ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 червня 2024 року м. Дніпросправа № 280/10953/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2024 року (головуючий суддя Максименко Л.Я.)
в адміністративній справі №280/10953/23 за позовом ОСОБА_1 до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивачка, ОСОБА_1 , звернулася 29.12.2023 до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якому просила:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо відмови в перерахунку та виплаті пенсії у зв`язку з втратою годувальника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, виданої Приватним акціонерним товариством Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року № 20;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії у зв`язку з втратою годувальника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з 19.04.2023 року, з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, виданої Приватним акціонерним товариством Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року №20.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з 19.04.2023 позивачці призначено пенсію у зв`язку з втратою годувальника, відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Однак, довідку про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.06.2023 не було враховано при обчисленні пенсії позивача, з посиланням на те, що зазначена довідка про заробітну плату не відповідає вимогам постанови Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1, а саме: відсутній реєстраційний номер та дата видачі. Вказує, що Приватним акціонерним товариством «Запоріжсантехмонтаж» видано довідку про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.06.2023 року № 20, в якій містяться відомості про заробітну плату померлого годувальника позивача, ОСОБА_2 , за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року. Зазначає, що звернулася до відповідача із заявою, в якій просила надати роз`яснення щодо того, з якої причини відповідачем (при обчисленні розміру її пенсії у зв`язку із втратою годувальника) не було враховано довідку про заробітну плату померлого чоловіка (годувальника) від 22.06.2023 року № 20, проте відповідач повідомив, що врахувати довідку про заробітну плату за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, видану ПАТ «Запоріжсантехмонтаж» від 22.06.2023 року № 20 для обчислення пенсії немає підстав. З діями відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії позивач не згодна у повному обсязі, вважає відмову протиправною та такою, що порушує її гарантоване Конституцією та Законами України право на отримання пенсії. Просить задовольнити позовні вимоги.Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду в Запорізькій області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з 01.07.2023 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, виданої Приватним акціонерним товариством Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року № 20.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Запорізькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.07.2023 із врахуванням заробітної плати за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996, згідно довідки Приватного акціонерного товариства Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року № 20.Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що долучена копія довідки ПАТ '"Запоріжсантехмонтаж" від 22.06.2023 року №20 не викликає сумніву обґрунтованості її видачі та достовірності відомостей, які містяться в ній, тому підлягає врахуванню при розрахунку розміру пенсії.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що врахувати довідку про заробітну плату за період роботи з 01.01.1992 року по
31.12.1996 року, видану ПАТ Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року №20 для обчислення пенсії немає підстав, оскільки перевірити підстави видачі вищезазначеної довідки про заробітну немає можливості, ухвалою Господарського Суду Запорізької області від 25.02.2004 ПАТ Запоріжсантехмонтаж (код ЄДРПОУ 01415559) ліквідоване
Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті спору.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та доводи відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України, з 19.04.2023 року позивачку було переведено з пенсії за віком на пенсію в разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року №1058-IV.
ОСОБА_1 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області із заявою про перерахунок пенсії із врахуванням довідки про заробітну плату за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, виданої ПАТ «Запоріжсантехмонтаж» від 22.06.2023 року №20 на ОСОБА_2 .
Листами Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 10.10.2023 та від 24.05.2023 повідомлено, що довідка про заробітну плату не відповідає вимогам зазначеної Постанови № 22-1 від 25.11.2005, а саме: відсутній реєстраційний номер та дата видачи. Також вказано, що перевірити підстави видачі довідки про заробітну немає можливості оскільки ухвалою Господарського суду Запорізької області від 25.02.2004 ПАТ «Запоріжсантехмонтаж» ліквідоване. Враховуючи вищевикладене, врахувати довідку про заробітну плату за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996, видану ПАТ «Запоріжсантехмонтаж» від 22.06.2023 року №20 для обчислення пенсії немає підстав.
Позивачка вважає протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії по втраті годувальника.
Суд першої інстанції позов задовольнив частково.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 року.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року.
Частиною 1 статті 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV передбачено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 35, частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:
у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;
у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Абзацом 2 частини 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV визначено, що за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Водночас, положеннями статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Пунктом 1.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 року за № 22-1 (Порядок №22-1, у відповідній редакції), зокрема, встановлено, що заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (орган, що призначає пенсію).
Пунктом 2.7. розділу ІІ Порядку № 22-1 визначено, що до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.
За змістом підпунктів 2 - 4 пункту 2.1 Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:
- документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637 (Порядок підтвердження наявного трудового стажу).
За періоди роботи після впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (персоніфікований облік) орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 року №10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 року за №785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 року №8-1) (Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення (далі - індивідуальні відомості про застраховану особу) (п.2);
- для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).
За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5) (п. 3) ;
- відомості про місце проживання особи (п. 4).
Відповідно до пункту 2.10 розділу ІІ Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається.
Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Відповідно до пункту 4.7 Порядку №22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Виходячи із системного аналізу норм чинного законодавства, перерахунок пенсії може здійснюватися за заявою пенсіонера та поданими до неї документами. За результатами розгляду такої заяви з доданими до неї документами орган, що призначає пенсію або здійснює її перерахунок, не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку пенсії, про що повідомляє заявника.
Матеріалами справи підтверджується, що довідка ПАТ '"Запоріжсантехмонтаж" від 22.06.2023 року №20 за формою відповідає Порядку №22-1, а також, в ній зазначена підстава видачі - особові рахунки за 1992-1996 роки.
Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01.07.2000 є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.
Водночас згідно з приписами Порядку №22-1 пенсіонер може подати довідку про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
Разом з тим, перевірка достовірності та обґрунтованості видачі такої довідки покладається на орган Пенсійного фонду.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку №22-1 рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Отже, перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при перерахунку позивачу пенсії.
З довідки ПАТ '"Запоріжсантехмонтаж" від 22.06.2023 року №20 вбачається, що в ній вказано, що документи, на підставі яких вона видана знаходяться за адресою: 69019, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 36.
Також зазначено, що підприємство не заперечує проти перевірки первинних документів.
При цьому матеріали справи не містять (відповідачем не надано) доказів вжиття заходів щодо проведення перевірки даних, зазначених у цій довідці.
Як наслідок, відповідачем не доведено факту недостовірності первинних документів, на підставі яких позивачці була видана відповідна довідка.
З огляду на викладене, довідка ПАТ '"Запоріжсантехмонтаж" від 22.06.2023 року №20 не викликає сумніву обґрунтованості її видачі та достовірності відомостей, які містяться в ній, тому підлягає врахуванню при розрахунку розміру пенсії позивачки.колегія суддів апеляційної інстанціїь погоджується з висновком суду першої інстанції, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області необґрунтовано відмовлено позивачці у перерахунку пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, виданої Приватним акціонерним товариством Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року № 20.
Як зазначалося вище, приписами ч.4 ст.45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV, встановлено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:
у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;
у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Матеріалами справи підтверджується, що позивачка звернулась до відповідача щодо перерахунку пенсії 22.06.2023, подавши відповідну довідку.
Довідка має вихідну дату 22.06.2023.
Отже, у відповідача були відсутні підстави врахувати довідку ПАТ '"Запоріжсантехмонтаж" від 22.06.2023 року №20 саме з 19.04.2023 (як того просила позивачка в позові).
Водночас, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що з метою відновлення порушеного права позивачки суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду в Запорізькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.07.2023 із врахуванням заробітної плати за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 згідно довідки Приватного акціонерного товариства Запоріжсантехмонтаж від 22.06.2023 року № 20.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача та норми законодавства України, що регулюють дані правовідносини спростовують доводи відповідача.
Доводи апеляційної скарги щодо суті спору не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Виходячи з результатів апеляційного перегляду не підлягають розподілу витрати у справі.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 12.06.2024 та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: «а», «б», «в», «г» пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
В силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом 30-ти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120002005 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні