Справа № 182/507/24
Провадження № 1-кп/0182/791/2024
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.06.2024 м. Нікополь
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області у складі:
головуючого судді ОСОБА_1
секретар судового засідання ОСОБА_2
розглянув у відкритому підготовчому судовому засіданні в залі суду в режимі відеоконференції в м. Нікополі кримінальне провадження, відомості про вчинене кримінальне правопорушення за якими внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.12.2021 за № 42021040000000675 по обвинуваченню
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження м. Нікополь Дніпропетровської області, громадянка України, із освітою вищою, зареєстрована та проживає у АДРЕСА_1 , не працює, не заміжня, на утриманні має одну неповнолітню дитину, сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , судимості не має,
у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,
за участю сторін судового провадження
прокурора ОСОБА_5
(в режимі відеоконференції з власного пристрою)
обвинуваченої ОСОБА_3
захисника ОСОБА_6 ,
(в режимі відеоконференції з власного пристрою)
Історія провадження
30 січня 2024 Нікопольським міськрайонним судом отримано з Дніпропетровської обласної прокуратури обвинувальний акт у кримінальному провадженні, відомості про вчинене кримінальне правопорушення за яким внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.12.2021 за № 42021040000000675 по обвинуваченню ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Стосовно обвинуваченої запобіжний захід не застосовувався. Заходи забезпечення кримінального провадження не застосовувались.
Ухвалою від 02.02.2024 було призначено підготовче судове засідання на 18.03.2024.
Ухвалою Нікопольського міськрайонного суду від 18.03.2024, було задоволено клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_3 адвоката ОСОБА_7 , та матеріали обвинувального акту у кримінальному провадженні, відомості про вчинене кримінальне правопорушення за яким внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.12.2021 за № 42021040000000675 по обвинуваченню ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України передано судді Нікопольського міськрайонного суду ОСОБА_8 для вирішення питання про об`єднання з кримінальним провадженням № 62023170030001505 по обвинуваченню ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Ухвалою Нікопольського міськрайонного суду від 19.03.2024, відмовлено в об`єднанні в одне провадження кримінальних проваджень. Справу за обвинуваченням ОСОБА_3 повернуто судді Нікопольського міськрайонного суду ОСОБА_1 для розгляду.
Після цього було призначено підготовче судове засідання на 24.04.2024, яке в подальшому відкладалося.
Формулювання обвинувачення, визнаного судом доведеним
Обвинувачена ОСОБА_3 призначена наказом № 1202-к від 19.12.2018 ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області на посаду начальника міськрайонного управління в Нікопольському районі та м. Нікополі ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області. Будучи призначеною на посаду та наділеною необхідними повноваженнями по внесенню відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей, тобто будучи службовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, обіймаючи посаду, пов`язану із виконанням організаційно-розпорядчих функцій, вчинила кримінальне правопорушення за наступних обставин.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ст.ст. 1, 5 Земельного кодексу України (далі по тексту - ЗК України), ст. 373 Цивільного кодексу України (далі по тексту - ЦК) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 19 Конституції України також передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абз. 3 ст. 10 Закону України «Про Державний земельний кадастр» об`єктами Державного земельного кадастру є землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць.
Згідно абз. 4 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель.
Відповідно до ч. 5 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про обмеження у використанні земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), іншої документації із землеустрою.
Згідно ст. 33 Земельного кодексу України, облік земель у Державному земельному кадастрі здійснюється за кількістю та якістю земель і земельних угідь. Облік кількості земель та якості земельних угідь ведеться щодо власників і користувачів земельних ділянок. Облік кількості земель відображає дані, що характеризують земельні ділянки за площею, складом земельних угідь відповідно до затвердженої класифікації, розподілом земель за власниками (користувачами). Облік якості земельних угідь відображає дані, що характеризують землі за природними і набутими властивостями, впливають на їх продуктивність та економічну цінність, а також за ступенем техногенного забруднення ґрунтів. Відомості щодо кількості та якості земель узагальнюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч. 5 ст. 35 Закону України «Про Державний земельний кадастр» викопіювання з кадастрової карти (плану) може бути надане фізичним та юридичним особам. Порядок надання такого викопіювання встановлюється Порядком ведення Державного земельного кадастру.
Положенням ч. 1 ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Згідно ч. 1 ст. 39 Закону України «Про Державний земельний кадастр», виконавці робіт із землеустрою та землеоціночних робіт, посадові особи, які здійснюють формування та/або внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, державні кадастрові реєстратори за порушення законодавства у сфері Державного земельного кадастру несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом.
Цим же законом, а також ст. 193 Земельного кодексу України визначено, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами і є основою для ведення кадастрів інших природних ресурсів.
Основними завданнями ведення державного земельного кадастру є забезпечення відомостей про всі земельні ділянки; застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності. Основним призначенням земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ, організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Отже, Державний земельний кадастр - це власність держави, що являється інформаційною (автоматизованою) системою, яка забезпечує збирання, оброблення, аналіз, моделювання та постачання геопросторових даних.
Відповідно до ст.ст. 18, 19 Земельного Кодексу України кожна з категорії земель має особливий правовий режим.
У відповідності до ч. 7 ст. 20 Земельного Кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Статтею 21 Земельного Кодексу України встановлені наслідки порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель, а саме порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Відповідно до п. 1 Положення про міськрайонне управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 23 від 16.02.2017 - Міськрайонне Управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі по тексту - Управління) є структурним підрозділом Головного управління у Дніпропетровській області, юрисдикція якого поширюється на територію - Нікопольського району, міста Покров, міста Марганець та міста Нікополь.
Згідно з п.п. 4, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 18, 21, 22 п. 4 Положення про Міськрайонне управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - Управління відповідно до покладених на нього завдань:
- подає у встановленому порядку пропозиції щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж району, села і селища, регулювання земельних відносин;
- здійснює заходи щодо вдосконалення порядку ведення обліку і підготовки звітності з регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;
- здійснює ведення Державного земельного кадастру, забезпечує здійснення інформаційної взаємодії Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку;
- організовує виконання на відповідній території робіт із землеустрою, охорони та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру;
- здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні; вносить до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) про об`єкти Державного земельного кадастру (крім відомостей (змін до них) про землі в межах державного кордону);
- надає відомості з Державного земельного кадастру щодо об`єктів Державного земельного кадастру, та відмовляє в їх наданні, надає витяги з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону;
- забезпечує підготовку та здійснення організаційних, економічних, екологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання та охорону земель, їх захист від шкідливого антропогенного впливу, дотримання режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, інших територій;
- організовує виконання робіт, пов`язаних з проведенням земельної реформи;
- забезпечує здійснення землеустрою, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель;
- здійснює державний нагляд у сфері землеустрою;
- проводить відповідно до законодавства моніторинг земель.
У відповідності до п.п. 1, 11, 12 Положення про міськрайонне управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - начальник Управління:
- здійснює керівництво Управлінням, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності;
- підписує документи з питань діяльності Управління;
- здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
Згідно з п. 2.1, 2.5, 2.6, 2.18, 2.19 розділу «2. Завдання, обов`язки та повноваження» посадової інструкції Начальника міськрайонного управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженої 31.01.2019 Першим заступником начальника ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області - начальник міськрайонного управління у Нікопольському районі та місті Нікополі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області:
- здійснює керівництво Управлінням, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності;
- здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення інвентаризації земель;
- проводить відповідно до законодавства моніторинг земель та їх охорону;
- підписує документи з питань діяльності Управління;
- здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
Крім цього начальник відділу міськрайонного управління повинен знати спеціальне законодавство, що пов`язане із завданнями та змістом роботи державного службовця відповідно до посадової інструкції.
Наказом № 59 від 21.02.2019 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» передбачено: проведення у 2019 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій.
Згідно п. 2 Наказу № 59 визначено необхідність укласти договір з державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» на здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, як з одержувачем бюджетних коштів за напрямом, визначеним підпунктом 9 пункту 4 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з проведення земельної реформи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03. 2011 № 219.
Відповідно до п. 3 Наказу № 59 керівникам головних управлінь Держгеокадастру в області вказано: 1) надавати вихідні дані державному підприємству «Центр державного земельного кадастру», необхідні для здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності; 2) забезпечити відповідно до вимог законодавства погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, внесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру та затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель; 3) забезпечити організацію надходження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, її облік та зберігання у Державному фонді документації із землеустрою; 4) узяти під особистий контроль здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на кожному з етапів, згідно з планом здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (додаток 2), та забезпечити опрацювання звітів про фінансування робіт, передбачених планом заходів Держгеокадастру за бюджетною програмою «Проведення земельної реформи» одержувача бюджетних коштів (додаток 3).
Згідно з п. 3 Наказу № 59 Управлінню державної експертизи, у разі формування земельних ділянок за рахунок особливо цінних земель, вказано забезпечити відповідно до вимог законодавства проведення державної експертизи технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Наказом № 129 від 13.05.2019 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру «Про деякі питання проведення заходу з інвентаризації земель державної власності» внесено зміни до наказу Держгеокадастру № 59 від 21.02.2019 «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності», а саме, серед іншого, п. 1 викладено у редакції: «1. Провести у 2019 році захід з інвентаризації земель державної власності, а саме: інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах об`єднаних територіальних громад (несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі (крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій) згідно з додатком 1, що додається; інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності на території областей України (несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі) згідно з додатком 2, що додається.».
Відповідно до п. 19 Додатку № 1 до Наказу № 59 Держгеокадастру «Перелік об`єднаних територіальних громад, на території яких проводитимуться роботи з інвентаризаційних земель сільськогосподарського призначення державної власності у 2019 році» передбачено проведення заходів у Покровській міській об`єднаній територіальній громаді на території Нікопольського району Дніпропетровської області.
Згідно абз. 4 пояснювальної записки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, встановлено, що згідно вихідних даних, що надані Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області проводиться інвентаризація несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, у кількості 6 (шести) земельних ділянок загальною площею 852,5224 га.
Відповідно до абз. 5 пояснювальної записки Закону України «Про Державний земельний кадастр», встановлено, що в результаті здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області було складено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, яка включає земельні ділянки № 78, № 79, № 84-1, № 84-2, № 85, № 90 загальною площею 892,5225 га.
Так, відповідно до абз. 2 п. 3 Технічного завдання на здійснення заходів з інвентаризації земель держаної власності Інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з Додатком 1 до Технічного завдання, підлягають лише несформовані земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності та земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться у постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій.
Разом з тим, в 2013 році проведено базове лісовпорядкування за результатами якого у 2014 році складено проект організації та розвитку лісового господарства ДП «Марганецьке лісове господарство». Відповідно до акту, складеного між заступником начальника Управління Держземагентства у Нікопольському районі Дніпропетровської області ОСОБА_9 , директором ДП «Марганецьке ЛГ» Дніпропетровського обласного управління лісового та мисливського господарства ОСОБА_10 та начальником лісовпорядної партії ДП «Харківська держлісовпорядна експедиція» ВО «Укрдержліспроект» ОСОБА_11 встановлено, що станом на 01.01.2013 за даними згідно форми 6-зем Нікопольського району земель ДП «Марганецьке ЛГ» в межах території району складає 1737.4794 га, в тому числі по радах: Покровська сільська рада 1034,2 га.
Крім того, серед присутніх на координаційно-технічній нараді за підсумками польових лісовпорядних робіт з базового лісовпорядкування лісів державних підприємств Дніпропетровського ОУЛМГ від 24 грудня 2013 року був заступник начальника відділу ГУ Держземагентства в Дніпропетровській області ОСОБА_12 .
Відповідно до довідки від 30.12.2015 № 34-28-0.4-1963/15-15 з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями встановлено, що згідно 6-зем на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту) розташовані землі лісогосподарського призначення загальною площею 1034,2 га, які знаходяться у державній власності та перебувають у користуванні ДП «Марганецьке лісове господарство», на даний час правонаступником останнього є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі Філії «Дніпровське лісове господарство».
З огляду на вищевикладене ГУ Держгеокадастру на час проведення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності володіло інформацією про категорію та цільове призначення земельної ділянки, а також, щодо відсутності підстав для здійснення її інвентаризації відповідно до наказу Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.02.2019 № 59, оскільки зазначені земельні ділянки не відносяться до категорії сільськогосподарських земель, а знаходяться у постійному користуванні ДП «Марганецьке лісове господарство».
В свою чергу, ОСОБА_3 , будучи службовою особою, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них та до виконання вказівок ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо надання вихідних даних державному підприємству «Центр державного земельного кадастру», необхідних для здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності у період часу з 21.02.2019 по 21.05.2019, більш точного часу органом досудового розслідування не встановлено, знаходячись на робочому місці за адресою: АДРЕСА_2 , належним чином не перевірила статус земельних ділянок, та, несумлінно ставлячись до своїх службових обов`язків, склала та засвідчила власним підписом та печаткою «Для документів» міськрайонного управління в Нікопольському районі та АДРЕСА_3 :
- довідку з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, відповідно до якої, згідно облікових даних державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, станом на 01.01.2016, на земельній ділянці, розташованій на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту) розташовані землі сільськогосподарського призначення загальною площею 634,6659 га, які знаходяться у державній власності;
- довідку про те, що на земельній ділянці площею 634,6659 га, яка розташована на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого ПКМУ від 17.10.2012 № 1051 відсутні;
- довідку про те, що ґрунтовий покрив земельної ділянки площею 634,6659 га, на яку проводиться інвентаризація земель, відноситься до земель державної власності, сільськогосподарського призначення, що знаходяться па території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, земельна ділянка знаходиться у межах таких агровиробничих груп ґрунтів: 211д - рекультивовані середньосуглинкові ґрунти з насипним гумусовим шаром, відповідно до ст. 150 Земельного кодексу України та переліку особливо цінних груп ґрунтів, затвердженим наказом Держкомзему України № 245 від 06.10.2003, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 28.10.2003 за № 979 8300, вищезазначена агровиробнича група ґрунтів 211д провінції Степова посушлива 1 Правобережна не віднесені до особливо цінних груп ґрунтів;
- викопіювання з кадастрової карти на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області земельної ділянки орієнтовною площею 634,6659 га (кадастровий номер суміжної земельної ділянки - 1222985500:01:001:0303).
На підставі вищевказаних документів в подальшому здійснено заходи з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, за результатами яких складено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, яку погоджено ОСОБА_3 .
Надалі, на підставі вищевказаної технічної документації земельній ділянці № 85 присвоєно кадастровий номер 1222985500:01:001:0035.
З огляду на вищевикладене, враховуючи неналежне виконання ОСОБА_3 своїх службових обов`язків, через несумлінне ставлення до них, фактичне цільове призначення земель, які перебувають у постійному користуванні ДП «Марганецьке ЛГ», що знаходяться в межах Покровської сільської ради безпідставно змінено з земель лісогосподарського призначення на землі сільськогосподарського призначення.
Надалі, протягом 2019 - 2021 років мешканці Дніпропетровської області звернулись до міськрайонного управління в Нікопольському районі та м. Нікополі ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області. За результатами їх розгляду відділом міськрайонного управління у Нікопольському районі та м. Нікополь Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснено формування, серед інших, земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 1222985500:01:001:0113, 1222985500:01:001:0114, 1222985500:01:001:0116, 1222985500:01:001:0118, 1222985500:01:001:0120, 1222985500:01:001:0121, 1222985500:01:001:0122, за рахунок земель лісогосподарського призначення, що знаходяться у постійному користуванні ДП «Марганецьке лісове господарство» та в подальшому їх передано в приватну власність, що спричинило відповідно до висновків судових оціночно-земельних експертиз № СЕ-19/104-23/11598-ОЗ від 30.10.2023; № СЕ-19/104-23/11595-ОЗ від 26.10.2023; № СЕ-19/104-23/11592-ОЗ від 28.08.2023; № СЕ-19/104 23/11585-ОЗ від 25.10.2023; № СЕ-19/104 23/11580-ОЗ від 06.11.2023; № СЕ-19/104 23/11579-ОЗ від 31.10.2023 та № СЕ-19/104 23/11575-ОЗ від 19.10.2023 державним інтересам в особі ДП «Марганецьке ЛГ», правонаступником якого є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі Філії «Дніпровське лісове господарство» тяжкі наслідки на загальну суму 689 437,00 грн., що у 717,8 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Своїми умисними діями, які виразилися у службовій недбалості, тобто неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, ОСОБА_3 вчинила кримінальне правопорушення /злочин/, передбачений ч. 2 ст. 367 КК України.
Клопотання захисника та його обґрунтування
24.06.2024 на адресу суду надійшло клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_3 - адвоката ОСОБА_6 про закриття кримінального провадження № 42021040000000675 від 02.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України та звільнення його підзахисної ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Подане клопотання захисник обґрунтовує тим, що ОСОБА_3 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України у період з 21.02.2019 по 21.05.2019. Вказане кримінальне правопорушення є нетяжким злочином. Зі вказаного періоду минуло більше п`яти років. ОСОБА_3 провину свою не визнає, однак не заперечує проти закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності на підставі ст. 49 КК України з закриттям кримінального провадження. Наслідки закриття кримінального провадження з нереабілітуючих підстав, його підзахисна повністю усвідомлює. Обставини, що порушують перебіг строку давності, відсутні. ОСОБА_3 не вчиняла протягом вказаного строку нового злочину певного ступеня тяжкості.
Позиція сторін
У підготовчому судовому засіданні захисник обвинуваченої ОСОБА_3 адвокат ОСОБА_6 подане клопотання підтримав, пояснення надав аналогічні тексту клопотання. Просив суд звільнити його підзахисну ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 367 КК України у зв`язку із закінченням строків давності на підставі ст. 49 КК України з закриттям кримінального провадження. З моменту вчинення його підзахисною інкримінованого їй кримінального діяння минуло більше п`яти років. Наслідки закриття кримінального провадження з нереабілітуючих підстав, його підзахисна повністю усвідомлює.
Обвинувачена ОСОБА_3 клопотання свого захисника адвоката ОСОБА_6 підтримала у повному обсязі та просила його задовольнити. Наслідки закриття кримінального провадження за нереабілітуючих підстав їй відомі.
Прокурор не заперечувала проти задоволення клопотання, оскільки дійсно строки давності притягнення обвинуваченої ОСОБА_3 до кримінальної відповідальності по даному кримінальному провадженню по обвинувачення її у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, скінчились.
Мотиви суду
Заслухавши думку учасників судового розгляду, переконавшись у добровільності позиції обвинуваченої, суд вважає, що клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_3 - адвоката ОСОБА_6 , підтримане обвинуваченою ОСОБА_3 , підлягає задоволенню з наступних підстав.
Пунктом 2 ч. 3 ст.314КПК України передбачено, що у підготовчому судовому засіданні суд має право прийняти рішення про закриття провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 4 - 8, частини першої або частиною другою статті 284 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст.285КПК України особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст.284КПК України у разі звільнення особи від кримінальної відповідальності суд закриває кримінальне провадження. За правилами ч. 8 вказаної статті, закриття кримінального провадження на підставі, передбаченій п. 1 ч. 2 цієї ж статті, не допускається лише у випадку, коли підозрюваний, обвинувачений проти цього заперечує. У цьому разі розгляд кримінального провадження продовжується в загальному порядку.
Положеннями ч. 4 ст.286КПК України визначено, що в разі, якщо під час судового розгляду сторона у кримінальному провадженні звернеться до суду з клопотанням про звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності, суд має невідкладно розглянути таке клопотання. Ця норма, як і положення ст.49КК України є імперативними нормами, які передбачають не право суду, а його обов`язок розглянути відповідне питання.
Правилами ч. 3 ст.288КПК України передбачено, що суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Матеріально-правові підстави звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності передбачені ст. 49 КК України.
Виходячи з положень ст. 49 КК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули строки, диференційовані залежно від класифікації кримінальних правопорушень.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років у разі вчинення нетяжкого злочину …
Як встановлено судом, ОСОБА_3 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Згідно ч. 4 ст. 12 КК України, нетяжким злочином є передбачене Кримінальним кодексом України діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше п`яти років.
Кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 367 КК України, відповідно до ч. 4 ст. 12 КК України є нетяжким злочином і санкція якого передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого.
Будь-яких обставин, які б свідчили про наявність підстав для зупинення перебігу строку давності, зокрема даних про вчинення обвинуваченою нового кримінального правопорушення чи вчинення умисних дій, направлених на ухилення від досудового розслідування або суду, судом не встановлено.
Не визнання обвинуваченою своєї вини у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, не є перешкодою для звільнення особи від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності, оскільки, відповідно до вимог законодавства, визнання вини не є обов`язковою умовою для такого звільнення.
Кримінальне правопорушення /злочин/, у вчиненні якого ОСОБА_3 обвинувачується, було вчинено в період часу з 21.02.2019 по 21.05.2019, відповідно, зі вказаного часу минуло понад п`ять років, перебіг строків давності не переривався і не зупинявся, до закінчення строків давності нових кримінальних правопорушень обвинувачена не вчиняла, тобто є всі підстави для звільнення обвинуваченої ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України. Про звільнення від кримінальної відповідальності з цих підстав захисник обвинуваченої ОСОБА_6 та сама обвинувачена ОСОБА_3 , заявили клопотання. Також ОСОБА_3 роз`яснено і вона вірно розуміє наслідки звільнення від кримінальної відповідальності зі вказаних нереабілітуючих підстав.
Дотримання умов, передбачених частинами 1 3 ст.49КК України є безумовною й обов`язковою підставою звільнення особи від кримінальної відповідальності.
Інші питання, які вирішуються судом при постановленні ухвали
Запобіжний захід
Запобіжний захід стосовно обвинуваченої не застосовувався. Заходи забезпечення кримінального провадження не застосовувалися.
Речові докази
Речові докази відсутні.
Процесуальні витрати
Об`єднаною палатою Касаційного кримінального суду Верховного Суду в постанові від 12 вересня 2022 року (справа № 203/241/17; провадження № 51-4251кмо21) сформульовано висновок щодо застосування норм права, відповідно до якого, якщо особа звільняється від кримінальної відповідальності на підставі положень ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, процесуальні витрати, понесені органом досудового розслідування та пов`язані зі здійсненням кримінального провадження, у тому числі й витрати на проведення експертизи, не стягуються з особи, кримінальне провадження щодо якої закрито на цій підставі, а відносяться на рахунок держави, окрім витрат, пов`язаних, зокрема, із залученням експерта стороною захисту.
Судові витрати на залучення експертів для проведення судових експертиз, понесені у вказаному кримінальному провадженні з ініціативи органу досудового розслідування, необхідно віднести на рахунок держави.
Керуючись п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України, ч. 2, ч. 8 ст. 284, ст. 285, ч. 4 ст. 286, ст. 314 КПК України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Кримінальне провадження, відомості про вчинене кримінальне правопорушення за яким внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.12.2021 за № 42021040000000675 по обвинуваченню ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України - закрити на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язкуі з закінченням строків давності.
Звільнити ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення /злочину/, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Запобіжний захід не застосовувався. Заходи забезпечення кримінального провадження не застосовувалися.
Речові докази відсутні.
Судові витрати на залучення експертів для проведення судових експертиз, понесені у кримінальному провадженні з ініціативи органу досудового розслідування, віднести на рахунок держави.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом семи днів з дня її оголошення до Дніпровського апеляційного суду м. Кривого Рогу шляхом подачі апеляції через Нікопольський міськрайонний суд.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Суддя: ОСОБА_1
Суд | Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120017009 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість |
Кримінальне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Клименко І. В.
Кримінальне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Клименко І. В.
Кримінальне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Клименко І. В.
Кримінальне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Клименко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні