Постанова
від 11.06.2024 по справі 340/10737/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 червня 2024 року м.Дніпросправа № 340/10737/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Кругового О.О., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі № 340/10737/23 (суддя Петренко О.С.) за адміністративним позовом Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства «Кривошея Л.Г.» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

Кіровоградське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до фермерського господарства «Кривошея Л.Г.» (далі - відповідач), в якому просило стягнути з відповідача суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у розмірі 53 297,79 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 6 982,3 грн..

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24 січня 2024 року позовну заяву Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залишено без руху та надано п`ятиденний строк з дня отримання копії даної ухвали для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду заяви про поновлення пропущеного строку із зазначенням підстав пропуску строку звернення до суду та підтверджуючих доказів.

16.02.2024 року позивачем подано клопотання про поновлення строку звернення до суду.

В обґрунтування клопотання було зазначено, що позовна заява Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з вимогами про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені до фермерського господарства «Кривошея Л.Г.» раніше подавалася до суду у встановлений законодавством строк, однак у зв`язку з відсутністю фінансування з державного бюджету, не сплатою судового збору при подачі адміністративного позову та відмовою в задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору, ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.08.2023 у справі №340/5326/23 позовну заяву повернуто позивачу. Також позивач вказує, що одразу після надходження коштів, які призначенні для сплати судового збору, Кіровоградське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю повторно звернулося з позовом до фермерського господарства «Кривошея Л.Г.» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року позов Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства «Кривошея Л.Г.» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені залишено без розгляду, на підставі ч.3 ст.123 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач не погодився із ухвалою суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на порушення судом процесуального права, позивач просить оскаржену ухвалу скасувати.

В апеляційній скарзі позивач вказує, що вперше позов подано 06 липня 2023 року, тобто у встановлений частиною 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України строк, однак його було повернуто через несплату судового збору. Своєчасно сплатити судовий збір не було можливості у зв`язку з відсутністю належного фінансування. Після надходження необхідних коштів та сплати судового збору адміністративний позов подано вдруге 29 грудня 2023 року.

Відповідач своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість ухвали суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Залишаючи без розгляду позовну заяву, суд першої визнав неповажними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду, вказані позивачем у клопотанні про їх поновлення.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.

Згідно з частиною 1 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Відповідно до частини 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

З огляду на ч.ч.1, 3 ст.123 КАС України, у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Позивач обґрунтовує пропуск строку звернення до суду відсутністю бюджетних коштів на сплату судового збору, в обґрунтування чого надає кошторис Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю на 2023 рік та поданням першої позовної заяви в межа строку встановленого ч.2 ст.122 КАС України.

Колегія суддів зауважує, що повернення позовної заяви дійсно не позбавляє позивача права на повторне звернення до суду, однак вказане звернення повинно відбуватись в межах встановленого КАС України строку. Невиконання вимоги ухвали про залишення позовної заяви без руху та повернення позовної заяви не надає позивачу права у будь-який необмежений час після спливу строку на звернення реалізовувати право на повторне звернення.

Неналежне виконання скаржником вимог Кодексу адміністративного судочинства України в частині порядку подання апеляційної скарги та відповідних документів до неї, не є безумовною підставою для поновлення такій особі строку для звернення до суду з адміністративним позовом.

Статтею 44 КАС України передбачено обов`язок осіб, які беруть участь у справі (учасників справи), добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема, щодо сплати судового збору.

Це стосується і суб`єктів владних повноважень, які фінансується з Державного бюджету України, зокрема, в частині видатків на оплату судового збору, а тому держава повинна створити належні фінансові можливості і заздалегідь передбачити відповідні кошти на вказані цілі у кошторисах установ.

Пунктами 44, 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року №228, закріплено, що штатні розписи бюджетних установ затверджуються в установленому порядку у місячний строк з початку року. До затвердження в установленому порядку кошторисів використання бюджетних коштів підставою для здійснення видатків бюджету є проекти зазначених кошторисів (з довідками про зміни до них у разі їх внесення), засвідчені підписами керівника установи та керівника її фінансового підрозділу або бухгалтерської служби. У разі коли бюджетний розпис на наступний рік не затверджено в установлений законодавством термін, в обов`язковому порядку складається тимчасовий розпис бюджету на відповідний період. Бюджетні установи складають на цей період тимчасові індивідуальні кошториси (з довідками про зміни до них у разі їх внесення), а під час складання кошторисів на наступний рік враховуються обсяги здійснених видатків.

Суб`єкт владних повноважень, який утримується за рахунок державного бюджету, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів з метою забезпечення сплати судового збору, невжиття суб`єктом владних повноважень заходів щодо виділення коштів для сплати судового збору чи перерозподілу наявних кошторисних призначень не може вважатися поважною причиною пропуску процесуального строку для звернення до суду.

Колегія суддів зазначає, що відсутність бюджетного фінансування не надає суб`єкту владних повноважень право в будь-який час після сплину процесуального строку реалізовувати право на звернення до суду.

В даному випадку, суд першої інстанції вірно визнав неповажними підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду вказані позивачем у клопотанні про поновлення строку звернення до суду.

Згідно з п.7 ч.1 ст.240 КАС України, суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо, провадження в адміністративній справі було відкрито за позовною заявою, яка не відповідає вимогам статей 160, 161, 172 цього Кодексу, і позивач не усунув цих недоліків у строк, встановлений судом.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для повернення заяви позивача відповідно до частини третьої статті 123 КАС України.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, підстави для скасування законної ухвали суду відсутні.

Колегія суддів наголошує, що позивач скористався своїм правом та 05.03.2024 звернувся до суду першої інстанції із заявою про повернення судового збору в порядку ст.7 Закону України «Про судовий збір» (а.с. 47-48). Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11 березня 2024 року повернуто Кіровоградському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю судовий збір у розмірі 2 684 грн за подання позовної заяви у даній справі (а.с. 50).

Керуючись п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю - залишити без задоволення.

Ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі № 340/10737/23 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяО.О. Круговий

суддяН.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено28.06.2024
Номер документу120002177
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —340/10737/23

Постанова від 11.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні