач прийняв невмотивовані рішення, зміст яких не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення, що є підставою для їх скасування.
Ухвалою суду від 24.04.2024 року відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
20.05.2024 року до суду за допомогою системи «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву з додатками.
Відповідно до спільного відзиву, відповідачі Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області позов не визнають, з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.
Так, у відзиві, з посиланням на п.201.10 ст. 201 ПК України, відповідачі зазначають, що якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У свою чергу, відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до фактичних обставин справи, відповідачами зазначено, що ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 33 від 20.12.2023 на загальну суму з урахуванням ПДВ 2 299 000,00 грн.
За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної № 33 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена; підстава: Обсяг постачання товару/послуги 8538, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
При цьому, відповідач стверджує, що позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.
Відповідач підтвердив, що на виконання п. 11 Порядку №1165, та у відповідності п.4 порядку № 520, ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було подано до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 12.01.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом з яким направлено додаткові документи у загальній кількості 5.
Як зазначено у відзиві, під час моніторингу наданих позивачем документів контролюючий орган дійшов висновку, що серед наданих платником документів були виявлені наступні недоліки: Договір про закупівлю товару № 2299 від 24.11.2023 завірений неналежним чином; позивач не надав до розгляду наступні документи: Платіжні інструкції, як підтвердження факту оплати за товар; документи щодо наявності у позивача складських приміщень; Штатний розпис; товарно-транспортні накладні на підтвердження поставки товару до замовника.
З огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
У рішенні Комісії було зазначено причину відмови в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, а саме: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідач у відзиві зазначив, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».
Отже, прийняте рішення, на переконання відповідача, є законним та обґрунтованим.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових закладних податкову накладну датою її фактичного подання до ДПС України, відповідачі посилалися на її передчасність та дискреційність повноважень контролюючого органу.
20.05.2024 року до суду від представника Головного управління ДПС в Одеській області як додаток до відзиву на адміністративний позов надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою від 23.05.2024 року судом вирішено продовжити розгляд справи в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 04.06.2024 року об 11 годині 00 хвилин.
Ухвалою суду від 04.06.2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 11.06.2024 року 11 год. 00 хв.
У судове засідання, призначене на 11.06.2024 року, учасники справи не з`явились, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно.
Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступне.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (надалі ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ»), код ЄДРПОУ 36794946, зареєстроване юридичною особою 09.10.2009 року.
Основним видом діяльності ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» за КВЕД є: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування.
24.11.2023 року на підставі результатів процедури відкритих торгів з особливостями, проведених відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. № 922-VIII (із змінами) та Постанови Кабінету Міністрів від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», між Комунальним підприємством «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (Постачальник), як переможцем публічної закупівлі, укладений Договір про закупівлю товару №2299 від 24 листопада 2023 року (електронний примірник доданий до позову).
За умовами вказаного Договору, Постачальник зобов`язаний поставити та передати у власність Замовника комплект обладнання за предметом закупівлі: Придбання розподільних щитів та щитів управління насосами для ремонту дренажної насосної станції за адресою: вул. Самарська, 4 (код ДК 021:2015 - 31210000- 1 - Електрична апаратура для комутування та захисту електричних кіл) (далі - Товар), в кількості 1 комплект та комплектації згідно Специфікації (Додаток 1), що є невід`ємною частиною дійсного Договору, а Замовник зобов`язаний прийняти Товар та оплатити його на умовах дійсного Договору (пункт 1.1). Товар, що поставляється за цим Договором, належить Постачальнику на правах власності, не знаходиться під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави чи іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими третіми фізичними або юридичними особами, державними органами і державою, а також не є предметом будь-якого іншого забезпечення або обмеження, передбачених чинним законодавством України (пункт 1.2). Ціна Договору становить 2 299 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 383 166, 67 грн. (пункт 3.1). Строк поставки товару до 31.12.2023 року (пункт 5.1).
Додатком №1 до Договір про закупівлю товару №2299 від 24.11.2023 року є Специфікація щодо асортименту, кількості, ціни товару, згідно якої предметом закупівлі (поставки) є наступне обладнання:
1. Шафа управління насосами 132 кВт із частотним перетворювачем у кількості 3 шт. загальною вартістю 1 575 036,00 грн. з ПДВ.
2. Шафа АВР 800 у кількості 1 шт. загальною вартістю 359 969,20 грн. з ПДВ.
3. Шафа керування 3*132А в режимі прямого пуску загальною вартістю 363 994,80 грн. з ПДВ.
Як зазначає позивач, вказані розподільчі щити та щити управління насосами є власною продукцією ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ», яку виготовляють (складають) працівники ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» у власному виробничому приміщенні (м. Одеса, вул. Колонтаївська, буд. 27, про що до суду наданий Договір оренди №0301-14 від 03.01.2014 року із Додатком №9 про його продовження) із електротехнічного обладнання, яке закуповується для кожного щита окремо.
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку Шафи керування 3*132А в режимі пуску, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000018 від 13.12.2023 року (копія додана до позову)
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку Шафи ABP 800, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000020 від 13.12.2023 року (копія додана до позову).
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку 3-х Шаф управління насосами 132кВт із частотним перетворювачем, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000021 від 13.12.2023 року (копія додана до позову).
13.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» передало КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» за видатковою накладною №РН-0000140 від 13.12.2023 року визначені Договором №2299 про закупівлю товару від 24.11.2023 року шафи управління на загальну суму 2 299 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 383 166,67 грн.).
Вказані Шафи управління було доставлено із приміщення ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» за адресою: м. Одеса, вул. Колонтаївська, буд. 27, до КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» за адресою: м. Одеса, вул. 25-ї Чапаївської дивізії, буд. 7, перевізником ФОП ОСОБА_1 на підставі товарно-транспортних накладних №20 та №21 від 13.12.2023 року (копії Договору про перевезення вантажів №03/11 від 03.11.2023 року, заявки на перевезення від 12.12.2023 року, товарно-транспортних накладних №20 та №21 від 13.12.2023 року, акту приймання-передачі транспортних послуг №286 від 27.12.2023 року та платіжної інструкції №4579 від 06.02.2024 року додані до позову).
18.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» отримало лист від КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» із претензією щодо поставлених шаф управління, оскільки при тестуванні вказаних шаф було виявлено їх приховані недоліки.
20.12.2023 року, з метою усунення недоліків, вищезазначені Шафи управління насосами 132кВт із частотним перетворювачем було повернуто ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» та передано на відповідальне зберігання (копії Договору про перевезення вантажів №03/11 від 03.11.2023 року, заявки на перевезення від 19.12.2023 року, товарно-транспортної накладної №25 від 19.12.2023 року, акту приймання-передачі транспортних послуг №290 від 27.12.2023 року та платіжної інструкції №4580 від 06.02.2024 року, Договору №1 відповідального зберігання майна №1 від 20.12.2023 року та Акту №1 приймання-передачі додані до позову)
26.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» усунуло вищезазначені недоліки шляхом заміни дефектного обладнання належним, про що було складено Акти заміни обладнання №АЗО-000003, №АЗО-000004 та №АЗО-000005 від 22.12.2023 року (копії додані до позову)
Згідно Інформаційного повідомлення банку про зарахування коштів № 15/12/2023№12, 20.12.2023 року КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» перерахувало на рахунок ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» грошові кошти в розмірі 2 299 000,00 грн. за Договором №2299 про закупівлю товару від 24.11.2023 року (копія додана до позову).
На виконання вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» складено на користь покупця КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» податкову накладну №33 від 20.12.2023 року на загальну суму 2 299 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 383 166,67 грн., код товару згідно УКТ ЗЕД 8538100000.
Вказану податкову накладну ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Сторонами не заперечується, що ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» отримано Квитанцію з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно якої податкову накладну прийнято, проте її реєстрація зупинена.
Згідно Квитанцій № 1 від 09.01.2024 року з Єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України, реєстрація податкової накладної №33 від 20.12.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 8538 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 12.01.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків 5.
У додатках позивачем надавались копії документів щодо підтвердження інформації про здійснення операцій згідно податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, зокрема: Договір про закупівлю товару №2299 від 24.11.2023 року, Акти комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000018, №АКЦ-000020, №АКЦ-000021 від 13.12.2023 року, та ін.
За результатами розгляду наданих пояснень і документів, доданих до них, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
Підставою відмови зазначено: надання платником податків копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства.
Не погоджуючись із прийнятим Комісією регіонального рівня рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, позивачем подано Скаргу з додатками до Комісії центрального рівня.
Рішенням Комісії центрального рівня від 05.02.2024 року № 6977/36794946/2 скаргу ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погоджуючись із рішенням Комісії регіонального рівня № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року, вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 09.12.2023, чинній на момент зупинення реєстрації спірної податкової накладної).
Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п. 6 Порядку №1165, У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Згідно з пунктів 25-26 Порядку №1165, Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216 ( далі - Порядок № 520, в редакції від 30.09.2023 року, чинній на момент прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації ПН).
Згідно з п. 2 Порядку №520, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пункт 9 Порядку № 520, в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 та № 394 від 14.07.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийняті оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року саме з підстави «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Надаючи оцінку правомірності оскарженого рішення, суд дійшов наступного.
Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної №33 від 20.12.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 8538 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено такий критерій: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У Квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 12.01.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків 5.
У додатках позивачем надавались копії документів щодо підтвердження інформації про здійснення операцій згідно податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, зокрема: Договір про закупівлю товару №2299 від 24.11.2023 року, Акти комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000018, №АКЦ-000020, №АКЦ-000021 від 13.12.2023 року, та ін.
На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для підтвердження підстав формування податкової накладної, адже відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Суд погоджується з наведеними доводами позивача.
Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення з додатками.
Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Матеріалами справи підтверджується, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).
Щодо обґрунтування підстав прийняття оскаржених рішень.
Як встановлено судом з матеріалів справи, на стадії зупинення реєстрації ПН відповідно до наданих письмових пояснень, позивач доводив контролюючому органу підстави складання податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, а саме:
24.11.2023 року на підставі результатів процедури відкритих торгів з особливостями, проведених відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. № 922-VIII (із змінами) та Постанови Кабінету Міністрів від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», між Комунальним підприємством «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (Постачальник), як переможцем публічної закупівлі, укладений Договір про закупівлю товару №2299 від 24 листопада 2023 року.
За умовами вказаного Договору Постачальник зобов`язаний поставити та передати у власність Замовника комплект обладнання за предметом закупівлі: Придбання розподільних щитів та щитів управління насосами для ремонту дренажної насосної станції за адресою: вул. Самарська, 4 (код ДК 021:2015 - 31210000- 1 - Електрична апаратура для комутування та захисту електричних кіл) (далі - Товар), в кількості 1 комплект та комплектації згідно Специфікації (Додаток 1), що є невід`ємною частиною дійсного Договору, а Замовник зобов`язаний прийняти Товар та оплатити його на умовах дійсного Договору (пункт 1.1). Товар, що поставляється за цим Договором, належить Постачальнику на правах власності, не знаходиться під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави чи іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими третіми фізичними або юридичними особами, державними органами і державою, а також не є предметом будь-якого іншого забезпечення або обмеження, передбачених чинним законодавством України (пункт 1.2). Ціна Договору становить 2 299 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 383 166, 67 грн. (пункт 3.1). Строк поставки товару до 31.12.2023 року (пункт 5.1).
Як доводить позивач, вказані розподільчі щити та щити управління насосами є власною продукцією ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ», яку виготовляють (складають) працівники ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» у власному виробничому приміщенні (м. Одеса, вул. Колонтаївська, буд. 27, про що до суду наданий Договір оренди №0301-14 від 03.01.2014 року із Додатком №9 про його продовження) із електротехнічного обладнання, яке закуповується для кожного щита окремо.
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку Шафи керування 3*132А в режимі пуску, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000018 від 13.12.2023 року (копія додана до позову)
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку Шафи ABP 800, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000020 від 13.12.2023 року (копія додана до позову).
13.12.2023 року працівниками ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» було завершено збірку 3-х Шаф управління насосами 132кВт із частотним перетворювачем, про що складено Акт комплектації / збірки / власними силами №АКЦ-000021 від 13.12.2023 року (копія додана до позову).
13.12.2023 року ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» передало КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» за видатковою накладною №РН-0000140 від 13.12.2023 року визначені Договором №2299 про закупівлю товару від 24.11.2023 року шафи управління на загальну суму 2 299 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 383 166,67 грн.).
Згідно Інформаційного повідомлення банку про зарахування коштів № 15/12/2023№12, 20.12.2023 року КП «ОДЕСЬКЕ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ-МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО» перерахувало на рахунок ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» грошові кошти в розмірі 2 299 000,00 грн. за Договором №2299 про закупівлю товару від 24.11.2023 року, що стало підставою формування позивачем податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
За результатами розгляду поданих документів, Комісією регіонального рівня прийняте рішення № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року з підстав «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.
У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» відповідач зазначив загальну фразу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.
Отже, позиція відповідача не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.
При цьому, спірне рішення не обґрунтоване фактом ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено ТОВ «ЕНЕРГОРЕЖИМ» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Що стосується зауважень відповідача до наданих позивачем документів, які викладені у відзиві.
Вже у відзиві відповідач зазначив, що під час моніторингу наданих позивачем документів, контролюючий орган дійшов висновку, що серед наданих платником документів були виявлені наступні недоліки: Договір про закупівлю товару № 2299 від 24.11.2023 завірений неналежним чином; позивач не надав до розгляду наступні документи: Платіжні інструкції, як підтвердження факту оплати за товар; документи щодо наявності у позивача складських приміщень; Штатний розпис; товарно-транспортні накладні на підтвердження поставки товару до замовника.
Проте, суд відхиляє наведені обґрунтування відповідача, оскільки як квитанції про зупинення реєстрації, так і спірні рішення, не містять посилання та вимоги про необхідність надання та ненадання позивачем зазначених документів.
У квитанції про зупинення відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, для того, щоб реєстрація ПН стала можливою, а тому твердження про ненадання певних доказів, як обґрунтування правомірності рішення про відмову реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року, є противоправним.
Крім того, зазначені відповідачем у відзиві обставини згідно наведеного вище пункту 10 Порядку № 520, є іншою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, аніж та, що вказана відповідачем у спірних рішеннях.
Окрім того, суд звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Дана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.
Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Надаючи оцінку наведеному суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.
Крім того, щодо зауваження відповідача стосовно того, що Договір про закупівлю товару № 2299 від 24.11.2023 завірений неналежним чином, суд зазначає, що цей Договір укладений за результатами процедури відкритих торгів, де позивач був визнаний переможцем процедури закупівлі, а компетентним органом щодо перевірки та моніторингу закупівель є Держаудитслужба.
При цьому, інформація щодо публічних закупівель є відкритою та публікується в Електронній системі публічних закупівель Prozorro.
Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
Водночас, матеріалами справи підтверджується підстави складання податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
З огляду на вказане вище, суд приходить до висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року належить визнати протиправним та скасувати.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №33 від 20.12.2023 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення, яке судом визнано протиправним та скасовано, у розмірі 3028, 00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» (вул. Ільфа і Петрова, буд. 27, кв. 16, м. Одеса, 65104, код ЄДРПОУ 36794946) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10379555/36794946 від 16.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 20.12.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» податкову накладну №33 від 20.12.2023 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОРЕЖИМ» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028, 00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.).
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
СуддяА.А. Радчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 119999091 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні